Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Chomsky vs. Sam Harris

For en flau utveksling. Utrolig nok har Sam Harris til dels klart å redde ansikt etter dette der. Har i hvert fall sett mye støtte. Jeg skjønner ikke hvorfor. Enten er det fordi mange er uenige/ikke liker Chomsky, eller så er det Sam Harris sin teft for PR.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, folket sa nei i de to folkeavstemningene, men AP meldte oss likevel inn som fordekte medlemmer/tilhengere/nikkedukker uten påvirkningskraft.

 

Valutaen euro er ikke et absolutt krav for EU-medlemskap. Se for eksempel på Storbritannia som fortsatt har pundet.

 

Ja det er sant.begge deler. Mener også det grenser til svik, den måten vi er snikinnlemmet i Eu på tross av nei-resultatene.

 

Sverige også, har alltid brukt svenske kroner der. Aldri Euro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Grekerne til folkeavstemning om de vil godta EUs krav. Jeg må si at dette står det respekt av. Endelig noen som ikke bøyer seg for pampeveldet. Forhåpentlig kollapser hele seulamitten i løpet av få år. Da kunne vi gjort som i andre verdensdeler, med handelsunioner uten intensjoner om å ta over makten i medlemslandene (!).

Ja, er for dumt å betale gjelden sin, hallo.

 

 

Spørs vel til hvem, jeg har ikke noe mot at stater lar ymse latterlige banker sitte igjen med innbrent gjeld.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har endelig lest den. Artig å se Chomsky moppe gulvet med Harris. Jeg har ikke lest mye av Chomsky selv desverre, så jeg vil ikke begi meg inn på å forsvare ham på generelt grunnlag, men det er nokså tydelig hven som er i stand til å kommunisere og hvem som ikke er det i samtalen.

 

[...]

Da vil du kanskje sette pris på følgende utveksling mellom Massimo Pigliucci og Victor Stenger.

 

Pigliucci publiserte en artikkel for et par år siden, kritisk til Nyateismen. Dette er bakgrunnen for debatten, og interessant nok i seg selv, men ikke nødvendig lesning for å få med seg dramaet.

 

Stenger svarte nylig på kritikken med In Defense of New Atheism, noe som førte til en ganske brutal takedown i Pigliuccis svar A Muddled Defense of New Atheism.

 

Det blir en del sider totalt, men absolutt verdt det.

 

For en flau utveksling. Utrolig nok har Sam Harris til dels klart å redde ansikt etter dette der. Har i hvert fall sett mye støtte. Jeg skjønner ikke hvorfor. Enten er det fordi mange er uenige/ikke liker Chomsky, eller så er det Sam Harris sin teft for PR.

Jeg regner med det er av samme grunn som gjorde at Harris ble utropt som vinner i debatten mot William Lane Craig, i alle fall i fora ala Diskusjon og Reddit. Folk liker det han sier, og antar at det derfor er riktig. At WLC regelrett overkjørte han, og at han overhodet ikke hadde noe å komme med i samtalen med Chomsky, kommer i annen rekke.

 

Det er i grunn ganske morsomt. Internittateister (mitt ord, det kommer til å slå an) har liksom utropt seg selv til å være rasjonalitetens forkjempere, men de sluker alt Harris sier rått. Sam fucking Harris.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg regner med det er av samme grunn som gjorde at Harris ble utropt som vinner i debatten mot William Lane Craig, i alle fall i fora ala Diskusjon og Reddit. Folk liker det han sier, og antar at det derfor er riktig. At WLC regelrett overkjørte han, og at han overhodet ikke hadde noe å komme med i samtalen med Chomsky, kommer i annen rekke.

 

Uten å ta stilling til akkurat den saken, så er det vel fornuftig av folk å kåre en vinner basert på argumenter, ikke veltalenhet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg regner med du snakker om debatten med WLC. Problemet er at 'basert på argumenter' her betyr 'argumenterer for et ståsted jeg er enig med' og ikke kvaliteten på argumentene. Det er få personer jeg er mer uenig med enn WLC, men han er veldig god til å debattere. En debattkonkurranse har ganske klare retningslinjer, og Craig sine argumenter var rett og slett bedre og mer relevante for topic.

 

Det er litt som å se Atletico Madrid spille fotball. Det er ikke pent; de spiller defensivt, takler hardt og over grensen, jager dommeren og ruller rundt på bakken av den minste kontakt. Men, de er gode. En tilskuer som ikke vanligvis ser på fotball vil kanskje mene at det andre laget 'fortjener' seieren, men, beklager, antall mål for og mot sier noe annet.

 

Når vi snakker om Sam Harris: Free Will og The Moral Landscape var makkverk, og at disse bøkene har gjort Harris til en frontfigur blant ateister er flaut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Grekerne til folkeavstemning om de vil godta EUs krav. Jeg må si at dette står det respekt av. Endelig noen som ikke bøyer seg for pampeveldet. Forhåpentlig kollapser hele seulamitten i løpet av få år. Da kunne vi gjort som i andre verdensdeler, med handelsunioner uten intensjoner om å ta over makten i medlemslandene (!).

Ja, er for dumt å betale gjelden sin, hallo.

 

 

For å ta deg ironisk, så er ikke dette noen selvfølge, hverken historisk, situasjonsetisk, pliktetisk eller handlingsetisk. Sjekk for eksempel denne uvanlig saklige artikkelen til Norge å være fra Le Monde diplomatique.

 

Utdrag:

 

«Den greske gjelden er på nesten 320 milliarder euro, og har siden 2009 økt med femti prosent i forhold til landets verdiskapning. «Hvis Hellas skal betjene gjelden, vil landet måtte fungere nærmest som en slaveøkonomi,» skrev Financial Times 27. januar. Men «prinsippene» er viktigere enn matematikken. «Gjeld er gjeld,» hamrer IMF-leder Christine Lagarde. Sagt på en annen måte: Om Hellas kan betale eller ikke betyr ikke noe – Hellas må betale!»

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

 

 

Grekerne til folkeavstemning om de vil godta EUs krav. Jeg må si at dette står det respekt av. Endelig noen som ikke bøyer seg for pampeveldet. Forhåpentlig kollapser hele seulamitten i løpet av få år. Da kunne vi gjort som i andre verdensdeler, med handelsunioner uten intensjoner om å ta over makten i medlemslandene (!).

Ja, er for dumt å betale gjelden sin, hallo.

 

 

Det kan diskuteres. Sjekk for eksempel denne uvanlig saklige artikkelen til Norge å være fra Le Monde diplomatique.

 

 

 

Litt på kanten, men den er jo ikke "saklig til Norge å være", den er ført i pennen av franske journaliser for en fransk redaksjon men bare oversatt til norsk.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

 

 

 

Grekerne til folkeavstemning om de vil godta EUs krav. Jeg må si at dette står det respekt av. Endelig noen som ikke bøyer seg for pampeveldet. Forhåpentlig kollapser hele seulamitten i løpet av få år. Da kunne vi gjort som i andre verdensdeler, med handelsunioner uten intensjoner om å ta over makten i medlemslandene (!).

Ja, er for dumt å betale gjelden sin, hallo.

 

 

Det kan diskuteres. Sjekk for eksempel denne uvanlig saklige artikkelen til Norge å være fra Le Monde diplomatique.

 

 

 

Litt på kanten, men den er jo ikke "saklig til Norge å være", den er ført i pennen av franske journaliser for en fransk redaksjon men bare oversatt til norsk.

 

 

Nei, det er sant. I likhet med mye av dagsavisene, som baserer seg på internasjonale pressebyråer ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Grekerne til folkeavstemning om de vil godta EUs krav. Jeg må si at dette står det respekt av. Endelig noen som ikke bøyer seg for pampeveldet. Forhåpentlig kollapser hele seulamitten i løpet av få år. Da kunne vi gjort som i andre verdensdeler, med handelsunioner uten intensjoner om å ta over makten i medlemslandene (!).

Ja, er for dumt å betale gjelden sin, hallo.

Spørs vel til hvem, jeg har ikke noe mot at stater lar ymse latterlige banker sitte igjen med innbrent gjeld.

 

AtW

Hva kjennetegner en latterlig bank? Endret av toth
Lenke til kommentar

Hva kjennetegner en latterlig bank?

 

 

Du gir lån til noen som ikke har en god sjanse å tilbakebetale det.

Bonuspoeng for at man kamuflerer lånet.

 

Dog, hele Hellasgreia er latterlig fra den ene enden til den andre. Alle vil så mye, og de færreste er villig til å innrømme hvordan man faktisk løser problemet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Overlevelsearmbånd", nok en tvilsom farsott? Masse aktører som selger slike

 

"Håndflettet armbånd av paracord (fallskjermline) med sjakkel av rustfritt stål."

 

Armb%C3%A5nd-700x700.JPG

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Kniver-og-verktoy/Overlevelsesarmband-2000035797/

http://billigdeals.no/produktstikkord/overlevelsesarmband/

 

Jeg vil våge å påstå at disse etterhvert kommer til å skade evt. ta livet av flere, enn de "redder". Jo mer dingel-dangel folk har på fingre og håndledd jo større risiko for å hekte seg fast i et eller annet, eller at en snurrende maskin etc. suger tak i deg.

 

Jeg ser en viss nytteverdi for produktet til eventyrere "som skal ut i jungelen" etc. men spørs om ikke 95% av de som kjøper et slikt bruker det som "pynt" (potensiell farlig sådan)

Lenke til kommentar

Forstår ikke at folk klarer gå med sånt noe på seg. Syns det er gale nok å ha klokke på armen, hiver den av meg med en gang jeg

er innenfor døra hjemme.

Ringer, halsbånd og sånt også, kunne ikke tenkt på det engang. 

Man må jo venne seg til det. Om jeg går uten klokke i lang tid for så å ta den på igjen er det jo ganske irriterende og "ubehagelig". Men etter å ha gått en stund med litt ubehag merker man den jo ikke i det hele tatt lenger. Men hvis jeg bare hadde gått med den 8 timer i døgnet hadde jeg nok aldri blitt ordentlig vant med den.

Lenke til kommentar

Apropos klokker, så har de den "fordelen" at de ryker i lås/reimfeste hvis du hekter deg bort i noe. Samme kan f.eks. sies om Live Aid armbåndene i plast som var farsott for noen år tilbake. Mens med dingsen over her, er det fare for at "hele armen forsvinner avgårde" føre sjakkelen eller lina gir etter. Eller den kan påføre mye større skadeomfang pga. bruddstyrke, for å si det sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...