Delvis Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Ja men plast er sikkert ikke det verste. Tenk på all gift, kjemikalier og alt gass og dritt som kommer fra skibsvrak osv. Sjøen er nok temmelig forgiftet, mye mer forgiftet en lufta. Og fisk puster i sjøvannet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Vann er et fantastisk løsemiddel. Det fortynner veldig mye sånn at store mengder giftige stoffer blir nøytralisert. Når du påstår at sjøen nok er mye mer forgiftet enn lufta så er det så ullent at jeg må be om å få vite mer nøyaktig hva du snakker om. Hvilke stoffer, hvilke skadevirkninger osv. Det gir for eksempel ingen mening å sammenligne CO2 i atmosfæren med CO2 i sjøen, eller plastmengde i luft. "Årlig mister 6,1 millioner mennesker livet på grunn av luften de puster inn, ifølge den årlige rapporten til State of Global Air, publisert tirsdag." Kilde Jeg skulle gjerne sett en tilsvarende analyse for dødsfall på grunn av forurensning i sjø. Endret 19. april 2018 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Havet er kamuflert dumpingplass i overklasse nr 1 pr definisjon. Tør nesten ikke tenke på alt som høyst sannsynlig er havnet der siden industriell barndom og oppover. Forsvinner det sånn bare?Spørs om noen vet, der er jo en side av problemet. Har bare mine tanker om det.. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Tror ikke du helt skjønner hvordan kjemien i havet fungerer, eller hvordan hele planeten vår er "avfall" etter en diger supernova. Alle stoffene "giftene" og "kjemikaliene" som vi mennesker forbruker og sprer rundt oss, kommer fra vår kjære planet, fra før-menneskelig tid. Hell noen tonn syre i havet, gjerne konsentrert eller noen tusen tonn om du vil, og havet er stort nok til at det pH-verdien ikke endres målbart. Samme med lut, eller allskens salter. Og en haug med hydrokarbonforbindelser. Alle metaller som kan ruste eller korrodere gjør nettopp det og blir til de samme bestanddelene som planeten og havbunnen er bygget opp av. Olje for eksempel, forsvinner, dvs. blir en naturlig byggesten i allskens organismer. Olje er tross alt naturlig biologisk materiale og kan fint bli en del av levende organismer på nytt. Et gammelt skip med alt sitt stål, aluminium, treverk, oljerester, glass osv blir altså helt naturlig en del av naturen igjen. Plast også selv om det tar lengre tid og kan skade dyrelivet på vei dit. Forstå meg rett, jeg forsvarer på ingen måte forsøpling av sjøen eller naturen, men prøver bare å sette det i en litt mindre hysterisk kontekst. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Ja du har rett i det, at alt kommer fra jorden og blir del av naturen igjen, med tiden. Og håper at du har rett i det, at det skjer raskt nok til at det ikke er så gale som jeg har innbilt meg. Endret 19. april 2018 av Delvis Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Mikroplast i havene kan vise seg å bli ett større problem enn vi aner. Det brytes videre ned til nanoplast og er nå påvist i hele næringskjeden som gjerne ender i oss på toppen av den. Man kan prøve å styre det riktig vei med dugnad og ved forbrukermakt, samt ett fornuftig politisk engasjement. 2 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 https://www.nrk.no/ostfold/mye-strosand-sorger-for-hoy-luftforurensing-1.14014109 Høy forurensing i Oslo. Trist at de ikke kan skylde på kulde og diesel denne gangen. Men klart, de MÅTTE få inn et stikk til bilene - de som kjører med piggdekk, som er ytterst få nå som det er piggdekkgebyr i Oslo og vinterdekksesongen er for lengst over. 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Mikroplast i havene kan vise seg å bli ett større problem enn vi aner. Det brytes videre ned til nanoplast og er nå påvist i hele næringskjeden som gjerne ender i oss på toppen av den. Man kan prøve å styre det riktig vei med dugnad og ved forbrukermakt, samt ett fornuftig politisk engasjement. Apropo plast så var dette tema for debatten igår. MDG`s Per Espen Stoknes vs Høyres ufyselige Stefan Heggelund. https://tv.nrk.no/serie/debatten/NNFA51041918/19-04-2018 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Plast blir ikke borte fra verden de neste hundre årene uansett hvor mye man prøver. Den eneste måten er om man kommer opp med et nedbrytbart og naturvennelig alternativ til plast som også er billigere. Det skjer ikke. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Er alternativet å få plast «borte fra verden»? Går vel an å redusere produksjon av plast og rasjonalisere forbruket på diverse måter som pant, infrastruktur for søppelhåndtering, osv. 3 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Ble oppringt fra et nummer som var ukjent for meg i dag, men rakk ikke svare før telefonen sendte oppringingen videre til tale postkassen min. Microsoft scam? Nope.. Verre.. Det var et Jehovas Vitne som ville forkynne!! I Kid you not!! Siden jeg ikke svarte sendte han umiddelbart en sms til meg i stedet, med invitasjon til bibelstudie!.. Skal se om jeg finner noe kontakt informasjon til støttegrupper for tidligere JV'er jeg kan sende han tilbake.. 2 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 (endret) Når virkeligheten overgår fantasien: Roger Stone – The Man Who Killed Kennedy Endret 23. april 2018 av Aiven Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 (endret) Følgende film var sensurert i 31 land/territorier på youtube, men ble åpnet i dag. Jewish-American on Israel's Fascism: "No Hope For Change From Within" Endret 24. april 2018 av Aiven 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 "Denne videoen er tilgangsbegrenset. Prøv å logge på med en Google Apps-konto" - noe jeg ikke vil ha. Hva inneholder videoen? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 "Denne videoen er tilgangsbegrenset. Prøv å logge på med en Google Apps-konto" - noe jeg ikke vil ha. Hva inneholder videoen? Så rart. Den er et slags tverrsnitt av situasjonen i Israel per i dag. Den kom i søkelyset, fordi youtube sensurerte den i så mange land. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 Siden propagandaen mot våre "fiender" ikke vil noen ende ta i massemediene, så passer det seg med litt sannhet. 2 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 (endret) RT dog, propagandamaskin. Det er vel strengt talt ingen påstander der som ikke lett kan bekreftes. Avsender er irrelevant, når alt er fakta. Endret 2. mai 2018 av Aiven 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 RT dog, propagandamaskin. Det er vel strengt talt ingen påstander der som ikke lett kan bekreftes. Avsender er irrelevant, når alt er fakta. Jeg tror ting er litt mer komplisert enn det en 12 minutter video med en komiker greier å fortelle. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 (endret) RT dog, propagandamaskin. Det er vel strengt talt ingen påstander der som ikke lett kan bekreftes. Avsender er irrelevant, når alt er fakta. Jeg tror ting er litt mer komplisert enn det en 12 minutter video med en komiker greier å fortelle. Man kan alltid sette seg bedre inn i noe og forstå det bedre. Det komikeren peker ut er de påfallende omstendighetene rundt USAs kriger i Midt-Østen og hvordan stater som ikke vil handle i dollar blir ærklært fiender av USA. Om du ønsker å forstå hvordan petrodollaren fører til krig, så kan du lese deg opp her. Endret 2. mai 2018 av Aiven 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå