Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den sikkerhetsmessige risikoen forstår jeg, men det må være lov å være imot asylinnvandring og ha kjæreste som har fått asyl.

De som vil begrense asylinnvandringen vil begrense fremtidelig innvandring, ikke kaste ut de som allerede har fått statsborgerskap. Har man fått asyl og blitt norsk statsborger, så er det ikke lenger et krav å bevise at du er utrygg i hjemlandet og de kan besøke hjemlandet om de ønsker.

I dette tilfellet fikk hun først avslag og brukte opp ankene sine, så ble hun sendt til Iran som sendte henne tilbake og hun fikk asyl fordi hun risikerte å bli tvangsgiftet. Dette er ikke lenger et relevant problem og hun har blitt norsk statsborger. Per Sandberg snakket om de som har akkurat fått opphold, og de kan bli returnert om UDI beviser at de er trygge i hjemlandet. Det er ikke sammenlignbart.

Ellers ser jeg artikkelen skriver om at de viste kjærtegn og var ugift. Dette tyder på at de som skrev artikkelen ikke forstår hvordan Iran fungerer. Søk på google om du kan holde hender og være sammen med en ugift mann i Iran og de vil si at det er null problem. Iran fungerer ikke som Norge hvor du må følge alle lover, det er bare lover som blir håndhevet som betyr noe.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg støtter Sandberg 100% i denne saken. Og det sier mye, når det kommer fra meg. (Det er en underdrivelse å si at jeg ikke liker Sandberg.)

Den sikkerhetsmessige risikoen forstår jeg, men det må være lov å være imot asylinnvandring og ha kjæreste som har fått asyl.

(...)

Helt enig. Hva han driver med privat, og hva han står for politisk, trenger ikke nødvendigvis ha noe med hverandre å gjøre. Jeg kjenner til veldig mange mennesker som har innvandrerkjærester, og som samtidig er sterkt i mot innvandring. Kjærlighet kjenner ingen (lande)grenser.

Stå på, Per!

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg støtter Sandberg 100% i denne saken. Og det sier mye, når det kommer fra meg. (Det er en underdrivelse å si at jeg ikke liker Sandberg.)

Helt enig. Hva han driver med privat, og hva han står for politisk, trenger ikke nødvendigvis ha noe med hverandre å gjøre. Jeg kjenner til veldig mange mennesker som har innvandrerkjærester, og som samtidig er sterkt i mot innvandring. Kjærlighet kjenner ingen (lande)grenser.

Stå på, Per!

Nå dreier jo denne saken seg om litt mer enn akkurat dette... her er det snakk om å besøke et av verdens verste land når det gjelder respekt for menneskerettigheter, samt at Sandberg (hvor mye han enn påberoper seg privatliv) er Norges fiskeriminster og reiser til Iran sammen med noen som har en bedrift som har som mål å drive handel mellom Norge og Iran.

Det hele kan være helt greit, men det blir tøvete av Sandberg å ta på seg sin sedvanlige indignerte mine og late som om han ikke engang skjønner at det kan stilles spørsmål ved dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå dreier jo denne saken seg om litt mer enn akkurat dette... her er det snakk om å besøke et av verdens verste land når det gjelder respekt for menneskerettigheter, samt at Sandberg (hvor mye han enn påberoper seg privatliv) er Norges fiskeriminster og reiser til Iran sammen med noen som har en bedrift som har som mål å drive handel mellom Norge og Iran.

Det hele kan være helt greit, men det blir tøvete av Sandberg å ta på seg sin sedvanlige indignerte mine og late som om han ikke engang skjønner at det kan stilles spørsmål ved dette.

Som jeg sa, jeg forstår den sikkerhetsmessige risikoen. 

Men saken handler ikke bare om dette, mediene har fokusert veldig på at Sandberg er en hykler og de viste kjærtegn. Det er hva jeg argumenterer mot. 

Lenke til kommentar

Sandberg er jeg ingen tilhenger av, og han gjorde en veldig dårlig figur på Dagsrevyen i går som vanlig. Jeg tror det ville blitt ramaskrik uansett hvilken politiker som hadde gjort dette, fordi det så klart er litt fishy og Sandberg er nødt til å skjønne hvorfor. 

Men jeg velger å tro han ikke er inhabil i denne saken, og at det ikke er noen stor sak. Men han burde gjort ting annerledes, hvis han ikke har sagt fra til departementet er det jo dumt.

Lenke til kommentar

Det er jeg fult klar over. Men jeg er såpass redelig av meg at jeg trur på hva han sier, inntil det blir motbevist. Om han mener han ikke er inhabil, så trur jeg på det for nå.

Lenke til kommentar

Hvis reglene er sånn at Sandberg skulle informert departementet på forhånd, så får han jo ta det på seg. Hvor alvorlig det regelbruddet er vet jeg ikke.
Men er det helt privat reise så er det privat. Er Statsråder pliktige å informere hva de skal som privatpersoner på forhånd altså?

Lenke til kommentar

Altså, uten å kritisere et personlig forhold så er det jo kanskje litt spesielt. Han er 58 år og nyskilt, hun er født i 1990, er tidligere Miss Iran og fikk asylsøknaden sin til Norge innvilget i 2008. Også blir hun sammen med Per Sandberg!

Du er den mest intelligente i denne debatten.

Den iranske kvinnen har høyst sannsynligvis samme rolle som Maria Butina hadde i USA:

https://www.vox.com/2018/7/19/17581354/maria-butina-russia-nra-trump

Maria Butina ble sendt til USA av FSB for å innordne seg hos eliten i landet med tanke på å sørge for å få noen allierte eller finne en måte å presse høytstående politikere på. Hun ble tatt da hun tilbød sex mot adgang og dette ble varslet om. Skaden Butina har gjort er fortsatt ikke klarlagt og det undersøkes ennå.

Denne Bahareh Letnes virker på samme måte som en lokkedue. Hun har fått asyl på veldig skjørt grunnlag. Faktisk var det som førte til at hun fikk asyl en handling fra iransk etteretning hvor hun mistet adgang til Iran. De gjorde det for at hun skulle få fullført oppdraget sitt.

Norge gikk som vanlig rett på. 

Når det faktisk gjelder Letnes, så har vi jo sett flere eksempler på at Norge har gått i mot sine NATO-allierte og direkte blitt pro-iransk, mens Iran samtidig har tatt over store deler av midt-østen i form av proxy-armeer. Så hun har lyktes med sitt oppdrag.

Slike ting skjer hele tiden i spionverdenen (se Maria Butina-saken) og nordmenn mangler muligens den nødvendige kynismen til å forstå slike ting. Men heldigvis har vi PST. De vet det meste om Iran og måten de infiltrerer det norske samfunnet på og vil ta seg av saken.

EDIT: noen skrivefeil som måtte rettes

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...