Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Kanskje, men det jeg oppfordret til i første innlegg var å beskrive hvordan Oslo er mer spennende med høy istedenfor lav innvandring fra utenfor EU. Da tenker jeg på ting som hjelper vanlige nordmenn, som f.eks. Grønsakshandelen på Grønland.

Har du noen tanker?

Det som «hjelper» ofte ikke er spennende. Noe spennende kan være litt farlig eller bare noe du ikke har sett eller tenkt på før. Jeg jobber i en storby med mange ikke vestlige innvandrere. Det er ofte «spennende» å høre på deres perspektiver og intersannte historier om mye som jeg har aldri hørt om før.

Om det hjelper noen, vet jeg ikke-men spennende kan det være for meg og andre jeg kjenner

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som «hjelper» ofte ikke er spennende. Noe spennende kan være litt farlig eller bare noe du ikke har sett eller tenkt på før. Jeg jobber i en storby med mange ikke vestlige innvandrere. Det er ofte «spennende» å høre på deres perspektiver og intersannte historier om mye som jeg har aldri hørt om før.

Om det hjelper noen, vet jeg ikke-men spennende kan det være for meg og andre jeg kjenner

Det er naturligvis spennende å høre om hvordan Chimaa flyktet fra Syria, men det er også spennende å høre hvordan Kari bygget opp sin bedrift.

Det er ihvertfall min mening.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er naturligvis spennende å høre om hvordan noen flyktet fra Syria, men det er også spennende å høre hvordan Kari bygget opp sin bedrift.

Det er ihvertfall min mening.

Når det finnes mange Kari historier du har hørt om hele ditt liv blir liv og død historier fra steder du vet lite om litt mer spennende. Når jeg bodde iNorge ble jeg mer interserte i Bjørn og Kari enn å snakke med Joe Schmo fra hjemmebyen min, jeg finner nok kjedelige Joe Schmos når jeg reiser hjem.

Hvem vet, kanskje det er bare meg, men det nye er ofte mer spennende enn det gamle.

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje, men det jeg oppfordret til i første innlegg var å beskrive hvordan Oslo er mer spennende med høy istedenfor lav innvandring fra utenfor EU. Da tenker jeg på ting som hjelper vanlige nordmenn, som f.eks. Grønsakshandelen på Grønland.

Har du noen tanker?

Ingen har nevnt kebab til nå? Er det virkelig ingen på forumet som har avsluttet en tur på byen med denne klassikeren?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, enig. Men hva oppnår du egentlig med å kalle personen avskum?

Jeg får frem at jeg demoniserer personen som har gjort dette.

Det er en kultur som har vokst frem i Vesten at man går ut og sjekker opp kvinner som ofte har drukket så mye at de har mistet kontroll over sin bestemmelsesevne. Og så skryter de over det til sine venner og slikt. 

Det er en uakseptabel kultur. Spesielt når jentene er så unge at de ikke har nådd modenhet. 

Lenke til kommentar

Det er en kultur som har vokst frem i Vesten at man går ut og sjekker opp kvinner som ofte har drukket så mye at de har mistet kontroll over sin bestemmelsesevne. Og så skryter de over det til sine venner og slikt. 

Det er en uakseptabel kultur. Spesielt når jentene er så unge at de ikke har nådd modenhet. 

Det er vel snarere en ukultur som man finner i noen få miljøer. Jeg tror du ville finne mye motvilje mot dette tankesettet blant norske menn. Og jeg tror relativt få menn i Norge har gjort dette og enda færre ville stått for at de gjorde det, eller gjøre det igjen.

Det finnes endel kulturer hvor overgrep tilsynelatende er mindre uglesett enn det burde være. Kina og India er de første landa jeg tenker på, selv om begge land vel er et sammensurium av subkulturer, hvor jeg må synse og regne med at forskjellene er nokså store innad i landene.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Men tjener det noens hensikt å demonisere andre mennesker? Jeg mener man bør holde seg for god til slike personkarakteristikker som beviselig ikke taler ens sak. Det er denne typen trusler og derogativ snakk som fører til en kategorisering av menesker. "vi" vs "dem", noe dette ikke bør handle om.

Hva mener du konkret med at dette er en kultur som har vokst frem i vesten? Skjedde dette i mindre omfang før?

Lenke til kommentar

Men tjener det noens hensikt å demonisere andre mennesker? Jeg mener man bør holde seg for god til slike personkarakteristikker som beviselig ikke taler ens sak. Det er denne typen trusler og derogativ snakk som fører til en kategorisering av menesker. "vi" vs "dem", noe dette ikke bør handle om.

Hva mener du konkret med at dette er en kultur som har vokst frem i vesten? Skjedde dette i mindre omfang før?

Jeg har ikke noen problemer med å demonisere slike mennesker og slike handlinger. Folk har demonisert meg for langt mindre, for rykter og fordi jeg har hatt problemer med enkeltmennesker. 

Det er vel snarere en ukultur som man finner i noen få miljøer. Jeg tror du ville finne mye motvilje mot dette tankesettet blant norske menn. Og jeg tror relativt få menn i Norge har gjort dette og enda færre ville stått for at de gjorde det, eller gjøre det igjen.

Det finnes endel kulturer hvor overgrep tilsynelatende er mindre uglesett enn det burde være. Kina og India er de første landa jeg tenker på, selv om begge land vel er et sammensurium av subkulturer, hvor jeg må synse og regne med at forskjellene er nokså store innad i landene.

Det finnes problemer i alle kulturer. Vi har tvangsekteskap, søskenbarnekteskap og slikt i den muslimske verden og hos hinduene. Vi har kommunister som bestemmer hvem som gifter seg med hvem og så videre. Denne kjekkaskulturen med å "gå ut" og drikke seg full og erobre så mange kvinner som mulig er særegent vestlig. Kvinner ønsker fra et evolusjonært ståsted ikke å begi seg på slike ting. De ønsker å finne en partner som kan være en god far, forsørge barna og ha et stabilt monogamt forhold, muligens ut livet. Så det man gjør da er å "lure kvinnen". Skape en kultur med overdrevet seksuell transgresjon, alkoholforbruk/rusforbruk til en grad at man mister bevisstheten og lokaliserte fenomener som russetid, nachspiel, Paradise Hotell og så videre hvor man oppmuntrer til anti-evolusjonær oppførsel. 

Jeg er klar over at innførselen av kondom og prevensjon har ført til en seksuell revolusjon. Men spørsmålet er om det er formålsnyttig. Spesielt hvis du er kvinne. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg har ikke noen problemer med å demonisere slike mennesker og slike handlinger. Folk har demonisert meg for langt mindre, for rykter og fordi jeg har hatt problemer med enkeltmennesker.

Så dette er hevn?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nei. Han har jo ikke gjort meg noe.

Sier bare at kriminelle som dette bør bli demonisert. Spesielt når folk som meg blir det for mye mindre. Husk at jeg ble "deportert" ut av Trondheim. 

Hevn trenger ikke være rettet mot en person. Man kan ha et ønske om å hevne seg på samfunnet fordi man føler seg urettferdig behandlet. Uansett er hevn en dårlig ting, og noe man har sluttet med i vesten.

Jeg vet ingenting om dine opplevelser i Trondheim.

Lenke til kommentar

Demonisering skaper busemenn. Busemenn finnes jo bare i marerittene våre. Vi blir blinde for at busemenn går blant oss som helt vanlige mennesker ellers. 

For all del, fordøm handlinger, men man gjør samfunnet en bjørnetjeneste om man ser på mennesker som gjør forferdelige ting som busemenn (tvers gjennom onde mennesker). Da kommer man ihvertfall ikke noe nærmere en løsning på problemet, men snarere en kjapp løsning på symptomet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1no9rG/carl-i-hagen-beklager-utmeldelsen-skylder-paa-mediene?utm_source=vgfront&utm_content=row-9

Carl I Hagen må ha mistet grepet litt. Han unnskylder det med at det var vanlig tilbake i tiden eller noe lignende. 

Og han forsvarer folk som har blitt beskyldt for veldig grove ting. 

Vi bør også ha i minne at kvinnen som Leirstein ville ha med på en trekant med en mindreårig beskrev Leirstein som å ha "100 kvinner i Frp".

Dette bekrefter på langt vei det jeg har ment om forholdet Frp og FrpU, nemlig at FrpU fungerer som selskapshygge eller kvote av mennesker som blir utnyttet av eldre når de er i en sårbar situasjon, følelsesmessig og karrieremessig som en følge av deres svært unge alder. 

Hagen bekrefter dette implisitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flotte saker med denne tråden.

Har litt sinne jeg må få ut som skjedde i går.

Jeg var akkurat ferdig på jobb etter 10 timer, klokken var ca 17.50. Jeg hadde endelig fri, noe som jeg sjeldent har. Jeg hadde hele dagen tenkt å slappe av med et par øl og en god film. Så jeg kjører som en galning fra jobb og ned på butikken, løper inn og tar 3 0,33 øl å går mot kassa...I det jeg skal til å betale sier den gamle dama bak kassa at klokka er over 18.00.

Hun hadder rett, klokka var 2 minutter over...jeg vet at så lenge man har plukket opp varen før 18.00 spiller det ingen rolle. Men nei, hun nekta å gi seg...så jeg gikk ut av butikken i trass og sinne.

Hvem i huleste fant på at det var en god i ide og stenge øl salget kl 18.00 på en lørdag og ikke 20.00? for meg så gir det absolutt ingen mening.

Er det bare for å være drittsekk? bare fordi kl er over 18.00 kan ikke jeg som person få lov til å nyte 3 øl?

:hrm:

Jobbet i en Rema 1000 butikk for mange år siden, og det er faktisk et "smutthull" i denne regelen som ikke så altfor mange er klar over. Grunnen til at den aldri blir opplyst om av butikkpersonalet er at den krever litt arbeid. 

Faktum er det at dersom du har tatt ølen ut av hyllen, og lagt den i handlekurven/vogna før klokken ble 1800/2000, for så å oppleve den store frustrasjonen ved at køen i kassa haler ut tiden, og ølsalget da stenger, har du rett på å kjøpe alkoholen du bar med deg. Husker veldig godt vi fikk opp en melding som sa noe slik som "Denne varen har en tidssbestemt salgsramme, ønsker du å selge varen likevel? Ja/Nei" 

Her må faktisk en ansatt i butikken kikke på opptak fra kamera for å dokumentere at alkoholen ble tatt ut av hyllen før tidsfristen. Dersom så er tilfelle, kan du faktisk lovlig betale for alkoholen etter at klokken er slagen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du har aldri rett til å få kjøpt øl. De har kanskje muligheten, hvis det du sier stemmer.

Du har helt rett, litt dårlig formulert av meg. Det er alltid personen som jobber i butikken som bestemmer om du får kjøpe øl, uavhengig av klokkeslett. Det er jeg prøver å poengtere er at dersom du vet du tok med deg ølen til køen før ølsalget stenger, og du spør pent, så løser dette seg antageligvis dersom personen bak kassa har tid, og lyst.

Endret av Gamle ørn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har aldri rett til å få kjøpt øl. De har kanskje muligheten, hvis det du sier stemmer.

Siterer, "hvis det du sier stemmer"

Jeg tillott salg av alkohol flere ganger etter at ølsalget var stengt. Husker vi som regel fikk besøk av et kontrollorgan for alkoholsalg innen et par dager etter at et slikt salg fant sted. Viste seg da gang på gang at dette var innenfor regelverket.

Endret av Gamle ørn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...