Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Er det sant da? Hvordan klarer de det? Kanskje jeg skal ta i bruk min gamle Nokia 3210

Hvordan de klarer det vet de vel bare selv (om ikke nahoj kan gi oss noen hint), og jeg tipper det eneste som kan beskytte deg er foliehatt.

I min barndom var det enkelte som syntes det var veldig artig å ta ut SIM-kortet før de bølleringte til politiet. På den måten kunne det ikke spores. Usikker på om de tok ut batteriet også.

Teknologien jo gjort store fremskritt siden den gang, men at mobilen kan spores med batteriet ute tror jeg ikke.

Signaler må nødvendigvis sendes ut til nærmeste tlf-mast. Da må man ha strøm.

Jeg vet ikke men moderne telefoner har kanskje et lite batteri kun for GPS-funksjonen slik at den sender signaler uansett om tlf er av eller på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I min barndom var det enkelte som syntes det var veldig artig å ta ut SIM-kortet før de bølleringte til politiet. På den måten kunne det ikke spores. Usikker på om de tok ut batteriet også.

Teknologien jo gjort store fremskritt siden den gang, men at mobilen kan spores med batteriet ute tror jeg ikke.

Signaler må nødvendigvis sendes ut til nærmeste tlf-mast. Da må man ha strøm.

Jeg vet ikke men moderne telefoner har kanskje et lite batteri kun for GPS-funksjonen slik at den sender signaler uansett om tlf er av eller på.

Operatøren vil kunne opplyse politiet om hvilken terminal (IMEI) som er benyttet for å ringe, og hvilket simkort som satt i den sist, så jeg vil ikke anbefale å misbruke alarmtelefonen for mye. 

Jeg er ikke bekymret for å bli sporet med en avskrudd telefon.

edit: "Usikker på om de tok ut batteriet også."?

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

"Tok ut batteriet"? Når man ringer legger man igjen spor som er knyttet opp mot telefon/abonnement/bruker uansett om man har simkort eller ikke. Spiller ingen rolle om man skrur av telefonen/tar ut batteriet etter at man har ringt. Man har allerede lagt igjen spor. Men om man ringer fra et abonnement uten registrert bruker er det selvsagt vanskeligere. Men politiet gidder neppe å følge opp "kødderinging" uansett.

Lenke til kommentar

GSM spores ved at operatørene måler hvor kraftig signal din telefon har mot en GSM mast. Da de fleste telefoner har kontakt med minst to master om gangen vil man kunne triangulere posisjonen. Om man har SIM-kort eller ikke i telefonen har ingen betydning. Dette var forøvrig et av hovedbevisene i Baneheiasaken, hvor man via dette kunne bevise at den ene telefonen ble benyttet et annet sted da drapene ble utført. Noe som forøvrig ble underkjent da noen fikk den "gode" ideèn å spørre teknikere om de kan garantere at det ville vært umulig selv om alle tester i ettertid ikke kunne plassere telefonen på åsstedet under noen omstendigheter selv med retningsbestemte antenner.

Men nok om norsk rettssikkerhet...

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Politiet er greit. Firmaer som samler informasjon om enkeltmennesker for å tjene penger på dem, er ikke greit.

easily_led_banner.jpg

Dumt av deg å være sau. Anbefaler deg på det sterkeste å være samfunnskritisk og stille kritiske spørsmål.

Dessverre har man folk som syntes ordensmakten ikke skal ha muligheter til å finne igjen folk dersom de har vært utsatt for kriminalitet eller ulykke. Det stiller litt i klasse med å være imot skatt. Det er viktigere å kunne sulte dersom økonomisk ulykke inntreffer enn det er å opprettholde et sikkerhetsnett når alt går på skinner.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Politiet er greit. Firmaer som samler informasjon om enkeltmennesker for å tjene penger på dem, er ikke greit.

easily_led_banner.jpg
Dumt av deg å være sau. Anbefaler deg på det sterkeste å være samfunnskritisk og stille kritiske spørsmål.
Dessverre har man folk som syntes ordensmakten ikke skal ha muligheter til å finne igjen folk dersom de har vært utsatt for kriminalitet eller ulykke. Det stiller litt i klasse med å være imot skatt. Det er viktigere å kunne sulte dersom økonomisk ulykke inntreffer enn det er å opprettholde et sikkerhetsnett når alt går på skinner.

Enig. For å bruke et ord foliehoder er glad i, er jeg nok veldig mye mer "våken", enn skatteflyktningen insinuerer.

Men som deg, ser jeg også hvorfor myndigheter må ha mulighet til å spore opp mennesker i enkelte situasjoner som ulykker, kidnapping o.l.

F.eks: For noen år siden ble en ung jente som het Sigrid, drept og dumpet i skogen. Drapsmannen ble tatt ved hjelp av det vi snakker om....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

https://www.nrk.no/norge/regjeringa-doblar-panten-pa-smaflasker-og-boksar-1.13800011

Som jeg har nevnt tidligere, hvorfor er ikke panten 100 kr per flaske? Argumentet brukt i artikkelen synes jeg er ganske tåpelig. Ville det virkelig vært et problem at man reiser til Sverige for kjøpe flasker? Og hvor utbredt ville dette vært?

En pant på 100 kr er ikke usosialistisk (man får pengene i retur når man panter) og det vil sørge for at nær alle flasker blir returnert til gjennvinning. Hvem ønsker å se plast flyte rundt? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...