Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SV er inne på noe bra her men hvorfor i all verden kan de ikke bare sette opp drivstoffavgiften på diesel?? Den har jo hengt etter altfor lenge nå uansett!

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/dieselskandalen/krever-at-regjeringen-struper-dieselbilsalget/a/23530977/

Fordi det vil straffe alle som kjøpte dieselbil etter "anbefaling" fra myndighetene. Det vil bare gjøre dieselbileiere til melkekuer uten å gjøre noe for miljøet. Øke politikerforakten etc.

 

Øker man nybilavgiften i stedet for så gjør man noe i forkant av bilkjøp. Folk har en tendens til å ikke klare å se for seg livsløpskostnader like godt som engangskostnader. Økt engangskostnad vil nok påvirke bilsalget i større grad enn tilsvarende økning i livsløpskostnader gjennom drivstoffavgifter.

Lenke til kommentar

 

Fordi det vil straffe alle som kjøpte dieselbil etter "anbefaling" fra myndighetene. Det vil bare gjøre dieselbileiere til melkekuer uten å gjøre noe for miljøet. Øke politikerforakten etc.

 

Øker man nybilavgiften i stedet for så gjør man noe i forkant av bilkjøp. Folk har en tendens til å ikke klare å se for seg livsløpskostnader like godt som engangskostnader. Økt engangskostnad vil nok påvirke bilsalget i større grad enn tilsvarende økning i livsløpskostnader gjennom drivstoffavgifter.

 

Man blir da ikke straffet fordi avgiften blir satt opp? Skal staten tviholde på dumme ting bare fordi man gjorde en feil mange år tilbake? Om noe gir politikerforrakt så er det jo manglende evne til å rette opp i feil. De som faktisk kjøpte dieselbil etter "anbefaling" fra myndighetene har jo nytt godt av dette i mange år allerede, så det argumentet faller jo uansett på sin egen urimelighet. Idag ligger jo fortsatt dieselprisen et stykke under bensinprisen, noe som er absurd i seg selv.

Lenke til kommentar

 

Har svært lite til overs for svindelen som "Den Norske Kirke" begår/har begått men min siste hilsen før jeg melder meg ut ble å gjøre mitt for å tynne ut hatet, faenskapet og ekstremismen som mange kristne står for. Gratulerer med godt kirkevalg! http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kommunevalget-2015/stein-erik-hagen-om-kirkevalget-et-folkeopproer/a/23529934/

 

Hva vil skje nå egentlig? Blir prestene pålagt å vie likekjønnede par i kirken, eller får de individuell reservasjonsrett?  :hmm:

 

Prester skal ikke tvinges til å vie homofile

Lenke til kommentar

 

 

Har svært lite til overs for svindelen som "Den Norske Kirke" begår/har begått men min siste hilsen før jeg melder meg ut ble å gjøre mitt for å tynne ut hatet, faenskapet og ekstremismen som mange kristne står for. Gratulerer med godt kirkevalg! http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kommunevalget-2015/stein-erik-hagen-om-kirkevalget-et-folkeopproer/a/23529934/

 

Hva vil skje nå egentlig? Blir prestene pålagt å vie likekjønnede par i kirken, eller får de individuell reservasjonsrett?  :hmm:

 

Prester skal ikke tvinges til å vie homofile

 

 

Legger merke til det er Åpen Kirkegruppe som selv ønsker det slik. Er vel kanskje klok avgjørelse? De har jo i Kirkevalget oppnådd det opprinnelige målet sitt, så er vel neppe givende å tyne enda mer ut av etablissementet, dvs. tvinge eventuelle motvillige prester.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

 

 

 

Har svært lite til overs for svindelen som "Den Norske Kirke" begår/har begått men min siste hilsen før jeg melder meg ut ble å gjøre mitt for å tynne ut hatet, faenskapet og ekstremismen som mange kristne står for. Gratulerer med godt kirkevalg! http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kommunevalget-2015/stein-erik-hagen-om-kirkevalget-et-folkeopproer/a/23529934/

 

Hva vil skje nå egentlig? Blir prestene pålagt å vie likekjønnede par i kirken, eller får de individuell reservasjonsrett?  :hmm:

 

Prester skal ikke tvinges til å vie homofile

 

 

Legger merke til det er Åpen Kirkegruppe som selv ønsker det slik. Er vel kanskje klok avgjørelse? De har jo i Kirkevalget oppnådd det opprinnelige målet sitt, så er vel neppe givende å tyne enda mer ut av etablissementet, dvs. tvinge eventuelle motvillige prester.

 

 

Jeg er enig i at det er en klok avgjørelse fra Åpen Folkekirke. Det man risikerer med for mye press er en kirkesplittelse, noe som også har vært nevnt i denne sammenhengen før. Etter antall biskoper på hver side å dømme i denne saken, så er nok også prestene nokså delt.

 

Jeg har selv stemt på Åpen Folkekirke i Oslo. Det var jo en valgseier for oss. Desverre førte det til at den notoriske kranglefanten Jørgen Foss ble stemt inn i bispedømmerådet fra lista vår. Får håpe at gode gamle Odd Einar Dørum greier å holde ham litt i ørene. Harald Hegstad er også en bra fyr (har ham som lærer).

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi det vil straffe alle som kjøpte dieselbil etter "anbefaling" fra myndighetene. Det vil bare gjøre dieselbileiere til melkekuer uten å gjøre noe for miljøet. Øke politikerforakten etc.

 

Øker man nybilavgiften i stedet for så gjør man noe i forkant av bilkjøp. Folk har en tendens til å ikke klare å se for seg livsløpskostnader like godt som engangskostnader. Økt engangskostnad vil nok påvirke bilsalget i større grad enn tilsvarende økning i livsløpskostnader gjennom drivstoffavgifter.

Man blir da ikke straffet fordi avgiften blir satt opp? Skal staten tviholde på dumme ting bare fordi man gjorde en feil mange år tilbake? Om noe gir politikerforrakt så er det jo manglende evne til å rette opp i feil. De som faktisk kjøpte dieselbil etter "anbefaling" fra myndighetene har jo nytt godt av dette i mange år allerede, så det argumentet faller jo uansett på sin egen urimelighet. Idag ligger jo fortsatt dieselprisen et stykke under bensinprisen, noe som er absurd i seg selv.

Se det fra denne siden da: Hva har størst effekt på NOx-utslipp i årene fremover? Økning av drivstoffavgiftene eller økning i nybilavgiften på dieselbiler. Anta at satsene settes slik at skatteøkningen i sum blir like stor.

 

Eller: Hvor mye tror du folk flest regner på nypris når man kjøper en bil? Mer eller mindre enn de regner på livsløpskostnader?

 

Jeg er ganske sikker på at økt nybilavgift gir større effekt på NOx-utslippene enn økt drivstoffavgift på diesel.

Lenke til kommentar

En økt nybilavgift vil også føre til at man beholder gamle biler lengre (jeg antar at eldre biler generelt slipper ut mer NOx), og avgiften vil være irrelevant når man først har kjøpt bilen. Generelt så er det ønskelig å skattlegge bruk hvis det er bruk som forurenser. Jeg vet ikke hvor mye folk regner på livsløpskostnader, men sett bort fra selve prisen er vel et av de vanligste tallene å snakke om mil per liter. Det tyder på at folk bryr seg om kostnad per mil. All klagingen over bensinprisene gjør også det.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er en klok avgjørelse fra Åpen Folkekirke. Det man risikerer med for mye press er en kirkesplittelse, noe som også har vært nevnt i denne sammenhengen før. Etter antall biskoper på hver side å dømme i denne saken, så er nok også prestene nokså delt.

Enig i at det sikkert er en god taktisk avgjørelse, men hele jobbreservasjonsretten byr meg helt imot.
Lenke til kommentar

Se det fra denne siden da: Hva har størst effekt på NOx-utslipp i årene fremover? Økning av drivstoffavgiftene eller økning i nybilavgiften på dieselbiler. Anta at satsene settes slik at skatteøkningen i sum blir like stor.

 

Eller: Hvor mye tror du folk flest regner på nypris når man kjøper en bil? Mer eller mindre enn de regner på livsløpskostnader?

 

Jeg er ganske sikker på at økt nybilavgift gir større effekt på NOx-utslippene enn økt drivstoffavgift på diesel.

En forutsetning for miljøavgifter vil jeg mene er å bruke disse pengene på miljøtiltak. Men som Sheasy nevner så kan jo en slik nybilavgift være med på å utsette skifte av bil til en nyere og mer miljøeffektiv en.
Lenke til kommentar

En økt nybilavgift vil også føre til at man beholder gamle biler lengre

Hvis man øker nybilavgiften på alle biler så er jeg enig, men her er det målrettet kun for dieselbiler. Da tror jeg ikke det vil redusere utskiftningstakten, men bare påvirke hvilke biler man velger når man skal kjøpe.

 

(jeg antar at eldre biler generelt slipper ut mer NOx), og avgiften vil være irrelevant når man først har kjøpt bilen. Generelt så er det ønskelig å skattlegge bruk hvis det er bruk som forurenser. Jeg vet ikke hvor mye folk regner på livsløpskostnader, men sett bort fra selve prisen er vel et av de vanligste tallene å snakke om mil per liter. Det tyder på at folk bryr seg om kostnad per mil. All klagingen over bensinprisene gjør også det.

Har man først kjøpt bilen så er det ikke sånn at man oftere velger buss hvis dieselen er dyr. Den langsiktige priselastisiteten på drivstoff er lav. Det vil si at folk kjører like mye uansett pris. På kort sikt så fyller man gjerne opp den halvfulle tanken om man kjører forbi en stasjon med ekstra lave priser. Er ikke prisen lav så venter man en stund til. Kjedene merker nok mye høyere salg når prisen er lav. Dette handler mer om taktikk for fylletidspunkt enn redusert forbruk som følge av økte priser.

 

Jeg er forsåvidt enig i mest mulig direkte skattlegging av utslipp, men jeg tror at nybilavgiften er viktigere for valg av nybil.

 

Bil A: 200 000 kr, 1,5 kr/km i drivstoff

Bil B: 300 000 kr, 1,2 kr/km i drivstoff

Bil C: 400 000 kr, 1,0 kr/km i drivstoff

 

Folk ser nok mye mer på førstnevnte tall enn å regne på kjørelengde og livsløpskostnader, fordi det også inkluderer en hel del ting som er vanskelig å forutse. Oljeprisen før avgifter, avgiftsendringer, verkstedkostnader, kjørelengde etc.

Lenke til kommentar

En forutsetning for miljøavgifter vil jeg mene er å bruke disse pengene på miljøtiltak.

Helt uenig. Jeg vil ha en generell dreining fra skatt på inntekt, formue og andre ting som er samfunnsøkonomisk positive til ting som er samfunnsøkonomisk negative. Sånt som helsefarlige og miljøfiendtlige aktiviteter. Med dreining mener jeg å fjerne like mye fra den ene posten som man legger til den andre.

Lenke til kommentar

 

En økt nybilavgift vil også føre til at man beholder gamle biler lengre

Hvis man øker nybilavgiften på alle biler så er jeg enig, men her er det målrettet kun for dieselbiler. Da tror jeg ikke det vil redusere utskiftningstakten, men bare påvirke hvilke biler man velger når man skal kjøpe.

 

(jeg antar at eldre biler generelt slipper ut mer NOx), og avgiften vil være irrelevant når man først har kjøpt bilen. Generelt så er det ønskelig å skattlegge bruk hvis det er bruk som forurenser. Jeg vet ikke hvor mye folk regner på livsløpskostnader, men sett bort fra selve prisen er vel et av de vanligste tallene å snakke om mil per liter. Det tyder på at folk bryr seg om kostnad per mil. All klagingen over bensinprisene gjør også det.

Har man først kjøpt bilen så er det ikke sånn at man oftere velger buss hvis dieselen er dyr. Den langsiktige priselastisiteten på drivstoff er lav. Det vil si at folk kjører like mye uansett pris. På kort sikt så fyller man gjerne opp den halvfulle tanken om man kjører forbi en stasjon med ekstra lave priser. Er ikke prisen lav så venter man en stund til. Kjedene merker nok mye høyere salg når prisen er lav. Dette handler mer om taktikk for fylletidspunkt enn redusert forbruk som følge av økte priser.

 

Jeg er forsåvidt enig i mest mulig direkte skattlegging av utslipp, men jeg tror at nybilavgiften er viktigere for valg av nybil.

 

Bil A: 200 000 kr, 1,5 kr/km i drivstoff

Bil B: 300 000 kr, 1,2 kr/km i drivstoff

Bil C: 400 000 kr, 1,0 kr/km i drivstoff

 

Folk ser nok mye mer på førstnevnte tall enn å regne på kjørelengde og livsløpskostnader, fordi det også inkluderer en hel del ting som er vanskelig å forutse. Oljeprisen før avgifter, avgiftsendringer, verkstedkostnader, kjørelengde etc.

 

Den vil vel gjøre begge deler? Nybilskjøp vil vris mot bensinbiler, og enkelte vil utsette bilkjøp. Graden av effektene avhenger av ting jeg ikke har peiling på.

 

Jeg er enig i at kjøpsprisen er viktig, sannsynligvis viktigst. Jeg er også enig i at priselastisiteten på drivstoff er lav på kort sikt (men ikke helt uelastisk).

Lenke til kommentar

Men der jo utvilsomt klart at stort sett alle som kjører diesel idag gjør det fordi diesel er billigere enn bensin. Om feks. dieselbil skulle koste 10.000 mer i innkjøp og man sparer 20.000 i året på drivstoff er jo valget klart. Med mindre man differensierer opp i 100.000 klassen er det meningsløst å legge på en engangsavgift. Og da vil man fortsatt slite med at folk velger å beholde de gamle bilene sine lengst mulig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-95147

Hørte Obama nevne det med "tønnebomber" mens jeg swappet litt i går kveld, og er glad for at man der og da, stusset over utsagnet, fordi det kan bety at man  ikke har svelget agnet helt til bånns

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...