Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

At renta kom til å gå opp sa jeg her på forumet allerede før valget, mens de røde-grønne lå an til flertall. Oi så ovverasket jeg er over at det slår til...  :nei:

 

Edit:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=402428

 

Ser også at jeg skriver "Og nå er også arbeidsmarkedet i ferd med å snu.", og det stemte jo også bra.  :w00t:

 

Så hvorfor pokker i all verden skulle folk absolutt bytte regjering...  :no:

7013860[/snapback]

Fremsynt helgardering.

 

Per-Kristian Foss 2005 (før valget):

- Renten vil stige

 

http://web3.aftenbladet.no/innenriks/polit...ticle197311.ece

 

(Hvis du mener Regjeringens politikk har bidratt til renteøkningen kan du vel finne belegg for det i Norges Banks begrunnelse? http://www.norges-bank.no/front/pressemeld...54-32.fgen.html )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessuten er dette alt for kort tid å vurdere resultatene av den økonommiske politikken. Det er hva som skjer om noen år som er interessant. Svigninger vil det alltid være.

 

Men jeg spår at dette ikke bare er snakk om svigninger, man starten på en lengre oppgang som ikke vil snu til nedgang igjen før en stund etter at vi har fått ikke-sosialstisk regjering.

 

Der har du en spådom som ikke er 'helgardering'. :yes:

Lenke til kommentar

Den spådommen kan du godt ha, men jeg kan ikke helt se, spesielt på bakgrunn av budsjettet som ble lagt frem på fredag, at det er gode grunner for å tro den slår til. Økningen i offentlige utgifter er (så vidt jeg har sett, med forbehold), helt lik som den vi så under Bondevik II, og renteøkningen kommer først og fremst på bakgrunn av det generelle økonomiske bildet både i Norge og verden rundt oss. Finanspolitikken i Norge er såpass disiplinert blant både røde og blå finansministre (mange dommedagsspådommer om Halvorsen bak rattet for rundt et år siden) at slik økonomien og Norge er nå, så er hvem som besitter regjerinstaburettene av underordnet betydning (ikke uten, men i forhold til andre faktorer) i forhold til hvor renten ligger.

 

Dette kan selvsagt endre seg.

Lenke til kommentar
Selvsagt! Du har fullstendig rett. Så hvorfor i all verden stemme på partier som ikke er enig med deg?

 

Du må nok over på høyresiden i politikken for å finne et parti som er enig i dette. Jeg vet om i hvertfall ett.

 

Javel,siden jeg har stemt på høyresiden i ca 20 år uten at det skjedde en ritt så skiftet jeg side og om ikke annet så har nå disse øket bevildingene til kommunene så får en krysse fingrene og håpe at de også tar fra kommunene pengesekken .

Lenke til kommentar
Men jeg spår at dette ikke bare er snakk om svigninger, man starten på en lengre oppgang som ikke vil snu til nedgang igjen før en stund etter at vi har fått ikke-sosialstisk regjering.

 

Der har du en spådom som ikke er 'helgardering'. :yes:

7021280[/snapback]

Ny spådom:

 

Etter to perioder med ikke-sosialistisk styre så har kjøpefesten på ny gått over bord og renta stiger, uavhengig av regjering :-)

Lenke til kommentar
Men jeg spår at dette ikke bare er snakk om svigninger, man starten på en lengre oppgang som ikke vil snu til nedgang igjen før en stund etter at vi har fått ikke-sosialstisk regjering.

 

Der har du en spådom som ikke er 'helgardering'. :yes:

7021280[/snapback]

Ny spådom:

 

Etter to perioder med ikke-sosialistisk styre så har kjøpefesten på ny gått over bord og renta stiger, uavhengig av regjering :-)

7021387[/snapback]

Omtrent slik det er nå, mener du? :ermm:

Lenke til kommentar
økonomien har større påvirkning på politikken enn det politikerne har.

7024485[/snapback]

På en måte så er det riktig. På kort sikt. Men på lengre sikt er det politikerne som skaper økonomien gjennom den politikk de fører.

 

Det er ikke bare tull når man snakker om 'moderat statsbudsjett' for å unngå å 'skape press på økonomien'. Så selv om renta påvirkes av internasjonale trender, så påvirkes den også av lokal politikk. Det som ligger bak min spådom, er at hva som er et 'moderat budsjett' i en gitt situasjon er ingen gitt fast størrelse. Den påvirkes av hvor sunn økonomien er generelt. Og det jeg ser i den ørdgrønne politikken er langsiktig usunn økonomi, som gir en kombinasjon av større behov for økt statlig forbruk og mindre verdiskapning i privat sektor, som skal betale for mye av det økte forbruket. En uheldig kombinasjon jeg tror kommer til å føre med seg masse problemer om noen år. Deriblant renteøkning og økt arbeidsledighet (pga. nødvendige innsparinger), uten at jeg kan beskrive de nøyaktige mekanismene for det.

 

Men er vi heldig så vil folk ombestemme seg til neste valg og stemme på partier som har skjønt at 'riktig/rettferdig fordeling er nøkkelen til velferdssamfunnet' er bare tull, og at det som egentlig er nøkkelen er høy verdiskapning i privat sektor, ettersom det er dette som skal betale for velferdssamfunnet.

Lenke til kommentar

22 poster er slettet, fort og gæli.

 

Jeg har et par ord til dere - som jeg synes dere skal lytte til.

 

For det første så driter jeg i hvem som har rett eller feil, jeg driter i hvem som har flest stråmenn og hvem som har størst p*kk.

 

Det jeg derimot IKKE driter i, er at enkelte her inne nå igjen er iferd med å dra PRS ned i søla. Og det aksepterer jeg ikke.

 

Det betyer at NÅ SKJERPER ALLE SEG ET EKSTRA HAKK IGJEN!

 

Uansett om du mener du er blant de som tøyer retningslinjene eller ei - bare skjerp deg.

 

Om PRS ikke bedrer seg sånn ca nå i forhold til hva folk driver med - så betyr det 7 dagers utestengelse PR overtredelse, uansett størrelse.

 

Så dere har 1 sjanse.

 

Nytter forøvrig ikke å sende meg pms med deres syn på saken, for jeg har hørt det før og :).

Lenke til kommentar

Elev-boikott av Oslo-prøver

 

Elevrådene ved fem videregående skoler i Oslo varsler boikott av testene i matematikk denne uka og lesing neste uke

 

Mens skolebyråd Torger Ødegaard (H) flere ganger har hevdet at han har stor tro på både testing og offentliggjøring av resultatene.

 

Hva er vitsen?

Hvorfor må disse resultatene på død og liv offentliggjøres :hmm:

Lenke til kommentar
Elev-boikott av Oslo-prøver

 

Elevrådene ved fem videregående skoler i Oslo varsler boikott av testene i matematikk denne uka og lesing neste uke

 

Mens skolebyråd Torger Ødegaard (H) flere ganger har hevdet at han har stor tro på både testing og offentliggjøring av resultatene.

 

Hva er vitsen?

Hvorfor må disse resultatene på død og liv offentliggjøres :hmm:

7036337[/snapback]

 

Er det ikke ønskelig å prøve og kartlegge hvor i landet vi ligger nivåmessig på skolen slik at vi kan foreta justieringer ut i fra det for å bedre skolesystemet? Det er jo ingen nyhet at nivået er ellers labert i skolen i dag.

Lenke til kommentar

Et demokrati kan ikke fungere dersom offentlig informasjon holdes hemmelig. Vi trenger å vite resultatene av den politikken som føres. Derfor trenger vi informasjon om disse resultatene.

 

Det er ikke offentliggjøring av informasjon som må begrunnes. Det er hemmeligholdelse. Hvorfor skal resultatene på død og liv hemmeligholdes?

Lenke til kommentar
Et demokrati kan ikke fungere dersom offentlig informasjon holdes hemmelig. Vi trenger å vite resultatene av den politikken som føres. Derfor trenger vi informasjon om disse resultatene.

 

Det er ikke offentliggjøring av informasjon som må begrunnes. Det er hemmeligholdelse. Hvorfor skal resultatene på død og liv hemmeligholdes?

7036458[/snapback]

 

 

Er ikke imot offentliggjøring som sådann,men det som skjer her er at skoler blir uthengt.

Det går godt an å legge ut res uten å offentliggjøre hvilken skoler det gjelder .

Man må jo ikke på død og liv henge ut alt og alle,selv ikke i demokratiets navn .

 

smoothie

 

Er det ikke ønskelig å prøve og kartlegge hvor i landet vi ligger nivåmessig på skolen slik at vi kan foreta justieringer ut i fra det for å bedre skolesystemet?

 

Jovisst,men det kan fint gjøres uten å navngi skolene,en kan feks bruke fylkene og vise til fylkesvise res , det er det forøvrig ingen som har noe i mot.

Dette burde vel være demokrati i praksis :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...