Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er Lucas-sitatet på grunn av uvitenhet, eller en bevisst uærlig fremstilling? Jeg vet ikke hvem Lars Gunnesdal er, så jeg vet ikke.

 

Edit: Uvitenhet fra artikkelforfatteren sin side, så klart. Ikke Lucas.

 

Edit 2: Det står at Gunnesdal er utdannet samfunnøkonom, så da regner jeg med at han vet litt om Lucas og at det derfor bare er uærlig journalistikk.

Endret av Sheasy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er Lucas-sitatet på grunn av uvitenhet, eller en bevisst uærlig fremstilling? Jeg vet ikke hvem Lars Gunnesdal er, så jeg vet ikke.Edit: Uvitenhet fra artikkelforfatteren sin side, så klart. Ikke Lucas.Edit 2: Det står at Gunnesdal er utdannet samfunnøkonom, så da regner jeg med at han vet litt om Lucas og at det derfor bare er uærlig journalistikk.

Utdyp gjerne.

Lenke til kommentar

Utdyp gjerne.

Vel, først av alt: Lucas snakker om å avverge depresjoner, og en av de verste krisene siden the Great Depression ble ingen depresjon. Vel, unntatt i Hellas, men å skylde det på samfunnsøkonomer blir litt vel spesielt.

 

At Lucas sier at vi vet hvordan vi avverger depresjoner betyr ikke engang at det aldri vil komme flere depresjoner (det ville kreve at reaksjoner til kriser kun styres av samfunnsøkonomisk teori, ikke politikk, og det er langt fra sant), men det betyr i alle fall ikke at resesjoner aldri vil skje.

 

Iom. at en så alvorlig krise aldri utviklet seg til en depresjon, selv ved ZLB, så er det faktisk ikke utenkelig at vi aldri vil oppleve en depresjon igjen (det er ikke utenkelig at vi vil oppleve en depresjon igjen, heller, for all del).

 

Edit: Kritikken av Nobelprisen blir også litt tåpelig. Selvsagt er hermetegnene med, for å implisere at det ikke er en ordentlig Nobelpris. Det er ikke viktig, men det virker barnslig. I tillegg så regner jeg med at Gunnesdal vet utmerket godt hvordan utdelingen fungerer; det er en kø på 20-30 år, minst. Det er mange (spesielt utenforstående) som mener at Thomas Pikkety fortjener prisen, f.eks., og det er godt mulig. Men, hvis han får prisen så er det sannsynligvis etter 2030. Han må vente på tur, som alle andre, det betyr på ingen måte at arbeidet hans blir oversett. I år var det Holmström og Hart som ble tildelt prisen på grunn av deres bidrag til kontraktsteori. Velfortjent, for deres arbeid på 70- og 80-tallet. Deaton, som vant i 2015, publiserte mesteparten av sitt arbeid tidlig på 80-tallet. Tirole (2014) på 80- og tidlig 90-tall.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er påfallende mange konspirasjonsteoretikere og ytterliggående folk som er prorussiske for tiden. Aftenposten har en interessant artikkel i dag om russisk propaganda mot vesten og deres bånd til kokohøyre og kokovenstre i Europa: http://www.aftenposten.no/verden/Slik-jobber-Russland-for-a-bryte-opp-samarbeidet-i-Europa-607127b.html

Endret av Husam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er man nødvendigvis ytterliggående for å stusse over det jeg beskrev i forrige innlegg? Selv et barn som kun har spilt sjøslag etc. på brett vil jo synes at den bombingen virker veldig beregnende.

 

Elles er jeg enig at det er interessant artikkel, spesielt er det lett å få øye på hvordan russisk propaganda spiller på asyl/innvandring i Europa.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg ser ikke at russland/putin gjør særlig annet enn det vesten gjør og har gjort så lenge jeg kan huske, nemlig spille på enhver opposisjon til det sittende styret, selv om det så er fanden sjøl

 

For å knekke is nå så brukes jo alle midler, og de midlene bygger seg opp samtidig og etterpå må de sannsynligvis knekkes selv

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+45613274

Han er absolutt flink med retorikken. At han og Russland er nærmest uskyldige er en vits de fleste forstår,all den tid det faktisk er krigslignende tilstander i Ukraina.

 

Både Russland og USA gjør ting som ikke er bra for verdensfreden.

Lenke til kommentar

Han er absolutt flink med retorikken. At han og Russland er nærmest uskyldige er en vits de fleste forstår,all den tid det faktisk er krigslignende tilstander i Ukraina.

 

Både Russland og USA gjør ting som ikke er bra for verdensfreden.

Jeg er helt enig med deg, både USA og Russland har sine egne interesser i samtlige land i verden, bare at Putin er mer åpen i media om nasjonale interesser (det gjenstår å se om Trump vil være det også, for USA).

 

Når det gjelder Ukraina så ville selvfølgelig USA og Vesten at landet skulle slutte seg til, og bevege mot vestlige verdier. Men det var ikke i Russland sine interesser, derfor foretok de en okkupasjon og begynte å skape uroligheter mens de hadde mulighet til det. For ellers så hadde Russland mistet enda ett land som sto nær Russland. Nå vil Ukraina forbli et brikke i politisk spill mellom Russland og Vesten i en lang tid, tro jeg. Jeg tror faktisk ikke at Ukraina var klar for Vesten ettersom landet var splittet i to før Maidan begynte, majoriteten på østsiden av Ukraina støttet jo Russland, mens vestsiden lente mot Vesten. Den situasjonen man har i Ukraina i dag skyldes ene og alene maktspill mellom Russland og Vesten, og vanlige ukrainere er bare fanger av det. Det beste nå tror jeg er å splitte landet i to, hvor regionene som støtter Russland slutter seg til Russland, mens regionene som støtter Vesten får et uavhengig Ukraina, selv om det kan være vanskelig å svelge for majoriteten av ukrainere. Jeg ser ikke en annen løsning for å unngå mer blodbad. I tillegg så må jeg si at USA og Storbritannia (husker ikke om det var flere land) ikke har holdt sine ord om å beskytte et uavhengig Ukraina etter at landet gikk med på å avskaffe atombomber de hadde i besittelse etter andre verdenskrig. Men jeg skjønner også Vesten som prøver å unngå en ny krig, for konsekvensene kan være katastrofale.

 

Avslutningsvis vil jeg bare si at vi er små brikker i et politisk spill mellom stormaktene. 

Endret av Stoltzekleiven
Lenke til kommentar

Langlesning, et halvannet år gammelt essay som har begynt å sirkulere igjen:

 

The smug style in American liberalism

 

There is a smug style in American liberalism. It has been growing these past decades. It is a way of conducting politics, predicated on the belief that American life is not divided by moral difference or policy divergence — not really — but by the failure of half the country to know what's good for them.

 

http://www.vox.com/2016/4/21/11451378/smug-american-liberalism

 

Jeg synes den er veldig on-point, selv om "smugness" ikke er sentralt til amerikansk liberalisme så preger det den amerikanske politiske debatten (og til en viss grad oss også). Jeg skulle ønske forfatteren påpekte enda tydeligere at det mest sentrale problemet for konfliktnivået her, i hvert fall fra venstresiden, er klasseforakt og fordommer mot bygdefolk. Men det er jo i seg selv venstreside-språk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...