Feynman Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 En ting jeg har tenkt litt på angåendes dette med studielån...Hvis jeg er 20 år, og ønsker å studere, får jeg ~3000/mnd i stipend, pluss 5000 i studielån. Hvis jeg derimot føler for å sitte på ræva, og verken studere eller jobbe, må staten betale husly for meg, pluss at jeg _får_ over 5000 i måneden i sosialstøtte. Er det bare meg som føler at dette er _litt_ (altså veldig) urettferdig? 6715358[/snapback] Du må tenke på at du i tillegg til de 3000 får et studium. Akkurat hvor mye det koster vil variere, men gratis er det ikke. Sett fra Staten er nok en student mye dyrere enn en sosialklient. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 En ting jeg har tenkt litt på angåendes dette med studielån...Hvis jeg er 20 år, og ønsker å studere, får jeg ~3000/mnd i stipend, pluss 5000 i studielån. Hvis jeg derimot føler for å sitte på ræva, og verken studere eller jobbe, må staten betale husly for meg, pluss at jeg _får_ over 5000 i måneden i sosialstøtte. Er det bare meg som føler at dette er _litt_ (altså veldig) urettferdig? 6715358[/snapback] Du må tenke på at du i tillegg til de 3000 får et studium. Akkurat hvor mye det koster vil variere, men gratis er det ikke. Sett fra Staten er nok en student mye dyrere enn en sosialklient. 6715414[/snapback] Godt argument, det hadde jeg ikke tenkt over Men allikevel vil det jo føles urettferdig. Si to kamerater er 20 år. Den ene vil studere på høyskole, den andre vil verken jobbe eller studere, og går på sosialen. Begge vil sitte igjen med rundt 5000 i måneden, men han som studerer vet at når studiene er ferdige må han betale alt tilbake... Og at en student er dyrere enn en sosialklient gjelder jo kun de gjeldende årene, etter studiene er fullført kan jo staten ta toppskatt på opp mot 50% av han som studerte Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Rent økonomisk, fra folk sitt ståsted, på kort sikt, så er det nok mer lønnsomt å være sosialklient. Det er litt dumt ja, men nå håper jeg folk flest tenker litt lengre enn som så. På lang sikt vil det nok være langt mer lønnsomt å studere til noe markedet etterspør. (Jepp, det er en del studier man vanskelig får jobb av etterpå. Det burde vært opplyst bedre om hvordan arbeidssituasjonen er og justert antall studieplasser etter prognosene for jobb, noe det ikke er i dag). Også kan man jo spørre seg om hvilken sosial side man vil være på: Sitte hjemme i stua og kjede ræva av seg når alle andre studerer eller er på jobb, eller om man vil gjøre noe man føler er nyttig og motiverende. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 Begge vil sitte igjen med rundt 5000 i måneden, men han som studerer vet at når studiene er ferdige må han betale alt tilbake...Og at en student er dyrere enn en sosialklient gjelder jo kun de gjeldende årene, etter studiene er fullført kan jo staten ta toppskatt på opp mot 50% av han som studerte 6715480[/snapback] Betales tilbake må pengene uansett. De vokser ikke på trær. Noen må betale for å holde deg med øl, pizza og hybel gjennom akkurat ditt studium. Og siden du etter studiet kommer til å være blant de høyest lønnede, og dermed høyest beskattede, kommer det i praksis til å være du som betaler det i alle fall om det skal dekkes over skatteseddelen sammen med kostnadene for selv studiet som alt dekkes av staten. Spørsmålet er om det mer lønnsomt for deg at det skjer som lån i en tidsbegrenset periode eller som høyere skatt resten av livet... Man kunne eventuelt gjøre som Kina (gjør/gjorde? Mulig dette er en myte), og gi folk lønn under utdannelsen, og kompensere ved at folk med høyere utdanning ikke får høyere lønn enn folk uten. Geir Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 http://www.nettavisen.no/innenriks/article715598.ece "Flere nordmenn har deltatt på terrortrening i Pakistan." 6715311[/snapback] Så kommer de tilbake til Norge, med forsterket hat mot vestlige verdier, høye på seg selv og sin moralske overlegenhet og med fersk kamptrening. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Og at en student er dyrere enn en sosialklient gjelder jo kun de gjeldende årene, etter studiene er fullført kan jo staten ta toppskatt på opp mot 50% av han som studerte 6715480[/snapback] Hvis Staten kan det så vil den tidligere studenten få ca. 25.000 netto utbetalt hver måned, mens sosialklienten fortsatt vil få 5.000. I tillegg er det fordeler som Simen var inne på; sosialt samvær og motivasjon, og at bedrifter ofte ønsker å gi noe ekstra til de ansatte uten at det blir beskattet. Det at man får noe (lite) for ingenting kan virke urettferdig, men slik det er nå ser jeg ingen grunn til å være misunnelig. Da jeg var ferdig å studere var det litt vanskelig å få jobb. Jeg hadde spart litt så mens jeg ventet fikk jeg ingenting (hadde kanskje vært mulig hvis jeg spurte, men tviler på det). Jeg har derfor en ganske så klar oppfatning av hva som er best. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Fra: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=619699 guardianpegasus: Spar meg, inntil dere kommer opp med HELT konkrete tall på at det er flere utlendinger som begår kriminelle handlinger i Norge enn nordmenn kommer jeg til å slette ett hvert rasistisk utsagn. SÅ ENKELT ER DET! 6715503[/snapback] Jeg håper virkelig ikke det gjelder generelt, men kun den aktuelle tråden (som egentlig skulle handle om skyteepisoden på Skøyen). Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 JBlack: Du vet godt at det er den aktuelle tråden det er snakk om. Det forsurer miljøet å komme med rasistiske bemerkninger uten å ha belegg for denne påstanden. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 JBlack: Du vet godt at det er den aktuelle tråden det er snakk om. Det forsurer miljøet å komme med rasistiske bemerkninger uten å ha belegg for denne påstanden. 6715728[/snapback] Jeg håpet det. Men måten du skrev på åpnet for å tolke det annerledes. For når det er snakk om tråden så ville det for meg vært mer naturlig å økse innlegg som handlet om andre saker (avsporinger generelt), uavhengig av om de var rasitiske eller ikke. Så siden jeg verdsetter ytringsfriheten høyt, fant jeg det vært å spørre. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 En ting jeg har tenkt litt på angåendes dette med studielån...Hvis jeg er 20 år, og ønsker å studere, får jeg ~3000/mnd i stipend, pluss 5000 i studielån. Hvis jeg derimot føler for å sitte på ræva, og verken studere eller jobbe, må staten betale husly for meg, pluss at jeg _får_ over 5000 i måneden i sosialstøtte. Er det bare meg som føler at dette er _litt_ (altså veldig) urettferdig? 6715358[/snapback] Du må tenke på at du i tillegg til de 3000 får et studium. Akkurat hvor mye det koster vil variere, men gratis er det ikke. Sett fra Staten er nok en student mye dyrere enn en sosialklient. 6715414[/snapback] Godt argument, det hadde jeg ikke tenkt over Men allikevel vil det jo føles urettferdig. Si to kamerater er 20 år. Den ene vil studere på høyskole, den andre vil verken jobbe eller studere, og går på sosialen. Begge vil sitte igjen med rundt 5000 i måneden, men han som studerer vet at når studiene er ferdige må han betale alt tilbake... Og at en student er dyrere enn en sosialklient gjelder jo kun de gjeldende årene, etter studiene er fullført kan jo staten ta toppskatt på opp mot 50% av han som studerte 6715480[/snapback] Men man kan ikke være sosialklient i alle år heller (grensen er vel to år). Og det stilles krav til at man faktisk forsøker å få seg en jobb. En person som har flere jobbmuligheter han takker nei til vil ha et forklaringsproblem. Det er ikke så enkelt å bli sosialklient som mange tror (dog, når man først er inne i stystemet så skal det være vanskelig å få en ut.) Og studenten i eksempelet må ikke nødvendigvis betale alt tilbake. Ved fullført studium vil endel av lånet (er vel 40%?) bli omgjort til stipend. Så den ene kameraten kan få seg en utdannelse og god jobb, den andre går på sosialen intil de sier stopp, så bærer det til McDonalds eller kassen på Rimi. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Og studenten i eksempelet må ikke nødvendigvis betale alt tilbake. Ved fullført studium vil endel av lånet (er vel 40%?) bli omgjort til stipend. 6716028[/snapback] Stemmer sånn delvis. I 2001-2002 ble det gjort om slik at stipendet ble mindre og låneandelen større, totalsummen ble lik. De studentene som da ble ferdig på normert tid fikk tilbake stipendandlen som de hadde mistet. Det er langt i fra 40% og av nyere dato. For normale studenter har det ingen betydning, men det blir dyrt for dem som er lat. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Og studenten i eksempelet må ikke nødvendigvis betale alt tilbake. Ved fullført studium vil endel av lånet (er vel 40%?) bli omgjort til stipend. 6716028[/snapback] Stemmer sånn delvis. I 2001-2002 ble det gjort om slik at stipendet ble mindre og låneandelen større, totalsummen ble lik. De studentene som da ble ferdig på normert tid fikk tilbake stipendandlen som de hadde mistet. Det er langt i fra 40% og av nyere dato. For normale studenter har det ingen betydning, men det blir dyrt for dem som er lat. 6716184[/snapback] Utifra tabellen er det i 2006 opp mot 3256,- som blir omgjort til stipend i måneden. Det er ganske så nøyaktig 40%. Men det er endel krav som stilles (30 studiepoeng pr. semester hvis man får støtte til fulltidsstudium for eksempel). Fullfører man ikke få man heller ikke omgjort lån til stipend. Men det er vel en liten jungel av "hvis" og "men". For de som er interesserte; http://www.lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=5549 Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 (endret) Oi, her har det vært enda mer forandringer. Ser ut til at man ikke får stipend i det hele tatt nå. Da blir det jo i praksis 40% som _er_ stipendandelen. Ikke så veldig forskjellig fra før. Har vært en av de "misfornøyde" kundene til Lånekassen siden våren 2004. Det er de tallene jeg kjente til. Endret 21. august 2006 av Feynman Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Oi, her har det vært enda mer forandringer. Ser ut til at man ikke får stipend i det hele tatt nå. Har vært en av de "misfornøyde" kundene til Lånekassen siden våren 2004. 6716273[/snapback] Hvis man er fulltidsstudent, ikke bor hjemme og står på eksamen så får man 40% av lånebeløpet som stipend. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Jon Lilletun, hvil i fred. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Jon Lilletun, hvil i fred. 6716526[/snapback] Er trist. Han virket som et godt menneske. En type personlighet det er alt for få av. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1430109.ece Politifolk i Oslo har flere ganger unnlatt å gripe inn ved straffbare handlinger utført av kriminelle gjengmiljøer. Årsaken er at de frykter for sin egen sikkerhet. Hva er oppgaven til Politiet da ? Heia norske politi. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1430109.ece Politifolk i Oslo har flere ganger unnlatt å gripe inn ved straffbare handlinger utført av kriminelle gjengmiljøer. Årsaken er at de frykter for sin egen sikkerhet. Hva er oppgaven til Politiet da ? Heia norske politi. 6721127[/snapback] Tenker vi sier heia norske politikere. Det er politikerne som må ta situasjonen på alvor og gi politiet mulighet til å bruke de virkemidler som trengs, i tillegg til å sørge for at politiet har nok ressurser. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1430109.ece Politifolk i Oslo har flere ganger unnlatt å gripe inn ved straffbare handlinger utført av kriminelle gjengmiljøer. Årsaken er at de frykter for sin egen sikkerhet. Hva er oppgaven til Politiet da ? Heia norske politi. 6721127[/snapback] Fra artikkelen; Dette er et krevende miljø, med en sammensetning som gjør at det kreves større ressurser, sier Sigve Bolstad, leder i Oslo Politiforening. Det er lite poeng for en politimann å bli banket opp av 15 personer som er i en gjeng. Er ikke ressursene tilstede så er det ikke politiet sin feil. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=127319 Når skal man lære av konsekvensene ved innførsel av fremmende planter og dyr? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå