Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

konstruktivt, meget konstruktivt prics...

 

Er enig med Hektor123. Mennesket har ingen mening eller formål. Vårt fokus er å overleve. Skaffe seg jobb og dame for å overleve og føre arten videre.. Dette høres ikke noe gøyt ut spør du meg. Jeg vil ha noe mer ut av livet enn en 8-3 drittjobb. Jeg vil treffe nye mennesker, se verden, bestemme selv hva jeg skal bruke MIN tid på og ikke være en fange av mine egne rutiner. Staten A/S dekker det finansielle. Jeg vil distansere meg fra normer som regulerer hva jeg kan/kan ikke gjøre. Jeg vil ikke ha en apekatt sjef som tror en jeg skal ta ordre fra.

 

Høres for godt ut til å være sant? Jeg tror det går an å leve et slikt liv.

Noen av de svakeste i samfunnet er dem som lar seg utnytte i manuelle rutinepregete jobber med lite variasjon med sterk instrumentell kontroll. Vi bør strebe for å unngå dette

Lenke til kommentar
Mennesket har ingen mening eller formål. Vårt fokus er å overleve. Skaffe seg jobb og dame for å overleve og føre arten videre.. Dette høres ikke noe gøyt ut spør du meg. Jeg vil ha noe mer ut av livet enn en 8-3 drittjobb. [snip]

7177390[/snapback]

Men hvis mennesket ikke har noen mening eller mål utover å overleve og føre arten videre, hvor i all verden kommer ditt behov for å få noen mer ut av livet fra? Er ikke det behovet et bevis på at mennesker kan ha andre mål? Og er ikke menneskets mening og mål (som art) definert ut fra summen av individenes?

 

Er det meningsfult og snakke om en "artens mening" så lenge den ikke styrer individenes...?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Men hvis mennesket ikke har noen mening eller mål utover å overleve og føre arten videre, hvor i all verden kommer ditt behov for å få noen mer ut av livet fra? Er ikke det behovet et bevis på at mennesker kan ha andre mål? Og er ikke menneskets ening og mål (som art) definert ut fra summen av individenes?

 

Ja, du sier noe der, men hva slags mening skal det være? At hver og et individ har en følelse at de vil noe mer med livet er kanskje bare det jeg snakker om, har en følelse at de vil utrette noe mer, utvikle, oppdage, forrandre?

 

Ingenting. Vi blir ikke ødelagt.

 

Jo, det gjør vi. Kanskje ikke akkurat i dette tidspunkt, men er veldig mange som har spådd innen hundre år. Bare det siste året har det bygget seg opp nye kriger og nye trusler. Nevner noen; Nord-Korea (Prøvesprengte atomvåpen, vil erklære krig med alle som sier seg imot), Midtøsten (stadig et dilemma, ser ikke ut som det blir noe fred der), Afganistan, Irak, Iran (Som også driver med atomvåpen. Mener å ha hørt at de har planer om å sprenge Israel).

Lenke til kommentar
Ingenting. Vi blir ikke ødelagt.

Jo, det gjør vi. Kanskje ikke akkurat i dette tidspunkt, men er veldig mange som har spådd innen hundre år. Bare det siste året har det bygget seg opp nye kriger og nye trusler. Nevner noen; Nord-Korea (Prøvesprengte atomvåpen, vil erklære krig med alle som sier seg imot), Midtøsten (stadig et dilemma, ser ikke ut som det blir noe fred der), Afganistan, Irak, Iran (Som også driver med atomvåpen. Mener å ha hørt at de har planer om å sprenge Israel).

7177856[/snapback]

Neppe. Mennesket er utrolig tilpasningsdyktig med et sterkt overlevelsesinstinkt. Selv med en atomkrig (som jeg betviler), vil menneskeheten overleve.

Lenke til kommentar
Neppe. Mennesket er utrolig tilpasningsdyktig med et sterkt overlevelsesinstinkt. Selv med en atomkrig (som jeg betviler), vil menneskeheten overleve.

 

 

Hadde vært fint å fått noe fakta her :p Jeg prøvde å google litt på området, men var ikke stort jeg fant. Jeg hørt flere ganger at menneskeheten ser mot slutten, spørsmålet er bare når. På en dokumentar jeg så var det flere professorer som sa at sannsynligheten var stor for at vi gikk under innen hundre år. Om de lærede strides veldig på dette området, skal jeg ikke si, men jeg må si meg litt enig. Ja, vi er ekstremt gode til å tilpasse oss, men utviklingen de siste 50 åra er jo langt større enn de siste 2000 åra. Bare tenk på befolkningen som har dobla seg (de siste 50 år?). Hvis denne utviklingen fortsetter trur jeg Jorden vil bli en alt for liten lekeplass :p

Lenke til kommentar
Men hvis mennesket ikke har noen mening eller mål utover å overleve og føre arten videre, hvor i all verden kommer ditt behov for å få noen mer ut av livet fra? Er ikke det behovet et bevis på at mennesker kan ha andre mål? Og er ikke menneskets mening og mål (som art) definert ut fra summen av individenes?

 

Er det meningsfult og snakke om en "artens mening" så lenge den ikke styrer individenes...?

 

 

7177714[/snapback]

 

Touché/Owned.

 

 

Livet er det vi gjør det til. Vi har mål og meninger som varierer fra person til person.

 

Jeg ønsker meg et liv med god økonomi og en familie jeg kan elske. Kanskje litt standard, men det er nå så. Jeg vil jobbe med litt av hvert. Jeg kan ikke tenke meg å jobbe med det samme i 40 år, det er bare ikke riktig for meg. Det er så mange ting jeg vil gjøre i livet. Hardt arbeid kan hjelpe meg med å oppnå dette. Jeg kan utføre mine største drømmer, hvis jeg jobber og legger ned innsats for det. Når jeg da står på en fjelltopp mange tusen meter over havet, med snowboardet under armen, da forstår jeg at arbeidet til slutt ga mening.

 

På den måten kan jeg både yte til samfunnet jeg er en del av, og leve ut mine egne drømmer og behov.

 

My two cents.

Lenke til kommentar
Neppe. Mennesket er utrolig tilpasningsdyktig med et sterkt overlevelsesinstinkt. Selv med en atomkrig (som jeg betviler), vil menneskeheten overleve.

 

 

Hadde vært fint å fått noe fakta her :p Jeg prøvde å google litt på området, men var ikke stort jeg fant. Jeg hørt flere ganger at menneskeheten ser mot slutten, spørsmålet er bare når. På en dokumentar jeg så var det flere professorer som sa at sannsynligheten var stor for at vi gikk under innen hundre år. Om de lærede strides veldig på dette området, skal jeg ikke si, men jeg må si meg litt enig. Ja, vi er ekstremt gode til å tilpasse oss, men utviklingen de siste 50 åra er jo langt større enn de siste 2000 åra. Bare tenk på befolkningen som har dobla seg (de siste 50 år?). Hvis denne utviklingen fortsetter trur jeg Jorden vil bli en alt for liten lekeplass :p

7179320[/snapback]

 

Grunner til at vi har blitt flere er fordi det er flere som overlever. I fattige u-land er fortsatt veksten stor, men i land som her i Norge har vi faktisk en negativ vekstrate. Denne generelle vekstraten som er for høy på gobalt basis vil fjernes når sosialdemokratene innser at pengergaver og konkuransen om å gi nærmest 1% av BNP i u-hjelp ikke hjelper, innser at deres dyrebare bønder er som alle andre mennesker og derfra fjerner toller som diskriminerer bønder i u-land.

 

Ellers tror jeg det er lett å konkludere med at alle levende vesner på moder jord har lett for å tilpasse seg nye omgivelser. Det kalles evolusjon.

Lenke til kommentar

Ja, altså... hvilket mål arbeider da menneskeheten mot? Hvert og ett individ er litt mer komplisert enn et dyr, men hvis vi sammenligner mennesker og dyr så oppfører vi oss helt likt. Vi bruker teknologien for å overleve og bringe arten videre. Som sagt så er det viktigste vi arbeider for nå er å redde liv, forsker innen medisin for at folk ikke skal dø av sykdommer osv. Det er vel aids og kreft som dreper flest mennesker og det er akkurat her det blir forsket mest på også.

Lenke til kommentar
Ja, altså... hvilket mål arbeider da menneskeheten mot? Hvert og ett individ er litt mer komplisert enn et dyr, men hvis vi sammenligner mennesker og dyr så oppfører vi oss helt likt. Vi bruker teknologien for å overleve og bringe arten videre. Som sagt så er det viktigste vi arbeider for nå er å redde liv, forsker innen medisin for at folk ikke skal dø av sykdommer osv. Det er vel aids og kreft som dreper flest mennesker og det er akkurat her det blir forsket mest på også.

7179521[/snapback]

 

Hva om vi bare er her? Det gikk slik det gikk, og nå er vi her. Vi får gjøre det beste ut av det.

 

*gruble*

Lenke til kommentar
Ja, altså... hvilket mål arbeider da menneskeheten mot? Hvert og ett individ er litt mer komplisert enn et dyr, men hvis vi sammenligner mennesker og dyr så oppfører vi oss helt likt.

7179521[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal sammenligne mennsker med dyr, du får det til å høres ut som om vi er noen overnaturlige vesner, noe vi strengt talt ikke er. Mennesker er dyr i høyeste grad.

Lenke til kommentar
Det er vel aids og kreft som dreper flest mennesker og det er akkurat her det blir forsket mest på også.

7179521[/snapback]

Hm. Tror det er hjerte- og karsykdommer som er nr 1, kreft nr 2.

 

Ja, altså... hvilket mål arbeider da menneskeheten mot? Hvert og ett individ er litt mer komplisert enn et dyr, men hvis vi sammenligner mennesker og dyr så oppfører vi oss helt likt.

Kall det gjerne Star Trek fanboi eller.no, men jeg tror menneskeheten har som "mål" å utforske/oppdage (i tillegg til instinktiv selvoppholdelse). Søken etter andre verdner og annet liv vil etter hvert bli mer og mer betydningsfullt, etter hvert som vi får fattigdomsproblematikken under kontroll (noe jeg tror vi vil, jeg er optimist).

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/31/481318.html

 

"Innen åtte uker skal det bli lagd en tiltaksplan for hvordan den ansatte kan komme tilbake til jobb. Innen 12 uker skal lege, arbeidsgiver og den sykmeldte møtes til et dialogmøte hvor ulike tiltak vurderes for hvordan ansatte kan komme tilbake til jobb."

 

Vel, vel, vel. Jeg er i utgangspunktet positiv til dette. Eneste er at legene sannsynligvis gnir seg i hendene over økt etterspørsel.

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/31/481318.html

 

"Innen åtte uker skal det bli lagd en tiltaksplan for hvordan den ansatte kan komme tilbake til jobb. Innen 12 uker skal lege, arbeidsgiver og den sykmeldte møtes til et dialogmøte hvor ulike tiltak vurderes for hvordan ansatte kan komme tilbake til jobb."

 

Vel, vel, vel. Jeg er i utgangspunktet positiv til dette. Eneste er at legene sannsynligvis gnir seg i hendene over økt etterspørsel.

7188231[/snapback]

Får litt sånn barnehagefølelse av dette. Aktivitetsplikt for voksne mennesker..... :thumbdown:

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/31/481318.html

 

"Innen åtte uker skal det bli lagd en tiltaksplan for hvordan den ansatte kan komme tilbake til jobb. Innen 12 uker skal lege, arbeidsgiver og den sykmeldte møtes til et dialogmøte hvor ulike tiltak vurderes for hvordan ansatte kan komme tilbake til jobb."

 

Vel, vel, vel. Jeg er i utgangspunktet positiv til dette. Eneste er at legene sannsynligvis gnir seg i hendene over økt etterspørsel.

7188231[/snapback]

Får litt sånn barnehagefølelse av dette. Aktivitetsplikt for voksne mennesker..... :thumbdown:

7188390[/snapback]

Når mange "voksne" mennesker oppfører seg som forb... drittunger og unnasluntrere, så vil det til tider være påkrevet med særlige tiltak.

 

Det finnes dog alternative måter til det regjeringen her foreslår, men siden de tydeligvis ikke er aktuelle, så får det være.

 

Trygdeytelser er ikke noen ubetinget rettighet.

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/31/481318.html

 

"Innen åtte uker skal det bli lagd en tiltaksplan for hvordan den ansatte kan komme tilbake til jobb. Innen 12 uker skal lege, arbeidsgiver og den sykmeldte møtes til et dialogmøte hvor ulike tiltak vurderes for hvordan ansatte kan komme tilbake til jobb."

 

Vel, vel, vel. Jeg er i utgangspunktet positiv til dette. Eneste er at legene sannsynligvis gnir seg i hendene over økt etterspørsel.

7188231[/snapback]

Får litt sånn barnehagefølelse av dette. Aktivitetsplikt for voksne mennesker..... :thumbdown:

7188390[/snapback]

Når mange "voksne" mennesker oppfører seg som forb... drittunger og unnasluntrere, så vil det til tider være påkrevet med særlige tiltak.

 

Det finnes dog alternative måter til det regjeringen her foreslår, men siden de tydeligvis ikke er aktuelle, så får det være.

 

Trygdeytelser er ikke noen ubetinget rettighet.

7189504[/snapback]

Men å bli behandlet som et voksent menneske da?

 

Målet burde være å gi trygdede insentiver til positivt engasjement. Ikke leie dem i hånda og behandle dem som små barn som ikke kan ta vare på seg selv, og som ikke har frithet til å ta eget initiativ. Jeg tror ikke man hjelper spesielt mange med ovenfra og ned behandling av voksne mennesker. Jeg tror bare det dreper tiltakslyst og skaper negative mennesker.

 

Jeg tror den største feilen med mentaliteten til det norske trygdesystemet er nettopp en slik holdning der man ser på menneskene som skal ha hjelp som passive klienter som må geleides og styres. Denne passiviseringen skaper mennesker som forblir klienter til det offentlige. Og jeg tror ikke man hjelper mange med enda mer av denne holdningen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ser det som positivt at den sykemeldte, og arbeidsgiver får klare plikter for å tilrettelegge bedre, slik at den fraværende ikke fremmedgjøres på arbeidsplassen. Etter noen få måneder fravær så øker sjansen for at den sykemeldte aldri kommer tilbake. Vi vet vel at det er sjelden at arbeidsgiveren kommer på sykebesøk ... :)

Lenke til kommentar

[sitat fra slettet post er fjernet av moderator]

 

Håper virkelig du kødder her. Det der, og andre uttalelser i tråden, er veldig ekstreme.

Minner om at krigen mot Irak har kostet rundt 650.000 mennesker livet. Det er ganske mange "bodybags" for å si det pent.

 

Men for å plukke opp kommentaren din om selvmordsbombere. Selvsagt er dette forferdelige greier. Men jeg mener det er mye verre å slippe en bombe på ett tonn over bebodde områder, som USA har gjort mange ganger i sin krig mot Irak, og Israel i sin krig mot Libanon.

 

Nå er det heldigvis stort sett slutt på folk som sprenger seg selv i busser for å drepe mest mulig sivile. I Irak er det store flertallet av angrep rettet mot okkupasjonsstyrkene. Det er derfor USA har tapt så mange soldater der. Men disse angrepene tar også livet av mange sivile. Vet ikke hva slags tanker de forskjellige gruppene i Irak har rundt det. Men nå er det jo borgerkrig der også, så det er jaggu ikke lett å ha oversikt over situasjonen. Irakerne er sikkert kjempeglad for det amerikanske "besøket"...

 

Forøvrig interessant å se på de siste diskusjonene rundt den norske motstandsbevegelsen etter Hauges død. Ganske mange likheter med hva som skjer i Irak, om enn på et helt annet nivå. I begynnelsen i Norge var man organisert som et nettverk av nettverk, samme som i Irak idag. Vil tro det er løse samarbeid mellom de forskjellige gruppene i Irak, akkurat som det var i Norge. I Norge var det viktig å prøve å sette olje og bensinlagre ut av spill. Dette forsøkes også i Irak. Som sagt en veldig uoversiktlig situasjon i Irak, men interessant å se på likhetene likevel.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...