Jakob Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Nei vel, du mener at en førsteklassing skal lage maten sin selv? Først av alt... Tredve førsteklassinger(eller hvor mange det er lov å ha i en klasse nå) og en lærer som ikke er så glad i å lage mat.... Det roper jo søl lang vei! På høyere klassetrinn går det kanskje NOE bedre. Men likevel. Det tar tid å lage mat. En halvtime hver dag ekstra til matlaging? Barna blir kanskje gode til å lage mat, men bruker da 2,5 time hver eneste uke på matlagin? 2,5*39=97,5 timer på et skoleår. 97,5*10= 975 timer i løpet av grunnskolen. Nesten TUSEN KLOKKETIMER på å lage mat? Er det ikke bedre å bruke tiden på å lære dem å lese? Siden stort sett alle fra 1-7 klasse går på samme skole, behøver selvfølgelig ikke førsteklassingene lage maten sin selv. Det kunne vært innført et fag i 7.kl hvor hver klasse en eller flere dager i uka hadde ansvaret for å lage mat til alle. Her snakker vi om praktiske løsninger, som jeg tror vil være lett å få til. En elev kan på en halvtime lage mye mer enn mat til seg selv. Man kan ha en rundgang-ordning på hvem som skal lage maten, osv. Jeg tror nok det er viktigere å diskutere om man faktisk skal ha gratis skolemat i grunnskolen, enn å argumentere for at det vil være praktisk umulig. Mat er en del av livet, og om man lager den selv hjemme eller selv på skolen burde ikke være en stor forskjell. Selv mener jeg at gratis skolemat kan være sosialt, lærende og sunt for skoleunger som trenger litt mat i kroppen for å lære best mulig. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Idag mottok eg et stk nazitisk propaganda flyeblad fra Demokratene. For å sitere flygebladet: Dette er en del av våre hovedsaker: Stoppe masseinvandring til Norge og ingansette repatrierein(Hjemsendelse) Norge kan ikkje være sosialkontor for hele verden.Problemer må løses lokalt Demokratene vil piroritere den Norske belfolkning. Det er på tide! Artigt. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Idag mottok eg et stk nazitisk propaganda flyeblad fra Demokratene.For å sitere flygebladet: Dette er en del av våre hovedsaker: Stoppe masseinvandring til Norge og ingansette repatrierein(Hjemsendelse) Norge kan ikkje være sosialkontor for hele verden.Problemer må løses lokalt Demokratene vil piroritere den Norske belfolkning. Det er på tide! Artigt. Nå anser jeg Demokratene som et parti som har endel diskriminerene meninger, men hva var nazistisk med dette? Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 (endret) Norge kan ikkje være sosialkontor for hele verden.Problemer må løses lokalt Demokratene vil piroritere den Norske belfolkning. Det er på tide! Vist du noken gang har hørt en ny-nazist debatere kjenner du igjen disse argumentene, Det hadde vært idiotisk av demokratene å gå rett ut å sei at de støtter nazisme, men dette ser eg på som skjult nazistisk proaganda, ikkje ulikt den som en gang var i tyskland. Endret 29. august 2005 av aleksanderrr Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Jaha? Så om en nynazist bruker de argumentene er alle andre som mener det nynazister? Rasister, probably. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Hvis du drikker vann er du en nynazist, for nynazister drikker også vann. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Hvis du drikker vann er du en nynazist, for nynazister drikker også vann. Glad jeg bare drikker Cola! Til saken, Demokratene er vel kjent som et rasistisk parti, og det overrasker ikke at de sender ut noe sånt. Ingen kan vel egentlig nekte de det heller. Opp til de med stemmeretten om de vil at dette skal gjennomføres. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Det er en lang rekke tidligere nynazister, nåværende rasister og eldgamle NS-folk i Demokratene. Vidar Kleppe har hatt nær kontakt med nynazistmiljøet i Norge. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Det er en lang rekke tidligere nynazister, nåværende rasister og eldgamle NS-folk i Demokratene. Vidar Kleppe har hatt nær kontakt med nynazistmiljøet i Norge. Ja dette er vel korrekt, men de sitatene som det ble referert til kan nå strengt talt ikke kalles naziztisk eller rasisitisk? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Idag mottok eg et stk nazitisk propaganda flyeblad fra Demokratene.For å sitere flygebladet: Dette er en del av våre hovedsaker: Stoppe masseinvandring til Norge og ingansette repatrierein(Hjemsendelse) Norge kan ikkje være sosialkontor for hele verden.Problemer må løses lokalt Demokratene vil piroritere den Norske belfolkning. Det er på tide! Artigt. Nå anser jeg Demokratene som et parti som har endel diskriminerene meninger, men hva var nazistisk med dette? Hmm, nesten identisk med FN (Front National). Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Nazistisk vil jeg ikke si. Men det bærer i seg mye rasistisk argumentasjon. Som at innvandrerne er grunnen til at bestemor får liggesår og alle andre problemer i dette landet. Representantene fra Demokratene har i flere skoledebatter påstått at det er innvandrernes feil at ting er galt i Norge. Det er å lage falske motsetninger mellom nordmenn og innvandrere. Samme argumentasjon bruker nynazister og andre uttalte rasister. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 hvis jeg vill kaste ut alle "pakkisene og negrene som forsøppler landet vårt", så er jeg ikke rasist? er faktisk dem som har vært med på og skape det norge vi kjenner i dag.. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1716549.ece Jeg er ganske overbevist om at en billettpris på ti kroner med trikk, buss og t-bane for eksempel innenfor Ring 3, ville ha gitt oss mange flere reisende og færre som hadde brukt bilen i sentrumsområde Logikken bak dette resonnementet skjønner jeg ærlig talt ikke. Hvem er det i dag som bruker bilen over korte avstander i sentrum? Det er jo generelt ikke parkeringsplasser i sentrum, så jeg ville tro at det var svært upraktisk å kjøre fra parkeringshus til parkeringshus, og lite å spare i gangavstand. Eller? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Logikken bak dette resonnementet skjønner jeg ærlig talt ikke. Hvem er det i dag som bruker bilen over korte avstander i sentrum? Det er jo generelt ikke parkeringsplasser i sentrum, så jeg ville tro at det var svært upraktisk å kjøre fra parkeringshus til parkeringshus, og lite å spare i gangavstand. Eller? Distansen Ring 3 - Oslo sentrum er over gangeavstand for en god del mennesker (for noen i avstand og som oftest i tid). Trafikken i sentrum er ikke bare folk som suller rundt, det er også folk som skal inn og ut av byen (og folk som leter etter parkeringsplass). Lenke til kommentar
howzer Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Det er en lang rekke tidligere nynazister, nåværende rasister og eldgamle NS-folk i Demokratene. Vidar Kleppe har hatt nær kontakt med nynazistmiljøet i Norge. Det er en lang rekke homofile i AP, derfor er alle i AP homofile. Ja, hele AP er et homseparti kun for homser. Der har du det. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. august 2005 Forfatter Del Skrevet 30. august 2005 (endret) Jeg er ganske overbevist om at en billettpris på ti kroner med trikk, buss og t-bane for eksempel innenfor Ring 3, ville ha gitt oss mange flere reisende og færre som hadde brukt bilen i sentrumsområde Ideen er holdbar hvis og bare hvis det finnes reelle parkeringsmuligheter på grensen av "ringen", slik at det blir et faktisk alternativ å parkere og ta bussen videre. Det hjelper lite om trikken koster 10 kroner dersom du ikke får parkert der den prisen gjelder fra. I tillegg er det uinteressant dersom besparelsen går vekk i parkeringsavgift (fordi du må stå parkert så mye lenger der enn du mått om du kjørte til bestemmelsesstedet), eller parkeringen er så dyr at besparelsen ikke monner. Vi diskuterer dette hele tiden her i Bergen. Og vi har et stort parkeringshus og gratis busser i sentrum. Folk kjører allikevel. Jeg hører til de som mener det burde vært vedtatt restriksjoner på kjøringen i Bergen sentrum. (Ikke bare strupe antall parkeringsplasser, det gjør bare at folk kjører i ring for å prøve å finne en.) Men kjøreforbud skaper selvsagt problemer for de av butikkene som lever av at folk faktisk kan kjøre, fordi de selger varer som folk ikke uten videre gidder/kan drasse med seg på bussen. Vi ender fort opp med et sentrum med bare Hennes & Maurits og McDonalds. Men det var litt på siden av diskusjonen. Jeg er sterk tilhenger av rimelig kollektivtilbud i sentrum, men det er avhengig av at der blir et praktisk alternativ, ikke bare økonomisk. Hvor man skulle legge alle parkeringshusene er et spørsmål. Med tomteprisene i Oslo sentrum ville det vel legge beslag på betydelig og kostbart areale... Geir Endret 30. august 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Logikken bak dette resonnementet skjønner jeg ærlig talt ikke. Hvem er det i dag som bruker bilen over korte avstander i sentrum? Det er jo generelt ikke parkeringsplasser i sentrum, så jeg ville tro at det var svært upraktisk å kjøre fra parkeringshus til parkeringshus, og lite å spare i gangavstand. Eller? Distansen Ring 3 - Oslo sentrum er over gangeavstand for en god del mennesker (for noen i avstand og som oftest i tid). Trafikken i sentrum er ikke bare folk som suller rundt, det er også folk som skal inn og ut av byen (og folk som leter etter parkeringsplass). Greit, men folk som sliter med å gå litt, for disse er det vel generelt lettere å bare ta kollektivt til sentrum, fremfor å slite med å kjøre, parkere og spasere rundt i sentrum? Sagt på en annen måte. Dersom man tar kollektivt så kommer man dit i sentrum man vil. Det er lettere å finne en holdeplass i nærheten av der man skal, enn å finne et parkingshus i nærheten? Hva med følgende forslag: Overgangen på kortet forlenges til for eksempel tre timer innenfor sentrum. Da kan man ta kollektivt ned til sentrum. Reise kollektivt rundt i sentrum mens man handler. Og så ta kollektivt hjem igjen. Ellers er jeg enig med Geir i at man kunne ha store billige oppsamlings p-plasser i utkanten av byene/sentrum. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. august 2005 Forfatter Del Skrevet 30. august 2005 Ja en tur-retur billett til enkeltreise pris hadde vært greit. Det er vel ikke engang lov idag å bruke overgang på samme strekning? I hvertfall her i Bergen (og i Oslo i gamle dager) gjaldt overgang bare mellom ruter fra et sted til et annet hvor den første ruten ikke gikk helt fram. Geir Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Geir, "beskrivelsesfeltet" er litt gammelt nå. Siden dere snakker om kollektivtrafikk legger jeg til hva min erfaring er. I Grenland kan man nå reise hvor man vil for 20 kroner med Metrobuss, som har forbedret rutene sine ganske bra. Man kan f.eks ta bussen fra Skien til Langesund for kun 20 kroner (10,- for barn og honnør, barn under 3 eller 4 år gratis). Og det virker som om dette har fått mange flere til å ta buss enn før, da kun en del av en strekning kostet 22,-. Jeg er for mer satsing på kollektivtrafikk, men synes ikke bekostningen må gå for mye på folk som vil bruke egen bil, å straffe blir litt feil, for mange er avhengige av bil. Da er det heller bedre å belønne de som bruker kollektivtrafikk eller kjører miljøvennlig. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Greit, men folk som sliter med å gå litt, for disse er det vel generelt lettere å bare ta kollektivt til sentrum, fremfor å slite med å kjøre, parkere og spasere rundt i sentrum? Jeg kjenner situasjonen best i Bergen. Der jeg bodde kostet bussen til sentrum 38 kr. hver vei, altså ble totalprisen 76 kr. Med bil koster det 15 kr i bompenger og ca. 10 kr. bensin. Man kan parkere nokså lenge for de 50 kr som da er spart, i mange tilfeller er det ikke lov til å parkere så lenge (2 timer maks.). Man kan selvsagt spare penger på å ikke ha bil i det hele tatt. Men nå er det ikke så mange som er i den situasjonen. Pris på kollektivtransport har helt klart en virkning på om folk bruker den. I tillegg kommer selvsagt andre hensyn som hvor lenge man må vente, og, som nevnt, parkeringsmuligheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå