Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Dessuten er det mange som er ekskludert fra behandling i USA, om alle disse skulle ha mottatt nødvendig behandlig med "den vanlige prisingen" ville kostnaden vært enda høyere.

 

Byråkratiet i USA er svært gammeldags både mht prossesser og ikke minst digitalisering. Samtidig er "standard skatteprosent" ganske høy i USA, og det er jo et paradoks.

Det er mye som gjør det vanskelig å sammenligne små homogene skandinaviske land til et stort føderal republikk som består av innvandrere fra hele verden og er nesten 60 ganger større enn Norge. Det er litt som å sammenligne Norge til Bermuda, det kan bli intersannt å sammenligne, men hvordan en løser problemer Bermuda er ofte lite relevant til Norge.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjøres oppmerksom på at trafikkgreglene fortsatt gjelder for bilister som ønsker å passere syklister med god fart midt i rundkjøringer, også når bilisten har forsovet seg og er alt for sent ute til jobb.

 

Det anbefales å anvende vekkeklokke fremfor hornet.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Det er mye som gjør det vanskelig å sammenligne små homogene skandinaviske land til et stort føderal republikk som består av innvandrere fra hele verden og er nesten 60 ganger større enn Norge. Det er litt som å sammenligne Norge til Bermuda, det kan bli intersannt å sammenligne, men hvordan en løser problemer Bermuda er ofte lite relevant til Norge.

Folk bruker gjerne denne fine unnskyldningen. Men det er faktisk lettere og få til ting når du er stor grunnet skalerings fordeler.

 

Det som hindrer amerikanerene i mine øyne er demmes tankesett om at "Du får det du jobber for"

Og hjelpe en i nød er noe dem ikke ønsker, da "de kan hjelpe seg selv"

 

Hvertfall hos den eldre garde, ungdommen og de unge voksne ser ut til og være en del mer åpne for sosialisme.

 

Husk at de eldre ble drillet inn med propaganda siden de var spedbarn om hvor ondt og forferdelig sosialisme og kommunisme er. Det ble drillet inn via nyheter, taler, skole, tegneserier, filmer osv.

 

Så det er nok mye gamle fordommer som hindrer deres sosiale utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk bruker gjerne denne fine unnskyldningen. Men det er faktisk lettere og få til ting når du er stor grunnet skalerings fordeler.

 

Det som hindrer amerikanerene i mine øyne er demmes tankesett om at "Du får det du jobber for"

Og hjelpe en i nød er noe dem ikke ønsker, da "de kan hjelpe seg selv"

 

Hvertfall hos den eldre garde, ungdommen og de unge voksne ser ut til og være en del mer åpne for sosialisme.

 

Husk at de eldre ble drillet inn med propaganda siden de var spedbarn om hvor ondt og forferdelig sosialisme og kommunisme er. Det ble drillet inn via nyheter, taler, skole, tegneserier, filmer osv.

 

Så det er nok mye gamle fordommer som hindrer deres sosiale utvikling.

Folk i mer homogene land med en felles kultur og historie har mer tillit i hverandre og er mer villige til jobbe og ofre mer mot et felles mål. Lettere å akseptere høyere skatter når du mener dine skattepenger hjelper stakkars Kari og Per men det blir mindre aksept hvis du mener Muhammed og Abu skal sløse bort pengene dine og blir i NAV hele deres liv. Store forskjeller skaper mindre tillit

 

Ironien er at amerikanere generelt er veldig generøse, men de vil selv bestemme hvor pengene deres går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk i mer homogene land med en felles kultur og historie har mer tillit i hverandre og er mer villige til jobbe og ofre mer mot et felles mål. Lettere å akseptere høyere skatter når du mener dine skattepenger hjelper stakkars Kari og Per men det blir mindre aksept hvis du mener Muhammed og Abu skal sløse bort pengene dine og blir i NAV hele deres liv. Store forskjeller skaper mindre tillit

 

Ironien er at amerikanere generelt er veldig generøse, men de vil selv bestemme hvor pengene deres går.

Det er vel flertall i USA for offentlig helsevesen. Billigere ville det også blitt, så om man ikke liker å betale mye skatt burde man være for. Når norsk helsevesen koster skattebetalerne halvparten per person i forhold til i USA, burde det være godt grunnlag for innsparinger, kanskje opp mot norsk nivå.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk i mer homogene land med en felles kultur og historie har mer tillit i hverandre og er mer villige til jobbe og ofre mer mot et felles mål. Lettere å akseptere høyere skatter når du mener dine skattepenger hjelper stakkars Kari og Per men det blir mindre aksept hvis du mener Muhammed og Abu skal sløse bort pengene dine og blir i NAV hele deres liv. Store forskjeller skaper mindre tillit

 

Ironien er at amerikanere generelt er veldig generøse, men de vil selv bestemme hvor pengene deres går.

Men USA har jo rekorden i felles mål? Atomvåpen, Månen, Verdenspoliti, dedikasjon til Israel etc.

 

Nå snakker du generelt sett, faktum er at tillit varierer veldig. Homogent land som Japan, tillit ca lik USA. Homogent land som Kina kjempe høy tillit.

 

Er nok en vanvittig mange faktorer som spiller inn i tillit. Og bare vanne det ut til multikulturelt blir rett og slett tåpelig når man ser på tallene for landene og sammenligner. Så ser du at der er super variabelt og aldri noe jeg ville brukt som et argument.

 

Mange land med lik tillit eller lavere enn USA som har offentlig helsevesen.

 

Også ser man trender på at tillit til myndighetene øker i dårlige tider, og minsker når vi har det bra og økonomien går så det suser. Merkelig i grunn :p Men er vel når det er vanskelig at folk trekker seg sammen for støtte.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel flertall i USA for offentlig helsevesen. Billigere ville det også blitt, så om man ikke liker å betale mye skatt burde man være for. Når norsk helsevesen koster skattebetalerne halvparten per person i forhold til i USA, burde det være godt grunnlag for innsparinger, kanskje opp mot norsk nivå.

 

Jeg er egentlig enig, men det som foreslås av demokratene er "medicare for all". Da kommer ikke kostnadene til å gå ned til norsk nivå, fordi systemet har ikke blitt forandret. 

 

Jeg tror løsningen er å sette opp en basic forsikring som alle har rett på, og så deregulere forsikringsmarkedet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er vel flertall i USA for offentlig helsevesen. Billigere ville det også blitt, så om man ikke liker å betale mye skatt burde man være for. Når norsk helsevesen koster skattebetalerne halvparten per person i forhold til i USA, burde det være godt grunnlag for innsparinger, kanskje opp mot norsk nivå.

Flertallet er ikke for en offentlig helsevesen, de vet ikke hva det er
Lenke til kommentar

Men USA har jo rekorden i felles mål? Atomvåpen, Månen, Verdenspoliti, dedikasjon til Israel etc.

 

Alle bidrar og alle får når det gjelder eksemplene dine. velferdstaten krever at en gruppe bidrar mens den andre gruppen får, det er noe helt annet

Nå snakker du generelt sett, faktum er at tillit varierer veldig. Homogent land som Japan, tillit ca lik USA. Homogent land som Kina kjempe høy tillit.

 

Er nok en vanvittig mange faktorer som spiller inn i tillit. Og bare vanne det ut til multikulturelt blir rett og slett tåpelig når man ser på tallene for landene og sammenligner. Så ser du at der er super variabelt og aldri noe jeg ville brukt som et argument.

 

Mange land med lik tillit eller lavere enn USA som har offentlig helsevesen.

 

Også ser man trender på at tillit til myndighetene øker i dårlige tider, og minsker når vi har det bra og økonomien går så det suser. Merkelig i grunn :p Men er vel når det er vanskelig at folk trekker seg sammen for støtte.

Individualisme spiller også en stor rolle. USA er den mest individualistiske landet i vesten, Japan er kanskje den mest kollektivistiske landet
Lenke til kommentar

Det er mye som gjør det vanskelig å sammenligne små homogene skandinaviske land til et stort føderal republikk som består av innvandrere fra hele verden og er nesten 60 ganger større enn Norge. Det er litt som å sammenligne Norge til Bermuda, det kan bli intersannt å sammenligne, men hvordan en løser problemer Bermuda er ofte lite relevant til Norge.

Tror ikke "fersk" innvandring og mange etniske grupper er noe stort problem utover den ulovlige som avskjærer mange lønnsmottagere fra helsetjenester. En polarisert, tildels svært religiøs befolkning er nok en bidragsyter, og der finner man f.eks den nokså høyreorienterte eksilkubanske gruppen (arven etter Batista?) ....

 

Den føderale konstruksjonen er nok en av de aller største utfordringene.

 

Min erfaring med amerikanere er at de (jeg har truffet, og det er en del), har dårlige almennkunnskaper. Den manglende forståelsen for de store forskjellene mellom ML, kommunister, sosialister og sosialdemokrati kan nok illustrere det. Ikke for det, det er nok av suppegjøker som ikke har begrep om forskjellene her i steinrøysa også. Kanskje ikke så merkerlig at de tenderer i retning av å være Trumpfans....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke "fersk" innvandring og mange etniske grupper er noe stort problem utover den ulovlige som avskjærer mange lønnsmottagere fra helsetjenester. En polarisert, tildels svært religiøs befolkning er nok en bidragsyter, og der finner man f.eks den nokså høyreorienterte eksilkubanske gruppen (arven etter Batista?) ....

 

Den føderale konstruksjonen er nok en av de aller største utfordringene.

 

Min erfaring med amerikanere er at de (jeg har truffet, og det er en del), har dårlige almennkunnskaper. Den manglende forståelsen for de store forskjellene mellom ML, kommunister, sosialister og sosialdemokrati kan nok illustrere det. Ikke for det, det er nok av suppegjøker som ikke har begrep om forskjellene her i steinrøysa også. Kanskje ikke så merkerlig at de tenderer i retning av å være Trumpfans....

Folk blir ignorante av det de de hører og ser lite om. Folk som bor i små land alltid vet mer om supermakter enn omvendt.
Lenke til kommentar

Folk blir ignorante av det de de hører og ser lite om. Folk som bor i små land alltid vet mer om supermakter enn omvendt.

Ettersom USA er et land av okku.... eh... immigranter som gjerne er ganske bevisst sine opphavsland er jeg ikke så sikker på det. Deler av den irske minoriteten støtter/støttet f.eks IRA, og eksilkubanerne er rimelig besatt av Cuba osv osv. For ikke å snakke om lutefiskmafiaen i Minnesota.

 

Jeg tror nok heller skolevesenet er årsaken. Innercityproblematikk, religiøse lærere i rurale områder, osv osv. Høyere utdanning er nok såpass spesialisert at dannelse ryker på bekostning av rendyrket fagfokus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom USA er et land av okku.... eh... immigranter som gjerne er ganske bevisst sine opphavsland er jeg ikke så sikker på det. Deler av den irske minoriteten støtter/støttet f.eks IRA, og eksilkubanerne er rimelig besatt av Cuba osv osv. For ikke å snakke om lutefiskmafiaen i Minnesota.

 

Jeg tror nok heller skolevesenet er årsaken. Innercityproblematikk, religiøse lærere i rurale områder, osv osv. Høyere utdanning er nok såpass spesialisert at dannelse ryker på bekostning av rendyrket fagfokus.

Bare 19% av amerikanere er innvandrere og de kommer ikke fra sosialdemokratier/Europa men latin amerika og Asia

 

Folk glemmer det de lærer på skolen og aldri bruker lengre og var lite intersert når de lærte det. Jeg lærte spansk på skolen men har det mye lettere å snakke norsk enn spansk bare fordi jeg leser og skriver norsk hver dag

Lenke til kommentar

Tror ikke "fersk" innvandring og mange etniske grupper er noe stort problem utover den ulovlige som avskjærer mange lønnsmottagere fra helsetjenester. En polarisert, tildels svært religiøs befolkning er nok en bidragsyter, og der finner man f.eks den nokså høyreorienterte eksilkubanske gruppen (arven etter Batista?) ....

 

Den føderale konstruksjonen er nok en av de aller største utfordringene.

 

Min erfaring med amerikanere er at de (jeg har truffet, og det er en del), har dårlige almennkunnskaper. Den manglende forståelsen for de store forskjellene mellom ML, kommunister, sosialister og sosialdemokrati kan nok illustrere det. Ikke for det, det er nok av suppegjøker som ikke har begrep om forskjellene her i steinrøysa også. Kanskje ikke så merkerlig at de tenderer i retning av å være Trumpfans....

De har nok ganske dårlige pensum, ettersom en amerikaner som vil studere i Europa må ta mye ekstra som en mangler.

 

Siden de sjelden/aldri er utenfor landet. Vil man ha sol og varme drar man på ferie til Flordia eller Miami. Ønsker man ski og snø stikker man til fjellene. Ønsker seg man en byferie drar man til LA eller NY.

 

Og da blir man i sin egen boble. Jeg må jo stadig forlate landet for og hindre at jeg ikke blir en bleik ispinne :p Også woops så lærer jeg masse nytt om en ny kultur :p

 

Samt kvaliteten på utdanning varierer veldig, er du student i New England har du kvalitet på samme nivå som Norge. Og østkysten gjør det vanvittig mye bedre enn midt og vest. Sør Dakota er ca samme som Mexico, Nevada er på samme nivå som Ghana. Arkensas på nivå som Angola etc.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

De har nok ganske dårlige pensum, ettersom en amerikaner som vil studere i Europa må ta mye ekstra som en mangler.

Europeiske skolesystemer er forskjellige og barn lærer forskjellige fag på forskjellige tidspunkter. Jeg gikk på skolen i Norge og USA

 

Siden de sjelden/aldri er utenfor landet. Vil man ha sol og varme drar man på ferie til Flordia eller Miami. Ønsker man ski og snø stikker man til fjellene. Ønsker seg man en byferie drar man til LA eller NY.

 

Og da blir man i sin egen boble. Jeg må jo stadig forlate landet for og hindre at jeg ikke blir en bleik ispinne :p Også woops så lærer jeg masse nytt om en ny kultur :p

Enig

 

Samt kvaliteten på utdanning varierer veldig, er du student i New England har du kvalitet på samme nivå som Norge. Og østkysten gjør det vanvittig mye bedre enn midt og vest. Sør Dakota er ca samme som Mexico, Nevada er på samme nivå som Ghana. Arkensas på nivå som Angola etc.

Kvalitetet varierer mye mer innom en delstat enn mellom delstater. Skoler får de meste skattepengene sine fra lokale området. Rike områder få mye mer penger enn fattige områder. Det fører til mye segregering mellom fattige og rike.
Lenke til kommentar
Samt kvaliteten på utdanning varierer veldig, er du student i New England har du kvalitet på samme nivå som Norge. Og østkysten gjør det vanvittig mye bedre enn midt og vest. Sør Dakota er ca samme som Mexico, Nevada er på samme nivå som Ghana. Arkensas på nivå som Angola etc.

Det var igrunn det jeg mente. Det er MYE fattigdom i USA, både i byer og i rurale strøk, og det reflekteres også i utdanningssektoren. Systematisk kamp mot fattigdom må til. Men nå er det vel slik at både kapitalismen og sosialismen behøver fattigdom for å trives, og når de ikke har realistiske håp om forbedringer søker de seg til religion, og der denne har sterk innflytelse på utdanningen kan det bli begrensninger i kunnskapsnivået. Om det ikke er håp her nede kan man jo drømme om 7 jomfruer eller en annen form for paradis.....

Lenke til kommentar

Samt kvaliteten på utdanning varierer veldig, er du student i New England har du kvalitet på samme nivå som Norge. Og østkysten gjør det vanvittig mye bedre enn midt og vest. Sør Dakota er ca samme som Mexico, Nevada er på samme nivå som Ghana. Arkensas på nivå som Angola etc.

Kan du vise til statistikk som bekrefter denne påstanden.

 

De tallene jeg har sett stemmer ikke overens med det du sier i det hele tatt.

 

ednext_XIV_4_peterson_fig01.jpg

https://www.educationnext.org/us-students-educated-families-lag-international-tests/

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Kan du vise til statistikk som bekrefter denne påstanden.

 

De tallene jeg har sett stemmer ikke overens med det du sier i det hele tatt.

 

https://www.educationnext.org/files/ednext_XIV_4_peterson_fig01.jpg

https://www.educationnext.org/files/ednext_XIV_4_peterson_fig02.jpg

https://www.educationnext.org/files/ednext_XIV_4_peterson_fig03.jpg

 

 

 

Vær litt mer kritisk til dine kilder.

 

"Education Next is a propaganda outlet for corporate education reform policies such as charter schools, school vouchers, and merit pay. Its editorial board consists of the members of the Koret Task Force, the education task force of the conservative think-tank the Hoover Institute. Although it purports to be free of ideology, it frequently takes the conservative point of view. For instance, it is critical of unions and opposes attempts to increase or equalize funding for schools."

 

https://www.quora.com/Does-Canada-have-higher-quality-education-than-the-United-States

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 Vær litt mer kritisk til dine kilder.

 

"Education Next is a propaganda outlet for corporate education reform policies such as charter schools, school vouchers, and merit pay. Its editorial board consists of the members of the Koret Task Force, the education task force of the conservative think-tank the Hoover Institute. Although it purports to be free of ideology, it frequently takes the conservative point of view. For instance, it is critical of unions and opposes attempts to increase or equalize funding for schools."

 

https://www.quora.com/Does-Canada-have-higher-quality-education-than-the-United-States

 

Bedre å ha en biased kilde enn å bare finne på ting.

 

Hvor er kilden til dine påstander? 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bedre å ha en biased kilde enn å bare finne på ting.

 

Hvor er kilden til dine påstander? 

Sorry orker i dette med deg.

 

Du må nesten gjøre litt egen innsats og lese fra noen ordentlige kilder. Så vil du se at det jeg sa stemmer.

 

Som Jkroggan sa over her, skoler får mesteparten av sine penger lokalt. Og i fattige områder så betyr det at kvaliteten går i dass. Dette er logikk. Skjønner du er litt butthurt over en annen tråd der du tapte en diskusjon så det sang... Men du må nesten prøve bedre enn dette.

 

https://www.theatlantic.com/business/archive/2016/08/property-taxes-and-unequal-schools/497333/

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...