Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

VG 08.07.02 - http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7837575%20

"Flom av prostituerte til Oslo

...

Rådgiver Marianne Sætre innrømmer at Oslo-politiet ligger langt etter i forhold til politiet i resten av Europa når det gjelder å bekjempe handelen med kvinner. "

 

 

17.3.04 - http://www.hegnar.no/Kapital/newsdet.asp?id=142977&cat=21

"Nye tall viser at det på ethvert tidspunkt er rundt 600 prostituerte i Oslo, og at det i løpet av et år er ca 1.100 horer som ut-øver sin næring i byen. Av disse er 70 prosent utlendinger, og de fleste av disse arbeider ut fra såkalte institutter og leiligheter."

 

 

02. februar 2005 - http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle960991.ece

"Prostituerte i Oslo i 2004

...

Totalt 1403 prostituete."

 

 

04.11.2004 - http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1317646.ece

"Kraftig økning

Antall prostituerte i Oslo har økt kraftig de siste tre årene, viser tall fra Pro-senteret. Antall utenlandske kvinner er mer enn tredoblet på tre år, melder NTB.

I 2001 registrerte Pro-senteret 847 prostituerte i Oslo. 19 prosent av dem var utenlandske. Fram til oktober i år har senteret registrert 1.316 kvinner. 62 prosent av dem er utenlandske. Kvinner fra Nigeria utgjør den nest største gruppen, som har økt kraftig det siste året."

 

 

26.09.05 - http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article463350.ece

"Prostituerte herjer fritt ...

Menn får ikke gå i fred for prostituerte på Karl Johan. Oslos paradegate er igjen blitt stedet for sex-salg. ... TV 2 Nettavisen kjenner til at prostituerte i Oslos paradegate gjerne forfølger menn hvis de ikke får viljen sin. Tilbud om alle former for seksuelle handlinger, fra samleie til andre jobber tilbys for en billig penge. Og hvis prostituerte får et avvisende svar, følger de gjerne etter mennene eller holder dem tilbake i jakken"

 

 

Det er en illusjon å tro at "verdens eldste yrke" vil forsvinne med et forbud.

Få det heller vekk fra gata og inn i ordnede former.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fantes i Karl Johan også. Til og med utenfor Oslo Plaza(hvor jeg bodde) var det.

 

2ern: Orker ikke gå i uniform når jeg ikke er i tjeneste, spesielt ikke når jeg går ut på by'n ;)

6259474[/snapback]

 

 

Bor vi i to vidt forskjellige verdener? :dontgetit:

 

Jeg mener; ja, det er greit, horeandelen har økt betraktelig i forhold til det den har vært en gang. Men det er på langt nært så ekstremt som det virker som om enkelte her har et inntrykk av, dette mener da i hvert fall jeg. Det er en god stund siden jeg faktisk ble tilbudt kjøp av slike varer, om jeg skal kalle det det, og det tar en god stund mer mellom hvert tilbud her i Oslo enn i andre storbyer à la Berlin.

6259550[/snapback]

 

Vi bor nok i samme verden også. Men som Cybbe nevnte ovenfor så er jeg på fregatt, og de lå på vippetangen kai. For å gå derfra til hotellet, eller derfra og til Karl Johan, så må man gjennom nokså "ekstreme" områder.

Lenke til kommentar
Vi bor nok i samme verden også. Men som Cybbe nevnte ovenfor så er jeg på fregatt, og de lå på vippetangen kai. For å gå derfra til hotellet, eller derfra og til Karl Johan, så må man gjennom nokså "ekstreme" områder.

6259742[/snapback]

 

Jeg har faktisk vært der en del, og jeg kan ikke si at jeg sitter igjen med samme inntrykk av noen bydeler i oslo, ei heller de litt mer ekstreme områdene. Men det skal jo sies at jeg har bodd i og rundt Oslo såpass lenge at jeg sikkert ikke legger merke til det, og en hore er kanskje like vanlig for meg som en stein er for deg.

Lenke til kommentar
Vi bor nok i samme verden også. Men som Cybbe nevnte ovenfor så er jeg på fregatt, og de lå på vippetangen kai. For å gå derfra til hotellet, eller derfra og til Karl Johan, så må man gjennom nokså "ekstreme" områder.

6259742[/snapback]

 

Jeg har faktisk vært der en del, og jeg kan ikke si at jeg sitter igjen med samme inntrykk av noen bydeler i oslo, ei heller de litt mer ekstreme områdene. Men det skal jo sies at jeg har bodd i og rundt Oslo såpass lenge at jeg sikkert ikke legger merke til det, og en hore er kanskje like vanlig for meg som en stein er for deg.

6259793[/snapback]

 

Det er fint lite som skiller seg mer ut enn en prostituert. Og er ihvertfall ikke vanskelig å skille de ut når de kommer løpende etter deg og på gebrokkent engelsk tilbyr "great fuck". Ikke alle tar et nei for et nei heller og kan bli plagsomt innpåslitne

 

At Oslo har et problem med prostituerte er for meg innlysende. Det ødela mye av mitt inntrykk av byen som jeg ikke har vært i på 7 år.

Lenke til kommentar
Det er fint lite som skiller seg mer ut enn en prostituert. Og er ihvertfall ikke vanskelig å skille de ut når de kommer løpende etter deg og på gebrokkent engelsk tilbyr "great fuck". Ikke alle tar et nei for et nei heller og kan bli plagsomt innpåslitne

 

At Oslo har et problem med prostituerte er for meg innlysende. Det ødela mye av mitt inntrykk av byen som jeg ikke har vært i på 7 år.

6260033[/snapback]

 

Og som jeg sa, mitt inntrykk står absolutt ikke i stil med ditt inntrykk, men jeg sier ikke at noen av disse inntrykkene er nødvendigvis riktige, men jeg påpeker kun hvordan jeg oppfatter situasjonen i dagens Oslo. Som jeg har sagt synes jeg absolutt ikke det er plagsomt med overdreven horevirksomhet, jeg legger faktisk ikke merke til det, om det er jeg som trenger briller, eller om det kun er fordi jeg har blitt vant til dem aner jeg ikke, det eneste jeg faktisk vet er at jeg i hvert fall ikke legger merke til det.

 

Nå skal det sies at jeg faktisk ikke har vært i min egne verdenen såpass lenge at jeg ikke har fått med meg at mange mener Oslo sliter med nettopp disse virksomheten innefor handel, men jeg spør meg om hva som er så eksepsjonelt i forhold til andre byer, for det kan jeg faktisk ikke se. Jeg sier ikke at det nødvendigvis skal være en unnskyldning for å ikke gjøre noe med det, for er det et problem her så er det klart vi må gjøre noe med det, at det er et problem i andre større byer også tyder vel kun på at det må gjøres noe her også. Men jeg vil påstå at man ikke trenger å syte og påstå at det er så merkelig at situasjonen er slik den er i dag, for det er da overhodet ikke merkelig, og det er her man skal se på andre byer, og da finner man fort ut at det er som jeg sa, overhodet ikke merkelig.

 

Jeg ser som sagt ikke på dette som et problem, men siden så store deler av befolkningen tydeligvis gjør det, er det klart det er et problem. Jeg tror ikke rette veien å gå for å få fjernet dette problemet er med naivitet om at det er så utrolig at slikt skjer, og at dette må man få slutt på så fort som mulig, med andre ord; jeg tror ikke en ulovliggjøring av hallik- og horevirksomhet er det riktige, selv om det første faktisk ikke er lov ifølge dagens lovparagrafer heller. Jeg tror den riktige løsningen er det stikk motsatte, ja, du gjettet riktig; en legalisering av den samme virksomheten, fordi man med en legalisering åpner så mange nye muligheter for å bekjempe plage for befolkningen, eller rettere sagt; man fjerener det som er plagsomt for befolkningen.

 

Det man har sett i andre land som har gjort denne praksissen lovlig, kan også gjøres i Norge. Nemlig det å bygge bygninger for man har en viss kontroll over denne arbeidsgruppen og, for det er det er, en arbeidsgruppe på lik linje med alle andre. Man hadde i såfall fått de prostituerte bort fra gata, og inn i hus der hvor kun de og interesserte kunder var, det ville altså ikke plage utenforstående som overhodet ikke bryr seg om dette. For å sette en liten strek over det hele, kunne man gjøre slik som man har gjort med det som en gang ble kalt for nakenmodeller, nemlig å lage et fancy navn som absolutt ikke hører hjemme noensteds, slik som tipiôr-virksomhet kunne bety hallik- og horevirksomhet, i god gammel gamourmodell-stil med andre ord.

 

Fredrik. ;)

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Om vi skal tro Pro-senteret, og det skal vi nok i denne sammenheng:

 

I 2001 var det 317 kvinnelige og 42 mannlige gateprostituerte i Oslo, av de 317 kvinnelige var 58 (18%) utenlandske.

 

I 2005 var det 850 gateprostituerte i Oslo, av dem var 80% utenlandske. Nesten 400 av dem fra Nigeria.

 

Min oppfatning er:

 

Det er helt klart at tilbudet har vokst fortere enn etterspørselen her, det har ført til en mer aggresiv og "oppsøkende" prostitusjon. I tillegg er de afrikanske prostituerte lettere å kjenne igjen som nettopp prosituerte, mens de prostituerte for noen år siden i hovedsak var norske rusmisbrukere, som trakk på strøket i mer "vanlig" klesdrakt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Vet om homofile i Norge som er gift og har barn. Selv om det etter loven er tillatt er det ikke sosialt akseptert av alle. Derfor gjør de slike valg. Fordi om en homofil mann ikke blir seksuelt tiltrukket av sin kone, betyr ikke det at han ikke er glad i henne. Hva barna angår tar jeg hans følelser som en selvfølge.

Lenke til kommentar

Idag ville en bussjåfør nekte meg, min samboer og ene sønnen min å ta bussen. Grunn; Han ville ikke ta imot en krøllete femtilapp, da han må levere sedler inn i maskin senere.

 

Så moralen er vel at man må passe på å stryke sedlene. Bussjåfører har jo alltid rett.

Lenke til kommentar
Idag ville en bussjåfør nekte meg, min samboer og ene sønnen min å ta bussen. Grunn; Han ville ikke ta imot en krøllete femtilapp, da han må levere sedler inn i maskin senere. Så moralen er vel at man må passe på å stryke sedlene. Bussjåfører har jo alltid rett.

6270625[/snapback]

Høh, han kan ikke nekte å ta imot en femtilapp selv om den er krøllete.

Herlig service. :thumbdown:

 

Femtilappen burde forresten fjernes (eventuelt til fordel for en 50-mynt).

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/06/08/468398.html

 

"Neste år vil Havforskningsinstituttet (HI) kutte torskekvotene med

162 000 tonn i forhold til året kvoter. Det tilsvarer verdier for 1,2 milliarder kroner, i følge påtroppende direktør i FHL industri og eksport Geir Ove Ystmark.

I tillegg forsvinner verdiskapning og eksport fra kystsamfunnene.

Årsaken er at tyvfisket av arktisk torsk skal tas hensyn til, og det skal kuttes tilsvarende, 1/3, av den totale kvoten, som i 2006 er på 471 000 tonn."

 

 

Kunne det vært en idé å overføre denne tankegangen til andre områder, f.eks.:

 

"- Dessverre, her stjeles det så mye smågodt at du får kjøpe maks 50g pr dag for at vi ikke skal gå tom."

 

"- Beklager, spammere tar så mye båndbredde at du kan sende maks 3 e-post om dagen."

 

"- Sorry mac, i denne butikken stjeles det så mye at alle som kjøper noe må betale dobbel pris for å dekke tapet."

 

Herlig. :whistle:

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

klilleng: Jeg skjønner tiltaket når ressursen er begrenset og ikke stabil. Beskattes det for mye så vil man få en baksmell i form av mindre fisk senere.

 

Men det er selvfølgelig utrolig irriterende at russiske tyver stikker av med "norsk" torsk for 1,2 milliarder. Politikerene og fiskeriministeren driver enormt press ovenfor russland, men ting tar tydeligvis tid å løse.

Lenke til kommentar
klilleng: Jeg skjønner tiltaket når ressursen er begrenset og ikke stabil. Beskattes det for mye så vil man få en baksmell i form av mindre fisk senere.

Hehe, jeg skjønner også det.. syntes bare saken er så utrolig teit. Klarer virkelig ikke "skipsnasjonen Norge" å stoppe tyvfiske?

 

Men det er selvfølgelig utrolig irriterende at russiske tyver stikker av med "norsk" torsk for 1,2 milliarder. Politikerene og fiskeriministeren driver enormt press ovenfor russland, men ting tar tydeligvis tid å løse.

6271208[/snapback]

Mener å huske at noen syntes vi burde selge et par av de nye fregattene. Ingen grunn til det - de trengs tydeligvis likevel. :p

Lenke til kommentar
Idag ville en bussjåfør nekte meg, min samboer og ene sønnen min å ta bussen. Grunn; Han ville ikke ta imot en krøllete femtilapp, da han må levere sedler inn i maskin senere. Så moralen er vel at man må passe på å stryke sedlene. Bussjåfører har jo alltid rett.

6270625[/snapback]

Høh, han kan ikke nekte å ta imot en femtilapp selv om den er krøllete.

Herlig service. :thumbdown:

Jeg tror faktisk bussjoføren ikke har lov til å nekte å ta i mot betaling i form av sedler (offentlig godkjente betalingsmidler som ikke er ødelagt) At femtilappen var krøllete skal ikke ha noe å si.

 

Femtilappen burde forresten fjernes (eventuelt til fordel for en 50-mynt).

6270652[/snapback]

Tja.. Jeg har fundert litt på om det kunne være en idé å slutte helt med sedler som betalingsmiddel (evt. mynter også) til fordel for betalingskort. Grunn: penger koster veldig mye å trykke og skifte ut. Samt at mynter og sedler er alt for usporbart slik at det ofte blir brukt i "svart" økonomi. Dersom alle hadde gått over til betalingskort så ville en hver transaksjon bli sporbar. Dermed legger man store hindre i veien for veldig mye kriminalitet.

 

Men det er en ting som irriterer meg med betalingskort som jeg mener bør fjernes: At det trekkes et gebyr fra selgere for å finansiere kortselskapene. Hvis du kjøper en bok hos bokhandelen må bokhandelen betale et gebyr på f.eks 2 kroner for bruk av betalingsterminalen. Noen banker pålegger kundene gebyrer i tillegg til dette. Per i dag har faktisk ikke butikkene lov (i følge avtalen med betalingskortselskapene) til å ta seg betalt av kunden for gebyret. Dvs. at hvis annenhver kunde betaler med betalingskort så må butikken dra inn kostnaden for gebyrene i form av økte priser på varene, noe de som betaler med kort og de som betaler kontant belastes likt for. De som betaler kontant betaler altså i praksis halvparten av gebyrene til de som betaler med kort. Jeg mener kortselskapene burde bli tvunget til å ikke ha slike avtaler med butikkene. At kortselskapene må ta hele gebyret fra den som velger å bruke kortet: kunden og ikke fra butikken eller de som betaler kontant. Helst bør gebyret stå på både kvitteringa fra butikken og summen av gebyrene fra banken i årsoppgaven til kunden.

Lenke til kommentar
Idag ville en bussjåfør nekte meg, min samboer og ene sønnen min å ta bussen. Grunn; Han ville ikke ta imot en krøllete femtilapp, da han må levere sedler inn i maskin senere. Så moralen er vel at man må passe på å stryke sedlene. Bussjåfører har jo alltid rett.

6270625[/snapback]

Høh, han kan ikke nekte å ta imot en femtilapp selv om den er krøllete.

Herlig service. :thumbdown:

Jeg tror faktisk bussjoføren ikke har lov til å nekte å ta i mot betaling i form av sedler (offentlig godkjente betalingsmidler som ikke er ødelagt) At femtilappen var krøllete skal ikke ha noe å si.

6271418[/snapback]

 

Litt presisering; bussjaføren har lov til å nekte å ta imot lapper med en verdi på over to-hundre kroner, dette fordi det visstnok kan skape unødvendig styr for sjaføren.

Lenke til kommentar
Tja.. Jeg har fundert litt på om det kunne være en idé å slutte helt med sedler som betalingsmiddel (evt. mynter også) til fordel for betalingskort. Grunn: penger koster veldig mye å trykke og skifte ut. Samt at mynter og sedler er alt for usporbart slik at det ofte blir brukt i "svart" økonomi. Dersom alle hadde gått over til betalingskort så ville en hver transaksjon bli sporbar. Dermed legger man store hindre i veien for veldig mye kriminalitet.

 

Nå er det vel slik at mange(flertallet slik jeg oppfatter det) ikke ønsker at alle transaksjoner skal kunne spores opp på samme måte som man ikke ønsker overvåkningskameraer overalt

 

 

Edit: selv kunne jeg tenkt meg et rent betalingskortopplegg.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Tja.. Jeg har fundert litt på om det kunne være en idé å slutte helt med sedler som betalingsmiddel (evt. mynter også) til fordel for betalingskort. Grunn: penger koster veldig mye å trykke og skifte ut. Samt at mynter og sedler er alt for usporbart slik at det ofte blir brukt i "svart" økonomi. Dersom alle hadde gått over til betalingskort så ville en hver transaksjon bli sporbar. Dermed legger man store hindre i veien for veldig mye kriminalitet.

Det er mange som grøsser ved tanken på at alle deres kjøp og dvs store deler av deres handlinger skal være sporbart. Det samme argumentet går igjen når det gjelder bombrikker (hvorfor det skal være mulig å betale kontant), i forhold til elektroniske klippekort på kollektivtrafikk osv. Selv om slike forestillinger lett leder ut i overdrevede 1984-profetier er det et viktig poeng.

 

 

Men det er en ting som irriterer meg med betalingskort som jeg mener bør fjernes: At det trekkes et gebyr fra selgere for å finansiere kortselskapene. (...) Jeg mener kortselskapene burde bli tvunget til å ikke ha slike avtaler med butikkene. At kortselskapene må ta hele gebyret fra den som velger å bruke kortet: kunden og ikke fra butikken eller de som betaler kontant. Helst bør gebyret stå på både kvitteringa fra butikken og summen av gebyrene fra banken i årsoppgaven til kunden.

6271418[/snapback]

Dette er tillatt i enkelte land, men jeg ser ikke på det som et stort problem. Sammenholdt med ditt første poeng om å fjerne kontanter i det hele tatt blir det noe feil å 1) ikke skulle kunne betale i kontanter og 2) måtte betale gebyr ved hvert eneste lille innkjøp. Nå kreves jo gebyret inn på en eller annen måte likevel, som vel ditt poeng var, men det vil alltid være slik at enkelte produkter som tilbys av en produsent indirekte finansieres/subsidieres av andre.

Lenke til kommentar

Nå er det dokumentert av SSB:

 

"Tjener mer på trygd enn på arbeid

..

For mange lønner det seg mer å gå på trygd enn å arbeide. Det fastslår Statistisk

sentralbyrå."

 

"Det blir med andre ord stadig færre som skal lage kaka det norske samfunnet skal fordele seg i mellom, hvis ikke trenden snur."

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/06/09/468464.html

 

Velkommen etter, kan man vel si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...