Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Jepp,men er litt skeptisk for å redusere lønnen ved langtidssykemelding.

For dette kan få alvorlige konsekvenser for de som rammes,og de aller aller fleste her er syke.

Da må man bare kjøpe litt mindre klær og ferier når man ligger syk.. Når man er syk orker man vel ikke slikt uansett.

 

men ved egenmeldinger vet jeg med sikkerhet at det jukses mye, så det er vel her det burde svi litt ja.

6977030[/snapback]

Jupp. Dagens ordning er _fryktelig_ naiv. I likhet med en del annen politikk som føres.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som oftest har man noe mindre utgifter når man er sjuk, reise fra og til arbeide faller vekk, mindre aktiviterter osv. så 10% mindre lønn vil ikke merkes i noe særlig grad. Er også tilhenger for en karensdag.

6977087[/snapback]

 

Men det kan også komme andre utgifter; Egendeler på legebesøk, medisiner og andre utgifter som er følger av sykdom. Noen kan også bli så syk at de ikke er i stand til å komme seg fra sykehus/legekontor og hjem og vica verca. Dagens alternativer til transport er ganske så dyre, og det er ikke alle som bor midt i sentrum som har muligheten til buss hvert kvarter (ikke at buss vil være noe reelt alternativ hvis en er så syk at en må sykmelde seg). Statens helsevesen er langt fra gratis, og det ser ut som en glemmer dette midt oppe i higet til å redusere lønn.

Lenke til kommentar
Som oftest har man noe mindre utgifter når man er sjuk, reise fra og til arbeide faller vekk, mindre aktiviterter osv. så 10% mindre lønn vil ikke merkes i noe særlig grad. Er også tilhenger for en karensdag.

6977087[/snapback]

Men det kan også komme andre utgifter; Egendeler på legebesøk, medisiner og andre utgifter som er følger av sykdom. Noen kan også bli så syk at de ikke er i stand til å komme seg fra sykehus/legekontor og hjem og vica verca. Dagens alternativer til transport er ganske så dyre, og det er ikke alle som bor midt i sentrum som har muligheten til buss hvert kvarter (ikke at buss vil være noe reelt alternativ hvis en er så syk at en må sykmelde seg). Statens helsevesen er langt fra gratis, og det ser ut som en glemmer dette midt oppe i higet til å redusere lønn.

6977236[/snapback]

Tror du virkelig at en reduksjon på 10% under sykdom vil føre til at folk ikke får råd til å komme seg til legen, og betale den ørlille egenandelen som eventuelt måtte være?

Lenke til kommentar
Som oftest har man noe mindre utgifter når man er sjuk, reise fra og til arbeide faller vekk, mindre aktiviterter osv. så 10% mindre lønn vil ikke merkes i noe særlig grad. Er også tilhenger for en karensdag.

6977087[/snapback]

 

Men det kan også komme andre utgifter; Egendeler på legebesøk, medisiner og andre utgifter som er følger av sykdom. Noen kan også bli så syk at de ikke er i stand til å komme seg fra sykehus/legekontor og hjem og vica verca. Dagens alternativer til transport er ganske så dyre, og det er ikke alle som bor midt i sentrum som har muligheten til buss hvert kvarter (ikke at buss vil være noe reelt alternativ hvis en er så syk at en må sykmelde seg). Statens helsevesen er langt fra gratis, og det ser ut som en glemmer dette midt oppe i higet til å redusere lønn.

6977236[/snapback]

 

Jepp,enig her.

Som eksempel kan jeg vise til at jeg var på apoteket og henten en 7 dagerskur med medisin den kostet den nette sum av 1500 kr og det måte jeg betale i sin helhet :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
At folk er mer borte fra jobben når de får like godt betalt for å ligge hjemme i sengen burde ikke komme som noen overraskelse på noen. Men det gjør det tydeligvis likevel..

6976893[/snapback]

 

Like godt betalt?

 

Selv er jeg for tiden sykemeldt og taper rundt 20.000 på det denne måneden alene. Det er mildt sagt ødeleggende for personøkonomien. Husk at en sykemeldt kun får grunnlønn og jeg kjenner få som kun jobber for grunnlønn og intet annet.

 

I tillegg har man utgifter til medisiner, lege og behandling. Det er ikke alt som dekkes. Min bedre halvdel bruker 2000 kroner måneden på kiropraktor slik at hun kan være i jobb.

 

Det finnes for ordens skyld forskjellige grader sykdom. Er ikke alle som ikke er skikket til jobb som automatisk må ligge i sengen heller. Skal man følge den retorikken så bør ingen uføretrygdede ta seg ferie eksempelvis.

 

Tror du virkelig at en reduksjon på 10% under sykdom vil føre til at folk ikke får råd til å komme seg til legen, og betale den ørlille egenandelen som eventuelt måtte være?

6977251[/snapback]

I noen tilfeller så ja. Det er ikke alle som sitter på godt betalte jobber.

Lenke til kommentar
At folk er mer borte fra jobben når de får like godt betalt for å ligge hjemme i sengen burde ikke komme som noen overraskelse på noen. Men det gjør det tydeligvis likevel..

6976893[/snapback]

 

Like godt betalt?

 

Selv er jeg for tiden sykemeldt og taper rundt 20.000 på det denne måneden alene. Det er mildt sagt ødeleggende for personøkonomien. Husk at en sykemeldt kun får grunnlønn og jeg kjenner få som kun jobber for grunnlønn og intet annet.

 

I tillegg har man utgifter til medisiner, lege og behandling. Det er ikke alt som dekkes. Min bedre halvdel bruker 2000 kroner måneden på kiropraktor slik at hun kan være i jobb.

 

Det finnes for ordens skyld forskjellige grader sykdom. Er ikke alle som ikke er skikket til jobb som automatisk må ligge i sengen heller. Skal man følge den retorikken så bør ingen uføretrygdede ta seg ferie eksempelvis.

6977255[/snapback]

 

Og nettop derfor er jeg for en innskrenking av egenmeldingssystemet og at de som virkelig er syke (sykemeldt av lege) får dekt lønnen.

 

Kan forøvrig si at som selvstendig næringsdrivende gikk jeg ned ca 20-25 000 pr mnd da jeg var sykemeldt, i tillegg hadde jeg utgifter på ca 1500 kr pr mnd til lege,medisiner og reiser til/fra lege.

Så i mitt tilfelle kan en ikke være "syk" uten grunn :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Tror du virkelig at en reduksjon på 10% under sykdom vil føre til at folk ikke får råd til å komme seg til legen, og betale den ørlille egenandelen som eventuelt måtte være?

6977251[/snapback]

 

Ja, for ganske mange vil det faktisk det. Det er jo tross alt de jobbene som har høyest sykefravær som også har de dårligste lønningene. Disse har det realtivt vanskelig med å kunne leve et skikkerlig liv i dagens avgiftbelaget og regulerte samfunn fra før, så hvorfor skal en gjøre det enda verre for de? Som jeg sa, dagens helsevesen er langt i fra gratis, det vet alle som har vært innom det i større grad.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig at en reduksjon på 10% under sykdom vil føre til at folk ikke får råd til å komme seg til legen, og betale den ørlille egenandelen som eventuelt måtte være?

6977251[/snapback]

 

Ja, for ganske mange vil det faktisk det. Det er jo tross alt de jobbene som har høyest sykefravær som også har de dårligste lønningene. Disse har det realtivt vanskelig med å kunne leve et skikkerlig liv i dagens avgiftbelaget og regulerte samfunn fra før, så hvorfor skal en gjøre det enda verre for de? Som jeg sa, dagens helsevesen er langt i fra gratis, det vet alle som har vært innom det i større grad.

6977293[/snapback]

 

Jepp, det vet jeg, har gjennomgått to kneoperasjoner i løpet av siste året ;)

 

Hvor mye hadde innføring av en karensdag utgjort i løpet av et år, sånn ca.?

Noen her som vet...

Lenke til kommentar
At folk er mer borte fra jobben når de får like godt betalt for å ligge hjemme i sengen burde ikke komme som noen overraskelse på noen. Men det gjør det tydeligvis likevel..

6976893[/snapback]

Like godt betalt?

Selv er jeg for tiden sykemeldt og taper rundt 20.000 på det denne måneden alene. Det er mildt sagt ødeleggende for personøkonomien. Husk at en sykemeldt kun får grunnlønn og jeg kjenner få som kun jobber for grunnlønn og intet annet.

Da kan det likegodt være systemet med lav grunnlønn og høye, "tilfeldige" tillegg som er feil..

Lenke til kommentar
Da kan det likegodt være systemet med lav grunnlønn og høye, "tilfeldige" tillegg som er feil..

6977333[/snapback]

 

 

Ser ikke noe galt i et system som betaler ihht til hva man gjør i jobben. Det endrer ikke det faktum at det er mange som er sykemeldte som sitter med langt mindre penger i måneden å rutte med.

 

Det eneste jeg ønsker er å komme meg tilbake i arbeid så jeg kan tjene normal lønn igjen. Men så er det ikke så enkelt når man kan gjøre lite med at helsen skranter. Skulle sykefraværet teoretisk bli langvarig og man i tillegg skulle fått mindre en grunnlønn å leve på, så ville det vært en vurderingssak hva man skulle gjøre først. Selge bilen? Ta ungen ut av barnehagen eller SFO?

 

Selv er jeg heldig som tjener ganske godt og har lagt opp mye i reserver. Men for endel andre i lavtlønnsyrker stiller det seg helt annerledes.

 

Hvor mye hadde innføring av en karensdag utgjort i løpet av et år, sånn ca.?

Noen her som vet...

 

Tja si det du,men for å ta et forsiktig tall så kann vi jo si at det er 50 000 sykemeldinger på årsbasis,en dagslønn er 1200 kr

 

50 000 x 1200 = 60000000 kr :hmm:

6977367[/snapback]

 

En dagslønn 1200? :blink:

 

Jeg vil nok tro at gjenomsnittet (vi snakker grunnlønn her) er litt lavere enn det.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig at en reduksjon på 10% under sykdom vil føre til at folk ikke får råd til å komme seg til legen, og betale den ørlille egenandelen som eventuelt måtte være?

6977251[/snapback]

 

Ja, for ganske mange vil det faktisk det. Det er jo tross alt de jobbene som har høyest sykefravær som også har de dårligste lønningene. Disse har det realtivt vanskelig med å kunne leve et skikkerlig liv i dagens avgiftbelaget og regulerte samfunn fra før, så hvorfor skal en gjøre det enda verre for de? Som jeg sa, dagens helsevesen er langt i fra gratis, det vet alle som har vært innom det i større grad.

6977293[/snapback]

 

Jepp, det vet jeg, har gjennomgått to kneoperasjoner i løpet av siste året ;)

 

Hvor mye hadde innføring av en karensdag utgjort i løpet av et år, sånn ca.?

Noen her som vet...

6977319[/snapback]

 

Det er vel som regel ryggen det går hardt utover i yrker som krever mye fysisk aktivitet. Det kan være noe så lite som å bruke feil sko som gjør at en får store smerter i ryggen over lang tid. Ryggproblemer kan også være vanskelig å få bort permament, og mange bruker mye penger på å vedlikeholde dette mens de er sykmeldt. Større bruk av aktive sykmeldinger kan være en løsning, men det fører også til at strømmen av arbeidskraft blir ustabil for arbeidsgiver.

 

En annen alternativ løsning hadde vært noe ala feriepenger, bare at dette er penger som blir utbetalt under sykmelding. En annen løsning hadde jo også vært at alle ansatte i en bedrift hadde betalt inn litt til en felleskasse, slik det gjøres i f.eks. LOs streikekasse. Men begge disse løsningene er jo realtivt lette å utnytte på feil måte.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Mulig det,jeg tok utgangspunkt i hva jeg betaler en annsatt 160.- kr timen.

Men uansett vil det bli enorme summer.

6977667[/snapback]

 

Kan jeg få jobb som vaskekjærring hos deg?

Lenke til kommentar
Mulig det,jeg tok utgangspunkt i hva jeg betaler en annsatt 160.- kr timen.

Men uansett vil det bli enorme summer.

6977667[/snapback]

 

Kan jeg få jobb som vaskekjærring hos deg?

6978431[/snapback]

 

160 kr timen er ikke så mye,vi snakker da om fagfolk som har min 2-3 år vidregående utdanning + fagbrev.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Mulig det,jeg tok utgangspunkt i hva jeg betaler en annsatt 160.- kr timen.

Men uansett vil det bli enorme summer.

6977667[/snapback]

 

Kan jeg få jobb som vaskekjærring hos deg?

6978431[/snapback]

 

160 kr timen er ikke så mye,vi snakker da om fagfolk som har min 2-3 år vidregående utdanning + fagbrev.

6978700[/snapback]

 

Okidoki jeg har fagopplæring med sertifisering + 30 års erfaring, kan jeg få lov å vri tua hos deg?

Lenke til kommentar

Tror jeg slenger ut en lignende jobbsøknad den dagen min ferd på de syv hav, eller i hvert fall ute langs kysten vår, tar slutt :green:

 

Neida, 160 kroner timen er en normal lønn det for elektrikere og rørleggere bl.a. Også lagerarbeidere med relevant fagbrev tjener opp mot 150 kroner timen. Men rent gjenomsnittlig er dette ikke, er bare til å spørre endel lærere, sykepleiere, omsorgsarbeidere, rengjøringspersonell, sekretærer m.m.

Lenke til kommentar
Okidoki jeg har fagopplæring med sertifisering + 30 års erfaring, kan jeg få lov å vri tua hos deg?

6978745[/snapback]

 

Her er rette tråden for deg, Snekker`n er lett å prata rundt om som sjef :mrgreen:

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=309

 

Ontopic:

I intervjuet med Dagbladet snakker Solberg om hva som vil bli hovedsakene i årene framover:

• Den store køen av folk på uføretrygd, sosialhjelp og andre støtteordninger.

• Valgfrihet på områder som skole og eldreomsorg

• Skatteletter for de med lav og middels lønn.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/01/478371.html

Lenke til kommentar
Tror jeg slenger ut en lignende jobbsøknad den dagen min ferd på de syv hav, eller i hvert fall ute langs kysten vår, tar slutt :green:

 

Neida, 160 kroner timen er en normal lønn det for elektrikere og rørleggere bl.a. Også lagerarbeidere med relevant fagbrev tjener opp mot 150 kroner timen. Men rent gjenomsnittlig er dette ikke, er bare til å spørre endel lærere, sykepleiere, omsorgsarbeidere, rengjøringspersonell, sekretærer m.m.

6978903[/snapback]

 

Sjeldent jeg har hørt noen lagerarbeidere tjene opp mot 150,- timen. Selv har jeg 110, men de som har jobbet på lageret lenge/er fast annsatt har ikke mer enn 130-140. Men de har også mye ekstra i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...