Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Zork said:

Det eneste lavere skatter til de rikeste gjør er å gjøre de rike enda rikere. Det har ingenting å si på hvor mange arbeidsplasser de skaper.

Trickle down-effekten eksistere ikke - det bør vel de fleste ha fått med seg seg etterhvert.

Tror noen Zuckerberg eller Røkke ikke hadde giddet å bygge opp sin formue om de hadde måttet betale dobbelt så mye i skatt som de har gjort?

 

Trickle down er noe annet. Det er mange forskjellige skatter. Dere snakket om skatt på produkter og tjenester. Men de har gjerne lite å gjøre med hvor mye milliardærer tjener. Milliardærer tjener hovedsakelig penger på monopol, franchising, eiendommer og investeringer.

Skal du skattelegge Zuckerberg eller Røkke så nytter det ikke med tilleggsskatt på leverpostei eller taxi. Særlig når de bare kan flytte formuene sine ut av landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (På 12.6.2024 den 1:54 PM):

Kan du dokumentere noen av disse påstandene ? Rottweiler og amerikansk pitbull var vel et par av hundene du mente var genetisk farlige. 

Jeg mener all hund stammer fra ulv, at disse instinktene bare skal forsvinne fra noen hunder og være intakte i andre gir egentlig ikke mening, de aller fleste hunder har potensiale til å angripe og de aller fleste hunder kan trenes og sosialiseres.

Jeg har sett lister i øst og vest om hvilke hunder som er farligst, biter hardest osv. Ingen av disse listene er like, og samtlige er underskrevet av "profesjonelle." Profesjonelle my ass.. Ingen av såkalte adferdsspesialister kan avdekke alt når det f.eks gjøres en analyse av en hund ved et besøk på en times tid. De tror det kanskje selv. 

Jeg har truffet en eier med en labrador ved anledninger. Helt ute å kjøre.. Hvem? Eieren selvsagt. Hunden har visstnok hatt én dårlig opplevelse med annen hund som valp. Så der gikk altså det toget og bikkja har nå bikka 10 år. Hadde eieren giddet så hadde dette garantert løst seg. En labrador har altså vært et ustabilt monster(biter ikke så mye løsere enn en rottweiler), uten at eier har løftet en finger. Eier går kun med 30 cm langt bånd tett inntil kroppen. Enda en grunn til at bikkja blir helt gærn, hysteriske eiere. 

Én stk misligholdt labrador(derav farepotensiale). Hvor mange andre slike vanlige (familie)hunder er ikke like misligholdt og blir en fare for omgivelsene? Tror nesten jeg heller ville hatt med en ulv å gjøre faktisk, opp mot disse hundene som er helt skjøre i topplokket. PGA EIER. 

Vi må gjerne lete etter slike tilfeller. Omplassere hunden og ta livet av eieren. Raser er ikke tema i det hele tatt. Alt står og faller på en eiers ansvar og kompetanse. Og noen raser må selvsagt følges nøyere enn andre..

Det finnes masse eiere som har gjort sine hunder usikre/aggresive, med vilje eller inkompetanse. Alt fra en ung innvandrer med fett gullkjede rundt halsen, til familier med masse småunger som bedyrer at hunden er nederst på rangstigen og derfor må avfinne seg med alt av forstyrrelser. Sistnevnte gruppe er sannsynlig størst i antall.

 

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

Pitbull er alltid på topp der hvor pitbull er lovlig. Grunnen til at andre hunder noen ganger seiler til topps er at de farligste rasene er forbudt der. F.eks i Norge.

 

Jeg har vært skeptisk til argumentet ditt, men tallene er overveldende. En pitbull sto bak, eller var delaktig i 66% av hunde-drepte i USA mellom 2005 og 2017. Jeg forsøkte også å undersøke om pitbuller var overdrevent populære i USA, men det virker ikke å være tilfellet.

Mulig jeg bør revurdere mitt syn angående forbud mot pitbull :) Ikke så lett, siden jeg ble veldig glad i min kompis' koselige pitbull for endel år sida.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (På 12.6.2024 den 1:54 PM):

Kan du dokumentere noen av disse påstandene ? Rottweiler og amerikansk pitbull var vel et par av hundene du mente var genetisk farlige. 

...

Har egen erfaring å støtte meg til - ikke papirdokumentasjon.   Pitbull var det en i blokka der jeg bodde før som hadde.  Jeg var litt interessert i å se om den var bedre/verre enn sitt rykte. Den lekte med apport av ball som eieren kastet og forsåvidt meg også. Jeg har ganske godt hundetekke/dyretekke generelt, men selv om hunden var rolig og veldressert var det egentlig ingen måte å tolke hunden på.  Eieren hadde trent den til å hhv snuse eller bite avhengig av om det var åpen hånd eller med knokene vendt mot hunden. Bet den seg fast i en ball var det kul umulig å få løs den - enorm bittstyrke.  Men det gikk liksom ikke an for meg (eller andre antar jeg) å få noen kontakt/sosialisering med hunden.  Når du ikke kan tolke en hund og den heller ikke gir noe forvarsel før den evt går til angrep, så er dette med på å gjøre den farlig overfor spesielt barn og andre dyr som kanskje trigger et angrep uten at vi vet hva som trigger det.

Rottweiler jaget meg på MC når jeg kjørte på offentlig vei forbi det jeg senere fant ut var en Rottweiler-oppdretter. Her er det altså mange kg muskelmasse og kraftig bitt som gir stort skadepotensiale (og står i listen at den er nr2 etter pitbull ift å drepe mennesker) - og når dette kan skje fra eiendommen til en oppdretter forteller det meg at det er en hunderase som selv oppdrettere sliter med å ha kontroll på og sosialisere.

Dogo Canario (aka Presa Canario) har jeg sett på San-Torini som et stort eksemplar vakthund. Absolutt ikke sosialisert og ekstremt aggressiv. Tjoret fast med kraftig kjetting inne i en gårdsplass med høye stålgjerder/port.  Dette vil jeg si ikke er en familiehund i det hele tatt.  Blir som å gå tur med dynamitt - men enkelte har jo fascinasjon for dette med å tøffe seg med å ha farlige dyr i bånd.

At Chihuahua er bedømt som farlige på listen over - vel mulig de biter mye (fra mitt synspunkt pga nervøsitet/manglende grunnlag for trygghet i første leveår som vi kan si er mye eiers ansvar), men forskjellen på en Chihuahua's bitt og en pitbull's bitt er som latter/irritasjon vs traumemottak på sykehus.

Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 timer siden):

Jeg har vært skeptisk til argumentet ditt, men tallene er overveldende. En pitbull sto bak, eller var delaktig i 66% av hunde-drepte i USA mellom 2005 og 2017. Jeg forsøkte også å undersøke om pitbuller var overdrevent populære i USA, men det virker ikke å være tilfellet.

Mulig jeg bør revurdere mitt syn angående forbud mot pitbull :) Ikke så lett, siden jeg ble veldig glad i min kompis' koselige pitbull for endel år sida.

Pit har vært en av toppvalgene, en drøss av dem der borte. Og hvem tror du eier dem? Jo, gjennomsnittsamerikaneren. Idioter. 

Å ja, går en sånn løs på deg så taper du sannsynlig kampen. Fælt å si det. I Storbritannia er en annen variant den mest beryktede. Bully XL. En av de forbudte rasene. Cane Corso er også en som er populær på forbudslista. Et av et slikt eksemplar var med i serien "Fra Bølle til Bestevenn." Bikkja var helt ute, men det var jaggu eierne også. Hadde båndet røket på den når skummet frådet rundt kjeften på den så vet man aldri hva som kunne skjedd.

Jeg var sikker på at vi endelig i serien skal få se et prosjekt de ikke lykkes med. Jeg tok feil. Men vi fikk med dette også bevist at det nettopp er eierne som bør ha tilstrekkelig IQ. Så jeg er likevel skeptisk til fremtiden for hunden. 

Det store spørsmålet er hvor mange raser som skal forbys. Når enda en rase til på lista blir forbudt så kommer bare neste rase på listen øverst i statistikken for flest bitt, skader evt drap. Schæferen, polar-rasene? Chihuahua er den mest aggressive småhund rasen. Går den til halsen på et mindre barn kan det være slutt. Og et evt forbud pga statistikk.

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (11 minutter siden):

Har egen erfaring å støtte meg til - ikke papirdokumentasjon.   Pitbull var det en i blokka der jeg bodde før som hadde.  Jeg var litt interessert i å se om den var bedre/verre enn sitt rykte. Den lekte med apport av ball som eieren kastet og forsåvidt meg også. Jeg har ganske godt hundetekke/dyretekke generelt, men selv om hunden var rolig og veldressert var det egentlig ingen måte å tolke hunden på.  Eieren hadde trent den til å hhv snuse eller bite avhengig av om det var åpen hånd eller med knokene vendt mot hunden. Bet den seg fast i en ball var det kul umulig å få løs den - enorm bittstyrke.  Men det gikk liksom ikke an for meg (eller andre antar jeg) å få noen kontakt/sosialisering med hunden.  Når du ikke kan tolke en hund og den heller ikke gir noe forvarsel før den evt går til angrep, så er dette med på å gjøre den farlig overfor spesielt barn og andre dyr som kanskje trigger et angrep uten at vi vet hva som trigger det.

Rottweiler jaget meg på MC når jeg kjørte på offentlig vei forbi det jeg senere fant ut var en Rottweiler-oppdretter. Her er det altså mange kg muskelmasse og kraftig bitt som gir stort skadepotensiale (og står i listen at den er nr2 etter pitbull ift å drepe mennesker) - og når dette kan skje fra eiendommen til en oppdretter forteller det meg at det er en hunderase som selv oppdrettere sliter med å ha kontroll på og sosialisere.

Dogo Canario (aka Presa Canario) har jeg sett på San-Torini som et stort eksemplar vakthund. Absolutt ikke sosialisert og ekstremt aggressiv. Tjoret fast med kraftig kjetting inne i en gårdsplass med høye stålgjerder/port.  Dette vil jeg si ikke er en familiehund i det hele tatt.  Blir som å gå tur med dynamitt - men enkelte har jo fascinasjon for dette med å tøffe seg med å ha farlige dyr i bånd.

At Chihuahua er bedømt som farlige på listen over - vel mulig de biter mye (fra mitt synspunkt pga nervøsitet/manglende grunnlag for trygghet i første leveår som vi kan si er mye eiers ansvar), men forskjellen på en Chihuahua's bitt og en pitbull's bitt er som latter/irritasjon vs traumemottak på sykehus.

Tror du virkelig pitbull generelt er signal-løs? Mangler hundespråk? Om eiere av den og rottweileren du beskriver hadde tatt ansvaret med sosialisering fra valpestadiet overfor mennesker, inkl barn, og andre hunder. Like gærne uansett? Genene er så sterke at rett miljøtrening ikke kan skjerme aggresjon og utagering?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 timer siden):

Mulig jeg bør revurdere mitt syn angående forbud mot pitbull :) Ikke så lett, siden jeg ble veldig glad i min kompis' koselige pitbull for endel år sida.

Jeg tror ikke man helt slipper unna det faktum at pitbull er en favoritt blant de som vil at hunden skal være farlig, hvis man på død og liv vil skape en farlig hund så er det mulig med alle type hunder.

 

Rune_says skrev (20 minutter siden):

Har egen erfaring å støtte meg til - ikke papirdokumentasjon.

Skal man bare bruke egen erfaring så har alle en egen erfaring, du skjønner at det ganske enkelt ikke funker for å generalisere, de mest aggressive hundene jeg har vært borti var henholdsvis en schæfer, chihuahua og en dachs, skal nå disse hundene forbys ? Nei svaret er nok heller det at eiere ikke har gjort jobben, eller de har med vilje gjort hunden sånn. 

 

Rune_says skrev (26 minutter siden):

og når dette kan skje fra eiendommen til en oppdretter forteller det meg at det er en hunderase som selv oppdrettere sliter med å ha kontroll på og sosialisere.

Eller det kan være at det er nok en useriøs oppdretter som ikke engang greier å holde bikkja i bås eller i bånd, det er mange dårlige oppdrettere der ute, og min erfaring med rottweilere er at de er meget intelligente, rolige å ekstremt tolerante hunder.

 

Rune_says skrev (31 minutter siden):

Absolutt ikke sosialisert og ekstremt aggressiv. Tjoret fast med kraftig kjetting inne i en gårdsplass med høye stålgjerder/port.  Dette vil jeg si ikke er en familiehund i det hele tatt. 

Og det forteller deg ikke noe om grunnen til at den er som den er ?

 

Rune_says skrev (32 minutter siden):

men forskjellen på en Chihuahua's bitt og en pitbull's bitt er som latter/irritasjon vs traumemottak på sykehus.

Det avhenger av størrelsen på mennesket, en chihuahua greier like lett som en pitbull å drepe, avhengig av størrelsen til den som må forsvare seg mot hunden, så fort en baby blir drept skal disse også forbys ? Når skal vi begynne å legge ansvaret på eierne ? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trollstigen er stengt pga fare for steinras og ingen vil punge ut for rassikring. Jeg har lenge tenkt at trollstigen kanskje kunne vært egnet for en årlig hillclimb, aldri vært der og vet egentlig ikke om veien er spesielt egnet for det, men det er kanskje noe som kunne skapt litt inntekter, norgesreklame, turisme og generell morro i området, blir vel neppe like stort som pikes peak eller lignende, men kunne kanskje vært en morsom årlig greie ? Noen med litt mer vett og kunnskap om motorsport som har noen tanker rundt det ? Er den kanskje ikke bratt nok ?  

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/i-harnisk-dummeste-jeg-har-hort/81586310

https://snl.no/Trollstigveien#:~:text=Under denne stigningen passeres den,til Sylte er 55 km.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hillclimbing

Endret av skaftetryne32
  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (29 minutter siden):

Trollstigen er stengt pga fare for steinras og ingen vil punge ut for rassikring. Jeg har lenge tenkt at trollstigen kanskje kunne vært egnet for en årlig hillclimb, aldri vært der og vet egentlig ikke om veien er spesielt egnet for det, men det er kanskje noe som kunne skapt litt inntekter, norgesreklame, turisme og generell morro i området, blir vel neppe like stort som pikes peak eller lignende, men kunne kanskje vært en morsom årlig greie ? Noen med litt mer vett og kunnskap om motorsport som har noen tanker rundt det ? Er den kanskje ikke bratt nok ?  

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/i-harnisk-dummeste-jeg-har-hort/81586310

https://snl.no/Trollstigveien#:~:text=Under denne stigningen passeres den,til Sylte er 55 km.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hillclimbing

Veit ikke helt hvis det gis blanke i rassikring. Selv den tøffeste rallyfører er nok ikke særlig gira på å få en jumbo-stein over seg..

Bratt er det, men trangt. Hairpins med bruk av håndbrekk trenger kanskje noe mer space enn det trollstigen kan by på..

Lenke til kommentar
Sovna skrev (23 minutter siden):

Veit ikke helt hvis det gis blanke i rassikring. Selv den tøffeste rallyfører er nok ikke særlig gira på å få en jumbo-stein over seg..

Ja jeg tenkte det at kanskje om man har et lite arrangement så kunne det kanskje tjenes inn litt mer penger til rassikring i tillegg til statlige bevilgninger, det er jo på mange måter et eksotisk område. Og det er vel farligst i dårlig vær, er det dårlig vær så blir det vel stort sett utsettelse på sånne arrangement uansett tipper jeg. 

 

Sovna skrev (21 minutter siden):

Bratt er det, men trangt. Hairpins med bruk av håndbrekk trenger kanskje noe mer space enn det trollstigen kan by på..

Ja det er mulig, men de må kanskje bare tilpasse farten 😉 Eventuelt utvide noen av dem for variasjon om alle sammen er veldig trange. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Ja det er mulig, men de må kanskje bare tilpasse farten 😉 Eventuelt utvide noen av dem for variasjon om alle sammen er veldig trange. 

Det vil bli svært lav fart uansett er jeg redd. Det er for største del så lite med rettstrekning at du rekker på det beste kun ett stk. girskift før det er å bremse ned igjen for neste hairpin. En stige med tette trinn..  Ikke noe spennende uten troll heller..🤠

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 minutt siden):

Det vil bli svært lav fart uansett er jeg redd. Det er for største del så lite med rettstrekning at du rekker på det beste kun ett stk. girskift før det er å bremse ned igjen for neste hairpin. En stige med tette trinn..  Ikke noe spennende uten troll heller..🤠

Nei da går det vel ikke, jeje bare en tanke. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Nei da går det vel ikke, jeje bare en tanke. 

Jeg skulle gjerne sett et rally i Oslo fra Hemingbanen på flata, oppover mot Holmenkollen, forbi Frognerseteren og målgang Tryvann.😱Der oppe bor det dessverre nesten utelukkende rikfolk og hvor jeg tipper velvilligheten ikke er helt på topp..

Lenke til kommentar
Sovna skrev (12 timer siden):

Tror du virkelig pitbull generelt er signal-løs? Mangler hundespråk? Om eiere av den og rottweileren du beskriver hadde tatt ansvaret med sosialisering fra valpestadiet overfor mennesker, inkl barn, og andre hunder. Like gærne uansett? Genene er så sterke at rett miljøtrening ikke kan skjerme aggresjon og utagering?

Ja, pitbull virker ganske signal-løs på meg.  Eieren av Rottweileren drev altså oppdrett av Rottweiler og hvis de ikke fikser sosialisering så kan en vel ikke forvente noe bedre av en gjennomsnittlig hundeeier?  Skjønner ikke helt hvor du vil hen?  Genene gir en rekke instinkter som hos kamphunder og vakthunder er forsterket/valgt med hensikt. Det er da ganske logisk at slike hunder vil være farlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...