Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Det er jo der staten kommer inn. Og hvilke konflikter er det du snakker om? Du klarer vel å dele eiendelene dine med andre? Samtidig som vi kunne effektivisert samfunnet i stor grad. Vi hadde ikke hatt brukt for selgere, ingen forsikringsagenter, ingen markedsføringsfolk, ingen bank folk, ikke noe konkurransetilsyn etc. Tenk hvor effektivt samfunnet hadde vært. Og vi kunne alle brukt tiden vår til noe mer nyttig!

6959799[/snapback]

 

Jeg vil bruke din datamaskin! Jeg har like mye rett på den! Jeg vil ha alt som er ditt! Jeg vil bo i ditt hus! Slike konflikter.

 

Og jeg har ikke noen problemer med å låne bort ting jeg ikke har behov for, men å dele noe som jeg selv har store behov for er jeg ikke så ivrig for. Ser ikke hvorfor noen skal ha like stor rett på min seng som jeg har jobbet og betalt for.

 

Og jeg som trodde at Stat og effektivitet var motpoler :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo der staten kommer inn. Og hvilke konflikter er det du snakker om? Du klarer vel å dele eiendelene dine med andre? Samtidig som vi kunne effektivisert samfunnet i stor grad. Vi hadde ikke hatt brukt for selgere, ingen forsikringsagenter, ingen markedsføringsfolk, ingen bank folk, ikke noe konkurransetilsyn etc. Tenk hvor effektivt samfunnet hadde vært. Og vi kunne alle brukt tiden vår til noe mer nyttig!

6959799[/snapback]

 

 

Ja tenk så flott å bare bytte tjenester som de gjorde før a..

6959807[/snapback]

 

Det er jo det vi gjør i høyeste grad i dag også. Jeg selger min arbeidskraft til min arbeidsgive. Prisen på den er lønn. Lønnen min bruker jeg på å kjøpe det jeg ønsker. Altså, jeg bytter tjenester mot tjenester :)

Lenke til kommentar

Du misforstår.. I min idealverden vil du ikke eie noen ting. Derfor er det ikke din seng eller ditt hus. Folk vil kunne dele hus sammen, dele ressursene og folk vil møte hverandre og bli bedre kjent og leve livet istedett for å bare jobbe hele dagen og 30% av det du tjener går ned til lånet derav 20% går til bankrådgivere og eierne av banken. de andre 20% du bruker til mat går 5% av pengene du bruker på mat til kassadamen og eieren av butikken. Alle pengene du tjener og sliter for 8 timer eller mer hver dag går til unødvendige støttefunksjoner i samfunnet.

Hvis vi kunne lære oss å dele og leve sammen ville livet være bedre.

Lenke til kommentar
Du misforstår.. I min idealverden vil du ikke eie noen ting. Derfor er det ikke din seng eller ditt hus. Folk vil kunne dele hus sammen, dele ressursene og folk vil møte hverandre og bli bedre kjent og leve livet istedett for å bare jobbe hele dagen og 30% av det du tjener går ned til lånet derav 20% går til bankrådgivere og eierne av banken. de andre 20% du bruker til mat går 5% av pengene du bruker på mat til kassadamen og eieren av butikken. Alle pengene du tjener og sliter for 8 timer eller mer hver dag går til unødvendige støttefunksjoner i samfunnet.

Hvis vi kunne lære oss å dele og leve sammen ville livet være bedre.

6959883[/snapback]

 

 

Det er mer enn nok til alle på planeten her i alle fall.

Lenke til kommentar
Du misforstår.. I min idealverden vil du ikke eie noen ting. Derfor er det ikke din seng eller ditt hus. Folk vil kunne dele hus sammen, dele ressursene og folk vil møte hverandre og bli bedre kjent og leve livet istedett for å bare jobbe hele dagen og 30% av det du tjener går ned til lånet derav 20% går til bankrådgivere og eierne av banken. de andre 20% du bruker til mat går 5% av pengene du bruker på mat til kassadamen og eieren av butikken. Alle pengene du tjener og sliter for 8 timer eller mer hver dag går til unødvendige støttefunksjoner i samfunnet.

Hvis vi kunne lære oss å dele og leve sammen ville livet være bedre.

6959883[/snapback]

 

 

Det er mer enn nok til alle på planeten her i alle fall.

6959908[/snapback]

Nettopp. Ingen trenger å lide eller dø av sult. Idag gjør de det. fordi en liten elite i verden sitter med ressursene.

Lenke til kommentar
Du misforstår.. I min idealverden vil du ikke eie noen ting. Derfor er det ikke din seng eller ditt hus. Folk vil kunne dele hus sammen, dele ressursene og folk vil møte hverandre og bli bedre kjent og leve livet istedett for å bare jobbe hele dagen og 30% av det du tjener går ned til lånet derav 20% går til bankrådgivere og eierne av banken. de andre 20% du bruker til mat går 5% av pengene du bruker på mat til kassadamen og eieren av butikken. Alle pengene du tjener og sliter for 8 timer eller mer hver dag går til unødvendige støttefunksjoner i samfunnet.

Hvis vi kunne lære oss å dele og leve sammen ville livet være bedre.

6959883[/snapback]

 

 

Det er mer enn nok til alle på planeten her i alle fall.

6959908[/snapback]

Nettopp. Ingen trenger å lide eller dø av sult. Idag gjør de det. fordi en liten elite i verden sitter med ressursene.

6959923[/snapback]

 

Og gir u-landene gjeld som de aldri kan få betalt.. hehe..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Du misforstår.. I min idealverden vil du ikke eie noen ting. Derfor er det ikke din seng eller ditt hus. Folk vil kunne dele hus sammen, dele ressursene og folk vil møte hverandre og bli bedre kjent og leve livet istedett for å bare jobbe hele dagen og 30% av det du tjener går ned til lånet derav 20% går til bankrådgivere og eierne av banken. de andre 20% du bruker til mat går 5% av pengene du bruker på mat til kassadamen og eieren av butikken. Alle pengene du tjener og sliter for 8 timer eller mer hver dag går til unødvendige støttefunksjoner i samfunnet.

Hvis vi kunne lære oss å dele og leve sammen ville livet være bedre.

6959883[/snapback]

 

 

Det er mer enn nok til alle på planeten her i alle fall.

6959908[/snapback]

Nettopp. Ingen trenger å lide eller dø av sult. Idag gjør de det. fordi en liten elite i verden sitter med ressursene.

6959923[/snapback]

 

Og gir u-landene gjeld som de aldri kan få betalt.. hehe..

6959940[/snapback]

 

Er det virkelig så enkelt? :)

Lenke til kommentar
Du misforstår.. I min idealverden vil du ikke eie noen ting. Derfor er det ikke din seng eller ditt hus. Folk vil kunne dele hus sammen, dele ressursene og folk vil møte hverandre og bli bedre kjent og leve livet istedett for å bare jobbe hele dagen ...

6959883[/snapback]

Vi jobber ikke hele dagen for moro skyld. Vi jobber hele dagen for å produsere nok verdier til å fø oss selv og alle de som ikke klarer å produsere nok til å fø seg selv. Vi lever stadig lenger, det blir stadig fler mennesker og stadig større behov for å forvalte ressursene effektivt

 

Slevsagt hadde det vært fint å bare slække, men det er foreløig en utopi.

 

... og 30% av det du tjener går ned til lånet derav 20% går til bankrådgivere og eierne av banken. de andre 20% du bruker til mat går 5% av pengene du bruker på mat til kassadamen og eieren av butikken. Alle pengene du tjener og sliter for 8 timer eller mer hver dag går til unødvendige støttefunksjoner i samfunnet.

Hvis vi kunne lære oss å dele og leve sammen ville livet være bedre.

6959883[/snapback]

Pengene sirkulerer ja, fordi vi har spesialisert oss. Vi gjør vår jobb. Andre gjør sin jobb. Så bytter vi verdiene produserer mellom hverandre i form av penger.

 

Personlig setter jeg svært stor pris på å ha mitt eget krypinn med min egen seng, hvor jeg kan slappe av for meg selv. Ville vært utrolig kjipt å måtte lete etter en ren seng hver kveld... ikke ha et kjøleskap med maten som passer for meg, ikke kunne samle noen vinflasker til en spesiell anledning, ikke få tak i musikken jeg liker å høre på fordi noen andre hadde tatt med seg CD'ene, ikke funnet igjen PC'en hvor jeg hadde lagret programmene jeg har koda. Jeg har nettopp montert opp et nytt dusjkabinett. Så utrolig kjipt om noen monterte ned det igjen mens jeg var ute og gjorde andre ting. Jeg kunne fortsatt i evigheter...

 

Jeg setter utrolig stor pris på å ha mine egne eiendeler, og at ikke hvem som helst kan stikke av med det som betyr noe for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er ikke anivt, det er sannheten. Det er ingen som har tenkt til å ta skoen dine jblack ta det helt med ro.

 

Skulle alle i verden få ett likt livsgrunnlag hadde du nok måtte oppgi visse goder, men samtidig ville du få mange igjen.

 

Det fins ingen større glede i livet en gleden av å glede andre.

6960037[/snapback]

 

Tanken er vakker, så vakker men helt utopisk er jeg redd.

Vi er ikke annet enn avanserte dyr, derfor kan ikke et slikt "idealsamfunn" bli bærekraftig. Enig med deg at verdien av å glede andre er astronomisk, men husk at mye av verdien er at du forventer ingenting tilbake.

Lenke til kommentar
Det er ikke anivt, det er sannheten. Det er ingen som har tenkt til å ta skoen dine jblack ta det helt med ro.

 

Skulle alle i verden få ett likt livsgrunnlag hadde du nok måtte oppgi visse goder, men samtidig ville du få mange igjen.

 

Det fins ingen større glede i livet en gleden av å glede andre.

6960037[/snapback]

 

 

Mennesket tåler som regel ikke sannheten.

Lenke til kommentar
ja er ett idealsamfunn. Kanskje en gang i fremtiden når mennesket har utviklet seg kan vi prøve å realisere dette idealsamfunnet

6960109[/snapback]

Mer sannsynlig at vi har emigrert til andre planeter før dét skjer. Så kan sosialistene få sin egen planet og leve i sus og dus der, mens kapitalistene kan ha sin egen planet og kose seg der.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
ja er ett idealsamfunn. Kanskje en gang i fremtiden når mennesket har utviklet seg kan vi prøve å realisere dette idealsamfunnet

6960109[/snapback]

Mer sannsynlig at vi har emigrert til andre planeter før dét skjer. Så kan sosialistene få sin egen planet og leve i sus og dus der, mens kapitalistene kan ha sin egen planet og kose seg der.

6960123[/snapback]

 

Interessant tanke, lurer på hvem som hadde dødd ut først ... :)

Sosialist=sus/dus

Kapitalist= kos ...sikle! :love:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Interessant tanke, lurer på hvem som hadde dødd ut først ... :)

Sosialist=sus/dus

Kapitalist= kos ...sikle!  :love:

6960196[/snapback]

Akkurat den debatten kunne fortjent sin egen tråd. Kanskje på humor-forumet. :p

6960202[/snapback]

 

Yes, en av de sjeldne gangene vi er helt enige .... Faktisk en veldig god ide for morotråd :)

Lenke til kommentar
- Når Sand har misbrukt oss på denne måten, føler jeg at jeg står fritt til å si min oppriktige mening om maleriene, sier Hagen.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=131890

 

Det jeg egentlig lurer smått på nå er om Hagen løy eller om han lyver. Eneste som han med den uttalelsen i hvert fall slår fast er at han i dette tilfellet er en løgner.

 

Så gjenstår det om han løy med sin første eller andre uttalelse.

 

(Jaja, kan jo være han bare helt plutselig over natten endret mening....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...