Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On-topic: Ser at Høyre løper til Siv nå, har politikken til FRP blitt så mye "bedre"

nå enn bare ca. et år siden?

 

Dette sa jeg vel strakst etter valget ,at det kom til å skje.

Høyre kaster vel de fleste kjepphester i jaktenpå makt,får inderlig håpe at FRP fremstår som sterke og klare om det blir et sammarbeide og krever innflytelse i forhold til sin størrelse .

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
On-topic: Ser at Høyre løper til Siv nå, har politikken til FRP blitt så mye "bedre"

nå enn bare ca. et år siden?

 

Dette sa jeg vel strakst etter valget ,at det kom til å skje.

Høyre kaster vel de fleste kjepphester i jaktenpå makt,får inderlig håpe at FRP fremstår som sterke og klare om det blir et sammarbeide og krever innflytelse i forhold til sin størrelse .

6975779[/snapback]

 

Er det ikke FRP som har antydet at noen av deres kjepphester er til vurdering for evnt. slakting, for at de bli mere lekker for H?

Lenke til kommentar
Er det ikke FRP som har antydet at noen av deres kjepphester er til vurdering for evnt. slakting, for at de bli mere lekker for H?

 

Mulig du har rett,men det har jeg ikke hørt noe om.

Får bare håpe dem ikke selger skinnet for makt,det skulle vel ikke være nødvendig da de er det størst partiet pr i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er verdt å legge merke til når Fremskrittspartiets formann, Siv Jensen, i et internt notat til sitt sentralstyre og stortingsgruppe, åpner for å vrake viktige deler av partiets politikk som vederlag for regjeringsmakt. Nå er det egentlig ikke noe oppsiktsvekkende i dette; alle partier som inngår i samarbeidsregjeringer, må gi avkall på å få gjennomført deler av programmene sine. Men det er interessant at Siv Jensen allerede nå, tre år før neste stortingsvalg, begynner å forberede sine partifeller mentalt på at de må sluke kameler for å komme inn i varmen.

 

I notatet som vi omtalte her i VG lørdag, heter det blant annet: «Det er naturlig å anta at partiet - i alle fall i det offentlige rom - må gi seg på enkelte kjerneområder. Eksempel på dette kan være innvandringspolitikk, økonomisk politikk og kulturpolitikk.» Og Frp-formannen følger opp med disse spørsmålene: «Hvor går gruppens og partiorganisasjonens smertegrense for kompromisser? Hvilke (om noen) saker er hellige, hvilke kan vi forhandle om og hvor går grensen? Hvor mye offentlig diskusjon tåler vi om disse spørsmålene?»

 

Hentet fra VG-nett.

Lenke til kommentar

On-topic: Ser at Høyre løper til Siv nå, har politikken til FRP blitt så mye "bedre"

nå enn bare ca. et år siden?

http://www.nettavisen.no/innenriks/politik...ticle755591.ece

6975729[/snapback]

 

 

Om valget står mellom en ny periode med nissepartiene som nå styrer eller et samarbeid med FRP, som nå ikke har Hagen som partileder, så tror jeg valget egentlig ikke er så vanskelig. Spesielt når FRP nå er blitt storebror.

 

Personlig så ser jeg ikke særlig frem til nok et valg som står mellom pest og kolera. En FRP/Høyre regjering vil nok ikke ta tak i enkelte av de konservative verdisynene. Så forhåpentligvis blir de ikke så store at de klarer seg uten Venstre, men stor nok til ikke å være avhengig av KRF.

 

Mitt store ønske er at KRF ikke blir aktuell i noen allianse, men de vil garantert henvende seg til AP om de føler det nødvendig. Med alle alliansene som dannes så er det blitt slik at man aldri vet hva man får når man stemmer, selv når de man stemmer på vinner valget.

 

Er bare til å se på forrige regjering (som var avhengig av støtte fra AP eller FRP) eller dagens regjering, som består av tre partier som er så grunnleggende uenig på flere punkter at det blir som ren bingo hvem av de tre som får gjennomslag.

 

Hva var det Stoltenberg sa ved valget i fjor?

"Stem på et av de rød-grønne partiene, så slipper man spill, spetakkel, omkamper og alt det tøvet der."

 

Ingen skal beskylde Jensemann for å ha synske egenskaper i hvert fall :wee:

Lenke til kommentar
Om valget står mellom en ny periode med nissepartiene som nå styrer

 

Vel det er da ironisk å tenke på at med disse "nissene" ved makten går landet så det suser, mulig det er årsaken til at opposisjonen syter og klager på alt,for makan til syting som det vi opplever skal en lete lenge etter,dette er vel en velkjent stratergi for å skape et inntrykk av at ting er svært ille selv om de er det stikk motsatte.

Når det er sagt så er vi enige om at sykelønsforslaget var behandlet på en klønet måte,men det som er viktig der er å tenke på at verken LO eller NHO gjorde noe av det som var i avtalen,nemmelig å arbeide for å få ned sykelønen.

Men merkelig nok så gikk det bare et par uker etter dette forslaget så kunne NHO/LO legge frem forslag for å redusere fraværet med 2,5 milliarder.

Det viser vel at selv om måten det var fremlagt på var feil så var forslaget glimrende.

For jeg kan vel ikke forestille meg at noen synest det er ille om staten sparer 2,5 miliarder :hmm:

Ellers ser vi at kommunene har fått litt mer å rutte med,de arbeidsledige har fått tilbake de 26000 som de borgerlige tok fra dem for å finnansiere skattelette til de som tjente godt, det er blitt større overføringer til helsesektorn,vi har snart full barnehagedekning, arbeidsledigheten er på et lavmål,industrien går så det suser og det satses friskt der.

Ja de nissene ,de nissene de har "rotet" det til. tenk å gjøre slike ting som dette :D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Det er verdt å legge merke til når Fremskrittspartiets formann, Siv Jensen, i et internt notat til sitt sentralstyre og stortingsgruppe, åpner for å vrake viktige deler av partiets politikk som vederlag for regjeringsmakt. Nå er det egentlig ikke noe oppsiktsvekkende i dette; alle partier som inngår i samarbeidsregjeringer, må gi avkall på å få gjennomført deler av programmene sine. Men det er interessant at Siv Jensen allerede nå, tre år før neste stortingsvalg, begynner å forberede sine partifeller mentalt på at de må sluke kameler for å komme inn i varmen.

 

I notatet som vi omtalte her i VG lørdag, heter det blant annet: «Det er naturlig å anta at partiet - i alle fall i det offentlige rom - må gi seg på enkelte kjerneområder. Eksempel på dette kan være innvandringspolitikk, økonomisk politikk og kulturpolitikk.» Og Frp-formannen følger opp med disse spørsmålene: «Hvor går gruppens og partiorganisasjonens smertegrense for kompromisser? Hvilke (om noen) saker er hellige, hvilke kan vi forhandle om og hvor går grensen? Hvor mye offentlig diskusjon tåler vi om disse spørsmålene?»

 

Hentet fra VG-nett.

6975900[/snapback]

 

Det er iallefall bra at de forebedrer seg skikkerlig slik at de i en eventuell regjering slipper å framstå som like uprofesjonell som SV har gjort til nå. Kanskje de kan fokuserer på å drive politikk, og ikke brannslukkning. :ph34r:

Lenke til kommentar
Det er iallefall bra at de forebedrer seg skikkerlig slik at de i en eventuell regjering slipper å framstå som like uprofesjonell som SV har gjort til nå. Kanskje de kan fokuserer på å drive politikk, og ikke brannslukkning

 

Det kan du si,men om FRP gir opp de sakene som er nevnt så vil vi vel se et FRP som raser på partibarometret vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Det er iallefall bra at de forebedrer seg skikkerlig slik at de i en eventuell regjering slipper å framstå som like uprofesjonell som SV har gjort til nå. Kanskje de kan fokuserer på å drive politikk, og ikke brannslukkning

 

Det kan du si,men om FRP gir opp de sakene som er nevnt så vil vi vel se et FRP som raser på partibarometret vil jeg tro.

6976137[/snapback]

 

Personlig tror jeg FrP står i en såpass sterk posisjon at det er ikke disse sakene som de må gi slipp på. Ikke iallefall til en nevneverdig grad. Ellers må en jo se på hvilke alternative det skulle vært innenfor denne aliansen, vil den økonomiske politikken fra FrP og Høyre virkelig være så forskjellig? Det er vel dog forskjell på innvandringspolitikken. Men jeg tror ikke FRP vil gi slipp på de sakene som har ført de til den posisjonen de sitter med idag.

Lenke til kommentar
Om valget står mellom en ny periode med nissepartiene som nå styrer

 

Vel det er da ironisk å tenke på at med disse "nissene" ved makten går landet så det suser, mulig det er årsaken til at opposisjonen syter og klager på alt,for makan til syting som det vi opplever skal en lete lenge etter,dette er vel en velkjent stratergi for å skape et inntrykk av at ting er svært ille selv om de er det stikk motsatte.

Når det er sagt så er vi enige om at sykelønsforslaget var behandlet på en klønet måte,men det som er viktig der er å tenke på at verken LO eller NHO gjorde noe av det som var i avtalen,nemmelig å arbeide for å få ned sykelønen.

Men merkelig nok så gikk det bare et par uker etter dette forslaget så kunne NHO/LO legge frem forslag for å redusere fraværet med 2,5 milliarder.

Det viser vel at selv om måten det var fremlagt på var feil så var forslaget glimrende.

For jeg kan vel ikke forestille meg at noen synest det er ille om staten sparer 2,5 miliarder :hmm:

Ellers ser vi at kommunene har fått litt mer å rutte med,de arbeidsledige har fått tilbake de 26000 som de borgerlige tok fra dem for å finnansiere skattelette til de som tjente godt, det er blitt større overføringer til helsesektorn,vi har snart full barnehagedekning, arbeidsledigheten er på et lavmål,industrien går så det suser og det satses friskt der.

Ja de nissene ,de nissene de har "rotet" det til. tenk å gjøre slike ting som dette :D

6976063[/snapback]

 

Landet gikk som det suste under forrige regjering også.

 

De som syter mest er for ordens skyld de som stemte på partiet. Er oftere man ser regjeringens egne gå ut mot regjeringen enn opposisjonen.

 

Og nisser er de. Kunne for ordens skyld sagt det samme om forrige regjering, selv om de besto av dyktigere folk (selv om Støre nok er den dyktigste av alle). Jeg vurderte å liste opp alt som ikke fungerer i dagens samfunn, men har ikke tid og motargumentet er jo kun at man syter, så da lar jeg heller være for denne gang og får komme tilbake ved en senere anledning.

 

Dagens regjering er nisser som jeg kunne vært foruten. Du kan gjerne være uenig, noe jeg vet du er. Men så er det ingenting som kan skjule det spetakkelet og amatørfremferden til regjeringen. Noe jeg sier mens min yngste sønn fortsatt sitter i barnehagekø, noe han har gjort i snart to år.

 

Og så registrerer jeg at du mener det å lyve og komme med et forslag som bevisst bryter med en inngått avtale, som igjen tilsier at man aldri må stole på en avtale regjeringen inngår, som glimrende. Selv ville jeg verdsatt brukt toalettpapir mer enn en avtale med Jensemann sin signatur på.

Lenke til kommentar
Og så registrerer jeg at du mener det å lyve og komme med et forslag som bevisst bryter med en inngått avtale, som igjen tilsier at man aldri må stole på en avtale regjeringen inngår, som glimrende. Selv ville jeg verdsatt brukt toalettpapir mer enn en avtale med Jensemann sin signatur på.

 

Sterke ord,men siden du drar inn løgn,hvem løy da først??

LO og NHO godkjente en avtale med regeringen i denne avtalen var det bla at sykelønnsordningen ikke skulle endres uten at partene hadde diskutert dette,men der var mer, Forrutsetningen var at LO og NHO fra dag 1 skulle sette seg ned og arbeide aktivt for å få ned sykefravæeret

Joda de satte seg ned,problemet var at der ble de sittende og gjorde ingenting med sykefraværet,ikke før dette forslaget kom på bordet.

Så hvem løy/brøt avtalen egentlig :hmm:

 

Selvsagt er det ting som ikke er som en ønsker det under denne regeringen, slik har det vært under alle regeringer og slik kommer det til å bli under neste regering.

Ingen klarer å tilfredstille alle.

Perosnelig forlot jeg den borgerlige fløy ved dette valtg utelukkende pga Høyres diskriminerende politikk mot de svake grupper i samfunnet og at de tok fra disse for å dekke goder til de som hadde mest, de som fikk lide var de som hadde minst som alenemødre,arbeidsledige og ikke minst de som har bygget landet og i dag er eldre/syke mennesker .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Og så registrerer jeg at du mener det å lyve og komme med et forslag som bevisst bryter med en inngått avtale, som igjen tilsier at man aldri må stole på en avtale regjeringen inngår, som glimrende. Selv ville jeg verdsatt brukt toalettpapir mer enn en avtale med Jensemann sin signatur på.

 

Sterke ord,men siden du drar inn løgn,hvem løy da først??

LO og NHO godkjente en avtale med regeringen i denne avtalen var det bla at sykelønnsordningen ikke skulle endres uten at partene hadde diskutert dette,men der var mer, Forrutsetningen var at LO og NHO fra dag 1 skulle sette seg ned og arbeide aktivt for å få ned sykefravæeret

Joda de satte seg ned,problemet var at der ble de sittende og gjorde ingenting med sykefraværet,ikke før dette forslaget kom på bordet.

Så hvem løy/brøt avtalen egentlig :hmm:

 

Regjeringen brøt den.

 

Regjeringen vil ikke foreslå endringer i dagens sykelønnsordning, verken for arbeidstakere eller for arbeidsgivere i avtaleperioden, med mindre partene er enige i dette.

(hentet fra Ny IA avtale, signert av Regjeringen v/Arbeids- og sosialdepartementet 14. desember 2005)

 

Jeg kan ikke se noe ved avtalen som NHO eller LO bryter. Målene er ikke nådd, men så tilsier ikke det at NHO og LO ikke prøver, for det har de gjort hele tiden. Derfor man også reagerte når regjeringen så arrogant kom med et forslag som brøt med pkt. 2 i avtalen. Det var med god grunn partene reagerte når regjeringen ikke respekterte avtalen. Det var her tre parter og en av dem respekterte ikke avtalen man signerte. Det er ikke til å komme utenom og også hvorfor regjeringens egne (nok engang) protesterte mot regjeringen.

Lenke til kommentar
Regjeringen brøt den.

 

Regjeringen vil ikke foreslå endringer i dagens sykelønnsordning, verken for arbeidstakere eller for arbeidsgivere i avtaleperioden, med mindre partene er enige i dette.

 

Jeg kan ikke se noe ved avtalen som NHO eller LO bryter. Målene er ikke nådd, men så tilsier ikke det at NHO og LO ikke prøver, for det har de gjort hele tiden. Derfor man også reagerte når regjeringen så arrogant kom med et forslag som brøt med pkt. 2 i avtalen. Det var med god grunn partene reagerte når regjeringen ikke respekterte avtalen. Det var her tre parter og en av dem respekterte ikke avtalen man signerte. Det er ikke til å komme utenom og også hvorfor regjeringens egne (nok engang) protesterte mot regjeringen.

 

Som sagt regeringe brøt den,men LO/NHO brøt også den ved ikke å foreta seg noe som helst.

Synest du ikke at det er ironisk at dette var en avtale som var inngått da de kom til makten, og er det lenge siden?

Har LO/NHO gjordt noe som helst på den tiden? Nei de har ikke det.

Så legger regeringen frem forslaget, NHO hopper i stolen "Oj dette kommer til å koste oss mange penger" 14 dager etter legger de frem forslag om reduksjoner i milliardklassen :ermm:

Viser ikke dette klart at de ikke har brydd seg tidligere.

Og som sagt utallige ganger tidligere,

Er enig i at regeingen gjorde feil med måten forslaget var fremmet på,dette burde de sendt til partene med et ultimatium på feks 60 dager, og hadde de da ikke komme opp med noe så kunne de fremmet det.

Men selve forslaget var glimrende :thumbup:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Regjeringen brøt den.

 

Regjeringen vil ikke foreslå endringer i dagens sykelønnsordning, verken for arbeidstakere eller for arbeidsgivere i avtaleperioden, med mindre partene er enige i dette.

 

Jeg kan ikke se noe ved avtalen som NHO eller LO bryter. Målene er ikke nådd, men så tilsier ikke det at NHO og LO ikke prøver, for det har de gjort hele tiden. Derfor man også reagerte når regjeringen så arrogant kom med et forslag som brøt med pkt. 2 i avtalen. Det var med god grunn partene reagerte når regjeringen ikke respekterte avtalen. Det var her tre parter og en av dem respekterte ikke avtalen man signerte. Det er ikke til å komme utenom og også hvorfor regjeringens egne (nok engang) protesterte mot regjeringen.

 

Som sagt regeringe brøt den,men LO/NHO brøt også den ved ikke å foreta seg noe som helst.

 

Dette er ikke riktig. NHO og LO respekterte avtalen og innførte selve ordningen. Hvordan i all verden kan du påstå at de ikke foretok seg noe som helst? Det stemmer overhodet ikke og for alle de bedrifter, for LO og for NHO sin del som har lagt ned enorme mengder arbeid i flere år så kan jeg ikke fatte og begripe at du kan påstå at NHO og LO ikke har foretatt seg noe.

 

Du kan gjenta den påstanden til det uendelige, men så vet alle som har vært i en IA bedrift, som har vært i LO eller som har vært i NHO at det er en uriktig påstand.

 

NHO og LO har ikke brutt avtalen. Vis noe fra avtalen som de har brutt. Værsågod.

Lenke til kommentar
Dette er ikke riktig. NHO og LO respekterte avtalen og innførte selve ordningen. Hvordan i all verden kan du påstå at de ikke foretok seg noe som helst? Det stemmer overhodet ikke og for alle de bedrifter, for LO og for NHO sin del som har lagt ned enorme mengder arbeid i flere år så kan jeg ikke fatte og begripe at du kan påstå at NHO og LO ikke har foretatt seg noe.

 

Du kan gjenta den påstanden til det uendelige, men så vet alle som har vært i en IA bedrift, som har vært i LO eller som har vært i NHO at det er en uriktig påstand.

 

NHO og LO har ikke brutt avtalen. Vis noe fra avtalen som de har brutt. Værsågod.

 

Jeg viser til at de har brutt avtalen i den forstand at de ikke fikk ned sykefraværet eller gjorde noe for å få det ned.

Sykefraværet bare økte og økte og ingen konkrete forslag kom,nettop derfor kunne ikke regeringen sitte stille å la dette fortsette.

Men kom gjerne opp med noe som viser hvilke forslag de la frem for regeringen før dette ulimatet kom.

Jeg kan ikke finne et,men de kom med en rekke forslag ca 14 dager etterpå,det er et faktum.

At det så er lagt ned masse arbeid fra alle parter tidligere er en helt annen sak,dette hadde ingenting med avtalen å gjøre fordi vi her snakker om ytterligere tiltak for å få ned sykefraværet da disse ordrinære tiltakene ikke var nok, og det er disse ekstratiltakene NHO ikke gjorde noe med før etter dette forslaget.

For om de gjorde alt som stod i sin makt,hvordan forklarer du da at de i løpet av 14 dager klarte å hoste opp forslag i millardklassen når de ikke hadde klart det i de foregående år :hmm:

Lenke til kommentar
At folk er mer borte fra jobben når de får like godt betalt for å ligge hjemme i sengen burde ikke komme som noen overraskelse på noen. Men det gjør det tydeligvis likevel..

6976893[/snapback]

 

Nettop derfor har jeg vel tidligere nevnt at også folks moral bør skjerpes og at dette med egenmeldinger uten tvil blir missbrukt.

Faktisk burde vel egenmeldinger vært begrenset til kunn folk med små barn.

Eventuelt at du ved bruk av egenmelding fikk bare 60-70% av lønnen. :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
At folk er mer borte fra jobben når de får like godt betalt for å ligge hjemme i sengen burde ikke komme som noen overraskelse på noen. Men det gjør det tydeligvis likevel..

6976893[/snapback]

Nettop derfor har jeg vel tidligere nevnt at også folks moral bør skjerpes og at dette med egenmeldinger uten tvil blir missbrukt.

Faktisk burde vel egenmeldinger vært begrenset til kunn folk med små barn.

Eventuelt at du ved bruk av egenmelding fikk bare 60-70% av lønnen. :hmm:

6976949[/snapback]

Det er ikke så lett å skjerpe folks moral sånn uten videre. Karensdag og redusert lønn under sykdom er sannsynligvis det eneste som hjelper. F.eks. en karensdag, 90% lønn under sykdom, og kanskje ned mot 70-80% ved egenmelding over kort tid. Da skal du se sykefraværet går ned, ja. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...