Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Litt kjedelig for Norge at landets justisminister driter i loven også muligens Kallmyr? 

 

Kanskje vi burde hive ut justisministeren, og la den stakkars au-pairen bli...  :hmm:

 

Nå er nok akkurat denne saken litt suppe på en spiker fra pressens side. Hadde det ikke vært fordi det var Kallmyr hadde jeg ikke synes dette var noen sak i det hele tatt. Men de som vedtar alle disse toskete lovene har godt av å smake dem selv. 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Best å ha mobilen avslått - fort gjort å blir justisminister om Siv ringer.

 

Dette er en fillesak ja, men ikke for Au pairen. Saken sier en hel del om norsk byråkrati generelt, og politiet samt UDI spesielt.

 

...og da slår en slik sak tilbake på FrP som har sittet med ansvaret for sektoren.  Justis/Politi-byråkratiet har blitt værre, og det er alt for få politifolk i gatene. Så det ER en FrP-blemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hvorfor au-pairen blir kastet ut? 

 

Med visse unntak som underholdningskravet vil jeg ikke si at lovene er problemet, men hvordan UDI praksiserer lovene. Har FRP engang mulighet til å forandre hvordan UDI fungerer? Slike organisasjoner har en tendens til å leve sitt eget liv

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt greit at alle byråkratier faktisk forholder seg til reglene de er satt til å forvalte.

 

Men det ER lov å bruke huet litt, både i tolking av lover/forskrifter og når en ser på årsak + konsekvens. Å straffe en stakkars Au pair fordi Siv Jensen og Kallemyr ikke sørger for at politiet fungerer er i overkant absurd.

 

...og så har en elefanten i rommet da. Kvinner som flytter til Norge bedrer ikke konkurransesituasjonen til "norske" kvinner. De er utrolig nedlatende ovenfor kvinner fra andre kulturer. Samme mekanismen som gjør at jenter er svært stygge med hverandre og mobber andre jenter?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Vår Staude : I dag skal vi snakke om han negern igjen

 

Mann progleder : Han fra Politiskolen-filmene ?

 

VS : Nei , ikke DEN negern , han andre negern som er sammen med Mertha Louie for tida !

 

(kødda , ler meg i hjel lol)

 

:D

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt greit at alle byråkratier faktisk forholder seg til reglene de er satt til å forvalte.

 

Men det ER lov å bruke huet litt, både i tolking av lover/forskrifter og når en ser på årsak + konsekvens. Å straffe en stakkars Au pair fordi Siv Jensen og Kallemyr ikke sørger for at politiet fungerer er i overkant absurd.

 

...og så har en elefanten i rommet da. Kvinner som flytter til Norge bedrer ikke konkurransesituasjonen til "norske" kvinner. De er utrolig nedlatende ovenfor kvinner fra andre kulturer. Samme mekanismen som gjør at jenter er svært stygge med hverandre og mobber andre jenter?

 

Jeg tok en titt på saken fra VG, og kravene fra UDI. Det står klart og tydlig at man ikke kan flytte inn før man får visumet. 

 

Du kan ikke flytte inn hos vertsfamilien før du har fått aupair-tillatelsen din. Dette gjelder også selv om du bare ønsker å feriere eller bli kjent med vertsfamilien før au pair-oppholdet begynner.

https://www.udi.no/en/want-to-apply/au-pair/au-pair-permit/?c=chn

 

Slike krav er ofte en tolkning av regelverket, så mitt spørsmål til UDI er hvorfor de har ikke laget et unntak til denne reglen for tilfeller som denne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Jeg tok en titt på saken fra VG, og kravene fra UDI. Det står klart og tydlig at man ikke kan flytte inn før man får visumet.

 

Du kan ikke flytte inn hos vertsfamilien før du har fått aupair-tillatelsen din. Dette gjelder også selv om du bare ønsker å feriere eller bli kjent med vertsfamilien før au pair-oppholdet begynner.

https://www.udi.no/en/want-to-apply/au-pair/au-pair-permit/?c=chn

 

Slike krav er ofte en tolkning av regelverket, så mitt spørsmål til UDI er hvorfor de har ikke laget et unntak til denne reglen for tilfeller som denne.

Spørsmål 1: hvorfor bryter justisministeren loven?

 

Spørsmål 2: bør loven endres?

 

Dette er den korrekte rekkefølgen av spørsmål man bør stille.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+45613274

Det er oppdatering i au-pair-saken og jeg synes all-over at Kallmyr har håndtert saken godt. Det virker for meg som om han faktisk ikke har gått inn for å bryte loven.

 

Dog var det påfallende i politisk kvarter når han skulle forsvare grunnen for at de hadde au-pair. De hadde et travelt familie-liv og det gikk rett og slett ikke opp tidsmessig (forståelig!). Men han blir tatt på sengen når programleder påpeker at det eksplisitt står at au-pair ordningen ikke skal være hushjelp, men hovedsakelig kulturutveksling.

 

Ikke kritikk av Kallmyr, men det er kanskje på tide å skrote denne tullete au-pair-ordningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ja. Hvis noen har lyst til å være gjest, eller hushjelp eller begge deler hos noen - og ellers ikke bryter noen lov - kan de da bare få lov til det uten at vi kaller det noen fint og fransk for å late som om det er noe mer.

 

Geir :)

Jo, enig. Men jeg regner med du ikke ønsker deg tilbake til et føydalt system med leilendinger osv... Så de må ikke være offer for sosial dumping, tjene en normal lønn og ha arbeidstakerrettigheter på linje med andre. Da mistenker jeg ordningen avvikles av seg selv.

 

Eller er det mulig med dagens regler å leve hos noen, gjøre husarbeid for de, og få dekket alle sine personlige utgifter uten at man er arbeidstaker?

Lenke til kommentar

Ja. Hvis noen har lyst til å være gjest, eller hushjelp eller begge deler hos noen - og ellers ikke bryter noen lov - kan de da bare få lov til det uten at vi kaller det noen fint og fransk for å late som om det er noe mer.

Kaksewhisky: Au pair ten

 

Problemet er jo at "hun er bare en gjest som ikke gjør noe i huset" egentlig ikke er annet enn en syltynn påstand (sant eller usant), og at slapphet på det området der fort kan medføre alskens varianter av aupairproblemer. Det ER greit at det er klare retnngslinjer på det der. F.eks en notis til UDI i det man venter på Politiet. Men det ER jo egentlig Politiets sendrektighet som er skandalen her da.....

Lenke til kommentar

Jo, enig. Men jeg regner med du ikke ønsker deg tilbake til et føydalt system med leilendinger osv... Så de må ikke være offer for sosial dumping, tjene en normal lønn og ha arbeidstakerrettigheter på linje med andre. Da mistenker jeg ordningen avvikles av seg selv.

 

Eller er det mulig med dagens regler å leve hos noen, gjøre husarbeid for de, og få dekket alle sine personlige utgifter uten at man er arbeidstaker?

En Au-pair kan ikke sammenlignes med en vanlig lønnstaker. De får et fint sted å bo, de får muligheten til å dra og oppleve Norge, de får betalt flyreise, de får et norskkurs, de får 5900 kroner i lønn for 30 timer lett arbeid og Au-pair kan brukes som springbrett mot andre oppholdstillatelser i Norge.

 

Jeg mener det er vesentlig bedre enn å måtte søke og betale for arbeidsvisum, få 20000 brutto for å dra til ulike boliger for å vaske, finne seg et sted å bo og kjøpe og finne tid til et norskkurs. Så hva er egentlig problemet?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

En Au-pair kan ikke sammenlignes med en vanlig lønnstaker. De får et fint sted å bo, de får muligheten til å dra og oppleve Norge, de får betalt flyreise, de får et norskkurs, de får 5900 kroner i lønn for 30 timer lett arbeid og Au-pair kan brukes som springbrett mot andre oppholdstillatelser i Norge.

 

Jeg mener det er vesentlig bedre enn å måtte søke og betale for arbeidsvisum, få 20000 brutto for å dra til ulike boliger for å vaske, finne seg et sted å bo og kjøpe og finne tid til et norskkurs. Så hva er egentlig problemet?

Problemet er at ordningen helt klart blir misbrukt når hovedgrunnen til at de gjør det er for å ha billig vaskehjelp. Det underminerer jobben som legges ned av vanlige norske lønnstakere. Lett arbeid er svært relativt. Og hvordan kan det være et springbrett mot andre oppholdstillatelser?

Lenke til kommentar

Problemet er at ordningen helt klart blir misbrukt når hovedgrunnen til at de gjør det er for å ha billig vaskehjelp. Det underminerer jobben som legges ned av vanlige norske lønnstakere. Lett arbeid er svært relativt. Og hvordan kan det være et springbrett mot andre oppholdstillatelser?

Å ha vaskehjelp som kommer 3 dager i uken er billigere enn en Au Pair. Hovedgrunnen er ikke å få en billig vaskehjelp, men å ha en ekstra person som kan hjelpe til hjemme. Å fjerne Au Pair ordningen vil skade de som ønsker å bli Au pair, vil skade de som bruker Au pair og vil i beste fall føre til noen flere vaskeposisjoner for EU-migranter.

 

Hvordan er Au Pair ordningen et springbrett? Det er mye enklere å finne seg arbeid om man er i Norge. Norskkurs er en del av Au Pair ordningen, så det er enklere å få studievisum. Det er også en del av dem som finner seg en kjæreste i Norge og søker om familiegjenforening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Å ha vaskehjelp som kommer 3 dager i uken er billigere enn en Au Pair. Hovedgrunnen er ikke å få en billig vaskehjelp, men å ha en ekstra person som kan hjelpe til hjemme. Å fjerne Au Pair ordningen vil skade de som ønsker å bli Au pair, vil skade de som bruker Au pair og vil i beste fall føre til noen flere vaskeposisjoner for EU-migranter.

Jeg vet ikke hva den normale lønna til renholdsarbeidere er, men det koster adskillig mer enn 6 000 kr for 30 timer med arbeid. Det er ankepunktet mitt.

 

Jepp, poenget er nettopp å skade de som ønsker å bli au pair og de som ønsker å benytte seg av ordningen. 

 

 

 

Hvordan er Au Pair ordningen et springbrett? Det er mye enklere å finne seg arbeid om man er i Norge. Norskkurs er en del av Au Pair ordningen, så det er enklere å få studievisum. Det er også en del av dem som finner seg en kjæreste i Norge og søker om familiegjenforening.

Dette kjøper jeg.

 

Betaler du folk en anstendig lønn, og ivaretar deres arbeidsrettigheter, så legger jeg meg ikke opp i hva du kjøper av tjenester. Poenget er at man ikke skal gi eliten (det er stort sett de bedrestilte som benytter seg av denne ordningen) en snarvei til personlig tjener. Det er snarveien jeg ikke ønsker, ikke å begrense mulighetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...