Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Hypotetisk spm:

Din 18 år gamle blonde datter har kjørt seg fast på fjellet. I kolonnen hun kjørte med befinner det seg bl.a to busser hvor hun har blitt tilbudt ly for natten.

Den ene bussen er fylt opp med unge muslimske menn nylig ankommet fra Midtøsten og Afrika.

Buss nr 2 er full av unge norske kristne menn. Datteren din spør deg om råd; Hvilken buss er det beste alternativet for natten? Begrunn svaret.

Om hun er 18 år har hun sikker gjort seg opp men mening om hvilken buss som virker triveligst, så da kan hun sove der? Var det et poeng her?
Nå vet jeg ikke hvilken politisk side du identifiserer deg med, men jeg registrerer at du unngikk spørsmålet. Jeg mistenker nemlig at det er svært ubehagelig for venstresiden å gi et ærlig svar her.

Prøver igjen..

-Datteren har sin mening og hun ønsker allikevell en second opinion og råd fra sin far.

Hvilke råd vil du gi henne? Begrunn svaret.

Jeg ville spørre henne hvilken gruppe hun er mest komfortabel baserte på gruppenes oppførsel og da ville jeg selv snakke med begge grupper og vurdere selv hvordan INDIVIDENE høres ut, hva de driver med, hvis de kan overbevise meg at jeg kan stole på dem

Andre faktorer enn religion spiller en mye større rolle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alkoholsalg til kl 21 også på Lørdag. Det var litt overraskende.

Et bitte lite skritt i riktig retning.

FrP svikter på et av få punkt hvor jeg er helt enig med dem. De har snakket om dette i årevis, og alt de klarer er å forskyve salget én time? Nå er jo til og med KrF ute, så hvem er det som stopper dem?

Lenke til kommentar

Så både Siv Jensen og Espen Teigen ble informert om Leirsteins SMSer, men ingen av dem husker at de ble det.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xw6pwr/siv-jensen-til-vg-kan-ikke-huske-mote-om-leirstein-sms-er-avviser-ikke-at-det-har-funnet-sted

https://www.vg.no/nyheter/i/7l5L5W/frp-teigen-ble-varslet-om-leirstein-i-2013-husker-hverken-e-poster-eller-sms-er

Om noen hadde kommet til deg og fortalt at en godt voksen kollega hadde spurt om en 15-åring ville bli med på en trekant... er det noe du sannsynligvis hadde glemt?

Nå kan det jo virke som om det er formildende omstendigheter rundt Siv Jensen da, siden hun klasket hendene på ørene og begynte å synge "TRALALALALLAAA KAN IKKE HØRE! KAN IKKE HØRE!" da noen forsøkte å si det til henne. Det gjør jo saken mye bedre...

Noen bør snarest råd sjekke FRPs partilokaler for giftige gasser - spesielt av den sorten som kan forårsake hukommelsestap, for glemmer man noe som dette så står det virkelig dårlig til.

Siv og Espen bør vel uansett vurderes for permisjon, for å ha mennesker med så dårlig hukommelse i viktige posisjoner kan neppe være heldig for noen.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det jeg lurer på er hvorfor Siv ikke vil vite noe? Hun skjønner jo godt at dette eksploderer om det kommer ut, så hvorfor ikke bare ordne opp med en gang?

Lenke til kommentar

Fantastisk bra innlegg av Per Inge Torkelsen:

De gamle har fått nok.

Norge, det landet i verden som har de desidert rikaste gamlingane, de sunnaste gamlingane og de mest sutrete gamlingane. De aller fleste pensjonistane i Norge har null i gjeld, nerbetalt hus, hytta, bil, båd, og gjerna ein leilighed i Syden kor de sprade rundt med tennisrackert og grønne drinkar og snakke drit om pottitlandet Norge som gjer de ein saftige pensjon kver måned.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hypotetisk spm:

Din 18 år gamle blonde datter har kjørt seg fast på fjellet. I kolonnen hun kjørte med befinner det seg bl.a to busser hvor hun har blitt tilbudt ly for natten.

Den ene bussen er fylt opp med unge muslimske menn nylig ankommet fra Midtøsten og Afrika.

Buss nr 2 er full av unge norske kristne menn. Datteren din spør deg om råd; Hvilken buss er det beste alternativet for natten? Begrunn svaret.

Om du bytter ut 18 år gamle blonde datter, med 13 år gamle blonde sønn.

Hadde jeg definitivt valgt muslim bussen. Æsj de grise prestene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De gamle har fått nok.

Norge, det landet i verden som har de desidert rikaste gamlingane, de sunnaste gamlingane og de mest sutrete gamlingane. De aller fleste pensjonistane i Norge har null i gjeld, nerbetalt hus, hytta, bil, båd, og gjerna ein leilighed i Syden kor de sprade rundt med tennisrackert og grønne drinkar og snakke drit om pottitlandet Norge som gjer de ein saftige pensjon kver måned.

Jeg vil heller si fantastisk dårlig. Han kommer først med masse påstander uten kilder og som er feil. Så bygger han et argument basert på faktafeil og stereotypier.

Det eneste denne artikkelen klarer er å ødelegge omdømme til NRK.

Lenke til kommentar

De gamle har fått nok.

Jeg vil heller si fantastisk dårlig. Han kommer først med masse påstander uten kilder og som er feil. Så bygger han et argument basert på faktafeil og stereotypier.

Det eneste denne artikkelen klarer er å ødelegge omdømme til NRK.

Det et faktum at eldre i Norge i dag, som gruppe, er svært velstående.

Det finnes en del blant eldre som sliter også, men det er ikke fordi de er 'eldre' - det er et generelt fattigdomsproblem som ikke går på alder.

Å dermed fokusere på å hjelpe eldre som om det å være gammel i seg selv er ensbetydende med å ha lite penger, er nokså meningsløst.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig, men det som ikke er riktig er

1. Norske eldre er ikke sunnest i verden

2. Norske eldre er ikke de som sutrer mest i verden.

3. Norske eldre pleier ikke å prate dritt om Norge. De fleste er positive.

4. De fleste norske eldre har ikke båt eller leilighet i Spania.

5. Eldre i Portugal er ikke lykkeligst. Gallup viser at de er vesentlig mindre lykkelige enn Nord-Europa.

Ingen av de påstandene hadde noen kildehenvisning, og mest sannsynligvis så viste han at han kom med faktafeil, men brydde seg ikke fordi ingen vil korrigere han.

Det er årsaken til at jeg synes innlegget hans var fantastisk dårlig. Jeg bryr meg ikke om konklusjonen hans er riktig, fordi den er basert på faktafeil.

Lenke til kommentar

5. Eldre i Portugal er ikke lykkeligst. Gallup viser at de er vesentlig mindre lykkelige enn Nord-Europa.

Ingen av de påstandene hadde noen kildehenvisning, og mest sannsynligvis så viste han at han kom med faktafeil, men brydde seg ikke fordi ingen vil korrigere han.

Det er årsaken til at jeg synes innlegget hans var fantastisk dårlig. Jeg bryr meg ikke om konklusjonen hans er riktig, fordi den er basert på faktafeil.

Torkelsen setter naturligvis ting på spissen - ting som at eldre i Portugal er lykkeligst er jeg enig i at bør kunne begrunnes, men 2, 3 og 4 synes jeg går greit innenfor 'sette ting på spissen' siden de fleste er klar over at det ikke faktisk er slik at de fleste eldre her i landet gjør/har det som omtales.

Når det gjelder 1. så kjenner jeg ikke statistikken, men jeg vil vel anta at det ikke kan være langt fra sannheten. 

Slikt flisespikkeri er jo uansett ikke poenget - poenget er at mange politkere og en del andre ønsker å fremstille det som om de eldre i dagens Norge er en svak og rettighetsløs gruppe, når sannheten er tvert om. Som gruppe er de sannsynligvis de som har det best her i landet. 

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Torkelsen setter naturligvis ting på spissen - ting som at eldre i Portugal er lykkeligst er jeg enig i at bør kunne begrunnes, men 2, 3 og 4 synes jeg går greit innenfor 'sette ting på spissen' siden de fleste er klar over at det ikke faktisk er slik at de fleste eldre her i landet gjør/har det som omtales.

Når det gjelder 1. så kjenner jeg ikke statistikken, men jeg vil vel anta at det ikke kan være langt fra sannheten. 

Slikt flisespikkeri er jo uansett ikke poenget - poenget er at mange politkere og en del andre ønsker å fremstille det som om de eldre i dagens Norge er en svak og rettighetsløs gruppe, når sannheten er tvert om. Som gruppe er de sannsynligvis de som har det best her i landet. 

Mange ja, men de som står alene som eldre i dag blir ofte overkjørt av systemet om de er avhenging av dem.

Som vi leser på nyhetene at de blir tvunget til og spise middag kl 1300 fordi da har pleiehjemmet bemanning til det.

Samt mange pleiehjem er sist pusset opp på 70 tallet engang. Så lenge de har noen som kjemper for demmes rettigheter når de ikke kan ta vare på seg selv lenger har de det greit. De er godt beskyttet i Norge. Men den dagen personen er for svak til og sloss selv, eller ikke har noen til og sloss for seg. Er da vi ser disse tragiske historiene.

Skulle ønske systemet tok bedre vare på de som ikke kan ta vare på seg selv, og demmes rettigheter og ikke bare hva som er beleilig for dem.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mange ja, men de som står alene som eldre i dag blir ofte overkjørt av systemet om de er avhenging av dem.

Som vi leser på nyhetene at de blir tvunget til og spise middag kl 1300 fordi da har pleiehjemmet bemanning til det.

Samt mange pleiehjem er sist pusset opp på 70 tallet engang. Så lenge de har noen som kjemper for demmes rettigheter når de ikke kan ta vare på seg selv lenger har de det greit. De er godt beskyttet i Norge. Men den dagen personen er for svak til og sloss selv, eller ikke har noen til og sloss for seg. Er da vi ser disse tragiske historiene.

Skulle ønske systemet tok bedre vare på de som ikke kan ta vare på seg selv, og demmes rettigheter og ikke bare hva som er beleilig for dem.

Absolutt enig i alt dette.

Det finnes flere helt horrible eksempler hvor eldre blir behandlet elendig og vi bør gjøre det vi kan for å korrigere disse.

Men som gruppe, er eldre i dag blant de mest ressurssterke i det norske samfunnet. En finner eksempler på fryktelige ting blant alle aldersgrupper og samfunnslag. 

Poenget er at vi må hjelpe de som trenger hjelp. Å putte alle over en viss alder i en gruppe som "trenger hjelp" er fullstendig meningsløst. Baser hjelpen på behov - ikke alder.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, det stemmer. Artikkelen du linket til viser ikke til noe statistikk om det, bare en clickbait-tittel. DNA test-firma 23andme har blitt avslørt for å legge til afikansk DNA til hvite profiler for å "kødde med rasister". https://squawker.org/culture-wars/dna-testing-companies-like-23andme-admit-adding-fake-african-ancestry-to-white-profiles-in-order-to-screw-with-racists/

Snakk om upålitelige clickbait artikler. Men om det har vært tilfellet én gang, betyr ikke det at dette forekommer i stor grad. Man kan ikke dømme helheten ut ifra enkelttilfeller.

Å følge røde sild og bomme fullstendig på hvor undertrykkelsen fra verdens mektige ligger er vel også en slags fornektelse. Denne typen atferd bidrar til at man kan risikere å bli svart med en pekefinger mot tinningen, når man spekulerer om konspirasjoner. Og er til glede for verdens herskerklasse, siden det er i deres interesse – både splittelse og merkelige påstander om tingenes tilstand er supert for å holde på makten.

Jo, det gjør de. Rase er det samme som underart. Menneskeraser er like virkelig som hunderaser. Det vet alle som ikke lever i en fantasiverden. Den pseudovitenskapen du tror på er at det ikke finnes rase fordi det ikke finnes unike gener for raser, men det betyr ikke at det ikke finnes rase; det samme kan man si om hunderaser.

Dette er semantikk, men jeg kan godt kjøpe det.

Igjen så baserer du deg på myter og eventyr, ikke fakta. Tallet 0 handler om hvordan FN teller flyktninger, ikke noe annet. Saudi-Arabia har tatt imot 2,5 millioner flyktninger.

Tvilsomt. Det ser jeg ingen bevis for.

Fordi du ikke gidder lese, ok.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er feil.  Tok du egentlig den DNA testen?

Jo, det stemmer. Artikkelen du linket til viser ikke til noe statistikk om det, bare en clickbait-tittel. DNA test-firma 23andme har blitt avslørt for å legge til afikansk DNA til hvite profiler for å "kødde med rasister". https://squawker.org/culture-wars/dna-testing-companies-like-23andme-admit-adding-fake-african-ancestry-to-white-profiles-in-order-to-screw-with-racists/

Av og til hjelper det å lese artiklene man linker til før man poster dem. Slik som nå for eksempel, når du påstår en ting. Mens det står en annen ting inne i artikkelen. De hadde ikke lagt til "hvitt" DNA i profilen til disse åpenbare rasistene. Det en ansatt sa, var at det hadde fristet, om det hadde vært mulig. Det de hadde gjort i stedet, var riktignok å kødde med rasistene. Ved å rapportere at de hadde funnet "< 1 percent' to each African category of ethnicity". Som altså teknisk sett er sant. De bare unnlot å fortelle at i akkurat disse tilfellene så var < 1% rent faktisk 0%.

Det artige er at for resten av oss, så ville ikke <1% betydd en dritt. Mens disse rompe hattene hadde foretrukket å finne ut at deres egne foreldre var søsken.. Som forøvrig sikkert er sant.. :p

• Liker 3
Lenke til kommentar

Snakk om upålitelige clickbait artikler. Men om det har vært tilfellet én gang, betyr ikke det at dette forekommer i stor grad. Man kan ikke dømme helheten ut ifra enkelttilfeller.

Det har vært utbredt. 23andme vil desperat tro at folk er blandet slik som du tror, i den grad at de er villig til å forfalske det og lyve til sine kunder av politiske årsaker.

Å følge røde sild og bomme fullstendig på hvor undertrykkelsen fra verdens mektige ligger er vel også en slags fornektelse. Denne typen atferd bidrar til at man kan risikere å bli svart med en pekefinger mot tinningen, når man spekulerer om konspirasjoner. Og er til glede for verdens herskerklasse, siden det er i deres interesse – både splittelse og merkelige påstander om tingenes tilstand er supert for å holde på makten.

Jasså. Jeg har dokumentert mine påstander. Jeg venter på din.

Fordi du ikke gidder lese, ok. 

Jo, jeg leste. Det sto at Saudi Arabia påsto at de har tatt 2,5 millioner flyktninger, uten noe bevis for det. De lyver for å slippe unna.

Lenke til kommentar

Jo, jeg leste. Det sto at Saudi Arabia påsto at de har tatt 2,5 millioner flyktninger, uten noe bevis for det. De lyver for å slippe unna.

Hvordan vet du at tallet er 0? Er det bevist, eller bare noe som passer godt inn i din agenda, så du ser bort ifra all annen informasjon?

Lenke til kommentar

Ah, jeg beklager. Du har helt rett. Din kilde var noe sensationsjournalistisk søppel, enda verre enn demmes kilde igjen, som var cracked. Du er så desperat etter å tro på dette vaset, at din kritiske sans rett og slett ikke sparker inn. Mens når jeg leser slikt, så tenker jeg: "Dette sliter jeg med å ta for god fisk.". Og da er det altså mulig å trykke på linken til kilden som squaker selv la inn. Og under punkt 3 der, får du bakhistorien..

"I only know of two times somebody wanted to be tested for being another ethnicity because they didn't like that ethnicity. Both times, [they were] white people not wanting to believe they had black ancestors." The first of these made an offhand remark that, "'I'm hoping it will show people I'm not black.' And not as a joke. He was serious." The second customer was even less subtle: "He caught himself from saying the N-bomb. He said, 'I want to know if any of my family are ni- black.'"

I følge din egen, eller rettere sagt din egen kildes kilde. Så har dette skjedd hele 2 ganger!!  :ohmy:

Og de av oss som synes rasisme er litt, sånn, ugreit.. Vi sliter ikke like mye med å se humoren i å fortelle en rasist at han har mindre enn 1% afrikanske gener..

Ganske artig ja. Haha. Vi hadde en superrasist på LAN da vi var småtroll. Mens han sov. Skrev vi en liten bat fil, og neste gang han starta windows ble 2300 bilder av naken svarte menn som åpnet i serie. Han fikk ikke gjort noe med pcn. Skjermen hans flyr i gulvet og tastatur knust.

Mission accomplished.

Tok 3 av oss 4 timer og samle alle de bildene da. 

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ah, jeg beklager. Du har helt rett. Din kilde var noe sensationsjournalistisk søppel, enda verre enn demmes kilde igjen, som var cracked. Du er så desperat etter å tro på dette vaset, at din kritiske sans rett og slett ikke sparker inn. Mens når jeg leser slikt, så tenker jeg: "Dette sliter jeg med å ta for god fisk.". Og da er det altså mulig å trykke på linken til kilden som squaker selv la inn. Og under punkt 3 der, får du bakhistorien..

"I only know of two times somebody wanted to be tested for being another ethnicity because they didn't like that ethnicity. Both times, [they were] white people not wanting to believe they had black ancestors." The first of these made an offhand remark that, "'I'm hoping it will show people I'm not black.' And not as a joke. He was serious." The second customer was even less subtle: "He caught himself from saying the N-bomb. He said, 'I want to know if any of my family are ni- black.'"

I følge din egen, eller rettere sagt din egen kildes kilde. Så har dette skjedd hele 2 ganger!!  :ohmy:

Og de av oss som synes rasisme er litt, sånn, ugreit.. Vi sliter ikke like mye med å se humoren i å fortelle en rasist at han har mindre enn 1% afrikanske gener..

Det har vært et utbredt fenomen, basert på rapporter. At 2 folk ringte inn og klagde beviser bare nettopp det: at 2 folk ringte inn å klagde. Det blir jo omtrent like morsomt som hvis et kristent bakeri skulle bake kake til et homsepar, også skriver de AIDS på kaka. Da hadde det blitt rabalder da. Det går jo på det samme: å presse en uønsket politisk vikling på et produkt/tjeneste en kunde har betalt for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...