Rune_says Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni skaftetryne32 skrev (12 timer siden): ... Det avhenger av størrelsen på mennesket, en chihuahua greier like lett som en pitbull å drepe, avhengig av størrelsen til den som må forsvare seg mot hunden, så fort en baby blir drept skal disse også forbys ? Når skal vi begynne å legge ansvaret på eierne ? Finner kun et mulig rapportert tilfelle der det også var 2 pitbuller involvert https://ilovechihuahuas.medium.com/has-a-chihuahua-ever-killed-someone-b4f73ab631 Sitat The 2018 fatality also noted that two Pitbulls were involved as well. The person killed lived with the three dogs, and there’s no proof the Chihuahua was responsible due to no eyewitness accounts. Logikk mann, logikk... Eierne kan godt få ansvar de også - ikke meg imot, men vi trenger ikke å gjøre oss dumme og lukke øynene for at endel hunderaser er rendyrket primært for kamp/angrep og ikke som sosial kosehund. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni Rune_says skrev (1 minutt siden): Genene gir en rekke instinkter som hos kamphunder og vakthunder er forsterket/valgt med hensikt. Det er da ganske logisk at slike hunder vil være farlige. Kan du dokumentere at disse hundene er farligere pga det genetiske ? Eller er det bare for deg logisk fordi du hadde en dårlig opplevelse ? Og er det egentlig instinkter som er forsterket via avl eller er det fysiske trekk ? På meg virker det som om du egentlig ikke vet, men at du bare uttrykker meninger som du egentlig ikke har noe vitenskapelig belegg for i det hele tatt. Rune_says skrev (4 minutter siden): Ja, pitbull virker ganske signal-løs på meg. Men de er jo ikke det da, de bruker det samme kroppsråket som alle hunder bruker. Rune_says skrev (5 minutter siden): Eieren av Rottweileren drev altså oppdrett av Rottweiler og hvis de ikke fikser sosialisering så kan en vel ikke forvente noe bedre av en gjennomsnittlig hundeeier? En som ikke engang greier å holde hundene sine i bånd eller innhegning når de er ute er neppe en oppdretter du bør ha altfor mye tillit til. tar de ikke såpass ansvar så er neppe sosialisering en jobb de er så nøye med heller, det er altså igjen eier du bør ha et horn i siden til. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni Rune_says skrev (1 minutt siden): Logikk mann, logikk... Følelser mann, følelser ... Det er trist at du har hatt vonde opplevelser med enkelte hunder, men du overser fremdeles det menneskelige her, nemlig eieren, og at mange kriminelle ønsker sånne hunder pga deres rykte og for å bruke dem med onde hensikter. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni Sovna skrev (4 timer siden): Jeg skulle gjerne sett et rally i Oslo fra Hemingbanen på flata, oppover mot Holmenkollen, forbi Frognerseteren og målgang Tryvann.😱Der oppe bor det dessverre nesten utelukkende rikfolk og hvor jeg tipper velvilligheten ikke er helt på topp.. Enig i at det kunne vært moro, men det er jo sjukt mange som bor oppi der. Det er sikkert en grunn til at bilrace vanligvis legges til områder som ikke er så tettbefolkede. Trollstigen hadde vært gøy. Top Gear ville vel lage en greie der for mange år siden, men fikk ikke tillatelse til å bryte fartsgrensene. 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni frohmage skrev (1 time siden): Enig i at det kunne vært moro, men det er jo sjukt mange som bor oppi der. Det er sikkert en grunn til at bilrace vanligvis legges til områder som ikke er så tettbefolkede. Trollstigen hadde vært gøy. Top Gear ville vel lage en greie der for mange år siden, men fikk ikke tillatelse til å bryte fartsgrensene. Å kjøre utfor kanten er vel ikke helt ideelt heller..😱 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 24. juni Del Skrevet 24. juni Sovna skrev (28 minutter siden): Å kjøre utfor kanten er vel ikke helt ideelt heller..😱 Nei, men det gjelder vel i de fleste bakkeløp. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 24. juni Del Skrevet 24. juni (endret) Rune_says skrev (2 timer siden): Ja, pitbull virker ganske signal-løs på meg. Eieren av Rottweileren drev altså oppdrett av Rottweiler og hvis de ikke fikser sosialisering så kan en vel ikke forvente noe bedre av en gjennomsnittlig hundeeier? Skjønner ikke helt hvor du vil hen? Genene gir en rekke instinkter som hos kamphunder og vakthunder er forsterket/valgt med hensikt. Det er da ganske logisk at slike hunder vil være farlige. Jeg synes du nevnte at denne pitbullen var godt ivaretatt, ja du virket til og med å ha noen lovord om akkurat denne. Og i den ene settingen du var vitne til så benytter du ditt såkalte "hundetekke" til å trekke den konklusjonen at en pitbull ikke har hundespråk. Fantastisk. Noen av de dårligste på trening av hund er nettopp oppdrettere. Hvorfor? Jo for de satser på at tispa oppdrar valpene sine i minimum 8 uker. Og det går som oftest bra. Kjøperne får valpene sine og oppdretter pengene, og snart er det et annet kull på vei. De fleste oppdrettere har mer enn nok med sitt, og det er vel strengt tatt ikke oppdretter som følger hundene videre i livet. Eller trodde du det? Det er forøvrig en haug med raser med kamp/vokter egenskaper i avls-linjene. Kommer nesten ikke utenom disse egenskapene i en større hund. Nærmest samtlige med høyt skadepotensiale. Men skal vi derfor stå igjen med labrador og berner sennen av større hunder? That´s it? Tviler ikke på rottweiler erfaringen din. Jeg har også en. Min mor står å snakker med naboen, og schæferen deres biter seg fast i min mors lår, helt uten forvarsel. "det må ha luktet katt av deg" var meldingen fra eierne. Du straffer faktisk disse nolduser av noen eiere med å kreve avliving, helst slik at de aldri skaffer seg hund igjen. Hunden merker jo ikke dette, den bare sovner. I din verden går jeg ut fra at schæfer som rase også står på forbudslista di..? Endret 24. juni av Sovna Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 24. juni Del Skrevet 24. juni Sovna skrev (6 timer siden): Jeg synes du nevnte at denne pitbullen var godt ivaretatt, ja du virket til og med å ha noen lovord om akkurat denne. Og i den ene settingen du var vitne til så benytter du ditt såkalte "hundetekke" til å trekke den konklusjonen at en pitbull ikke har hundespråk. Fantastisk. Noen av de dårligste på trening av hund er nettopp oppdrettere. Hvorfor? Jo for de satser på at tispa oppdrar valpene sine i minimum 8 uker. Og det går som oftest bra. Kjøperne får valpene sine og oppdretter pengene, og snart er det et annet kull på vei. De fleste oppdrettere har mer enn nok med sitt, og det er vel strengt tatt ikke oppdretter som følger hundene videre i livet. Eller trodde du det? Det er forøvrig en haug med raser med kamp/vokter egenskaper i avls-linjene. Kommer nesten ikke utenom disse egenskapene i en større hund. Nærmest samtlige med høyt skadepotensiale. Men skal vi derfor stå igjen med labrador og berner sennen av større hunder? That´s it? Tviler ikke på rottweiler erfaringen din. Jeg har også en. Min mor står å snakker med naboen, og schæferen deres biter seg fast i min mors lår, helt uten forvarsel. "det må ha luktet katt av deg" var meldingen fra eierne. Du straffer faktisk disse nolduser av noen eiere med å kreve avliving, helst slik at de aldri skaffer seg hund igjen. Hunden merker jo ikke dette, den bare sovner. I din verden går jeg ut fra at schæfer som rase også står på forbudslista di..? Nevnte Rottweiler virket ganske fullvoksen av størrelse, men OK, så oppdrettere er de verste til å sosialisere/dressere hundene ? Fantastisk! Hundeeiere generelt er for dårlige til å skjønne at grunnlaget legges med tidlig dressur, eksemplifisert med "Fra bølle til bestevenn" som nok er en liten tupp av isfjellet. Pitbullen virket meget lojal ift eier som sikkert har en form for kommunikasjon med hunden, men hunden viste ingen tegn (som jeg kunne se) ift sosialisering/kommunikasjon med andre enn eier. Schæfer nevnte jeg tidligere har en bedre balanse mellom dressur og gener, men for all del dårlige eiere kan også få fram det verste i den hunderasen. Den er definitivt avhengig av god dressur for å være en trygg familehund eller annen type dressur for å brukes som maktmiddel av politiet f.eks. Mitt poeng er at når en hund oppviser farlig adferd, så er avlivning relevant fordi det er ekstremt ressurskrevende å få en gammel hund til å lære nye triks. Det henger også sammen med at veldig mange hundeeiere ikke burde hatt hund i utgangspunktet. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 24. juni Del Skrevet 24. juni Rune_says skrev (59 minutter siden): Schæfer nevnte jeg tidligere har en bedre balanse mellom dressur og gener Jeg synes du bør dokumentere dette med genetisk balanse du driver å snakker om, hvordan vet du at du schæfer har en bedre genetisk balanse f.eks ? Er det synsing basert på egne opplevelser, eller kan du dokumentere at dette er tilfelle på noe vis ? Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 24. juni Del Skrevet 24. juni (endret) Rune_says skrev (4 timer siden): Nevnte Rottweiler virket ganske fullvoksen av størrelse, men OK, så oppdrettere er de verste til å sosialisere/dressere hundene ? Fantastisk! Hundeeiere generelt er for dårlige til å skjønne at grunnlaget legges med tidlig dressur, eksemplifisert med "Fra bølle til bestevenn" som nok er en liten tupp av isfjellet. Pitbullen virket meget lojal ift eier som sikkert har en form for kommunikasjon med hunden, men hunden viste ingen tegn (som jeg kunne se) ift sosialisering/kommunikasjon med andre enn eier. Schæfer nevnte jeg tidligere har en bedre balanse mellom dressur og gener, men for all del dårlige eiere kan også få fram det verste i den hunderasen. Den er definitivt avhengig av god dressur for å være en trygg familehund eller annen type dressur for å brukes som maktmiddel av politiet f.eks. Mitt poeng er at når en hund oppviser farlig adferd, så er avlivning relevant fordi det er ekstremt ressurskrevende å få en gammel hund til å lære nye triks. Det henger også sammen med at veldig mange hundeeiere ikke burde hatt hund i utgangspunktet. Følger deg på det meste. "Bølle til bestevenn" er målrettede hundetrenere med et godt øye for adferd og løsninger. Det er jo de mest imbisile eiere de finner frem til. Og de er det dessverre altfor mange av. Hadde vært gunstig hvis tv-tittere kunne følge noen av eksemplene også. Se og lær og gidd.. Jeg har sett schæfer, rottweiler, amstaff med lite interesse og språk overfor andre enn eier, og det er ingenting merksnodig med det i så måte. Men det sier ingenting om hvordan hundene er under andre forutsetninger. Språket hundene seg i mellom for eksempel. Hvis jeg skulle gå for et forbud av et par raser, eks pit og bully så er ikke argumentet et manglende hundespråk på generell basis. Heller at disse hundene er så spisset til å sloss med tenner, stålkjeft og taktikken om å rive i filler. Lavere terskler sannsynligvis, og noe som krever ekstrem kunnskap og bruk av tid fra en eiers side. Jeg vet forøvrig om en amstaff(nært beslektet med pit) som er reneste terapi hund overfor nervøse hunder. Det er gjerne de nervøse som kan starte utageringen. Men denne staffen bruker så fornuftige dempesignaler at de utagerende hundene blir avreagert. Trygge rett og slett. Normale hunder, gjerne med kamp-gener, de sloss hele tiden de. Det ser og høres brutalt ut. Men tennene er ikke i bruk, for det er det som er normalen. Det er et fysisk ritual, likevel psykologisk mellom hundene i kampens hete. Vi rekker ikke å få med oss hva som skjer, det går så ekstremt fort. Vi kan derimot se det etterpå, hvem av de som går med hodet hevet og halen til værs. For et utrent øye så ser og høres en slik slåsskamp så alvorlig ut at enkelte tilskuere ville gått for en avliving av begge to. Man tror det er to aggressive beist. Men det er helt normalt og ikke spes farlig i det hele tatt. Aller minst for omgivelsene.. Endret 24. juni av Sovna Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 25. juni Del Skrevet 25. juni (endret) frohmage skrev (På 24.6.2024 den 12:28 AM): Enig i at det kunne vært moro, men det er jo sjukt mange som bor oppi der. Det er sikkert en grunn til at bilrace vanligvis legges til områder som ikke er så tettbefolkede. Trollstigen hadde vært gøy. Top Gear ville vel lage en greie der for mange år siden, men fikk ikke tillatelse til å bryte fartsgrensene. Da blir det sannsynligvis enda verre med mitt ønske. Kunne tenkt meg kombinasjon hillclimb-speed rally. Rute; fra Dombås oppover mot Hjerkinn, de lange flatene der og avsluttet med en aller annen seksjon inn mot Hjerkinn stasjon. Noe som gjør det vanskelig er kanskje utlvekslingforholdet på girkassen. På rallyene i WRC sperrer bilene på noe over 200 km/t. Over Hjerkinn-rakene ville bilene da gått på skrallene turtall/fartssperre over lengre tid. RISIKO; Elg,(sett det riktignok kun én gang der oppe.) Moskus, (også sett kun én gang.) Alltid undret meg over at det finnes arrangement for moskus-safari. Hvor mange ganger vil ikke turister i beste fall kun se en pelsdott eller to.. Og hva med publikum? Hvis en bil mister kontroll i over 200 km/t og kastes rundt. Da kan det lett bli Le Mans 2. Eks et panser som farer vannrett over publikum. Dekapitasjon,(hodene ruller bortover vidda.😱) Endret 25. juni av Sovna Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 25. juni Del Skrevet 25. juni Sovna skrev (5 timer siden): Da blir det sannsynligvis enda verre med mitt ønske. Jeg vet jo ikke hvorfor søknaden om Trollstigen ikke ble innvilget, men de har jo fått lov andre steder. Sovna skrev (6 timer siden): Noe som gjør det vanskelig er kanskje utlvekslingforholdet på girkassen. På rallyene i WRC sperrer bilene på noe over 200 km/t. Om man skal kjøre om kapp på E6 finnes det sikkert kjøretøy som er bedre egnet enn rallybiler, ja. 1 Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 25. juni Del Skrevet 25. juni Trodde saken om at Julian Assange var fri skulle bli en snakkis på forumet, men fant ingen kommentar så langt: https://www.nrk.no/urix/julian-assange-loslatt-fra-fengsel-1.16938755. Uansett, god nyhet. 5 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 25. juni Del Skrevet 25. juni Feynman skrev (2 timer siden): Trodde saken om at Julian Assange var fri skulle bli en snakkis på forumet, men fant ingen kommentar så langt: https://www.nrk.no/urix/julian-assange-loslatt-fra-fengsel-1.16938755. Uansett, god nyhet. Enig. Glenn Greenwald kommenterer godt, som alltid. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 27. juni Del Skrevet 27. juni (endret) Det er mye jeg er både enig og uenig med Tucker Carlsson i, men hvis noen kjenner til en bedre politisk taler i vår tid, post dem gjerne uansett politisk overbevisning. Her fra hans opptreden i Canberra i går: Endret 27. juni av Aiven 2 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 16. juli Del Skrevet 16. juli Partiet Frp er nå "gått i hundene" som min salige far ville sagt. Stortingsrepresentant for Frp gjennom 19 år Christian Tybring-Gjedde beskriver hvordan First House har overtatt partiet. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 5. august Del Skrevet 5. august Aiven skrev (På 16.7.2024 den 3:33 PM): Partiet Frp er nå "gått i hundene" som min salige far ville sagt. Stortingsrepresentant for Frp gjennom 19 år Christian Tybring-Gjedde beskriver hvordan First House har overtatt partiet. Hvorfor har vi så dårlige politikere i Norge? Sitter med ett sterkt inntrykk av at det sto mye bedre til før. Fortjener vi virkelig dette? 1 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Dette hører muligens ikke helt hjemme i denne tråden, men siden det er et spørsmål jeg ikke har noen andre tråder å stille i og som google ikke gir meg svar på så velger jeg "når du har noe du vil si" for dette er altså det jeg har å si. Sangen 'Den fineste Chevy'n' med Halva Priset og Maria Mena har en tekstlinje som sier "Nå sitter han drita full i eget flak." Så det jeg har å si er: Hva i alle dager betyr "i eget flak" i denne konteksten? Jeg skjønner flere betydninger av 'flak' , men jeg klarer ikke å passe inn noen av disse til teksten i denne sangen? Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Zork skrev (5 timer siden): Hva i alle dager betyr "i eget flak" i denne konteksten? Planet på en pickup. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Zork skrev (7 timer siden): Dette hører muligens ikke helt hjemme i denne tråden, men siden det er et spørsmål jeg ikke har noen andre tråder å stille i og som google ikke gir meg svar på så velger jeg "når du har noe du vil si" for dette er altså det jeg har å si. Sangen 'Den fineste Chevy'n' med Halva Priset og Maria Mena har en tekstlinje som sier "Nå sitter han drita full i eget flak." Så det jeg har å si er: Hva i alle dager betyr "i eget flak" i denne konteksten? Jeg skjønner flere betydninger av 'flak' , men jeg klarer ikke å passe inn noen av disse til teksten i denne sangen? En bil som er et flak er stor, tung og flat (typisk eldre amerikaner). Eksempel her 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå