Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Chomsky er ikke redd for å kalle en spade for en spade lenger (eller en terrorist for en terrorist).

 

 

Apropos Chomsky. Jeg har ikke lest mye av fyren, og kan dessverre for lite om Jemen til å få noe særlig ut av videoen, men denne utvekslingen mellom Chomsky og Sam Harris var ganske fornøyelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aj7hPT

Noen her som har lyst å starte politisk parti? Ønsker gjerne et parti med strenge innvandrings regler og som er i mot EU og alt som har med de å gjøre, det eksisterer ikke slike partier i Norge :/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Alle norske partier er tilhengere av strenge innvandringsregler, og der er da ett og annet parti som er mot EU. SV eller SP kanskje passer bra?

De rød-grønne samarbeidspartiene sa jo nettopp ja til 10 000 flyktninger, uten egentlig å vite hvor pengene skal komme fra.

Lenke til kommentar

Noen her som har lyst å starte politisk parti? Ønsker gjerne et parti med strenge innvandrings regler og som er i mot EU og alt som har med de å gjøre, det eksisterer ikke slike partier i Norge :/

Hadde sikkert funka fjell, helt til en løk hadde stått fram i media med fanatiske meninger. Partiprogrammet består av omskrevet FrP-politikk som omhandler stenging av grensene i stedet for å komme med løsninger som er til hjelp for folk. Kjernen av stemmene deres kommer fra tidligere sofavelgere, på trygd, som ikke evner å få øynene bort fra deres egen oppfatning av dagens samfunnsproblemer. Dere hadde fått refs fra religiøse grupper, homofile, politikere fra sentrums- og venstresiden og sist men ikke minst kvinnegruppen Ottar.

Men det finnes sikkert forkjempere for strengere innvandringspolitikk med høy utdanning som kunne bistått med ekspertise om økonomi, samferdsel, primærnæringer, helse, etc slik at dere kunne kommet opp med andre hjertesaker enn "å stenge grensene!"

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article11178489.ece#debateAnchor

 

SV, V og SP vil ha Oljefondet ut av skatteparadiser. Skulle tro at de forstod at deres oppgave var å tilrettelegge for økt velstand i Norge og ikke resten av verden. Og endre dette vil være som å sende penger ut av Norge. Utrolig at noen velger partier som ikke kjemper for interessen til det norske folk.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Hva er det slags tull du skriver? Boykott er et ganske vanlig politisk virkemiddel, og sortelisten vi bruker i oljefoldet er ikke akkurat noen unik sak. At oljefondet investerer sine store penger noen plass har nok dessverre veldig lite eksporten av rikmen og deres store selskaper.

Jeg ser ikke sammenhengen, beklager.

 

Og jeg husker fortsatt å ha lest om at SV går inn for å prate om skatteparadiser, retorisk. Hvordan skal man få penger dit, vis man må tjene dem I Norge først? Eller i utlandet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan forstå et godt foredrag om hvordan bankene skaper penger. Det minner litt om Money as Debt, men går allikevel mer i detalj og framstår samtidig som litt mindre opphausende. Premissene og påstandene i foredraget ville nok fått mange til å spørre spørsmål om det pengesystemet vi har, dersom de visste om det. Nettsiden positivemoney.org mener de har en løsning som ville fungert bedre enn det private pengemakeriet. Interessant.

Lenke til kommentar

Gi meg en uke, så skal jeg få sett den. Litt hektisk med eksamenstid og slikt. Innledende er jeg skeptisk pga. fokus på "private penger". Joda, private banker skaper de faktiske pengene, men det hele er styrt på makronivå av sentralbanken. Med andre ord: bankene skaper penger, men pengemengden er styrt av sentralbanken.

 

Jeg har som sagt ikke sett videoen, så det er fullt mulig at skepsisen min er grunnløs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig.

 

PST bryr seg ikke engang om faglige fakta som vitnene la frem:

 

"Flere forskere fra NTNU har vitnet i den åpne delen av rettssaken. De har gjort det klart at forskningen som stipendiatene driver med, er grunnforskning som ikke kan brukes til våpenutvikling.

 

– Det blir som å sammenlikne det å lære alfabetet med å skrive en Jo Nesbø-roman, sa professor Merete Tangstad ved Institutt for materialteknologi i retten torsdag."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Chomsky er ikke redd for å kalle en spade for en spade lenger (eller en terrorist for en terrorist).

 

 

Apropos Chomsky. Jeg har ikke lest mye av fyren, og kan dessverre for lite om Jemen til å få noe særlig ut av videoen, men denne utvekslingen mellom Chomsky og Sam Harris var ganske fornøyelig.

 

Har endelig lest den. Artig å se Chomsky moppe gulvet med Harris. Jeg har ikke lest mye av Chomsky selv desverre, så jeg vil ikke begi meg inn på å forsvare ham på generelt grunnlag, men det er nokså tydelig hven som er i stand til å kommunisere og hvem som ikke er det i samtalen.

 

 

Det som har lest igjennom samtalen vil kanskje finne følgende avsnitt like kuriøst som meg:

 

 

 

Noam—

 

Unfortunately, you are now misreading both my “silences” and my statements—and I cannot help but feel that the peremptory and censorious attitude you have brought to what could, in fact, be a perfectly collegial exchange, is partly to blame. You appear to have begun this dialogue at (or very near) the end of your patience. If we were to publish it, I would strongly urge you to edit what you have already written, removing unfriendly flourishes such as “as you know”, “the usual procedure in work intended to be serious,” “ludicrous and embarrassing,” “total refusal,” etc. I trust that certain of your acolytes would love to see the master in high dudgeon—believing, as you seem to, that you are in the process of mopping the floor with me—but the truth is that your emotions are getting the better of you. I’d rather you not look like the dog who caught the car.

 

 

Sutringen over at Chomsky har en nedlatende tone (en nokså mild grad i så fall, objektivt sett), for å gå direkte over i forsøksvis drepende hersketeknikker er så påtakelig paradoksal at den ufrivillige komikken ikke bare lurer i kulissene, men danser rundt på scenen. At Harris tror at det er han som er bilen er skikkelig morsomt.

 

Takk for at du postet det, ga meg faktisk mer lyst til å lese Chomsky.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PST når et nytt lavmål av inkompetanse, når de utviser to iranske forskere, på bakgrunn av «hemmelige bevis». Politisk avgjørelse tatt av supperegjeringen vår? Jeg håper virkelig PST utretter noe mer på daglig basis enn å å plage muslimer uten grunn, selv om det bare er det vi hører om i media.

 

Ja, denne utkastingen av iranene i øst og vest er pinlige greier. De fleste som reiser ut av landet for å studere er i min erfaring langt mere kritisk til regimet i Iran en snittet også.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grekerne til folkeavstemning om de vil godta EUs krav. Jeg må si at dette står det respekt av. Endelig noen som ikke bøyer seg for pampeveldet. Forhåpentlig kollapser hele seulamitten i løpet av få år. Da kunne vi gjort som i andre verdensdeler, med handelsunioner uten intensjoner om å ta over makten i medlemslandene (!).

Ja, er for dumt å betale gjelden sin, hallo.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...