Dotten Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Som en slags hevn for at Fremskrittspartiet følger samme prinsipp som Høyre og Arbeiderpartiet når det gjelder innsyn i stortingsgruppenes regnskap, slår VG inn åpne dører og setter i gang en gammel og sterkt misvisende kampanje om FrPs pengebruk. Fra FRP sin pressemelding. Kan noen informere meg om hva dette prinsippet går ut på? Lenke til kommentar
warpig Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Kan noen informere meg om hva dette prinsippet går ut på? 6309104[/snapback] At man skal hindre andre i å ha innsikt i regnskapet. Lenke til kommentar
Solidsturla Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 HAHAH digg... Endelig kan jeg le av noe Carl I. Hagen har gjort, ikke bare hva han sier. Håper de vinner valgt så alle idiotene som stemmer frp kan se at det ikke funker. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Lurer forresten på om VG har slike firmafester og annet.... De får jo skattepengene våre de også i støtte. Regner med de holder en høyere "moralsk standard" enn de som de kritiserer. Eller...? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Lurer forresten på om VG har slike firmafester og annet.... De får jo skattepengene våre de også i støtte. Regner med de holder en høyere "moralsk standard" enn de som de kritiserer. Eller...? 6311438[/snapback] Nå vet jeg ikke om VG eller Dagbladet mottar direkte pressestøtte. Det eneste de har er momsfritak. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Jeg synes aviskjøperene kunne mistet momsfritaket sånn at det hadde blitt færre sær-regler på moms. Enklere skatteregler er bare en fordel. Også ser jeg ikke helt grunnen til at aviskjøpere skal indirekte "sponses" av staten i form av at de slipper denne bestemte avgiften. Det samme tenker jeg om matmoms osv. Neste gang staten vurderer å sette opp momsnivået eller øke skattene mener jeg de heller bør fjerne momsfritakene på enkelte varer sånn at det blir likebehandling. Med tankte på hvilken regjering som sitter ved roret så er det nok ikke usansynlig at de ønsker å øke inntektene til staten så de får mer å rutte med ved neste statsbudsjett. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 http://www.dagbladet.no/dinside/2006/06/15/468972.html "Her er de rødgrønnes nye transportmiddel - en luksusjet verdt 220 millioner kroner, skriver Memo i dag. .. Men Stoltenberg-regjeringen nøyer seg med å leie. Det koster mellom 25 000 og 45 000 kroner per time, fritt tilkjørt Gardermoen, opplyser pressetalsmann Øyvind Østang ved Statsministerens kontor." Ikke bare Hagen & co som er glad i å reise, altså. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Ikke bare Hagen & co som er glad i å reise, altså. 6312474[/snapback] Vil heller si det er motsatt. Med privatfly kan regjeringsmedlemmene være reise effektivt til møter, og få mer tid til å være hjemme med familien. Uten at det står noe om det, tror jeg neppe man kan ta en liten ferietur med ektefelle på Statens regning i dette flyet. Et annet spørsmål er hvor økonomisk det er å la en politiker i tjeneste vente på å bli booket om til et nytt SAS-fly. Det er jo i arbeid og hever lønn i denne tiden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Feynman: Nå koster det sikkert 100 ganger mer per time å leie det flyet enn å la politikeren sitte på gardermoen og vente på neste ordinære fly. Så det økonomiske aspektet er neppe noe å hoppe i taket for. Mer fritid kan jeg skjønne, men er det virkelig verd 25-45.000 kr/trime av skattepengene våre med tanke på hva annet man kan få utrettet for den prisen? En annen ting er at jeg ikke skjønner hvorfor det ikke satses mer på økt bruk av videokonferanser på bekostning av antall flyreiser? Det må da spare politikerene for adskillige timer om de kan gjennomføre møtene fra konferanserom i stortinget enn om de bruker timesvis med kjøring til og fra flyplasser, venting på omborstigninger, venting på bagasje, og selve flyturene. Greit at flyreiser ikke alltid kan erstattes av videokonferanser, men det kan sikkert erstatte fler flyreiser enn de allerede gjør. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Feynman: Nå koster det sikkert 100 ganger mer per time å leie det flyet enn å la politikeren sitte på gardermoen og vente på neste ordinære fly. Så det økonomiske aspektet er neppe noe å hoppe i taket for. Mer fritid kan jeg skjønne, men er det virkelig verd 25-45.000 kr/trime av skattepengene våre med tanke på hva annet man kan få utrettet for den prisen?6312835[/snapback] Jeg syns ikke "den prisen" er noe å hyle over i denne sammenhengen. Akkurat det er det flere grunner til. Om jeg har noe å utsette på valget så er det den luksuriøse delen. Hvor mye det koster i forhold til en enklere utgave er egentlig ikke så interessant, det blir bare feil når Statsministeren gjennom hele valgkampen har kjempet mot "de rike". Han må gjerne ha et luksusfly for min del, men da bør han begrunne hvert luksuselement med mer effektivt arbeid som resultat. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Ikke bare Hagen & co som er glad i å reise, altså. 6312474[/snapback] Vil heller si det er motsatt. Med privatfly kan regjeringsmedlemmene være reise effektivt til møter, og få mer tid til å være hjemme med familien. *snip*Et annet spørsmål er hvor økonomisk det er å la en politiker i tjeneste vente på å bli booket om til et nytt SAS-fly. Det er jo i arbeid og hever lønn i denne tiden. 6312540[/snapback] Ja dette må jeg ta opp med ledelsen i forsvaret. Og selvfølgelig noe også offshorebransjen bør se på. En jet ville vært fint å ha, ville jo kunne bruke mer tid til familien min. Spesielt freddstyrkene våre i utlandet hadde hatt godt av en slik jet, også de ville kunne få mer tid til familien. I tillegg så bruker man jo mindre tid, slik at man kan bruke mer tid på å forsvare landet. Er flott at politikerne anser familietiden for så viktig at de ordner seg slike goder. Bare synd de ikke gidder tenke på det samme for andre. Men så er det vel ikke politikernes oppgave å legge til rette forholdene for det offentlige... Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Ja dette må jeg ta opp med ledelsen i forsvaret. Og selvfølgelig noe også offshorebransjen bør se på. En jet ville vært fint å ha, ville jo kunne bruke mer tid til familien min. 6313026[/snapback] Lykke til. Men det vil i såfall innebære at du får en lønn som ligner mer på den du får på land. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Ja dette må jeg ta opp med ledelsen i forsvaret. Og selvfølgelig noe også offshorebransjen bør se på. En jet ville vært fint å ha, ville jo kunne bruke mer tid til familien min. 6313026[/snapback] Lykke til. Men det vil i såfall innebære at du får en lønn som ligner mer på den du får på land. 6313041[/snapback] Hehe, jeg ville nok endt opp med ingen lønn i det hele tatt. Om jeg bare hadde hatt mulighet til å bestemme min egen lønn og mine egne goder. Men den gang ei Men fint å se at statsministeren anser det viktigere for seg selv å ha tid til familien og spare tid på flyplassen enn det er for en soldat i konfliktherjet land. Men det er vel mye lettere for soldaten i Kosovo å få besøk av familien enn det er for jensemann å få besøk på jobb i Oslo. De stakkars politikerne må ha det fryktelig som trenger jet for å få mer tid til familien. Det er en god del siden vår folkelige konge tok trikken, som hvermansen. Dessverre. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Men fint å se at statsministeren anser det viktigere for seg selv å ha tid til familien og spare tid på flyplassen enn det er for en soldat i konfliktherjet land. Men det er vel mye lettere for soldaten i Kosovo å få besøk av familien enn det er for jensemann å få besøk på jobb i Oslo.6313125[/snapback] Nå er jeg ikke sikker på hvordan reisemønsteret er for en soldat i Kosovo, men jeg antar det er noe forskjellig fra en politikers. Kan Jensmann ta fri en måned når han har vært sammenhengende på møter i to uker i forskjellige land. Mener å huske at Røkke kjøpte et fly en gang. Det ble selvsagt store oppslag i media, for man kan da ikke drive med slikt fjolleri i Norge. Men det kom frem i ettertid at beslutning utlukkende ble tatt på økonomiske grunnlag, ikke noe luksus behov. Han har solgt flyet nå. Om det er fordi regnestykket var feil eller forandring i tiden vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Men fint å se at statsministeren anser det viktigere for seg selv å ha tid til familien og spare tid på flyplassen enn det er for en soldat i konfliktherjet land. Men det er vel mye lettere for soldaten i Kosovo å få besøk av familien enn det er for jensemann å få besøk på jobb i Oslo.6313125[/snapback] Nå er jeg ikke sikker på hvordan reisemønsteret er for en soldat i Kosovo, men jeg antar det er noe forskjellig fra en politikers. Kan Jensmann ta fri en måned når han har vært sammenhengende på møter i to uker i forskjellige land. Nei, men så kan ikke en soldat ta fri en måned heller etter å ha vært sammenhengende ute og seilt i to uker heller. Ei heller to måneder for den saks skyld. Nå har ikke en soldat såpass mye ansvar som landets leder, men om man er vekke fra hjemmet i 2/3 av året så vil lønnen uansett ikke kunne måle seg med det jensemann, eller hvem som helst andre på Stortinget får. Og de fleste der sover hjemme hver natt og har frynsegoder man bare kan drømme om. En sykepleier har mindre fritid enn den jevne stortingsrepresentant vil jeg tørre å tro. Mener å huske at Røkke kjøpte et fly en gang. Det ble selvsagt store oppslag i media, for man kan da ikke drive med slikt fjolleri i Norge. Men det kom frem i ettertid at beslutning utlukkende ble tatt på økonomiske grunnlag, ikke noe luksus behov. Han har solgt flyet nå. Om det er fordi regnestykket var feil eller forandring i tiden vet jeg ikke. 6313183[/snapback] Hva Røkke, jensemann eller hvem som helst andre ønsker å kjøpe for egne penger bryr meg fint lite. Røkke kunne kjøpt ti slike fly med null tanke på økonomi om han ønsker. Akkurat som jeg bør kunne kjøpe meg en porsche til 2,1 mill om jeg ønsker. Men hva min arbeidsgiver, eller jensemann sin arbeidsgiver kjøper er en annen sak. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Men hva min arbeidsgiver, eller jensemann sin arbeidsgiver kjøper er en annen sak. 6313240[/snapback] Selvsagt. Det jeg ville frem til er at slike kjøp og avtaler kan ha andre grunner enn å flotte seg, leve luksusliv eller tappe statskassen for penger. Reaksjonene på slike nyheter eller "avsløringer" i Norge er ikke til å ta feil av. Det blir noe à la det eldre familiemedlemmer kommer med når jeg forteller om store pengebeløp benyttet på noe som ikke har tilsynelatende nytteverdi. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Slutten for nettdebattene? Interessant lesing. Ikke noe nytt egentlig, men merkelig hvordan man ser på kveling av debatt som virkemiddel når ting man ikke liker å høre/lese kommer frem. Edit; Finnes en tråd om det - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=591338 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Nå åpner Kredittilsynet for at de vil granske den statsautoriserte revisoren. ...skriver VG. Dette får de ut fra uttalelsen "- Det har vi ennå ikke vurdert, men det kan være at vi vil vurdere det." på spørsmål om de vil granske revisoren. Jeg blir oppgitt over VG som kan gå til slike skritt mot en enkeltperson. Mannen stemmer FRP og man skal derfor trekke hans profesjonalitet i tvil? I norges største avis? Fordi han godkjente noe som det ikke engang er revisorplikt på? Dette er direkte smålig av avisen. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=119842 Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Jeg blir oppgitt over VG som kan gå til slike skritt mot en enkeltperson. Mannen stemmer FRP og man skal derfor trekke hans profesjonalitet i tvil? I norges største avis? Fordi han godkjente noe som det ikke engang er revisorplikt på?Dette er direkte smålig av avisen. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=119842 6318275[/snapback] VG har innledet er korstog mot FrP i det siste, og de prøver nok å teste Siv Jensen på hvor mye press hun klarer å takle. Legg merke til at f.eks. Dagbladet så og si ikke nevner disse tingene i det hele tatt. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Nå åpner Kredittilsynet for at de vil granske den statsautoriserte revisoren. ...skriver VG. Dette får de ut fra uttalelsen "- Det har vi ennå ikke vurdert, men det kan være at vi vil vurdere det." på spørsmål om de vil granske revisoren. Jeg blir oppgitt over VG som kan gå til slike skritt mot en enkeltperson. Mannen stemmer FRP og man skal derfor trekke hans profesjonalitet i tvil? I norges største avis? Fordi han godkjente noe som det ikke engang er revisorplikt på? Dette er direkte smålig av avisen. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=119842 6318275[/snapback] Argumentet ditt faller vel litt på det lovfestede uavhengighetsaspektet en revisor skal ha, en revisors profesjonalitet tilsier at en nettopp takker nei til oppdrag hvor det kan være tvil om ens uavhengighet, ikke at en sier "jeg har så høy faglig integritet at jeg ikke trenger bry meg med det". En snakker her om personlig habilitet og habilitet utad. Begge kriterier burde være oppfylt, og selv om det ikke er noe som nødvendigvis tilsier at personen er inhabil personlig, må sistnevnte kriterium også være oppfylt, nettopp så det ikke skal være noen tvil for utenforstående. Det er her ikke kun en som stemmer FrP, det er en politisk aktiv person, så det retoriske knepet å late som det er stemmegivningen i seg selv som er problemet finner jeg langt mer smålig. Og når en revisor reviderer noe er han underlagt de lover som gjelder, uavhengig av om det var krav om revidering i utgangspunktet. For øvrig burde du smake på "åpner for granskning", som er i tråd med artikkelen. Ikke at en utelukker det, ikke at en bekrefter det, men at en ser på det som en mulighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå