Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
- Den første tiden brukte jeg et par tusenlapper på fest og moro hver måned, men studenttilværelsen ble vanskeligere etter hvert som kontoen begynte å bli tom, sier hun.

 

Som mange andre studenter måtte Anne Katrine skaffe seg deltidsjobb ved siden av for å kunne dekke utgiftene sine

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=126926

 

Nei for et fryktelig velferdssamfunn vi har når unge studenter må jobbe for å ha råd til å drikke seg fulle :wee:

 

Og videre;

 

Ønsker vi studenter som lever på eksistensminimum eller studenter som deltar aktivt i bylivet?

 

 

Skulle likt å se alle de som ikke studerer, men som jobber, og som ikke har noen tusen å avse til fest og fyll også stilte slike krav.

Lenke til kommentar
Folk forventer at staten skal ta vare på dem til enhver tid. :no:

Og det finnes andre måter å blik kjent med folk på enn å drikke opp penger på byen. :thumbdown:

6698236[/snapback]

 

Men så er det jo ikke mange som ser denne muligheten. Faddergrupper legger jo opp til at det går med mye drikking, har jo selv vært på fylla de siste 3 dagene nå med faddergruppen min på diverse bli kjent fester osv.

Lenke til kommentar

Uansett så er ikke 6000 kroner i måneden noe særlig å leve på. Etter husleie, mat og andre faste utgifter så er det ikke mye man sitter igjen med.

 

Man kan alltids jobbe litt på si, men det er begrenset hvor mye man har tid til å jobbe.

 

Myndighetene legger jo opp til at studentene skal være fulltidsstudenter, og så lenge man har ordningen med studielån så mener jeg studielånet bør henge i hop med myndighetenes målsetning om fulltidsstudenter.

Lenke til kommentar

Jeg synes 8000,- i måneden er helt greit, hadde aldri problemer med økonomien det siste året. Det gjelder bare å prioritere riktig. Studenter som fester to dager hver helg, og investerer jevnlig i nye cder, får ikke min medfølelse når de klager over dårlig råd.

 

En idé er kanskje å variere stipend/lån etter hvor hardt studiet er. En som studerer sosialantropologi har antakeligvis mer fritid enn en sivilingeniørstudent, og kan derfor lettere skaffe seg en deltidsjobb om pengene ikke strekker til.

Lenke til kommentar
Uansett så er ikke 6000 kroner i måneden noe særlig å leve på. Etter husleie, mat og andre faste utgifter så er det ikke mye man sitter igjen med.

 

Man kan alltids jobbe litt på si, men det er begrenset hvor mye man har tid til å jobbe.

 

Myndighetene legger jo opp til at studentene skal være fulltidsstudenter, og så lenge man har ordningen med studielån så mener jeg studielånet bør henge i hop med myndighetenes målsetning om fulltidsstudenter.

6702696[/snapback]

 

I artikkelen vektlegges det at studenter ikke har midler til å delta i sosiale aktivieter. Nå anser jeg det som tull og når man i tillegg tar til etteretning hva en gjenomsnittstudent bruker i måneden;

 

Alkohol; 450,-

Tobakk; 380,-

Dagligvarer; 4300,-

Kantine; 290,-

Bilhold; 1000,-

Pub/restaurant; 650,-

Mobil/Internett; 950,-

Klær/sko; 1100,-

Dagligvarer; 4000,-

 

Studenter har råd til å bruke 140.000 kroner (de som er borteboere), og 80.000 kroner (hjemmeboere). De får tydeligvis tak i mer enn de 80.000 som man får fra statens lånekasse. Å gi inntrykk av at studenter kun har 6000 kroner i måneden er nå langt fra virkeligheten da man enten jobber deltid, har formue eller har foreldre som øser på med litt. Det er nå ikke så mange som faktisk kun har pengene fra statens lånekasse å forholde seg til.

 

Angående tallene nevnt over; Dette er mer enn hva endel arbeidere har mulighet til å bruke. Og det er mer enn hva mange bruker på sitt sosiale liv. Det at man er "fulltidsstudent" betyr nå ikke at staten skal finansiere studentens sosiale liv. Hva blir det neste? At fulltidsarbeiderne også krever at staten skal betale ens pils? For ikke å snakke om barnevakt når alle småbarnsfamilier krever det samme?

 

Det forundrer meg til stadig at studentorgansiasjonen mener at studenter er en særegen gruppe som fortjener å få sitt sosiale liv finansiert av staten.

 

Får inntrykk av at studenter generelt sett er blitt enda mer bortskjemt enn når jeg var student, og det skal litt til. Får håpe det bare er media som vrir på saker, selv om jeg merker hvor bortskjemte store deler av den nye arbeidsstokken er. Selv opplever jeg nyansatte på jobben som klager over å få utbetalt 16.000 kroner måneden. Og da snakker man uten å jobbe overtid. "Vi kunne fått mer for å sitte i kassen på Rema" er gjengangeren.

 

Det frekkeste er at studentorganisasjoner fremstiller studenter som fattige. Noe som er vås. Hvor mange fattige er det som kan bruke 1000 kroner uken på dagligvarer? Eller snakke i telefonen for 900 kroner mens man handler klær for 1000 kroner?

 

Det er nok endel studenter som vil få et ikke alt for lite sjokk når de en gang trer over i arbeidernes verden og må forholde seg til økte utgifter, mindre fritid og ikke minst at man ikke har så mye penger å bruke på puben som man måtte ønske. Det hjelper ikke å løpe til mamma staten da.

 

Når gjenomsnittsstudenten kjøper 30 pils i måneden så ser jeg ikke hvorfor satsene bør økes.

 

Kanskje pengene ikke burde gå via studentene i det hele tatt. Det er nå en sannhet at endel av stipend/lån drikkes opp. Noe som nok går på bekostning av studenter som ikke har deltidsjobb, foreldre som gir penger eller som har en egen formue og som gjerne vil ha mer enn kun 80.000 kroner å leve på i året.

 

Men når det er sagt, så er det neimenn ikke mange studenter som kun har 80.000 kroner i året.

Lenke til kommentar
Nei for et fryktelig velferdssamfunn vi har når unge studenter må jobbe for å ha råd til å drikke seg fulle :wee:

Satt på spissen, ja. Poenget er vel at uten penger blir det lite sosialisering, hvilket sikkert er riktig. Studenter vil vel leve et liv i tillegg til å studere.

 

Når det er sagt, så får de jaggu ordne opp selv.

Lenke til kommentar
Nei for et fryktelig velferdssamfunn vi har når unge studenter må jobbe for å ha råd til å drikke seg fulle :wee:

Satt på spissen, ja. Poenget er vel at uten penger blir det lite sosialisering, hvilket sikkert er riktig. Studenter vil vel leve et liv i tillegg til å studere.

 

Når det er sagt, så får de jaggu ordne opp selv.

6704109[/snapback]

Men da kan ikke myndighetene forvente at studentene skal være fulltidsstudenter!

Lenke til kommentar

Et problem kan vel være at når studentene ser seg nødt til å ta en deltidssjobb, får de mindre tid til disse krevende studiene. Studerer selv, og har gjort det noen år nå. Har aldri vært aktuelt å jobbe utenom, da jeg heller vil jobbe skikkelig med studiene enn å være tvunget til å prioritere mellom jobb og utdannelse. Men så har jeg også en liten formue tære på, da, om det en sjelden gang skulle bli nødvendig.

 

Er enig i at man ikke skal regne med at staten skal sponse festing / sosiale aktiviteter generelt. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg tror studentene i dag, i motsetning til for 20-30 år siden er litt bortskjemte med høyt forbruk hjemmefra og ikke klarer å leve nøkternt som generasjonen før dem klarte. Dermed ender mange opp med dårlig råd til tross for at de har ganske mye penger å rutte med. Roten til dette ligger vel i at foreldre i dag ofte har råd til å skjemme bort ungene sine i ett sett slik at ungene ikke får noen praktisk erfaring med å begrense og prioritere utgifter før de flytter hjemmefra. Noe som gir dårligere økonomisk vurderingsevne enn forrige generasjon hadde.

 

Jeg liker måten Trygve Hegnar løser dette på. Til tross for at han har mye penger lærer ungene seg pengeprioriteringer i hele oppveksten ved at de får penger for ting de gjør hjemme, f.eks støvsuge eller klippe plenen, og i større grad må prioritere hvor de vil bruke pengene. F.eks om de vil bruke pengene til å spare til ny sykkel eller kjøpe rulleskøyter. Dette i stedet for at foreldrene skal gå ut og kjøpe tingene for dem og gi dem til ungene uten at ungene har gjort noe hjemme først.

Lenke til kommentar

Kunne ønske jeg var student. Forrige gang jeg hadde mulighet til å bruke 4300,- i måneden på mat var vel mens jeg var student. I det hele tatt å ha 4300,- igjen av lønna når regningene er betalt er ansett som bra for min del!

 

Og for de som måtte lure; jobber fulltid i lavtlønnet (men givende) yrke.

Lenke til kommentar

http://news.xinhuanet.com/english/2006-08/...ent_4980121.htm

 

Kina - et skritt nermere vaksine mot HIV og AIDS?

 

The first phase of clinical trials indicates China's first AIDS vaccine is safe and possibly effective, government officials announced at the press conference after a two-month-odd assessment.

 

...

 

"The recipients appeared immune to the HIV-1 virus 15 days after the injection, indicating the vaccine worked well in stimulating the body's immunity," he told the press conference.

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar

En ting jeg har tenkt litt på angåendes dette med studielån...

Hvis jeg er 20 år, og ønsker å studere, får jeg ~3000/mnd i stipend, pluss 5000 i studielån. Hvis jeg derimot føler for å sitte på ræva, og verken studere eller jobbe, må staten betale husly for meg, pluss at jeg _får_ over 5000 i måneden i sosialstøtte. Er det bare meg som føler at dette er _litt_ (altså veldig) urettferdig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...