Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Ah, da jeg leste ytre høyre tenkte jeg med en gang høyreekstreme, så da hørtes 15% skremmende mye ut.

Nå har vel ytre venstre vært mer aktive i form av ulovlig aktivitet den siste tiden.

Personlig tror jeg egentlig ikke det er noen av disse gruppene. Jeg tenker nok heller det er en "ensom ulv", som ikke nødvendigvis har ett så klart politisk mål/budskap. 

https://www.nrk.no/norge/etterforsker-trusler-mot-justisministeren-1.14328366

ifølge PST så ser de dette i sammenheng med det som skjedde i Ski. Er ikke så sikker på det, men da kommer jo ensom ulv teorien godt til rette. 

Sier det fordi ytre venstre ikke er sterk nok til å utføre noe sånt. Det er litt aktivitet i Tjen Folket/SOS Rasisme som er ganske aggressive, men de ble som kjent tatt av politiet for omfattende bedrageri og ligger litt lavt. Ellers har Rødt og SV tatt helt andre retninger og virker ikke å være interessert i væpnede angrep. 

Ytre høyre er det beste valget for mistenkte, men politiet er muligens uenige. Husk at hele Breiviks mission objective var å skape konflikt mellom sidene (en slags borgerkrig). Det ville ikke koste en høyreekstrem terrorist noe å framstille seg som venstrevridd for å fremheve saken til de på høyre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen sannsynlig mulighet er at politiet blir tatt fordi de har satt svært mange innvandrere under overvåkning etter at Frp tok over makten. 

Dette tallet er så høyt at det minner om antall fra Sovjet-USA bipol konflikt tiden. 

Justisministerene under Solberg-regjeringen har vært fra Frp og de har gått helt amokk rett og slett. Kjipt for politifolkene som må utføre politikken selvsagt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, da jeg leste ytre høyre tenkte jeg med en gang høyreekstreme, så da hørtes 15% skremmende mye ut.

Nå har vel ytre venstre vært mer aktive i form av ulovlig aktivitet den siste tiden.

Personlig tror jeg egentlig ikke det er noen av disse gruppene. Jeg tenker nok heller det er en "ensom ulv", som ikke nødvendigvis har ett så klart politisk mål/budskap. 

Og av de 15% er det 1% av de klassiske høyreekstreme vi tenker på. Fleste er vel hobby rasister, som er vel mer redd for noe fremmed en faktiske rasister.

Så det på BRexit statistikken, feks i London der det er mye innvandrere var det flertall for og bli i EU. Mens på bygda det det var få innvanderere var det så høyt som opptil 80% "leave" stemmer. Folk som møter om omgås innvandere mister sin frykt for de, siden de ikke er noe og frykte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Paradigmene har røtter helt tilbake i 1700-tallet, da den skotske økonomen Adam Smith utviklet den økonomisk liberalismen – teorien om de frie markedskreftene. Tilhengere av teorien antar at en usynlig hånd – tilbud og etterspørsel – regulerer et marked på en optimal måte.

Adam Smith sa imidlertid også at markedet måtte reguleres for at hånden skulle kunne utøve sine fingerferdigheter optimalt, og at man alltid burde være skeptisk til borgerskapets interesser, som har en tendens til ikke å samsvare med samfunnets.

Spørsmålet er hva vi skal bruke økonomer til. Jeg synes de brukes i for stor grad som rådgivere, men spør man økonomer vil man få økonomiske svar. I stedet burde vi si til dem: Dette gjør vi, regn ut hvordan.

Det finnes mange spennende retninger innenfor økonomi som kan lede oss i andre retninger enn den vi nå styrer i. Rethinking Economics jobber blant annet for å få flere av disse inn i pensum i økonomiutdanningen, slik at vi i fremtiden kanskje kan få litt mer varierte svar hvis vi fortsatt spør økonomene hva vi skal gjøre.

https://rethinkingeconomicsnorge.com/

Endret av Isbilen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å ikke ha noen spesiell politisk tilhørighet er et hederstegn i de demokratiene vi har nå. Hva tenker du om skrivefeilen?

Nå ser det vel ikke ut til at disse to sakene har noen sammenheng, men skrivefeilen hos Wara tyder for meg på en blånisse. Blant antirasister er vel "rasist" det første ordet man lærer å skrive. Meget mulig at jeg tar feil, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Nå ser det vel ikke ut til at disse to sakene har noen sammenheng, men skrivefeilen hos Wara tyder for meg på en blånisse. Blant antirasister er vel "rasist" det første ordet man lærer å skrive. Meget mulig at jeg tar feil, selvfølgelig.

Blånisse=mørkhudet? Jeg er enig, eller en som vil at vi skal tenke det. De fleste skrivefeil hos fremmedspråklige oppstår der vi skriver ordene annerledes enn vi sier dem, slik som "å" i stedet for og, quire i stedet for choir eller "Det veit ikke." i stedet for "Det vet jeg ikke" (Det veit jæ'kke). At det plutselig skulle snike seg inn en ekstra "i" er rart. Men det kan sikkert skje. God observasjon av deg at endel grupperinger innenfor såkalte ytre venstre bruker ordet rasist i annenhver setning, at de skulle gjøre en så rar skrivefeil er usannsynlig.

Psykose er en annen mulig årsak.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

I såfall tipper jeg på gruppen "hvite, sprø, halvgamle menn", som ikke har noen spesiell politisk tilhørighet.

Politiet sier at det ikke dreier seg om ideologi visstnok, men samtidig også at det "skyldes hat mot politiet". Det finnes enkelte grupper som hater politiet, disse er f.eks. anarkister på venstresiden og folk på høyresiden som ønsker å fjerne stat fordi det er opphav til skatter og slikt.

Når det gjelder denne fyren, så ser han ut til å ha bli tatt for litt av hvert som sex med mindreårige og slikt. Men alt dette betyr selvsagt ikke at han ikke er på høyresiden. Heller ikke at han ikke er på venstresiden for den saks skyld. 

Vedrørende Wara, det er nok endel innvandrere og anti-rasister (som i Tjen Folket) som har mye imot han. Og med unntak for Al-Qaeda og radikale jihadister har de nok også et poeng ettersom de blir overvåket mer med en Frp-regjering. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Dagens Herland rapport er med Eva Thomassen om Syria. Anbefales.

Såkalt "fredsprisen" er forkastelig og er for opphøye stoltheten i menneske at de er såkalte "gode". I denne verden er det KUN urettferdighet som rår, og det er fakta. Den som mener noe annet er så blind at en fomler i mørket akkaurat som herren de tjener. Mørkets Fyrste.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar

Nei, en på ytre høyre fløy i politikken, men jeg bare gjetter.. Kan like godt være noen fra andre siden, eller noe helt annet.

Ja, ok. Snorre kaller negere for "blåmenn", tror det var den assosiasjonen som slo inn. En blåmann eller en blånisse har vært på ferde med andre ord :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...