Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1445964.ece

 

Betyr dette at det nå skal være strengere straff for å slå ned en person med minoritets-bakgrunn, -legning, eller liknende? Flott at polikere ønsker å verdsette folk forskjellig, da :thumbdown:

6805878[/snapback]

Det er helt utrolig... enkelte politikere har f..n ikke evne til prinsipiell tenkning i det hele tatt. Hopper bare på første og mest lettvindt løsning, som regel bare nye lovforbud eller nye skatter og avgifter. Helt uten tanke for hva de egentlig betyr i prinsipp og praksis. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er helt utrolig... enkelte politikere har f..n ikke evne til prinsipiell tenkning i det hele tatt. Hopper bare på første og mest lettvindt løsning, som regel bare nye lovforbud eller nye skatter og avgifter. Helt uten tanke for hva de egentlig betyr i prinsipp og praksis. :thumbdown:

6806016[/snapback]

 

Et "problem" med det demokratiske systemet vi har, er at med litt innsats kan ethvert uopplyst brødhue komme seg inn på Stortinget. De som virkelig har noe i topplokket styrer glatt unna slikt mas, og får seg en roligere og bedre betalt jobb i det private næringsliv. Av og til slår brødhuene på stortromma og finner på skikkelig lure ting..

Lenke til kommentar

snip...

6805878[/snapback]

snip...

6806016[/snapback]

Hva hadde vært en riktig og prinsipielt fundert løsning på problemet med at denne typen kriminalitet har en negativ utvikling i forhold til annen kriminalitet? (La oss her anta at den faktisk har det.)

 

Geir :)

6806225[/snapback]

Generelt heve straffen for blind/tilfeldig vold.

 

Edit: Videre er dette et samfunnsproblem. Og det blir ikke mindre f.x rasisme, ved at vi innfører lover som setter innvandrere i en særstilling. Der man får mer straff om volden går den ene veien i forhold til den andre veien. Det vil heller skape mer missnøye. Så man risikerer bare å forsterke problemet i stedet for å løse det.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Meldte meg inn i dag. Håper å finne noen gode diskusjoner her.

 

Hjernen min tenker mye politikk og økonomi, og jeg ser politikkforumet som ganske riktig. Men hvor skal samfunnsøkonomien - det er økonomi, men er likevel mer politisk, ofte mer politisk en mye annen politikk? ;)

6817907[/snapback]

samfunnsøkonomi skal nok i PRS. Økonomidelen tar vel mest for seg juridiske spørsmål?

Lenke til kommentar
Meldte meg inn i dag. Håper å finne noen gode diskusjoner her.

 

Hjernen min tenker mye politikk og økonomi, og jeg ser politikkforumet som ganske riktig. Men hvor skal samfunnsøkonomien - det er økonomi, men er likevel mer politisk, ofte mer politisk en mye annen politikk? ;)

6817907[/snapback]

samfunnsøkonomi skal nok i PRS. Økonomidelen tar vel mest for seg juridiske spørsmål?

6818298[/snapback]

 

Langt ifra. Det er mer sånn hvorfor renter og inflasjon er så kult å snakke om, og hvorfor å bruke opp pensjonsfondet er en ekstremt dårlig ide. Og slikt.

Lenke til kommentar

 

Skremmende, virkelig skremmende. Ett minimumskrav til at folk får lov til å bære politi uniformen burde være at de ikke gikk rundt og kvelte folk med døden til følge.

Håper disse purkene får forvaring, for evig tid. Eller ka sier dere frp- folk som liker høy straff?

 

Slike individer som disse 2 ødelegger hele ryktet til politifolk. Er utrolig lei av å se personlig og lese i avser om politi som ikke bruker bilbelte, ikke bruker handsfree, Kjører på ulovlige steder etc.

Irriterer meg, skikkelig. Disse folkene som har fått 3 årig + utdannelse i politifaget burde ha fått det inn i hodet at bilbelte bruker man. Men eg tror ikke det er der problemet ligger. Purken ser på seg sjøl som over loven og handler derretter.

 

Eg har ett forslag: 2 eller tredobl straffen for politifolk når de gjør noe ulovlig.

Slik situasjonen er i dag blir jo de ikke straffet i det heletatt (LES:BILBELTE etc) Få disse korrupte svina ned på jorden igjen.

Lenke til kommentar
Eg har ett forslag: 2 eller tredobl straffen for politifolk når de gjør noe ulovlig.

Slik situasjonen er i dag blir jo de ikke straffet i det heletatt (LES:BILBELTE etc) Få disse korrupte svina ned på jorden igjen.

6824729[/snapback]

 

Mener du at vi skal gå bort fra vårt viktigste prinsipp i en rettstat; likhet for loven?

 

Jeg mener at alle burde være like for loven, få lik straff for lik forbrytelse, politimann eller ei.

Lenke til kommentar
Eg har ett forslag: 2 eller tredobl straffen for politifolk når de gjør noe ulovlig.

Slik situasjonen er i dag blir jo de ikke straffet i det heletatt (LES:BILBELTE etc) Få disse korrupte svina ned på jorden igjen.

6824729[/snapback]

 

Mener du at vi skal gå bort fra vårt viktigste prinsipp i en rettstat; likhet for loven?

 

Jeg mener at alle burde være like for loven, få lik straff for lik forbrytelse, politimann eller ei.

6824829[/snapback]

Prinsippet er jo helt feil. Det gjelder formellt ikke for kongefamilien og alle lands utenlandske diplomater i Norge. I tillegg ser vi på praksis så er det større sannsynlighet for å slippe unna hvis en er ressurssterk og har mange venner enn om en er fattig og ressurssvak.

Den dag i dag er det heller ikke likhet for loven for politimenn. De får bedre behandling enn vanlige nordmenn i forhold til loven.

Selv om vi har ett rettstatsprinsipp betyr ikke det at det er ett bra rettstatsprinsipp.

Lenke til kommentar
Prinsippet er jo helt feil. Det gjelder formellt ikke for kongefamilien og alle lands utenlandske diplomater i Norge. I tillegg ser vi på praksis så er det større sannsynlighet for å slippe unna hvis en er ressurssterk og har mange venner enn om en er fattig og ressurssvak.

Den dag i dag er det heller ikke likhet for loven for politimenn. De får bedre behandling enn vanlige nordmenn i forhold til loven.

Selv om vi har ett rettstatsprinsipp betyr ikke det at det er ett bra rettstatsprinsipp.

6824853[/snapback]

 

Så i stedet for å jobbe for at prinsippet skal fungere i praksis (du har jo enda ikke gitt noen argumenter for hvorfor det er et dårlig prinsipp) slik at både kongefamilien, politimenn og ressurssterke mennesker blir stilt likt under loven så ønsker du heller at en skal forkaste prinsippet og selektivt velge hvilke grupper som skal få høyere/lavere straff basert på yrke? Er ikke dette det samme som å jobbe for økte klasseskiller?

Lenke til kommentar

Det er ett dårlig prinsipp nettopp fordi det ikke fungerer i praksis. Politimenn VET når de gjør noe ulovlig, altså handlingen er bevisst. De skal være ett forbilde for nordmenn og bør gå foran med ett godt eksempel.

Da er det helt feil når de slenger bøter etter folk som snakker i mobil, når de gjør det samme selv. Og når de tror de er over loven, ja da må noe gjøres for å begrense denne uønskede adferden. Øke straffene for dem er ett alternativ, fins sikkert mange andre, føl deg fri til å komme med ideer.

Lenke til kommentar
Det er ett dårlig prinsipp nettopp fordi det ikke fungerer i praksis. Politimenn VET når de gjør noe ulovlig, altså handlingen er bevisst. De skal være ett forbilde for nordmenn og bør gå foran med ett godt eksempel.

Da er det helt feil når de slenger bøter etter folk som snakker i mobil, når de gjør det samme selv. Og når de tror de er over loven, ja da må noe gjøres for å begrense denne uønskede adferden. Øke straffene for dem er ett alternativ, fins sikkert mange andre, føl deg fri til å komme med ideer.

6824907[/snapback]

 

Vel, jeg har jo presentert et alternativ, stille alle likt under loven, uansett konge, statsminister, riksmannsgutt, politi eller boms.

 

Vidre kan jo vi forenkle lovverket, legalisere mye som i dag er ulovelig. For eksempel narkotika og piratkopiering. På denne måten avkriminaliserer vi store deler av befolkningen og politiet kan fokusere på å bekjempe reell kriminalitet. Når store deler av befolkningen regelrett driter i en lov så er det ikke noe galt med befolkningen, men det er loven det er noe galt med.

 

Vidre må jo respekten for de eksisterende lovene økes, det er jo riktig ille når selv en politimann ikke har respekt for de lovene en selv skal beskytte. Økte straffer kan være et hjelpemiddel mot dette, og dette må gjelde for alle, ikke bare politimenn.

Lenke til kommentar

Så du sier at eg må finne meg i høyere straffer for eventuelle straffbare handlinger jeg kommer til å gjøre fordi 2 politimenn dreper en mann? Og fordi politiet regelrett ignorer de lovene de selv er satt til å forvalte? Hvor er logikken?

Er helt enig i avkriminalisering av narkotika og piratkopiering så du får ingen diskusjon med meg der.

Jeg er forsåvidt tillhenger av å gjøre bilbelte og handsfree frivillig. Men skal jeg først starffes for å ikke bruke bilbelte ja da skal jammen purken gjøre det og ellers er det IKKE likhet for loven.

Ett annet forslag kan jo være at politiet straffer politimenn internt for å ikke bruke sikkerhetsbelte. Som f.eks ved å redusere lønnen deres eller degradere de etc. Regelverket forskjellsbehandler jo statsministere og bomser hele tiden. Det er formell diskriminering. Vi har jo egne politiforeskrifter som bare gjelder politi, egne lover som bare gjelder aksjehandlere etc. Så det vil fortsatt være likhet for loven hvis politi straffes 2 ganger hardere enn andre folk.

For hvis vanlige folk blir politi straffes de også 2 ganger hardere.

Endret av magicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...