boundishh Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WLzaAG/slaar-alarm-kortene-du-ikke-bruker-kan-bli-regnet-som-gjeld?utm_content=row-1&utm_source=vgfront Så det ene kredittkortet jeg har med maksgrense på 150.000kr blir fra nyttår regnet som 150k i gjeld selvom det ikke er noe gjeld på det ? hvis ikke jeg har misforstått helt da. Kortet ryker rimelig fort hvis det er tilfelle hvertfall. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WLzaAG/slaar-alarm-kortene-du-ikke-bruker-kan-bli-regnet-som-gjeld?utm_content=row-1&utm_source=vgfront Så det ene kredittkortet jeg har med maksgrense på 150.000kr blir fra nyttår regnet som 150k i gjeld selvom det ikke er noe gjeld på det ? hvis ikke jeg har misforstått helt da. Kortet ryker rimelig fort hvis det er tilfelle hvertfall. "Bankene er først og fremst opptatt av hvilken kreditt og lån man allerede har tatt opp og betalingshistorikk" Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 "Bankene er først og fremst opptatt av hvilken kreditt og lån man allerede har tatt opp og betalingshistorikk" Click-bait av vg da med andre ord. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Click-bait av vg da med andre ord.Dessverre slik de opererer Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Ikke rart jeg fikk avslag på søknaden på kredittkort nummer to da, jeg oppga kredittrammen på det jeg hadde i stedet for det jeg faktisk hadde brukt (0,-). Det er jo det som er mest naturlig. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Ikke rart jeg fikk avslag på søknaden på kredittkort nummer to da, jeg oppga kredittrammen på det jeg hadde i stedet for det jeg faktisk hadde brukt (0,-). Det er jo det som er mest naturlig. Nettopp. Uansett er det vel bra at det kommer på plass et system som dette. Folk eier ikke selvkontroll så da er dette resultatet. Kan jo bli mindre Luksusfellen kandidater etterhvert av dette. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 "Bankene er først og fremst opptatt av hvilken kreditt og lån man allerede har tatt opp og betalingshistorikk" en veldig forsiktig/diplomatisk formulering mistenker jeg. Vil tippe at bankene (når de nå får denne total-oversikten) i mange tilfeller vil forlange at ubrukte kredittkort (ubrukt kreditt) kanselleres, som betingelse for å innvilge lån. Det er jo hele hensikten med denne forordningen å forhindre at mennesker havner i gjeldskrise. Hvis banken ikke bryr seg, risikeres det at folk ved senere tidspunkt begynner å bruke kortene og "mister styringa" på økonomien. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WLzaAG/slaar-alarm-kortene-du-ikke-bruker-kan-bli-regnet-som-gjeld?utm_content=row-1&utm_source=vgfront Så det ene kredittkortet jeg har med maksgrense på 150.000kr blir fra nyttår regnet som 150k i gjeld selvom det ikke er noe gjeld på det ? hvis ikke jeg har misforstått helt da. Kortet ryker rimelig fort hvis det er tilfelle hvertfall. har jo ingen praktisk betydning at du anses å ha 150K i "virtuell gjeld" med mindre du har tenkt å søke banklån i nærmeste fremtid. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 (endret) har jo ingen praktisk betydning at du anses å ha 150K i "virtuell gjeld" med mindre du har tenkt å søke banklån i nærmeste fremtid. Jeg har jo et huslån slik som mange andre , men er lite interessert i at jeg kan låne mindre på huset pgs jeg har et kredittkort som jeg forøvrig kun bruker i utlandet som en ekstra beskyttelse mot skimming. Endret 29. november 2018 av boundishh Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 (endret) Jeg har jo et huslån slik som mange andre , men er lite interessert i at jeg kan låne mindre på huset pgs jeg har et kredittkort som jeg forøvrig kun bruker i utlandet som en ekstra beskyttelse mot skimming. hvorvidt det påvirker hva du kan få låne, avhenger av yrke/inntekt og sikkerhet, slik det alltid har gjort. Veletablerte mennesker med solide jobber og høy inntekt vs. unge mennesker i etablering med små marginer, osv. For å ha en buffer mot utforutsette utgifter (når man ikke har oppsparte midler) kunne man evt. hatt et kort med max. kreditt på eks. 20 000 ? Apropos "skimming" Er det ikke mulig å opprette en ekstra bankkonto/Visa-kort til utenlands bruk, som du da kan overføre til/fylle opp ved behov? Endret 29. november 2018 av Mr.M Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Nettopp. Uansett er det vel bra at det kommer på plass et system som dette. Folk eier ikke selvkontroll så da er dette resultatet. Kan jo bli mindre Luksusfellen kandidater etterhvert av dette. Vi får like mange kandidater. Forskjellen er bare at det blir vanskeligere å få låne så mye at bankene ikke får innkrevd rentene. Det er bra vi har myndigheter som synes synd på bankene. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 (endret) Apropos "skimming" Er det ikke mulig å opprette en ekstra bankkonto/Visa-kort til utenlands bruk, som du da kan overføre til/fylle opp ved behov? Skimming er nå så sin sak, men de fleste kredittkort har jo en del fordeler "innebygget" som man ikke får med debetkort. De er veldig greie å bruke når en skal bestille reiser, siden de oftest har avbestillingsforsikring lagt inn og flere har også dekning for egenandel ved leie av bil og en hel rekke andre slike fordeler. En annen fordel er jo at om en skulle bli svindlet/skimmet, så er det ikke i utgangspunktet ens egne penger som forsvinner. Mitt inntrykk (noe jeg heldigvis aldri har hatt behov for å prøve ut i praksis) er også at kredittkortselskapene er langt flinkere til å behandle slik svindel til fordel for den som har blitt svindlet, fremfor norske banker som i hovedsak leter med lys og lykte etter noe som gjør at de kan klandre brukeren og dermed vaske sine hender. Brukt fornuftig så er det jo økonomisk fornuftig å ha et kredittkort - mye penger å spare på det. Men vil vel også tro at de færreste utlånere vil legge stor vekt på om noen har ett kredittkort eller to med noenlunde fornuftig beløpsgrense. Det er vel heller de som sitter med en bunke kort, gjerne kombinert med generelt lite stødig økonomi, som får mest fokus for dette. Endret 30. november 2018 av Zork Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 https://www.nrk.no/norge/per-willy-amundsen_-_-for-lett-a-fa-sykemelding-1.14324346 Det er nesten så jeg håper det kommer ut en avslørende sak om Amundsen, slik at han er nødt til å sykmelde seg som alle toppfolk gjør når de har bæsjet på leggen. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Etter oppstyret i Ski i dag vil jeg si at jeg tror at hovedmistenkte kommer fra oppsvulmingen av nazi-organisasjoner som blir sterkere og sterkere i dagens politiske landskap i Norge. Politiet er de eneste som kan stå i mot dem. Ikke bare gjennom arrestasjoner og slikt, men gjennom deres tilstedeværelse i samfunnet. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Jeg har lidd meg gjennom X antall oppslag i norske medier om avdøde president Bush, som har en massemorder til sønn som felte tårer over sin far massemorderen, bare at selvfølgelig nevner ikke mediene noe om alle de drepte, lemlestede, overlevende, farløse, morløse, barnløse, benløse, livsløse som selvsagt skulle hatt et ord med i saken om ettermælet til George H.W. Bush. Altså, en skjønner jo at det må omtales at han er død, men hvor tjukk glasur er det anstendig å bruke for å dekke over en forbryters ugjerninger? Når medier og politikere lyver så til de grader vet alle at de lyver, de vet selv at de lyver, selv de som har hatt lyst og grunn til å hatt lyst til å slå inn fjeset på Bush serverer de glatteste løgner og alle later som at de tror på at de selv tror på det de sier. Det er som tatt ut av en filmserie om et korrupt hoff en gang for lenge siden.Les resten av Kari Jaquessons slakt her 3 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 https://www.nrk.no/ostlandssendingen/politimesteren_-_-den-var-ikke-sendt-for-a-skremme_-men-for-a-drepe-1.14327841 En svært alvorlig sak. Mener fortsatt at det er høyreekstreme som står bak Det totale antallet ytre høyre er nok forholdsvis stabil på rundt 15 prosent, men langt flere blant disse er ytterligere radikalisert de siste årene. Med nye organisasjoner som Pegida, SIAN, Alliansen og så videre. Disse folkene er svært aktive rundt omkring og ville ha vært mine første mistenkte. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 https://www.nrk.no/ostlandssendingen/politimesteren_-_-den-var-ikke-sendt-for-a-skremme_-men-for-a-drepe-1.14327841 En svært alvorlig sak. Mener fortsatt at det er høyreekstreme som står bak Det totale antallet ytre høyre er nok forholdsvis stabil på rundt 15 prosent, men langt flere blant disse er ytterligere radikalisert de siste årene. Med nye organisasjoner som Pegida, SIAN, Alliansen og så videre. Disse folkene er svært aktive rundt omkring og ville ha vært mine første mistenkte. Mener du at 15% av nordmenn befinner seg på ytre høyrefløy? Hva legger du til grunn for påstanden om at det er høyreekstreme som står bak? Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Rundt 15 prosent av den norske befolkningen støtter ytre høyre partier basert på det norske politiske spektrum. Tror ikke at det er en veldig kontroversiell påstand. Vedrørende at det er de som står bak, når man leter etter mistenkte, så er det en det visse grupper som blir spesielt aktuelle: Al Qaeda, høyreekstreme, terrorister som ønsker kaos og folk som har noe personlig imot autoritet. Ettersom Al Qaeda er svært overvåket og kun har noen hundre aktive tilhengere (hvorav mange har dødd i Syria), så er det betimelig å sette mistanken mot høyreekstreme som føler press fra politiet på grunn av deres aktivisme, som ofte strider mot grunnleggende menneskerettigheter. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 FrP er jo ytterste høyre i Norge, så 15% høres ut som et greit estimat. Men når det gjelder å sende sprengstoff til politiet, kan det være absolutt hvem som helst. Fra en yrkessjåfør som har mistet lappen, til en narkoman som føler seg forfulgt. Eller noen som er utsatt for maktmisbruk av barnevernet, med hjelp fra politiet. Uten tekniske spor er det vanskelig å se for seg at de kommer noen vei med å finne gjerningsperson. Politiet har mer enn nok av fiender... 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Ah, da jeg leste ytre høyre tenkte jeg med en gang høyreekstreme, så da hørtes 15% skremmende mye ut. Nå har vel ytre venstre vært mer aktive i form av ulovlig aktivitet den siste tiden. Personlig tror jeg egentlig ikke det er noen av disse gruppene. Jeg tenker nok heller det er en "ensom ulv", som ikke nødvendigvis har ett så klart politisk mål/budskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå