Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det statistikk etter hudfarge i Norge? :huh:

Jeg mente etniske nordmenn. På Stovner fikk FRP 25.8% i 2009. Om vi trekker fra innvandre, som i stor grad ikke stemte FRP, så fikk FRP ca 35% blant den etnisk norske befolkningen. Det er mye høyere enn resten av landet.

Det er naturlig at etterhvert så vil områdene bli mindre innvandrerfientlige, men det er fordi befolkningen blir byttet ut, ikke fordi de forandrer mening.

https://valgresultat.no/oslo/oslo/stovner?type=st&year=2009

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

USA har rotet til så ufattelig mye i midtøsten. Dog skal det sies at det var et tilbakeslag når shaen ble kastet. En bekjent av meg er kristen flyktning fra iran og han forteller at de ble kastet tilbake i middelalderen når khomeini kom til makten.

På tide med en invasjon av USA snart for og få slutt på dette....

Oida.... Det går ikke :p

Lenke til kommentar

Den (relativt) store innvandringen til Oslo er en av hovedgrunnene til at det er det beste stedet å bo i Norge. De har uten tvil tilført noe positivt til kulturen. Hadde vært dørgenes kjedelig uten dem, og jeg hadde aldri i livet vurdert å flytte tilbake til Norge (noe jeg nå gjør, men KUN Oslo) om det ikke hadde vært for dem. Jeg har hørt folk bruke ordet "berikelsen" som et slags stikk til venstresiden, men jeg bruker det ordet uten snev av ironi.

Endret av Skurupu
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva er en etnisk nordmann?

Tror at en nøytral definisjon ville ha vært: mennesker som bodde i Norge ved kulminasjonen av den norske etnogenesis. Ofte ansett som på begynnelsen av 1900-tallet (rundt 1905), men en mer troverdig tidsdato bør heller være rundt 1945. Det siste kan eksemplifiseres ved at mange familier tok opp norske familienavn som etternavn.

Alle nasjonalstater har en slik mytisk bakgrunn for sine nasjoner. Den norske kom litt sent i tid, den franske kom rundt Napoleon, den tyske kom vel på samme tid som en følge av alle herjingene som foregikk på tysk jord. Sovjeteren ble også forsøkt dannet, men lyktes ikke. Og så videre..

Lenke til kommentar

En hjertesak som står meg nær er den dårlige kvaliteten på såkalte stipendiater på norske universiteter. Jeg har nylig møtt noen på en ekskursjon som var av ganske god kvalitet. Snakket en del med noen personer som spesielt fremstod veldig dyktige. Norske studenter kan hvis de arbeider hardt fremfor å bare feste og lete etter sex. 

Mener derfor at man må stille strengere krav til både professorer og stipendiater. Et skrekk-eksempel er en person med initialene S.R som vel brukte over 10 år på en stipendiat. Det er grusomt at slikt tillates på norske universiteter. Og det finnes mange eksempler på personer med rett og slett mangelfulle evner. 

For å kunne konkurrere med utlandet, så må det dedikasjon og hardt arbeid til. Ikke bare de korrekte fenotyper. 

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Den (relativt) store innvandringen til Oslo er en av hovedgrunnene til at det er det beste stedet å bo i Norge. De har uten tvil tilført noe positivt til kulturen. Hadde vært dørgenes kjedelig uten dem, og jeg hadde aldri i livet vurdert å flytte tilbake til Norge (noe jeg nå gjør, men KUN Oslo) om det ikke hadde vært for dem. Jeg har hørt folk bruke ordet "berikelsen" som et slags stikk til venstresiden, men jeg bruker det ordet uten snev av ironi.

Hva er det som er så spennende med Oslo på grunn av høy innvandring? Er det at man kan kjøpe billige grønnsaker på Grønland? Eller er de etniske butikkene hvor du kan kjøpe ingridienser til arabisk mat? Dere som plusser kan gjerne svare også.

Og jeg tror ikke noe på at du ville blitt i fillippinene om Norge hadde lav innvandring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kultur- og mattilbudene er veldig positivt, ja. "Innvandrerbutikkene" er evig mye bedre enn de norske kjedebutikkene, og all den beste maten blir laget av ikke-norske. Slikt er viktig for meg.

Det aller beste med å bo her jeg bor nå er at det er så multikulturent. Det er utesteder, barer, butikker, kiosker, restauranter, og gatekjøkken på alle gatehjørner, og de blir drevet av folk fra alle kanter av verden. Et utvalg så fantastisk at det er vanskelig å skulle tenke på å flytte. Men vi vil til Norge for at kona skal få norsk pass. Når det er gjort, så skal vi se etter et nytt land å slå oss ned i. Når vi først skal bo i Norge, så finnes det ingen andre alternativer enn Oslo, av de samme grunnene som nevnt over. Selvsagt er Oslo mye mer monokulturelt, men det er det nærmeste vi kommer et slikt sted vi har lyst til å leve. Som kona mi sier: "hvis vi ikke kan bo i Oslo, så kommer jeg til å dø av kjedsomhet."

Endret av Skurupu
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kultur- og mattilbudene er veldig positivt, ja. "Innvandrerbutikkene" er evig mye bedre enn de norske kjedebutikkene, og all den beste maten blir laget av ikke-norske. Slikt er viktig for meg.

Det aller beste med å bo her jeg bor nå er at det er så multikulturent. Det er utesteder, barer, butikker, kiosker, restauranter, og gatekjøkken på alle gatehjørner, og de blir drevet av folk fra alle kanter av verden. Et utvalg så fantastisk at det er vanskelig å skulle tenke på å flytte. Men vi vil til Norge for at kona skal få norsk pass. Når det er gjort, så skal vi se etter et nytt land å slå oss ned i. Når vi først skal bo i Norge, så finnes det ingen andre alternativer enn Oslo, av de samme grunnene som nevnt over. Selvsagt er Oslo mye mer monokulturelt, men det er det nærmeste vi kommer et slikt sted vi har lyst til å leve. Som kona mi sier: "hvis vi ikke kan bo i Oslo, så kommer jeg til å dø av kjedsomhet."

Oslo er ikke mer spennende på grunn av alle arabere, men fordi Oslo urbane område har 1 million mennesker mens andre byer har 250 tusen eller mindre. Foreslå for din kone å flytte til Drammen, en by med mange innvandre og du vil se at det hun egentlig vil ha er en storby. Om Norge ikke hadde høy innvandring så ville Oslo vært ganske lik idag utenom at østkanten ville hatt mye flere innvandre fra Europa.

Og fillipinnene er ikke et multikulturelt land. De har mange ulike etniske grupper, men de kommer ikke fra alle mulige steder i verden, de kommer fra ulike steder i Fillippinene.

Og om planen er ikke å bo i Norge, så er det idiotisk å flytte tilbake. Dra til landet dere vil bo til med en gang og bosett dere der. Om det er et annet sted i Europa, så er det faktisk lettere å dra til landet direkte enn å dra til Norge.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen grunn til at du gjentatte ganger nevner arabere? Det er jo ikke en spesielt stor innvandrergruppe i Oslo.

Det er den største innvandringsgruppen som vi kan frivilig velge å ikke ta imot.

Og hele østkanten domineres av dem. Vi har ingen andre områder som domineres av andre etniske grupper.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er den største innvandringsgruppen som vi kan frivilig velge å ikke ta imot.

Og hele østkanten domineres av dem. Vi har ingen andre områder som domineres av andre etniske grupper.

"Vi"? Var det ikke så at du bor i Kina?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har du noe mer konkret? Man ser ikke mye til slikt i sentrum.

Oslo sentrum ville sett helt likt ut med lav innvandring. Forskjellen er østkanten som ville ha blitt dominert av europeriske innvandre istedenfor arabere.

Argumentet hans er at høy innvandring gjør Oslo spennende, og det betyr at vi tar imot masse arabere og afrikanere i tillegg til europeerne som kommer uansett om vi vil eller ikke.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er på bedriftsreise til Norge nå, hvis dere lurer på hvorfor jeg skriver på denne tiden av døgnet.

Og om jeg sier vi eller dere er fullstendig irrelevant.

Det er vel ikke irrelevant når du forsøker å forklare hvordan Oslo oppleves for innbyggerene? Hvorvidt du faktisk bor der eller ikke virker for meg som en rimelig relevant faktor da?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og fillipinnene er ikke et multikulturelt land. De har mange ulike etniske grupper, men de kommer ikke fra alle mulige steder i verden, de kommer fra ulike steder i Fillippinene.

Og om planen er ikke å bo i Norge, så er det idiotisk å flytte tilbake. Dra til landet dere vil bo til med en gang og bosett dere der. Om det er et annet sted i Europa, så er det faktisk lettere å dra til landet direkte enn å dra til Norge.

Dette er helt feil.

Her jeg bor, Bonifacio Global City, er det veldig multikulturelt. Finnes det steder i verden som er mer multikulturelle? Ja, helt sikkert. Er det mer multikulturelt enn Oslo? Ja, uten tvil.

Og tiden det tar for at min kone skal få norsk pass halveres om vi bor i Norge. Norsk pass gir oss muligheter for å dra til store deler av verden. Mange land nekter deg tilgang om du har filippinsk pass, men slepper deg inn om du har norsk. (En av grunnene til at jeg mener pass er noe dritt som burde avskaffes.)

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er helt feil.

Her jeg bor, Bonifacio Global City, er det veldig multikulturelt.

Og tiden det tar for at min kone skal få norsk pass halveres om vi bor i Norge. Norsk pass gir oss muligheter for å dra til store deler av verden. Mange land nekter deg tilgang om du har filippinsk pass, men slepper deg inn om du har norsk. (En av grunnene til at jeg mener pass er noe dritt som burde avskaffes.)

Det er som å bo i Manhattan, selvfølgelig er det mange fra ulike steder i verden, men du møter overklassen og expats ikke vanlige folk.

Det du nevner tilslutt gjelder bare for turistvisum utenfor EU. Om du får arbeidsvisum i et land, så er det svært få land som vil nekte deg å ta med deg din kone. Og de fleste land har samme krav for arbeidsvisum uansett statsborgerskap.

Hvor er dere egentlig tenker å dra etter å ha bodd i Norge?

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...