Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (10 timer siden):

Det er heldigvis både min mening, alle partiene på Stortinget sin mening, og de aller fleste i Norge sin mening.

Dere andre er heldigvis i et svært lite mindretall.

Apell til majoriteten falsumet, og "Dere" passer veldig lite her, jeg passer ikke inn i din binære tenkemåte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DjSlayer skrev (1 minutt siden):

Apell til majoriteten falsumet, og "Dere" passer veldig lite her, jeg passer ikke inn i din binære tenkemåte.

Du gir uttrykk for at du er mot å gi militær hjelp til Ukraina, dermed er du en del av den lille gruppen som er mot og ikke en del av den store gruppen som er for. Så enkelt er det, om man først skal dele det inn i absolutter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er en type melding som man omtrent ser daglig for tiden.

Sitat

Forsinkelser ved Oslo S

Det er forsinkelser på grunn av en feil med en sporveksel ved Oslo S, melder Bane Nor.

– Vi jobber med å rette feilen, men vet ikke hvor lang tid det vil ta, skriver Bane Nor.

 

Ikke nok med at publikum opplever fullstendig kaos når dette skjer, men ytterligere salt i såret er det med formuleringen. "Vi vet ikke hvor lang tid det tar".

BaneNor har håndtert tusenvis av sporvekslerfeil, jordfeil, signalfeil, kjøreledningsfeil etc etc gjennom årene. En normal og funksjonell organisasjon vil etterhvert ta noe lærdom av ting som har skjedd tusen ganger før og kunne si noe fornuftig til et fortvilt publikum om når feil blir rettet. Men ikke BaneNor,  de har aldri peiling på det de. Det er det samme hver eneste gang: Arma i været og ikke kunne gi noe konkret info.

Jeg er veldig for tog, men jeg har null tro på at vi kan få utviklet jernbanen fra den begredelige tilstanden man har i dag med BaneNor på lasset.  Det bør en kraftig lut til eller så bør BaneNor legges ned og andre ta over.

I følge Aftenposten så er det 44 stillinger i BaneNors informasjonsavdeling. Et veldig kjapt innsparingstiltak vil være å erstatte disse med en automatisk telefonsvarer som sier "Vet ikke".

 

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

BaneNor har håndtert tusenvis av sporvekslerfeil, jordfeil, signalfeil, kjøreledningsfeil etc etc gjennom årene. En normal og funksjonell organisasjon vil etterhvert ta noe lærdom av ting som har skjedd tusen ganger før og kunne si noe fornuftig til et fortvilt publikum om når feil blir rettet. Men ikke BaneNor,  de har aldri peiling på det de. Det er det samme hver eneste gang: Arma i været og ikke kunne gi noe konkret info.

Uten at jeg har mye kunnskaper om jernbane så vil jeg tenke at det kan være flere årsaker til at noe feiler, og hvor lang tid det tar å fikse vil avhenge av akkurat hva som er galt. "Feil med sporveksler" kan vel være alt fra en stein som er kilt fast til et kabelbrudd som ikke nødvendigvis ligger rett ved sporveksleren. Før man vet konkret hva som er skjedd er det vanskelig å gi gode svar, og da er nok "vet ikke" det mest ærlige. Kanskje de har noe statistikk: Vi retter feilen ila 10 min til 6 timer, 1,5 timer i snitt, men jeg vet ikke hvor nyttig dette er for de reisende. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (10 minutter siden):

Uten at jeg har mye kunnskaper om jernbane så vil jeg tenke at det kan være flere årsaker til at noe feiler, og hvor lang tid det tar å fikse vil avhenge av akkurat hva som er galt. "Feil med sporveksler" kan vel være alt fra en stein som er kilt fast til et kabelbrudd som ikke nødvendigvis ligger rett ved sporveksleren. 

Ja, det er sikkert tilfeller hvor det ikke er mulig å gi noen tidsangivelse. Men det må vel være mulig å få det til en gang i blant? Som at "Vi tror det er fikset om 3 timer"? Men meg bekjent så skjer det aldri.  Den eneste forklaringen jeg finner på det er at BaneNOR har etablert en møkkakultur hvor de mener de ikke trenger å anstrenge seg for å fortelle strandede togpassasjerer noe som helst nyttig.

Feynman skrev (13 minutter siden):

Kanskje de har noe statistikk: 

Man har hvertfall statistikk som sier at regulariteten på det ihjælbomba Ukrainske togsystemet  var høyere enn det NSB/Jernbaneverket får til i Norge.  Det sier ikke lite.

Lenke til kommentar

Sporveksel / signalfeil på Oslo S ... da jeg jobbet i jernbanesystemet for altfor lenge siden, så var visstnok noe av problemet at feilmeldingssystemet ikke var detaljert nok til å si eksakt hvor feilen lå. Det er utrolig mange sporvekslere og diverse dilldall på Oslo S, og hvis man ikke har mer å gå på enn at det er feil et eller annet sted på anlegget, da tar det tid å feilsøke ...

Det skulle ikke overraske meg om det fortsatt er sånn.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
48 minutes ago, uname -i said:

Ja, det er sikkert tilfeller hvor det ikke er mulig å gi noen tidsangivelse. Men det må vel være mulig å få det til en gang i blant? Som at "Vi tror det er fikset om 3 timer"? Men meg bekjent så skjer det aldri.  Den eneste forklaringen jeg finner på det er at BaneNOR har etablert en møkkakultur hvor de mener de ikke trenger å anstrenge seg for å fortelle strandede togpassasjerer noe som helst nyttig.

Man har hvertfall statistikk som sier at regulariteten på det ihjælbomba Ukrainske togsystemet  var høyere enn det NSB/Jernbaneverket får til i Norge.  Det sier ikke lite.

Det er mye jeg er kritisk til i BaneNor, men akkurat det at det er vanskelig å si hvor lang tid det tar å fikse en feil har jeg forståelse for. Regularitet er et annet problem, og da går det ikke på hvor raskt man retter feil, men evnen til å unngå at feil oppstår. Jeg tenker at Banenor har en veldig utfordrende jobb, men at ledelsen sliter med alvorlig kompetansesvikt. To tanker i hodet og alt det der …

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (2 minutter siden):

Det er mye jeg er kritisk til i BaneNor, men akkurat det at det er vanskelig å si hvor lang tid det tar å fikse en feil har jeg forståelse for. Regularitet er et annet problem, og da går det ikke på hvor raskt man retter feil, men evnen til å unngå at feil oppstår. Jeg tenker at Banenor har en veldig utfordrende jobb, men at ledelsen sliter med alvorlig kompetansesvikt. To tanker i hodet og alt det der …

Så hvis man for tusende gang har en kjøreledning som detter ned så er det urimelig å forlange at BaneNor tilbyr noe som helst estimat på løsningstid? 

Jeg har hørt littegrann om hva som foregår i BaneNOR og prestasjonskultur er ikke det første ordet jeg tenker på.

Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -i said:

Så hvis man for tusende gang har en kjøreledning som detter ned så er det urimelig å forlange at BaneNor tilbyr noe som helst estimat på løsningstid? 

Hvis en bestemt kjøreledning faller ned tusen ganger så er nok ikke det å vite hvor lang tid det tar å fikse det egentlige problemet. Tror ikke vi er veldig uenig, men nå har jeg selv en jobb der jeg ofte blir spurt om hvor lang tid ting tar og det er vanskelig å svare, så da har jeg litt sympati for dette. Ofte er ikke ting så enkelt som man skulle tro, og selv om et tidsestimat er nyttig så er det ikke gitt at tjenester blir bedre om man fokuserer på å gi bedre svar på dette. Som jeg har nevnt, det som er ønskelig er jo at det ikke skjer feil. Som :utakt er inne på, bedre informasjon på feilmeldinger kunne kanskje hjulpet. Det jeg tror er at forbedringer i system kan selvsagt gi bedre svar på hvor lang tid ting tar å fikse, men det som er viktigere er at fiksingen i seg selv kan ta mindre tid pga slik informasjon og i mange tilfeller fikse problemer før de oppstår. Sånn sett kan det være riktig å fokusere på forbedring av tjenester fremfor å bli bedre med å informere om problemene de har, men det ser kanskje ut til at det ikke gjøres noe med det ene eller det andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (1 time siden):

Hvis en bestemt kjøreledning faller ned tusen ganger så er nok ikke det å vite hvor lang tid det tar å fikse det egentlige problemet. Tror ikke vi er veldig uenig, men nå har jeg selv en jobb der jeg ofte blir spurt om hvor lang tid ting tar og det er vanskelig å svare, så da har jeg litt sympati for dette. Ofte er ikke ting så enkelt som man skulle tro,

Jeg skjønner egentlig ikke hva du snakker om. Er din påstand at samtlige driftsstanser hos BaneNOR skyldes helt unike og komplekse feil som man aldri kan si noe om hvor lang tid tar å fikse? Hvis ikke, hvorfor kan de da aldri komme med et estimat?

Lenke til kommentar

Det blir dyrt å bygge Nord-Norgebanen:
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/VPwOyJ/utredning-full-utbygging-av-nord-norgebanen-vil-koste-281-milliarder

Det er vel ingen bombe at det blir dyrt, og at det blir dyrere om man venter. I det lange løp er det nok en god idé. Noen tanker jeg gjør meg:

  • Går det ikke an å gjøre dette litt etappevis?
  • Kan man få til et samarbeid med den svenske jernbanen, slik at deler av banen går via Sverige?
  • Kan man delfinansiere prosjektet med å redusere skatterabatten på inntekt i Nord-Troms?
  • Kan man bygge jernbane på en annen måte enn vanlig, f.eks. på pillarer?
Lenke til kommentar
Verm skrev (8 minutter siden):

Det blir dyrt å bygge Nord-Norgebanen:
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/VPwOyJ/utredning-full-utbygging-av-nord-norgebanen-vil-koste-281-milliarder

Det er vel ingen bombe at det blir dyrt, og at det blir dyrere om man venter. I det lange løp er det nok en god idé. Noen tanker jeg gjør meg:

  • Går det ikke an å gjøre dette litt etappevis?
  • Kan man få til et samarbeid med den svenske jernbanen, slik at deler av banen går via Sverige?
  • Kan man delfinansiere prosjektet med å redusere skatterabatten på inntekt i Nord-Troms?
  • Kan man bygge jernbane på en annen måte enn vanlig, f.eks. på pillarer?

281 milliarder er heftig mye - og enig med Jernbanedirektoratet at det ikke vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt.

Veien ligger der allerede og snakker vi varetransport så vinner veitransport på pris og tid selv der det går tog.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (7 timer siden):

281 milliarder er heftig mye - og enig med Jernbanedirektoratet at det ikke vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt.

Veien ligger der allerede og snakker vi varetransport så vinner veitransport på pris og tid selv der det går tog.

Definitivt... tror heller de bør konsentrere seg om å få togene til å gå der de har skinner i dag...er jo stadig "buss for tog "..

Aldri "tog for buss"...noe som sier litt om hvor lite fleksibel jernbane egentlig er... veien ligger der, oppgrader den om nødvendig. Langt billigere, og mye mer driftssikkert..

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (4 timer siden):

Hvorfor etterlyser ikke politiet med link til bilde/navn av etterlyste.

Politiet har altså etterlyst "mann i 40-årene...internasjonalt" men ikke til publikum som evt kan tipse om at de har sett vedkommende ??

Er lagt ut så du ser navn og bilde av fyren på dagbladet feks. Kun der jeg har sjekket, men er iallefall "out there" nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Er lagt ut så du ser navn og bilde av fyren på dagbladet feks. Kun der jeg har sjekket, men er iallefall "out there" nå. 

Ja, ser det var lagt ut nå.  Bra!

Ser umiddelbart ut som en hyggelig kar, så desto mer sjanse for at han enkelt har kunnet reise langt allerede.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...