Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article443743.ece

 

Det var ved 11-tiden i formiddag at politiet fikk melding om asylsøkerne, en 21 år gammel iraner og en albaner. Begge er bosatt på Nordbybråten asylmottak i Våler i Østfold.

 

De to har truet med å hoppe dersom de ikke får svar på sine asylsøknader.

 

- Begge har fått avslag to ganger på sine søknader om opphold.

 

Når de begynner å oppføre seg slik, så må gudene vite om hva slags bakgrunn de har. Er vel en grunn til at de begge har fått avslag to ganger.

Manglende dokumentasjon etc...

 

Personlig så ville jeg ikke hatt potensielle selvmordere som naboer...

:ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer om saken der de to asylsøkerne truet med å hoppe: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/24/441210.html

 

Er det slik at politiet kan love mannen asyl om han lar være å hoppe? Det vil vel i så fall være et meget dumt trekk, og kan få flere til å gjøre det samme.

 

En annen ting som er litt rart er at mannen som angrep lastebilen kom så langt som å rekke å komme seg opp på panseret og trampe rundt og sparke i frontruten.

Lenke til kommentar

Det jeg egentlig ville frem til er:

De som driver med utpressing for å få asyl er personer som nesten 100% sikkert kommer til å dyrke kriminalitet så lenge de er i landet. Du ser enkelt og greit på dem hva de er laga til og du kan lukte kriminalitet av de lang vei! er ikke noe vits å diskutere i det hele tatt..

 

Er fullt klar over at mitt forrige innlegg var usaklig.. Her kom ihvertfall det med litt tankegang og meninger i :D

Lenke til kommentar
Det jeg egentlig ville frem til er:

De som driver med utpressing for å få asyl er personer som nesten 100% sikkert kommer til å dyrke kriminalitet så lenge de er i landet. Du ser enkelt og greit på dem hva de er laga til og du kan lukte kriminalitet av de lang vei! er ikke noe vits å diskutere i det hele tatt..

Jeg ser utifra ditt innlegg at du er en person som nesten 100% sikkert kommer til å dyrke kriminalitet så lenge du er i landet. Håper du hopper fra 25m i nærmeste framtid.

 

 

:D

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/26/441439.html

 

SVs skolemåltid til 18 kroner kostet 84? Yess...

Rett skal være rett, det finnes altid minst to sider av en sak ;)

 

SV har gått på trynet en god del ganger allerede, men i denne saken vil jeg gi dem rett. Det er realistisk med et skolemåltid til 18-23 kroner, sålenge man skrinlegger varmmat. Forsvaret klarer det nå(middag ikke inkludert), da må nå skolen klare det også.

Lenke til kommentar
Vel - det må jo bli private som lager maten på skolene også, jeg har ikke tro på at det er noe elevene selv klarer liksom... Da tror jeg det blir så som så...

Nei, det må ikke bli private, langt ifra. De store kostnadene vil nok komme i investeringer. Det er nok andre ting en et nytt kjøkken de fleste skolebygg trenger først.

Lenke til kommentar
Det er realistisk med et skolemåltid til 18-23 kroner, sålenge man skrinlegger varmmat. Forsvaret klarer det nå(middag ikke inkludert), da må nå skolen klare det også.

Som nevnt har allerede Forsvaret allerede infrastrukturen som trengs for å servere mat i stor skale. For det andre har Forsvaret tilgang på arbeidskraft til 112 kroner dagen. Kan skolene forvente det samme?

Lenke til kommentar
Det er realistisk med et skolemåltid til 18-23 kroner, sålenge man skrinlegger varmmat. Forsvaret klarer det nå(middag ikke inkludert), da må nå skolen klare det også.

Som nevnt har allerede Forsvaret allerede infrastrukturen som trengs for å servere mat i stor skale. For det andre har Forsvaret tilgang på arbeidskraft til 112 kroner dagen. Kan skolene forvente det samme?

Vel, for det første så koster ikke en menig 112 kroner dagen, en menig koster om jeg husker rett ca 300.000 kroner året for forsvaret. 112 kroner er hva den menige får (er vel oppe i 120 kroner dagen nå snart?). For det andre så regner jeg det som en selvfølge at elevene med lærere lager maten, det er jo snakk om et enkelt måltid. Slikt blir gjort i barnehager, burde ikke være noe problem i skolen. Skolene bør kunne drifte dette billigere enn forsvaret, men som nevnt, investeringene vil nok kunne bli betydelige for å få det hele igang.

 

Det må jo brukes cateringsselskaper eller leies inn kokker om det skal bli noe mat.

 

Nei det må det ikke. Ærlig talt, det er snakk om et enkelt måltid. Skulle bare mangle at elevene kunne lage dette selv. Så får man enda mer ut av det.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne laget mat til 500 små drittunger som bare roper "liker ikke fisk!" eller "liker ikke kylling!" :!:

 

Seriøst, det krever nok mer enn bare 18 kroner, men en gjennomsnittlig Ungdomsskoleelev bruker nok oppimot 10kr pr dag på skolebrød og cola i friminuttet.

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne laget mat til 500 små drittunger som bare roper "liker ikke fisk!" eller "liker ikke kylling!"  :!:

 

Var jo et resultat i Jamies kjøkken hvor han endevendte britenes skoletilbud fra junkfood til sunn mat. Men det endte jo faktisk bra.

Detr bør jo ikke være snakk om noe mer enn enkle måltider, brød og pålegg osv. I barnehagen klarer man å lage måltider, både varmmat og vanlig mat til 10 kroner dagen. Da er det snakk om alt fra brød med hvitost, til kaker, boller, fisk, pannekaker m.m. Men dog har de kjøkken klart til dette, og barna er aktivt med i matlagingen (man lager f.eks. hjemmelaget brød.

 

Syntes det er ypperlig tiltak, ungen min på 5 er snart bedre enn meg til å bake :p

Lenke til kommentar

Barnehavene serverer meg bekjent sjeldent varmmat. I barnehaven min bror gikk i, var det varmmat hver fredag, og likevel egen kjøkken-ansatt. Og det er blandt de dyreste og beste barnehavene i bydelen - en av de som har satt ned prisene nå, så vidt jeg vet. Barnehaven var eiet av foreldrene, man kjøpte vel en andel til ca 15 000 når barnet begynte der, og månedsprisen for en del år siden var 3800. En temmelig normal barnehave før fastprisen ble innført. Likevel, den gikk såvidt i null, og hadde bare varmmat en gang i uken... Uansett, det var en avsporing

 

Nei det må det ikke. Ærlig talt, det er snakk om et enkelt måltid. Skulle bare mangle at elevene kunne lage dette selv. Så får man enda mer ut av det.

Nei vel, du mener at en førsteklassing skal lage maten sin selv? Først av alt... Tredve førsteklassinger(eller hvor mange det er lov å ha i en klasse nå) og en lærer som ikke er så glad i å lage mat.... Det roper jo søl lang vei!

 

På høyere klassetrinn går det kanskje NOE bedre. Men likevel. Det tar tid å lage mat. En halvtime hver dag ekstra til matlaging? Barna blir kanskje gode til å lage mat, men bruker da 2,5 time hver eneste uke på matlagin? 2,5*39=97,5 timer på et skoleår. 97,5*10= 975 timer i løpet av grunnskolen. Nesten TUSEN KLOKKETIMER på å lage mat? Er det ikke bedre å bruke tiden på å lære dem å lese?

Lenke til kommentar
Barnehavene serverer meg bekjent sjeldent varmmat. I barnehaven min bror gikk i, var det varmmat hver fredag, og likevel egen kjøkken-ansatt. Og det er blandt de dyreste og beste barnehavene i bydelen - en av de som har satt ned prisene nå, så vidt jeg vet. Barnehaven var eiet av foreldrene, man kjøpte vel en andel til ca 15 000 når barnet begynte der, og månedsprisen for en del år siden var 3800. En temmelig normal barnehave før fastprisen ble innført. Likevel, den gikk såvidt i null, og hadde bare varmmat en gang i uken... Uansett, det var en avsporing

Dette er jo høyst varierende fra barnehage til barnehage. Jeg snakker om den jeg sender den ene ungen min i. 70 unger, vi betaler 250 kroner mnd i tillegg til maksprisen for dette ene måltidet. Og det er som oftest varmmat. Brødet er altid hjemmelaget av ungene selv med hjelp og veileding av de ansatte.

 

Nei vel, du mener at en førsteklassing skal lage maten sin selv? Først av alt... Tredve førsteklassinger(eller hvor mange det er lov å ha i en klasse nå) og en lærer som ikke er så glad i å lage mat.... Det roper jo søl lang vei!

 

Klarer barnehager det så klarer nå vitterlig barneskoleelever det.

 

På høyere klassetrinn går det kanskje NOE bedre. Men likevel. Det tar tid å lage mat. En halvtime hver dag ekstra til matlaging? Barna blir kanskje gode til å lage mat, men bruker da 2,5 time hver eneste uke på matlagin? 2,5*39=97,5 timer på et skoleår. 97,5*10= 975 timer i løpet av grunnskolen. Nesten TUSEN KLOKKETIMER på å lage mat? Er det ikke bedre å bruke tiden på å lære dem å lese?

 

En halvtime per dag på matlaging og spising er bare på sin plass. De lærer faktisk en del av det, blir mer selvstendige, lærer samarbeid, godt kosthold og blir mer ansvarsbeviste. Selvfølgelig skal de lære å lese. For ordens skyld er det ikke nødvendig at hele klassen lager mat hver dag, er bare til å ha en gruppe på 4-5 elever pr uke som står for matlagingen. Ikke la deg blende av utfordingene, tenk løsniger JoachimR. Og mulighetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...