Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betenkelig utvikling, at det derimot er en "unntakttilstand der lov og rett ikke gjelder", ser jeg på som pølsevev. Dette er ingen tydelig grense.

AtW

Kall det hva du vil, jeg kaller dronedrapene som omtales i artikkelen forjævlige. At de er i strid med folkeretten er det liten tvil om og selv om man skulle synes det er ok at USA likviderer folk de ikke liker uten lov og dom (noe jeg ikke gjør), er det uansett vanskelig å akseptere at de dreper så mange uskyldige mennesker for å nå dem. Jeg tror menneskene som bor i disse områdene vil synes at «unntakstilstand der lov og rett ikke gjelder» er en temmelig presis beskrivelse av situasjonen.

Det har ingenting med dronene å gjøre at USA velger å akseptere drap av uskyldige mennesker, eller at krigføringen er i strid med folkeretten. Det hadde ikke vært noe bedre for de der nede om akkurat det samme skjedde uten droner.

AtW

Det er selvsagt helt sant. Poenget som gjøres i artikkelen er at når drap automatiseres, så blir det enklere å gjennomføre.

JSM er bare en mer avansert utgave av missiler som allerede fins, så hvorfor alt oppstyret?

Det kan godt hende. Men du er vel enig i at den prinsipielle problemstillingen rundt det uetiske i drap utført av roboter er en viktig en?

At det er lettere å drepe folk er et problem, men da bør de ta for seg det, istedet for å komme med underlige og misvisende påstander for å tiltrekke seg oppmerksomhet.

AtW

Lenke til kommentar

10904111_776406815780685_750794430805994

I Norge er det mange politikere og velgere som ikke ser nytten og verdien i ytringsfriheten. Dette må nok virke absurd for mennesker som Raif Badawi som er blitt dømt til flere års fengsel og 1000 piskeslag. For det er det han risikerte og ble dømt til - kun ved å opprette en liberal nettside.

http://www.amnesty.no/aksjon/tusen-piskeslag-for-nettside

Her er vårt syn på ytringsfriheten
http://liberalistene.org/kunnskap/hva-er-ytringsfrihet/

Endret av тurbonєℓℓo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lyst til å diskutere noe som involverer IS, ISIS, ISIL eller hva du nå skal kalle det? Jeg oppfordrer herved å bruke uttrykket 'Daesh': http://www.dagbladet.no/2015/01/25/nyheter/isil/terror/37363056/

Daesh er et akronym for en arabisk variant av et av gruppas navn, «al-Dawla al-Islamyia fil Iraq waal Sham». Enkelte av gruppas tilhengere hater angivelig bruken av Daesh, fordi det har utviklet seg til å bli en nedsettende betegnelse, og fordi det ikke inkluderer ordet islam, samt at det for mange er blitt en betegnelse på fanatikere.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

(Ytre) venstre koallisjonen vant valget i Hellas, noen som vet hvordan politikk de vil legge seg på.

Blir det sosialisme, eller all out kommunisme?

Det blir i alle fall ikke kommunisme. Det blir enten sosialisme, eller at de bøyer seg og fører samme økonomiske politikk som de andre partiene før dem, i tråd med troikaens krav. Du kan jo lese denne artikkelen, skrevet av et parlamentsmedlem i valgforbundet SYRIZA, om du vil. Det står i alle fall litt om deres perspektiv der.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde ikke regnet med noe kommunisme nei.
Takk, skal se om jeg får tid til å lese den i løpet av dagen.

Hellas har jo i bunn og grunn seg selv å takke for dette, altså folket.

I en økonomi hvor 60% av alle transaksjoner går "under bordet" så er det noe galt med holdningene til folk!

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde ikke regnet med noe kommunisme nei.

Takk, skal se om jeg får tid til å lese den i løpet av dagen.

Hellas har jo i bunn og grunn seg selv å takke for dette, altså folket.

I en økonomi hvor 60% av alle transaksjoner går "under bordet" så er det noe galt med holdningene til folk!

Nå er det et ganske skarpt skille mellom folket som sådan, og de som faktisk tjener mest på korrupsjonen. At folket har mistet troen på myndighetene, er ikke det minste rart. Her er det kapitalister som har tatt seg til rette lenge, så skyld ikke på folket for øvrig. Det er blodig urettferdig.

Om du hadde sittet og sett på skattepengene dine forsvinne uten at du fikk noe igjen for dem, så hadde også du handlet deretter.

Edit: Da er det akkurat blitt klart at Syriza danner koalisjonsregjering med ANEL (Uavhengige Grekere, et utbryterparti fra Nytt Demokrati).

Endret av Imsvale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...