Husam Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Ja, og der vil inntektene per type skatt framgå, og man kan se hva man faktisk taper på å senke selskapsskatten konkret, summen gir oss jo ikke kostanden av den konkrete skatten. Nei, men det har jeg som sagt ikke satt meg inn i. Når det totale inntektstapet som følge av skattelettelser er så marginalt i forhold til budsjettstørrelsen, må nødvendigvis virkningene av hver enkelt skatt også være det, så jeg er ikke så interessert i effekten av hver enkeltendring. Men om du er interessert i det, kan du finne budsjettet på regjeringens hjemmesider. Dagens Næringsliv skrev også en artikkel om de enkelte skatteendringene som påvirker næringslivet tidligere i dag, så du finner antageligvis det du lurer på der. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Ja, og der vil inntektene per type skatt framgå, og man kan se hva man faktisk taper på å senke selskapsskatten konkret, summen gir oss jo ikke kostanden av den konkrete skatten. Nei, men det har jeg som sagt ikke satt meg inn i. Når det totale inntektstapet som følge av skattelettelser er så marginalt i forhold til budsjettstørrelsen, må nødvendigvis virkningene av hver enkelt skatt også være det, så jeg er ikke så interessert i effekten av hver enkeltendring. Men om du er interessert i det, kan du finne budsjettet på regjeringens hjemmesider. Dagens Næringsliv skrev også en artikkel om de enkelte skatteendringene som påvirker næringslivet tidligere i dag, så du finner antageligvis det du lurer på der. Det er ikke helt riktig, 1000 milliarder skattelette og 999 milliarder mer skatt gir bare en milliard i totalt inntektstap, men det betyr ikke at virkningene av de to enkeltskattene også var små. AtW Lenke til kommentar
Husam Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 (endret) Det er selvsagt riktig at man kan ha store effekter av enkelte skatteendringer men likevel små nettoeffekter på inntekt dersom man vrir skattetrykket veldig mye. Regjeringen har for øvrig sluppet en proposisjon som går i detalj rundt skatte- og avgiftsendringene i 2017. Endringen i selskapsskatt inngår ikke i de beregnede bokførte inntektsendringene som tallet 6,5 mrd. tar utgangspunkt i, men beregnet påløpt inntektstap pga. selskapsskatt alene er satt til 2,7 mrd. Endret 6. oktober 2016 av Husam Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Måtte nesten le høyt da jeg leste denne bloggen. Ren løgn og full fornektelse. Den føyer seg inn i tusener av andre forsøk på å sende drittpakker i retning Hillary. Det verste er at tydeligvis ganske mange går fem på og lar seg lure trill rundt av slike søppel-blogger og tror faktisk at dette er reelle nyheter eller at det ligger noe sannhet bak. http://www.thepoliticalinsider.com/wikileaks-founder-confirms-wednesday-hillary-clinton-finished/ Spesielt artig også at Assange, som alltid har vært relativt mye hatet av den ekstreme høyresiden i USA, nå plutselig tas inn i varmen. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 apropos Statsbudsjettet og reduksjon av Årsavgiften (3135) på bil med 12% (og økt bensinpris 15 øre) vil de fleste få redusert utgift som resultat. eks. årlig kjørelengde 8000 km. forbruk 0.65 mil - blir gevinsten 300 kr. Man må faktisk ha kjørelengde rundt 38 000 km. for at det ender i null fordel. Blir ikke dette voldsomt dyrt for staten? Gjorde litt research, og iflg. SSB er det rundt 3 millioner biler Gjennomsnittlig kjørelengde for norske billister er 13 500 km. Med andre ord, kr. 245 i gevinst til gj.snitt eieren. (etter at 15 øre økt drivstoff avg. er fratrukket) hvis jeg regner riktig, vil dette da koste staten (redusert inntekt) på 6 milliarder. Rart de er så gavmilde plutselig? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Gavmilde eller mindre grådige? Kommer an på øyet som ser. Jeg er iallfall fornøyd med endringen, siden jeg kjører en bil som bruker 0,4 l/mil Lenke til kommentar
Husam Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 hvis jeg regner riktig, vil dette da koste staten (redusert inntekt) på 6 milliarder. Rart de er så gavmilde plutselig? I tillegg til økt bensinavgift vil de også øke dieselavgift med 35 øre/liter. Jeg kjenner ikke regnestykket, men i følge finansdepartementets anslåtte provenyvirkninger vil de økte bensin- og dieselavgiftene (beregnet +1,1 mrd) omtrent utlikne reduksjonen i årsavgift (beregnet - 1,2 mrd). Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Gavmilde eller mindre grådige? Kommer an på øyet som ser. Jeg tenkte i retning av at det hadde vært mer "balanse" dvs. når de snakker om grønt skifte og at forbruk skal skattes mer, mens det å eie skal bli billigere. Det ligger jo ikke noe incitament i å redusere kjørelengde (spare miljøet) siden man okke-som tjener på den planlagte omleggingen, helt frem til man passerer 38 000 km. årlig. Men for alle del, vi tar imot og bukker & neier (for håpe Siv ikke ser denne tråden) Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 hvis jeg regner riktig, vil dette da koste staten (redusert inntekt) på 6 milliarder. Rart de er så gavmilde plutselig? I tillegg til økt bensinavgift vil de også øke dieselavgift med 35 øre/liter. Jeg kjenner ikke regnestykket, men i følge finansdepartementets anslåtte provenyvirkninger vil de økte bensin- og dieselavgiftene (beregnet +1,1 mrd) omtrent utlikne reduksjonen i årsavgift (beregnet - 1,2 mrd). Iflg. SSB utgjør diesel biler 47,6 % av personbilene. https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg Er vel grunn til å anta at årlig kjørelengde gjennomsnittlig er noe høyere for disse enn bensinbiler, så her taper ikke statskassa like mye. men jeg stusser allikevel over tallene og at dette omtrent utligner hverandre. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Iflg. SSB utgjør diesel biler 47,6 % av personbilene. https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg Er vel grunn til å anta at årlig kjørelengde gjennomsnittlig er noe høyere for disse enn bensinbiler, så her taper ikke statskassa like mye. men jeg stusser allikevel over tallene og at dette omtrent utligner hverandre. Det er av en eller annen grunn umulig å kopiere linker med nettleseren jeg bruker akkurat nå, men om du googler "prop 1 LS 2016-2017" (uten anførselstegn) finner du den fulle proposisjonen som går i dybden på skatte- og avgiftsendringene. Du finner sikkert svaret i det dokumentet om du gidder å lete Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Jeg henger meg opp i traktor-tallene. +19,1% traktorer 2002-2012, to år uten data og så +2% traktorer året 2014-2015. Så korrelerer jeg det med SSB sine data for antall bønder (eller jordbruksbedrifter for å være helt presis og de aller fleste av disse er enkeltmannsforetak så det er praktisk talt det samme som antall bønder). Men uansett -21% antall bønder i perioden 2005-2015. Det skulle bli sånn røffly 50% flere traktorer per bonde fra begynnelsen av 2000-tallet til nå. Det var da voldsomt til opprustning. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Jeg henger meg opp i traktor-tallene. +19,1% traktorer 2002-2012, to år uten data og så +2% traktorer året 2014-2015. Så korrelerer jeg det med SSB sine data for antall bønder (eller jordbruksbedrifter for å være helt presis og de aller fleste av disse er enkeltmannsforetak så det er praktisk talt det samme som antall bønder). Men uansett -21% antall bønder i perioden 2005-2015. Det skulle bli sånn røffly 50% flere traktorer per bonde fra begynnelsen av 2000-tallet til nå. Det var da voldsomt til opprustning. Kan det være fordi små gårder har gammelt utstyr (ofte), mens med færre bønder er det flere større bruk, og dermed kjøpes det flere traktorer? AtW Lenke til kommentar
Ogalaton Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 (endret) Øk skattene til de rikeste, senk skattene til de fattigste. Åpne for kunnskapsforståelse rundt rusmidler, og åpne for "rekreasjonelt" salg av svakere rusmidler slik at de kriminelle organisasjonene mister sin pengemakt og samfunns-påvirkning. Få hjelpende resurser der det trengs. Få en slutt på det overdrevne byråkratiet. senk makten NAV har over folk. Ikke stem høyre eller FRP, len heller mot venstresiden som har løsninger som gagner de faktiske Norske verdiene. Endret 8. oktober 2016 av Ogalaton 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Er vel også en del tusen traktorer i privat eie, dvs. der man har et stykke fra huset og frem til offentlig brøytet vei, ser man ofte folk har rigget seg til med en skikkelig traktor, eller en gammel Gråtass i det minste. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Ikke stem høyre eller FRP, len heller mot venstresiden som har løsninger som ganger de faktiske Norske verdiene. Med AP og SV hadde både (bl.a.) årsavgift og NRK-lisens økt også i år igjen. Nok er nok. Lenke til kommentar
Ogalaton Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Ikke stem høyre eller FRP, len heller mot venstresiden som har løsninger som ganger de faktiske Norske verdiene. Med AP og SV hadde både (bl.a.) årsavgift og NRK-lisens økt også i år igjen. Nok er nok. Så da er det bedre i følge din logikk å heller få: økte bompenger, økte forskjeller, rasistisk vekst, ødeleggende oljepengebruk, for lite penger til folk som trenger trygd, økonomisk forfall og minst mulig hjelp til flyktningene som virkelig trenger hjelp? Logikken din høres da litt slik ut: "Så lenge jeg slipper å betale så mye årsavgift og NRK-lisens, så kan det være det samme for meg om alle andre tortureres." Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 (endret) Jeg henger meg opp i traktor-tallene. +19,1% traktorer 2002-2012, to år uten data og så +2% traktorer året 2014-2015. Så korrelerer jeg det med SSB sine data for antall bønder (eller jordbruksbedrifter for å være helt presis og de aller fleste av disse er enkeltmannsforetak så det er praktisk talt det samme som antall bønder). Men uansett -21% antall bønder i perioden 2005-2015. Det skulle bli sånn røffly 50% flere traktorer per bonde fra begynnelsen av 2000-tallet til nå. Det var da voldsomt til opprustning. Kan det være fordi små gårder har gammelt utstyr (ofte), mens med færre bønder er det flere større bruk, og dermed kjøpes det flere traktorer? Kanskje, men det høres rart ut at traktorbehovet til 5,3% av jordbruksbedriftene skulle være så kraftig økende at det er de som drar opp snittet. 94,7% av jordbruksbedriftene er enkeltmannsforetak. Jeg glemte forresten å legge ved kilden til tallene (SSB). Jordbruksareal per jordbruksbedrift har steget med 20,3% fra 2005-2015, men årsaken til det tror jeg er at det som oftest er de små som legger ned og ikke at de store blir større enn de var, for tilgjengelig vekstareal er ofte geografisk begrenset. Endret 7. oktober 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Ikke stem høyre eller FRP, len heller mot venstresiden som har løsninger som ganger de faktiske Norske verdiene. Med AP og SV hadde både (bl.a.) årsavgift og NRK-lisens økt også i år igjen. Nok er nok. Enorme forskjeller vi snakker om her. minner meg om dette sitatet: The smart way to keep people passive and obedient is to strictly limit the spectrum of acceptable opinion, but allow very lively debate within that spectrum.... -Noam Chomsky 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Ikke stem høyre eller FRP, len heller mot venstresiden som har løsninger som ganger de faktiske Norske verdiene. Med AP og SV hadde både (bl.a.) årsavgift og NRK-lisens økt også i år igjen. Nok er nok. Norske verdier er vel å lyve og svindle seg unna mest mulig NRK lisens? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Jeg henger meg opp i traktor-tallene. +19,1% traktorer 2002-2012, to år uten data og så +2% traktorer året 2014-2015. Så korrelerer jeg det med SSB sine data for antall bønder (eller jordbruksbedrifter for å være helt presis og de aller fleste av disse er enkeltmannsforetak så det er praktisk talt det samme som antall bønder). Men uansett -21% antall bønder i perioden 2005-2015. Det skulle bli sånn røffly 50% flere traktorer per bonde fra begynnelsen av 2000-tallet til nå. Det var da voldsomt til opprustning. Kan det være fordi små gårder har gammelt utstyr (ofte), mens med færre bønder er det flere større bruk, og dermed kjøpes det flere traktorer? Kanskje, men det høres rart ut at traktorbehovet til 5,3% av jordbruksbedriftene skulle være så kraftig økende at det er de som drar opp snittet. 94,7% av jordbruksbedriftene er enkeltmannsforetak. Jeg glemte forresten å legge ved kilden til tallene (SSB). Jordbruksareal per jordbruksbedrift har steget med 20,3% fra 2005-2015, men årsaken til det tror jeg er at det som oftest er de små som legger ned og ikke at de store blir større enn de var, for tilgjengelig vekstareal er ofte geografisk begrenset. Husk at små som legger ned ofte er det samme som at store blir større, ihvertfall i fruktbare områder, da jorda tas over av naboen. Og mere effektivt utstyr er bare lønnsomt på større bruk (dvs nye og store traktorer og annet utstyr), men jeg er ikke helt overbevist om at forklaringen min er grunnen, ihvertfall ikke til hele økningen. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå