Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Alle religioner jeg vet om forkynner frasielse av det verdslige, så ja. Den tida man bruker på det verdslige, bruker man ikke på religion og vice versa.

 

Edit: Dolly Parton har jo en artig sang, der hun ber om Mercedes Benz. Dette er det selvsagt endel som gjør (well played Dolly Parton), men det er ikke kosher i hverken jødedom, islam, kristendom, buddhisme eller hinduisme, såvidt jeg kjenner til. Det bygger rett og slett på en misforståelse av det religiøse budskapet.

Jeg er egentlig motstander av å kun svare med et bilde, men prinsipper er til for å brytes.

 

121386-004-04D0E536.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

ok, fint å få kjøre bil og mc sjøl (spesielt når man har vendt seg til det virker det uunnværlig), men akkurat fundamentalt for tilværelsen er det jo ikke?

 

Det kommer jo an på hvilke verdier man har. Uten å vite omtrent noe som helst om Saudi-Arabia, bortsett fra at de er et steinrikt diktatur, så vil jeg fullstendig ukvalifisert og skamløst tippe at kulturen ikke er blitt fullt så materialistisk som Norge ennå, da religionen sitter mere i.

 

 

Nja, en viss nøysomhet er kanskje gyldig for den vanlige allmennheten, men har inntrykk av at den rike eliten (i Gulf-statene generelt) fråtser vel så mye som andre steder i verden hva gjelder overdreven luksus. Men denslags er vel et globalt kjennetegn på styrtrike, de er ganske like.

 

Når det gjelder verdisyn (ang. kvinners manglende rett til bil/mc) har jeg en formening om at dette egentlig bunner i konservatisme. Uten sammenligning forøvrig, men er ikke veldig lenge siden forbudet for norske jenter å drive med ski-hopp ble opphevet. De hadde vel heller ikke lov å drive med boksing. Men ingen vil vel påstå at de var undertrykte av den grunn.

 

Å kjøre bil selv er noe man selvsagt setter pris på, men hvis man aldri har gjort det er det heller ikke noe man savner. Men denne angivelige "undertrykkelsen" har nærmest blitt et mantra i vestlig media og man gjør stort nummer ut av det.

 

Jeg har ikke noe imot kvinnelige sjåfører (det kommer nok gradvis der nede og) men fenomenet er ikke et menneskerettighetsbrudd akkurat. De kommer seg dit de skal med taxi eller privatsjåfør.

Lenke til kommentar

 

Klart, religion og materialisme er jo gjensidig utelukkende.

Alle religioner jeg vet om forkynner frasielse av det verdslige, så ja. Den tida man bruker på det verdslige, bruker man ikke på religion og vice versa.

 

Edit: Dolly Parton har jo en artig sang, der hun ber om Mercedes Benz. Dette er det selvsagt endel som gjør (well played Dolly Parton), men det er ikke kosher i hverken jødedom, islam, kristendom, buddhisme eller hinduisme, såvidt jeg kjenner til. Det bygger rett og slett på en misforståelse av det religiøse budskapet.

Flere kristne mener så lenge Jesus blir viktigere enn dine penger så hvor mange penger du tjener er irrelevante.

Det finnes også flere som tror det lønner seg å bli gode kristne folk. Det heter prosperity teologi

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Prosperity_theology

Lenke til kommentar

 

Alle religioner jeg vet om forkynner frasielse av det verdslige, så ja. Den tida man bruker på det verdslige, bruker man ikke på religion og vice versa.

 

Edit: Dolly Parton har jo en artig sang, der hun ber om Mercedes Benz. Dette er det selvsagt endel som gjør (well played Dolly Parton), men det er ikke kosher i hverken jødedom, islam, kristendom, buddhisme eller hinduisme, såvidt jeg kjenner til. Det bygger rett og slett på en misforståelse av det religiøse budskapet.

Jeg er egentlig motstander av å kun svare med et bilde, men prinsipper er til for å brytes.

 

Fair point, well made. Nå har jeg ikke spesielt interesse av å forsvare pavekirkens rikdom, da jeg generelt kan lite om den. Men det er jo verdt å merke seg at det er kirken som har et formål om å tilegne seg eiendom(for å forvalte skaperverket på geistlig vis?), ikke den vanlige katolikken i gata.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Ingen i linken din, i alle fall. Ikke Assad. Ikke IS. Ikke al-Nusra. Ikke ash-Sham. Kurderne og enkelte mindre grupper får hjelp, men jeg har ikke hørt så mye roping. Så, nei, jeg vet ikke. Det er vel derfor jeg spør.

"Annenhver" uke er det grupperinger utenfor USA's ambassade i Oslo. Ene uken er det folk som er forbannet fordi de blander seg i ting de ikke har noe med, andre uken er folk forbannet fordi de ikke blander seg inn i ting de ikke har noe med...

Forøvrig fra artikkelen:

 

Hverken myndighetene eller de vestlige jagerflyene gjorde noen forsøk på å stanse dem.

– Hvorfor var det ingen som gjorde noe før? Vi har mistet troen på at myndighetene kan beskytte oss, selv ikke vi som støtter dem, sier en av innbyggerne til New York Times.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

"Vestlige jagerflyene"

Du skriver:

 

Hvorfor lot de selv disse monstrene få vokse fritt i samfunnet deres? Hvorfor skal de alltid rope på den vestlige sivilisasjonen når alt går til helvete?

Dette underbygger du med en bisetning skrevet av Rune Ege i VG. Vi har to mulige tolkninger:

 

1. 'De' er journalister. Journalister fra VG, her representert med Ege, har latt IS/ekstremister vokse fritt i samfunnet deres. Deretter roper de etter hjelp fra Vesten.

 

2. Syrere/arabere/muslimer har latt IS/ekstremister vokse fritt i samfunnet deres. Deretter roper de etter hjelp fra Vesten.

 

Tolkning 1 er latterlig, så jeg antok du siktet til syrerne. I artikkelen din er det ingen syrere som roper om hjelp fra Vesten.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Stakkars stakkars fyr altså. Ber om å bli henrettet :(

 

Så vanvittig uhedlig, mobbet i oppveksten og nå dette. Han hadde bare kjørt feil fordi han ble skremt av en som slo han. Så opptaket fra dommen, det er jo helt sykt.

 

Her må noe gjøres, Jensegutt får ta opp dette med kompisen sin obama.

 

Syns veldig synd på han Kristoffer når jeg leste gjennom dette her. Blir skikkelig sint altså. Skal ikke reise til usa mer  :thumbdown: 

 

Skulle sett om en amerikaner hadde blitt behandlet likedan i Norge, da hadde vi fått hørt. Drittsekker. :mad:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stakkars stakkars fyr altså. Ber om å bli henrettet :(

 

Så vanvittig uhedlig, mobbet i oppveksten og nå dette. Han hadde bare kjørt feil fordi han ble skremt av en som slo han. Så opptaket fra dommen, det er jo helt sykt.

 

Her må noe gjøres, Jensegutt får ta opp dette med kompisen sin obama.

 

Syns veldig synd på han Kristoffer når jeg leste gjennom dette her. Blir skikkelig sint altså. Skal ikke reise til usa mer :thumbdown:

 

Skulle sett om en amerikaner hadde blitt behandlet likedan i Norge, da hadde vi fått hørt. Drittsekker. :mad:

Troverdighet og stereotyper gjelder her. Dette passer godt i typiske stereotyper om amerikanske rettsvesen/fengsler og aksepteres lettere

 

Minner meg om synet på OJ Simpson saken- hudfarget ditt påvirket sterkt ditt syn på saken mer enn faktene som ble presentert

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Larsgård virker som en fyr som lett blander seg inn i bråk, men det er tragisk når det får slike følger. Anbefaler å se litt på John Oliver på YouTube. Han har kjørt noen saker på amerikanske fengsler og dommere. Tragikomi hele greia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...