Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-aj7hPT

(...)

Jeg forholder meg enn så lenge til hva moderpartiene mener. Det er det som teller i Stortinget.

Men man merker allerede der at flere politikere er i tvil om avtalen og da er det jo ikke utenkelig at partiene endrer mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til forhandlingene etter en eventuell forlatelse av EØS så vil det være tøft men Norge står for en stor prosentandel av oljeimporten til EU og EU måtte finne seg ny oljepartner dersom Norge ikke skulle få i gang en slik avtale etter resultatet av avstemningen, og da sitter de igjen med Russland og Iran som Oljeimportører noe som sikkert ikke vil være veldig populært blant EU pampene. Så en avtale etter EØS er fint mulig å få tak i.

Som sagt er jeg rimelig sikker på at vi ikke kan få bedre tilgang til de samme frimarkedsprivilegiene i Europa enn vi får gjennom EØS-avtalen. Snarere tvert imot. Det viktigste for ethvert land når slike avtaler forhandles er å beskytte sine egne innenlandsbedrifter som er sårbare for internasjonal konkurranse (i Norges tilfelle gjelder det først og fremst bøndene), og samtidig åpne opp markedet for sine eksportbedrifter. På begge disse områdene mener jeg vi har en god avtale allerede. Oljetilbudet vårt har i hvert fall ikke blitt noe bedre forhandlingskort siden sist gang EØS-avtalen ble reforhandlet. Grunnen til at oljeprisen har sunket som en stein de siste to årene er jo nettopp at olje blir pumpet opp som aldri før, og at til og med USA har blitt nettoeksportør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Når det kommer til forhandlingene etter en eventuell forlatelse av EØS så vil det være tøft men Norge står for en stor prosentandel av oljeimporten til EU og EU måtte finne seg ny oljepartner dersom Norge ikke skulle få i gang en slik avtale etter resultatet av avstemningen, og da sitter de igjen med Russland og Iran som Oljeimportører noe som sikkert ikke vil være veldig populært blant EU pampene. Så en avtale etter EØS er fint mulig å få tak i.

Som sagt er jeg rimelig sikker på at vi ikke kan få bedre tilgang til de samme frimarkedsprivilegiene i Europa enn vi får gjennom EØS-avtalen. Snarere tvert imot. Det viktigste for ethvert land når slike avtaler forhandles er å beskytte sine egne innenlandsbedrifter som er sårbare for internasjonal konkurranse (i Norges tilfelle gjelder det først og fremst bøndene), og samtidig åpne opp markedet for sine eksportbedrifter. På begge disse områdene mener jeg vi har en god avtale allerede. Oljetilbudet vårt har i hvert fall ikke blitt noe bedre forhandlingskort siden sist gang EØS-avtalen ble reforhandlet. Grunnen til at oljeprisen har sunket som en stein de siste to årene er jo nettopp at olje blir pumpet opp som aldri før, og at til og med USA har blitt nettoeksportør.

Vi får helt sikkert en fin avtale med EU og det er også viktig at Norge ikke handler kun med EU og jeg mener at Norges 74 prosentandel av eksport fra Norge til EU er for mye og vi er alt for avhengige av EU og det er derfor viktig at vi finner en måte vi kan jevne dette slik at vi ikke sniker oss inn i en situasjon hvor uten EU er vi ingen ting. 

Igjen siterer jeg denne som jeg har lagt til på en redigert innlegg før denne.

Oil and Gas trade

• Norway is in the global top 5 exporters of crude oil. The oil and gas sector constitutes around 22% of Norwegian GDP and 67% of Norwegian exports.
  • Norway is Western Europe's most important source of natural gas.
  • Norwegian gas exports account for approximately 20% of EU gas consumption (in 2010), with almost all Norwegian exports going to EU.
  • The main EU importers of Norwegian gas are: Germany, France, UK and Belgium.

http://ec.europa.eu/...untries/norway/

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Det er jo ikke slik at Norge ikke har forsøkt å skaffe seg den beste mulige avtalen allerede. Du har til gode å forklare hvordan og hvorfor Norge skal kunne klare å forhandle til seg en bedre handelsavtale med resten av Europa uten EØS. Dersom noe slikt skulle skje ser jeg for meg akkurat det samme pinlige etterspillet vi har sett etter den populistiske Brexit-kampanjen vant frem i Storbritannia, der ingen av vinnerne hadde noen ordentlig plan for hva som skal skje videre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Det er jo ikke slik at Norge ikke har forsøkt å skaffe seg den beste mulige avtalen allerede. Du har til gode å forklare hvordan og hvorfor Norge skal kunne klare å forhandle til seg en bedre handelsavtale med resten av Europa uten EØS. Dersom noe slikt skulle skje ser jeg for meg akkurat det samme pinlige etterspillet vi har sett etter den populistiske Brexit-kampanjen vant frem i Storbritannia, der ingen av vinnerne hadde noen ordentlig plan for hva som skal skje videre.

Sammenligningen av situasjonen av ettervirkningene av en eventuell EØS utmelding og Storbritannias EU brexit er ikke sammenlignbar da det var stor spenning fra før og Skottland og Nord Irland varslet at de var i mot brexit og at skottland eventuelt skulle forlate Storbritannia og forskjellen fra å forlate EØS avtalen og en eventuell kollaps av Storbritannia er stor.

Norge sammen med resten av EU må forholde seg til direktivene som EU-parlamentet godkjenner og det er ingen annen land i verden som må avstå suverenitet for å fremme handel med et annet land og det er dette som er hovedargumentet for å forlate samarbeidet da Norge ikke kan være med på å bestemme disse direktivene og endre disse. Norge har heller ikke vært særlig flink til å bruke veto retten som de sikkert er redd for å bruke da de sikkert tror at EU pampene blir sure.

Nei, du har helt sikkert rett at Norge ikke vil finne en bedre avtale en dette men alle avtaler er uansett bedre en EØS hvor vi må avstå suverenitet for å glede pampene i sør.

Lenke til kommentar

Sammenligningen av situasjonen av ettervirkningene av en eventuell EØS utmelding og Storbritannias EU brexit er ikke sammenlignbar da det var stor spenning fra før og Skottland og Nord Irland varslet at de var i mot brexit og at skottland eventuelt skulle forlate Storbritannia og forskjellen fra å forlate EØS avtalen og en eventuell kollaps av Storbritannia er stor.

Norge sammen med resten av EU må forholde seg til direktivene som EU-parlamentet godkjenner og det er ingen annen land i verden som må avstå suverenitet for å fremme handel med et annet land og det er dette som er hovedargumentet for å forlate samarbeidet da Norge ikke kan være med på å bestemme disse direktivene og endre disse. Norge har heller ikke vært særlig flink til å bruke veto retten som de sikkert er redd for å bruke da de sikkert tror at EU pampene blir sure.

Nei, du har helt sikkert rett at Norge ikke vil finne en bedre avtale en dette men alle avtaler er uansett bedre en EØS hvor vi må avstå suverenitet for å glede pampene i sør.

Kondolerer med komma-tasten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Kondolerer med komma-tasten.

Og med det vant jeg argumentasjonen for å forlate EØS, takk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Og med det vant jeg argumentasjonen for å forlate EØS, takk.

Helt greit at du vinner, og det passer for så vidt bra. Brexiterne vant gjennom i Storbritannia med omtrent like gode argumenter som deg.

De hadde mange gode argumentasjoner for å forlate og glad er jeg på deres vegne også.

Lenke til kommentar

Dette inneholder ikke ett eneste argument for å forlate EØS. Og gitt din kommentar "Og med det vant jeg argumentasjonen for å forlate EØS, takk." så var det visst det du forsøkte.

Bortsett fra at du hinter til at Norge må avstå fra en eller annen suverenitet til å handle med "et annet land" (hvilket?) som du sier. Hva betyr det? At om vi ikke er EØS-medlemmer så kan EU kjøpe varene våre selv om de ikke er etter EU-standardene? Eller prøver du å si at vi ikke kan handle med USA og Kina i dag fordi vi er EØS-medlemmer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Dette inneholder ikke ett eneste argument for å forlate EØS. Og gitt din kommentar "Og med det vant jeg argumentasjonen for å forlate EØS, takk." så var det visst det du forsøkte.

Bortsett fra at du hinter til at Norge må avstå fra en eller annen suverenitet til å handle med "et annet land" (hvilket?) som du sier. Hva betyr det? At om vi ikke er EØS-medlemmer så kan EU kjøpe varene våre selv om de ikke er etter EU-standardene? Eller prøver du å si at vi ikke kan handle med USA og Kina i dag fordi vi er EØS-medlemmer?

Med dagens EØS avtale må Norge forholde seg til EU direktiver og der har vi ikke mulighet til å være med på å bestemme, samtidig har vi gått inn i EU's banktilsyn og dermed gjort det største suverenitetsavståelsen siden vi ble med i avtalen. Norge trenger ikke EØS for å drive god handel med EU, vi er med i WTO som sikrer norske handelsrettigheter. 

Når det kommer til mitt innlegg hvor jeg skriver "og med det vant jeg argumentasjonen for å forlate EØS, takk" så var det et tilbake svar til Husam som ikke lenger hadde et godt argument på hvorfor Norge skulle være medlem og hvilke fordeler dette har, men kom heller med et innlegg som angrep komma bruken min. Og om du leser litt lenger frem en til dette innlegget så var det et svar igjen til Husam hvor han poengterer at det er en sammenligning på Norges EØS exit og Storbritannias brexit ,noe som det ikke er.

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Når det kommer til mitt innlegg hvor jeg skriver "og med det vant jeg argumentasjonen for å forlate EØS, takk" så var det et tilbake svar til Husam som ikke lenger hadde et godt argument på hvorfor Norge skulle være medlem og hvilke fordeler dette har, men kom heller med et innlegg som angrep komma bruken min. (...)

Ja. Fordi jeg ikke gadd å dekryptere et halvveis uleselig innlegg som virket å inneholde akkurat de samme ikke-argumentene som du hadde kommet med tidligere. Men jeg har jo allerede gitt deg seieren i diskusjonen. Dårlig idé av deg å forsøke å ta den opp igjen.

Lenke til kommentar

Blir på en måte litt puslete i disse dager om det bare handler om ett enkelt drap...

Likevel en ganske provoserende sak. Drapsiktede er en asylsøker fra Kongo som var utvist fra Norge, men som man tydeligvis ikke har hatt mulighet til å sende ut likevel. Nå har han muligens tatt et liv og blir vel i Norge på vår regning de neste årene.

Endret av NuckChorris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...