1J7HHBGW Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 Hvis man først skal ha en nasjonalstat, så kan man like godt ha et monarki. Men det innebærer selvsagt en viss grad av bruk av skylapper. Prinsipielt er nok republikk å foretrekke. ....men en må nesten se for seg "typiske presidentkandidater", og da tror jeg det er greit å la prinsippene ligge. Carl I Hagen eller Jagland som president kan nok øke monarkiets oppslutning nokså mye. Det er greit å ha en (om ikke annet symbolsk) motvekt til hestehandlerne. I tillegg har monarkiet en vesentlig lengre horisont enn politikerne. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 Er det noe jeg ikke har forstått? Er virkelig republikk med en president det eneste alternativet til "kongedømmet" vi har idag? Mitt forslag er å fortsette med demokratiet vi har idag: Valg, Storting, Regjering med departementer og ministre, og en Statsminister på topp. Bare uten én familie som får gratis flott hus, gratis lønn, fester og fine biler og klær på vår bekosting. Det er ikke slik at hele vårt statsapparat ikke klarer seg uten "Kongen i Statsråd", der kongen uansett bare nikker og er enig i det Statsministeren sier. 3 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 Nei, det gjør det ikke. Ingen i Norge er i tvil om hva kongen og/eller monarkiet innebærer. Tradisjonelt og emosjonelt gir det mening å ha et monarki her. Med en mytologi bygget på troll, prinsesser, konger og halve kongeriker (og en faktisk historikk bygget på vikingkonger) er monarkiet en stor del av vår kultur, selv om vårt nåværende kongehus er av relativt ny dato. Det er både en del av vår kultur og en sterk del av hva vi bygger vår turistindustri og bilde utenlands på. Samtidig vet vi alle at kongen egentlig har null å si. Det gjør det vanlige argumenter rundt at det er galt at viktige posisjoner, og det å styre et land, skal gå i arv blir meningsløse også. Arvet makt er unorsk - derfor har heller ikke kongen noe annet enn en symbolsk makt. Kongen har, i realiteten, mindre makt enn en vanlig norsk borger. Det blir ikke mer norsk enn det - og det er vi alle klar over, og, de fleste av oss, stolt over. Irrasjonalitet basert på.... Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 Tradisjonelt og emosjonelt gir det mening å ha et monarki her. Med en mytologi bygget på troll, prinsesser, konger og halve kongeriker (og en faktisk historikk bygget på vikingkonger) er monarkiet en stor del av vår kultur, selv om vårt nåværende kongehus er av relativt ny dato. Etter unionsoppløsningen var faktisk monarki vs republikk en samfunnsdebatt. At vi valgte monarki hadde en del med å gjøre at andre stater Norge ønsket å ha som allierte også var monarkier. Så opprinnelsen til det nåværende norske kongehuset er nok litt mer pragmatisk enn det de fleste ser for seg. Så har nok kong Håkons rolle under andre verdenskrig bidratt vesentlig til populariteten til kongehuset, men den generasjonen som husker det vil nok forsvinne etterhvert. Selv om jeg syn monarki er litt gammeldags, så syns jeg det er fint at vi har et offisielt statsoverhode som ikke tilhørerer en spesiell politisk fløy. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 Monarkiet blir mer problematisk jo større flerkulturelt Norge blir hvis det ikke blir flerkulturelt selv. Det blir intersannt å se på hvordan det går. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 Bruker du Gmail og bruker denne eposten til netthandel? Da bør du sjekke denne tjenesten: https://myaccount.google.com/purchases Brukes selvsagt ikke til annonsesalg ... Lenke til kommentar
Zork Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 "You don't have any purchases." Brukt gmail i årevis og handler omtrent alt utenom daglivarer på nettet... hva skal denne vise? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 (endret) "You don't have any purchases." Brukt gmail i årevis og handler omtrent alt utenom daglivarer på nettet... hva skal denne vise? Jeg har en liste over diverse kjøp, men det er ikke noe komplett liste. Eneste mulige kilde er bekreftelser fra nettbutikker. EDIT: Bakgrunn om saken: https://www.cnbc.com/2019/05/17/google-gmail-tracks-purchase-history-how-to-delete-it.html Endret 17. mai 2019 av Feynman Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 Jeg har en liste over diverse kjøp, men det er ikke noe komplett liste. Eneste mulige kilde er bekreftelser fra nettbutikker. Klikk på i-en oppe i høyre hjørne og "hvor kommer dette fra", så får du opp hvilken e-post de har hentet oppføringen fra. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 Jeg har en liste over diverse kjøp, men det er ikke noe komplett liste. Eneste mulige kilde er bekreftelser fra nettbutikker. EDIT: Bakgrunn om saken: https://www.cnbc.com/2019/05/17/google-gmail-tracks-purchase-history-how-to-delete-it.html Hmm - mulig jeg har funnet en eller annen setting en gang som har skrudd av dette. Jeg har bøttevis med bestillinger som ellers burde ha dukket opp her. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. mai 2019 Del Skrevet 18. mai 2019 De har oversikt over alt jeg har kjøpt på steam, amazon og på google play. Jeg antar de deler informasjon. Hva er egentlig problemet, det er ikke hemmelig hva jeg kjøper på nett. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 18. mai 2019 Del Skrevet 18. mai 2019 Man skulle tro at det er intelligente mennesker som står bak google-annonsene, og innhentingen av personlige data fra milliarder av mennesker som danner grunnlaget for personifiserte annonser... MEN, hvorfor får jeg alltid masse annonser på samme tingen og samme vare fra andre produsenter, ETTER jeg har kjøpt den!Er de tilbakestående? Det blir jo som å stå utenfor bilbutikken og prøve å selge bil til de som kommer kjørende i sin nye bil... Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 18. mai 2019 Del Skrevet 18. mai 2019 MEN, hvorfor får jeg alltid masse annonser på samme tingen og samme vare fra andre produsenter, ETTER jeg har kjøpt den! Er de tilbakestående? Det blir jo som å stå utenfor bilbutikken og prøve å selge bil til de som kommer kjørende i sin nye bil... Stikkordet er vel at det er annonseselgerne som står bak og fortsetter å tjene penger på deg - mens annonsøren må betale for reklame som de ikke har nytte av og som virker mot sin hensikt. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. mai 2019 Del Skrevet 18. mai 2019 Det er nok også noe i det at de fanger opp data om hva du har sett på, men av personvernhensyn kan ikke nettsjappa informere reklamemaskineriet om hva du faktisk har kjøpt. 2 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 Dette er grunnen til at det tok så mange år før kvinner fikk stemmerett: https://www.nettavisen.no/livsstil/hevder-hun-ble-healet-av-sjaman-durek---jeg-kjenner-meg-igjen-i-martha/3423686943.html Hovedsakelig kvinner som tror på dette mølet. 1 Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Er det noe jeg ikke har forstått? Er virkelig republikk med en president det eneste alternativet til "kongedømmet" vi har idag? Mitt forslag er å fortsette med demokratiet vi har idag: Valg, Storting, Regjering med departementer og ministre, og en Statsminister på topp. Bare uten én familie som får gratis flott hus, gratis lønn, fester og fine biler og klær på vår bekosting. Det er ikke slik at hele vårt statsapparat ikke klarer seg uten "Kongen i Statsråd", der kongen uansett bare nikker og er enig i det Statsministeren sier. Har du noen eksempler på hvor det fungerer. Republikk og kongedømme er de vanligste. Det er sikkert derfor president kommer opp som alternativ til konge. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Er det noe jeg ikke har forstått? Er virkelig republikk med en president det eneste alternativet til "kongedømmet" vi har idag? Mitt forslag er å fortsette med demokratiet vi har idag: Valg, Storting, Regjering med departementer og ministre, og en Statsminister på topp. Bare uten én familie som får gratis flott hus, gratis lønn, fester og fine biler og klær på vår bekosting. Det er ikke slik at hele vårt statsapparat ikke klarer seg uten "Kongen i Statsråd", der kongen uansett bare nikker og er enig i det Statsministeren sier. Vi trenger en representant som gjør diplomatiske oppgaver. Om vi ikke kan sende kongen, så forventer de at vi sender statsministeren istedenfor, men hun har mye annet å gjøre. For å løse dette problemet så vil de erstatte kongen med en president. Og mye av kostnadene relatert til Kongen ville vært der uansett, kongehuset kommer sannsynligvis til å bli et museum med de kostnadene det medfører. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kJdP9k/situasjonen-tilspisser-seg-mellom-usa-og-iran-reell-fare-for-krig?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 Kjenner jeg begynner å bli lei av at USA driver å destabiliser Midt-Østen. Nå har de holdt på å rotet i det vepsebolet der i hvertfall 50-60 år. Fyrer de løs igjen bør resten av verden forlange at USA tar alle flyktningene. Skulle bare latt Midt-Østen få styre på for seg selv. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Bare uten én familie som får gratis flott hus, gratis lønn, fester og fine biler og klær på vår bekosting. Med over 800 000 offentlig ansatte er det nok litt mer enn EN familie som "får gratis flott hus, gratis lønn, fester og fine biler og klær på vår bekosting." Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 (endret) https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kJdP9k/situasjonen-tilspisser-seg-mellom-usa-og-iran-reell-fare-for-krig?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 Kjenner jeg begynner å bli lei av at USA driver å destabiliser Midt-Østen. Nå har de holdt på å rotet i det vepsebolet der i hvertfall 50-60 år. Fyrer de løs igjen bør resten av verden forlange at USA tar alle flyktningene. Skulle bare latt Midt-Østen få styre på for seg selv. Tror USA ønsker å gjenåpne ambassaden i Teheran, den har vært stengt siden 1979. Det var Storbritannia og Sovjetunionen som invaderte Iran 25. august-17. september 1941 og gjorde Muhammed Reza til Sjahen av Iran fra 16 September 1941 til 1979 https://no.wikipedia.org/wiki/Den_anglo-sovjetiske_invasjonen_av_Iran Endret 20. mai 2019 av Ove38 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå