Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror jeg slenger ut en lignende jobbsøknad den dagen min ferd på de syv hav, eller i hvert fall ute langs kysten vår, tar slutt :green:

 

Neida, 160 kroner timen er en normal lønn det for elektrikere og rørleggere bl.a. Også lagerarbeidere med relevant fagbrev tjener opp mot 150 kroner timen. Men rent gjenomsnittlig er dette ikke, er bare til å spørre endel lærere, sykepleiere, omsorgsarbeidere, rengjøringspersonell, sekretærer m.m.

6978903[/snapback]

 

Sjeldent jeg har hørt noen lagerarbeidere tjene opp mot 150,- timen. Selv har jeg 110, men de som har jobbet på lageret lenge/er fast annsatt har ikke mer enn 130-140. Men de har også mye ekstra i tillegg.

6979332[/snapback]

 

Bestekompisen min fikk tilbud om 158 kroner for en måned siden. Men han ble nå headhuntet også da. Nå aner jeg ikke hvilket lager han jobber på, han har hoppet fra det ene til det andre siden sine Hansa dager. Men kan godt være han er et unntak, var han jeg bygget mine uttalelser på.

Lenke til kommentar
Meningsmålingene kan ihvertfall gi inntrykk av at det er muligheter for en borgerlig plattform:

 

 

6979334[/snapback]

 

Merk hvor KRF er plassert i denne sammenheng. De kan fort velge å støtte AP fremfor FRP. Bare en tanke, selv om de muligens er blitt mindre maktsyk etter at Bondevik er vekke. Men jeg tviler på det.

Lenke til kommentar
Meningsmålingene kan ihvertfall gi inntrykk av at det er muligheter for en borgerlig plattform:

 

 

6979334[/snapback]

 

Merk hvor KRF er plassert i denne sammenheng. De kan fort velge å støtte AP fremfor FRP. Bare en tanke, selv om de muligens er blitt mindre maktsyk etter at Bondevik er vekke. Men jeg tviler på det.

6979377[/snapback]

 

Ugh.. Krf i regjering.. :no:

Lenke til kommentar
Meningsmålingene kan ihvertfall gi inntrykk av at det er muligheter for en borgerlig plattform:

6979334[/snapback]

Merk hvor KRF er plassert i denne sammenheng. De kan fort velge å støtte AP fremfor FRP. Bare en tanke, selv om de muligens er blitt mindre maktsyk etter at Bondevik er vekke. Men jeg tviler på det.

6979377[/snapback]

Absolutt ikke utenkelig. På den annen side så tror jeg det skal mye til, så lenge SV er med på laget. Og Ap+KrF er ikke stort nok til å true FrP+H. Nå er det tre år til stortingsvalget, så det er kanskje litt tidlig å spekulere for mye. :cool:

Lenke til kommentar
Ontopic:

I intervjuet med Dagbladet snakker Solberg om hva som vil bli hovedsakene i årene framover:

• Den store køen av folk på uføretrygd, sosialhjelp og andre støtteordninger.

• Valgfrihet på områder som skole og eldreomsorg

• Skatteletter for de med lav og middels lønn.

 

Når jeg ser denne listen kan jeg ikke annet enn å trekke på smilebåndet,for hvem har egentlig skylden for at vi har mange uføretrygdede??

Vel de politiske partiene har en god del og da snakker jeg om alle farger på partiene.

For de som husker tilbake en del år så hadde vi en arbeidsledighet på langt over 100 000 personer (husker ikke nøyaktig) da ble det politisk enighet om at folk som hadde vært langtidsledige skulle kunne søke uføretrygd å få denne, dette for å få folk bort fra ledighetskøen.

Nå når ledigheten er lav så skal altså de uføre tas,med den følge at det sannsyneligvis kan gå utover mange som virkelig trenger dette og som medfører en høyere terskel for dem som er syke og venter på slik trygd og årsaken er at politikerne flyttet folk dit for å fjærne en annen kø :hmm:

Lenke til kommentar
For de som husker tilbake en del år så hadde vi en arbeidsledighet på langt over 100 000 personer (husker ikke nøyaktig) da ble det politisk enighet om at folk som hadde vært langtidsledige skulle kunne søke uføretrygd å få denne, dette for å få folk bort fra ledighetskøen.

6979687[/snapback]

Skikkelig GOD løsning, altså. :thumbdown::nei::dontgetit:

Lenke til kommentar

En uføretrygdet er vel muligens billigere enn en arbeidsledig for Staten Norge.

 

Det vil aldri være slik at antal jobber vil samsvare med antal arbeidere. Så om det er alt for mange arbeidere i forhold til arbeid og man ikke makter å skape nye konstruktive arbeidsplasser er det muligens mer samfunnsøkonomisk riktig å gi noen uføretrygd fremfor arbeidsledighetstrygd om det førstnevnte er så enormt mye dyrere. Men den ordningen Snekker'n nevner er for meg ukjent, har vel ikke levd lenge nok ;)

 

Er vel i situasjoner hvor det er for mange arbeidere bedre å senke pensjonsalderen.

 

Men akkurat nå er vel problemet motsatt. Arbeidsledigheten har i noen år nå vært så lav at det skaper enkelte uheldige konsekvenser.

Lenke til kommentar
Men akkurat nå er vel problemet motsatt. Arbeidsledigheten har i noen år nå vært så lav at det skaper enkelte uheldige konsekvenser.

6979971[/snapback]

Men ER virkelig arbeidsledigheten så lav? Eller er det det at alle på uføretrygd, "ungdoms"pensjoner, tiltak og annet rart ikke teller med? Jeg er ikke overbevist. Er ikke veldig uvanlig med over hundre søkere på utlyste stillinger, så vidt jeg vet.. :hmm:

Lenke til kommentar
Men den ordningen Snekker'n nevner er for meg ukjent, har vel ikke levd lenge nok

 

Står litt om det her,dette var vel en ordning som startet reund 1990 og varte til 95-96 ca.

 

http://www.folkebladet.no/nyheter/article46948.ece

 

- Arbeidsledige sluses over på trygd i stedet for å få sjansen til å omskolere seg. Vi oppfordrer Arbeids- og Inkluderingsminister Bjarne Håkon Hansen til å fjerne taket på utdanningsstøtte for yrkeshemmede, sier Knut Erik Beyer-Arnesen i Abelias Forum for fagskoler i en pressemelding.
Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Men akkurat nå er vel problemet motsatt. Arbeidsledigheten har i noen år nå vært så lav at det skaper enkelte uheldige konsekvenser.

6979971[/snapback]

Men ER virkelig arbeidsledigheten så lav? Eller er det det at alle på uføretrygd, "ungdoms"pensjoner, tiltak og annet rart ikke teller med? Jeg er ikke overbevist. Er ikke veldig uvanlig med over hundre søkere på utlyste stillinger, så vidt jeg vet.. :hmm:

6979990[/snapback]

 

Nå er det nok minst like mange i arbeid som ikke er i arbeid som søker jobber ;)

 

I tillegg blir ikke studenter regnet som arbeidsledige. Men jeg har nå aldri hørt om at folk blir uføretrygdet uten helsemessige årsaker, slik jeg forstod skjedde ifølge Snekker'n (korriger meg om jeg forstår feil). Noe jeg er interessert i å høre mer om.

Lenke til kommentar

jepp,dette skjedde mellom 90-95 i en periode jeg vet dette med sikkerhet og som du ser lengre opp så la jeg ut en link som sier noe om dette.

Om jeg ikke husker feil så var kriteriene at du hadde vært ledig mer enn 6 mnd og var over 40 år, kjenner selv et par stk som ble overført til uføretrygd pga dette,ingen av dem er/var syke.

Lenke til kommentar
jepp,dette skjedde mellom 90-95 i en periode jeg vet dette med sikkerhet og som du ser lengre opp så la jeg ut en link som sier noe om dette.

Om jeg ikke husker feil så var kriteriene at du hadde vært ledig mer enn 6 mnd og var over 40 år, kjenner selv et par stk som ble overført til uføretrygd pga dette,ingen av dem er/var syke.

6981243[/snapback]

 

 

Mener å huske det ja...

I ettertiden er jo kravere for å få uføretrygda strammet inn ganske så mye.

Lenke til kommentar
jepp,dette skjedde mellom 90-95 i en periode jeg vet dette med sikkerhet og som du ser lengre opp så la jeg ut en link som sier noe om dette.

Om jeg ikke husker feil så var kriteriene at du hadde vært ledig mer enn 6 mnd og var over 40 år, kjenner selv et par stk som ble overført til uføretrygd pga dette,ingen av dem er/var syke.

6981243[/snapback]

 

 

Mener å huske det ja...

I ettertiden er jo kravere for å få uføretrygda strammet inn ganske så mye.

6981262[/snapback]

 

Det stemmer og i enkelte tilfeller er de strammet for mye,det er her problemet ligger,først er det for mange arbeidsledige,ok vi flytter X antall over på uføretrygd og vi får "penere" tall på ledighetskøen.

Så plutselig innser de "oj vi har for mange uføre" og så strammer de til slik at folk som virkelige er syke blir gående i "ingenmannsland" i opptil flere ar,og da får de kun grunnstønad. :nei:

Lenke til kommentar

Økonomer ønsker høyere rente snarest.

 

Få renten opp kjapt

 

- Få ned farten, så kan vi kjøre lenger, sier Harald Magnus Andreassen.

 

Dette er vel et resultat av folks lånefest og en frykt for at vi skal se det samme som sist renten var lav,der folk lånte til over pipa og vi fikk haugevis av gjeldsslaver og konkurser.

 

http://n24.no/makro-og-politikk/article1479301.ece#VG

Lenke til kommentar

Renten er et meget effektivt men svært upresist våpen i kampen mot økonomisk overoppheting. Det rammer folk som lever relativt nøkternt men ikke har så mye å rutte med like hardt som de som lever over evne og har råd til det.

 

Og det viser seg vel at folk ikke tar hintet før det er for sent, renteøkningene så langt har bare hatt marginal virkning på forbruket. Men så plutselig når vi et punkt hvor folk begynner å gå personlig konkurs i hopetall, boligprisene detter som blylodd, og alt er kaos en lang periode.

 

Det er kanskje nødvendig, men absolutt ikke ønskelig.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...