Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

 

Men det er ingen flytting av makt. De utenlandske selskapene får kun lov til å gjøre det samme som de innenlandske selskapene har hatt lov til hele tiden.

 

Kanskje det hjelper om du har et eksempel?

Tradisjonelt sett har stater selv fått lov å bestemme hvilke lover og regler som skal gjelde innenfor statens grenser. Ettersom TTIP utfordrer dette, så kan det vanskelig beskrives som noe annet enn flytting av makt.

 

Mange eksempler i denne artikkelen her.

Igjen: hvorfor er det et problem at utenlandske selskaper får rettigheter som de innenlandske har?

 

Fra din link:

 

"For å beskytte investeringer bes myndighetene overholde tre hovedprinsipper: likebehandling av utenlandske og nasjonale selskaper (som gjør det umulig å prioritere nasjonale bedrifter for å sikre sysselsettingen); sikkerhet for investeringer (offentlige myndigheter kan ikke endre driftsbetingelsene, ekspropriere uten kompensasjon eller foreta «indirekte ekspropriasjoner»); selskapers frihet til å overføre kapital (et selskap kan sende hva det vil ut av landet, men en stat kan ikke sparke det ut!)."

 

Det er altså snakk om likebehandling, beskyttelse mot statlig overtakelse av midler, og rett til å flytte penger ut av landet.

 

Dette er selvsagte krav enhver investor ville krevd før de investerer i et nytt marked.

 

Det første eksempelet der viser jo også til et påstått kontraktsbrudd. Før i tiden kunne statene feie bort forpliktelser de tidligere har gjort. Nå blir det faktisk fulgt opp at forpliktelsene overholdes. Jeg ser ikke noe galt i det.

 

Det blir gjerne litt sånn "big business" retorikk rundt slike saker, da må man ikke glemme at dette er almenne selskaper eid av alt fra Bill Gates til norske pensjonsfond. Når Egypt bryter en avtale taper også vanlige nordmenn på dette.

Endret av Sir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Jeg er vanligvis en stor fan av John Oliver, Colbert, Jon Stewart og alle de andre talkshow-vertene i samme kategori, men noe jeg ikke forstår er videoer som dette: https://youtu.be/pzkECkuOMTw

 

Det hele virker overdrevent tilgjort og unyansert. Rett og slett svak "han er en idiot" journalistikk. Den eneste som klarte å behandle temaet med kløkt og verdighet (!) var John Stewart før han gikk av.

Lenke til kommentar

 

Nå er ikke akkurat Trump noen som egner seg for nyanser, fyren er jo helt beyond.

 

AtW

Helt beyond er han ikke. Han mestrer å si at han angrer på noe han har sagt. Hvor mange politikere har gjort det?
Hva er det han angrer på? Uten å vite det er det meningsløst.

Clinton sa det hun angret på direkte-

 

"I regret that if my referencing that moment of trauma for our entire nation and in particular the Kennedy family was in any way offensive. I certainly had no intention of that whatsoever," the former first lady said.

http://www.nbcnews.com/id/24796393/ns/politics-decision_08/t/clinton-regrets-rfk-assassination-remark/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nå er ikke akkurat Trump noen som egner seg for nyanser, fyren er jo helt beyond.

 

AtW

Spiller ikke noen rolle hvor idiot du mener han er. Vil man oppfattes seriøs (ja seriøs, selv om det er humorbasert) kan man ikke bruke slik retorikk. Det faller fullstendig gjennom og tilfører ingenting til debatten. Det som er rart er at i nesten alle andre saker treffer det så til de grader på kornet, men i denne saken virker det som om de er lamslått og søker barnslige løsninger. Svakt.
Lenke til kommentar

Jeg er vanligvis en stor fan av John Oliver, Colbert, Jon Stewart og alle de andre talkshow-vertene i samme kategori, men noe jeg ikke forstår er videoer som dette: https://youtu.be/pzkECkuOMTw

 

Det hele virker overdrevent tilgjort og unyansert. Rett og slett svak "han er en idiot" journalistikk. Den eneste som klarte å behandle temaet med kløkt og verdighet (!) var John Stewart før han gikk av.

 

Hvem/hva var det du linket til her? Ser videoen har blitt fjernet og ble nyskjerrig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jan Arild Snoens kommentar om at Høyre snur i innstrammingen av handlingsregelen:

 

https://www.minervanett.no/oljedopede-medvindspolitikere/

 

En Høyre-regjering burde være en garanti for økonomisk nøysomhet, men i virkeligheten er det tydeligvis viktigere å kjøpe tillit hos flest mulige velgergrupper enn å holde på prinsippene sine. Jeg er helt enig med Snoen i at argumentene til Isaksen er dårlige. I tillegg til den stadig høyere oljepengebruken, har også veksten i offentlige utgifter vært konsekvent høyere med H/Frp-regjeringen enn med Ap/SV/Sp-regjeringen. Det til tross for at landets økonomiske situasjon siden 2013 i det store og hele har vært helt normal, eller i verste fall i en ørliten nedgangsperiode. Det er ikke akkurat lett å skille mellom rød og blå økonomisk politikk her i landet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Jeg er vanligvis en stor fan av John Oliver, Colbert, Jon Stewart og alle de andre talkshow-vertene i samme kategori, men noe jeg ikke forstår er videoer som dette: https://youtu.be/pzkECkuOMTw

 

Det hele virker overdrevent tilgjort og unyansert. Rett og slett svak "han er en idiot" journalistikk. Den eneste som klarte å behandle temaet med kløkt og verdighet (!) var John Stewart før han gikk av.

 

Hvem/hva var det du linket til her? Ser videoen har blitt fjernet og ble nyskjerrig :)

 

Det var en video der Oliver foreslo at Trump skulle kaste inn håndkleet og si at det hele var en spøk. Jeg tror kanskje videoen var postet av en privatperson og ikke HBO selv, så der har du sikkert forklaringen.

Lenke til kommentar

Greit at folk blir opprørt over tilsynelatende urettferdige domsavgjørelser, men milde Moses, dette er jo fullstendig ute av kontroll. Væpnede milits-aktige gærninger som står med plakater hvor det bla. oppfordres til mord:

http://distractify.com/news/2016/09/04/brock-turner-armed-protestors

 

Djises, hele denne saken illustrerer mye av det som er rart med det amerikanske samfunnet (ikke det at de er alene om alt av det).

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Greit at folk blir opprørt over tilsynelatende urettferdige domsavgjørelser, men milde Moses, dette er jo fullstendig ute av kontroll. Væpnede milits-aktige gærninger som står med plakater hvor det bla. oppfordres til mord:

http://distractify.com/news/2016/09/04/brock-turner-armed-protestors

 

Djises, hele denne saken illustrerer mye av det som er rart med det amerikanske samfunnet (ikke det at de er alene om alt av det).

 

AtW

 

 

Vi var vel ikke alfor langt unna dette her selv med siste voltektssaken i Hemsedal her friskt i minnet.

 

Lynchmob fenomenet må være tidenes styggeste unge å adoptere, la oss håpe det aldri blir greit å stå med seksløpern på offentlig sted i Norge som ett middel for å underbygge sitt tvilsomme budskap.

 

I min verden skulle disse cowboyene nå sittet side om side med voldtektsmannen i spjelet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I min verden skulle disse cowboyene nå sittet side om side med voldtektsmannen i spjelet.

Hvilket illustrerer mye av det som er rart med det ditt samfunn.

 

 

Syntes du det er greit at jeg bruker skarpladd våpen til å overbevise deg om at jeg har rett i mine synspunkter? Den sterkestes rett som gjelder? Ta loven i egne hender når den ikke klapper deg medhårs?

 

Isåfall ender vi i ett kappløp av både våpen og dumskap her, en elendig Amerikansk kombo.

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes du det er greit at jeg bruker skarpladd våpen til å overbevise deg om at jeg har rett i mine synspunkter? Den sterkestes rett som gjelder? Ta loven i egne hender når den ikke klapper deg medhårs?

 

Isåfall ender vi i ett kappløp av både våpen og dumskap her, en elendig Amerikansk kombo.

Tja, er det ikke akkurat dette staten gjør i ditt samfunn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...