Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen ganger blir kontrastene fiction vs virkelighet påtrengende tydelig

 

YLVIS gutta - The fox (423 millioner views)

 

 

CBCHTBK.png

 

 

vs

 

Norsk bur-rev

 

 

a2YQDQw.png

 

 

Hvis sistnevnte stakkar hadde fått like mange fans som Ylvis reven, kunne han kanskje sett lysere på fremtiden.

Stem på liberalistene, og du slipper å betale for dyreplageriet :) Endret av тurbonєℓℓo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det beste intervjuet jeg har sett denne uken. Informativt og fritt for innholdsløst pjatt. Norsk tv kunne ha mye å lære.

 

John Perkins on Embracing Cuba, TPP Kiss of Death & Restoring the Life Economy

 

 

 

Merry Xmas alle sammen!

God Jul alle sammen!! :)

Ønsker dere og de andre PRS-traverne en god jol og et riktig godt nytt år.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Kan vi ikke se å få stoppet disse syke dyrene? Tar livet av mennesker

 

Vi bør sammen bli enige om, at vi ikke godtar slike tilstander i verden. I dag. Nå må det snart bli en slutt.

Saudi-Arabia er IS, bare støttet av vesten og uten krig. Selvsagt kan ikke alle være "våres fiender", men litt synd at det ikke kan snakkes litt høyere om hva mange av gulf-landene faktisk er, og sette ting i litt mer perspektiv.

Lenke til kommentar

Permanent unntakstilstand

Leder skrevet av Ingrid Grønli Åm

 

Neste år starter testflygningene av det norske forsvarets storsatsing: det autonome våpensystemet Joint Strike Missile. Forsvarets hjertebarn normaliserer en unntakstilstand der lov og rett ikke lenger gjelder.

klikk her

 

 

Suppler med Frida Skatviks mer utfyllende artikkel her.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Betenkelig utvikling, at det derimot er en "unntakttilstand der lov og rett ikke gjelder", ser jeg på som pølsevev. Dette er ingen tydelig grense.

 

AtW

 

Kall det hva du vil, jeg kaller dronedrapene som omtales i artikkelen forjævlige. At de er i strid med folkeretten er det liten tvil om og selv om man skulle synes det er ok at USA likviderer folk de ikke liker uten lov og dom (noe jeg ikke gjør), er det uansett vanskelig å akseptere at de dreper så mange uskyldige mennesker for å nå dem. Jeg tror menneskene som bor i disse områdene vil synes at «unntakstilstand der lov og rett ikke gjelder» er en temmelig presis beskrivelse av situasjonen.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Betenkelig utvikling, at det derimot er en "unntakttilstand der lov og rett ikke gjelder", ser jeg på som pølsevev. Dette er ingen tydelig grense.

 

AtW

 

Kall det hva du vil, jeg kaller dronedrapene som omtales i artikkelen forjævlige. At de er i strid med folkeretten er det liten tvil om og selv om man skulle synes det er ok at USA likviderer folk de ikke liker uten lov og dom (noe jeg ikke gjør), er det uansett vanskelig å akseptere at de dreper så mange uskyldige mennesker for å nå dem. Jeg tror menneskene som bor i disse områdene vil synes at «unntakstilstand der lov og rett ikke gjelder» er en temmelig presis beskrivelse av situasjonen.

 

 

Det har ingenting med dronene å gjøre at USA velger å akseptere drap av uskyldige mennesker, eller at krigføringen er i strid med folkeretten. Det hadde ikke vært noe bedre for de der nede om akkurat det samme skjedde uten droner.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Betenkelig utvikling, at det derimot er en "unntakttilstand der lov og rett ikke gjelder", ser jeg på som pølsevev. Dette er ingen tydelig grense.

 

AtW

 

Kall det hva du vil, jeg kaller dronedrapene som omtales i artikkelen forjævlige. At de er i strid med folkeretten er det liten tvil om og selv om man skulle synes det er ok at USA likviderer folk de ikke liker uten lov og dom (noe jeg ikke gjør), er det uansett vanskelig å akseptere at de dreper så mange uskyldige mennesker for å nå dem. Jeg tror menneskene som bor i disse områdene vil synes at «unntakstilstand der lov og rett ikke gjelder» er en temmelig presis beskrivelse av situasjonen.

 

 

Det har ingenting med dronene å gjøre at USA velger å akseptere drap av uskyldige mennesker, eller at krigføringen er i strid med folkeretten. Det hadde ikke vært noe bedre for de der nede om akkurat det samme skjedde uten droner.

 

AtW

 

 

Det er selvsagt helt sant. Poenget som gjøres i artikkelen er at når drap automatiseres, så blir det enklere å gjennomføre.

 

 

JSM er bare en mer avansert utgave av missiler som allerede fins, så hvorfor alt oppstyret?

 

Det kan godt hende. Men du er vel enig i at den prinsipielle problemstillingen rundt det uetiske i drap utført av roboter er en viktig en?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Artikkelen refererer til at missilet har en avansert autopilot for å komme seg til det menneskevalgte målet og spekulerer i at systemet snart kan utvides til å velge oppdrag og mål selv, når det vil.

 

Det mener jeg er å strekke saken fra virkeligheten og over en prinsipiell grense inn til fiksjonens verden. I fiksjonens verden tråkkes det ettertraktelig over etiske grenser som så forsøkes dradd tilbake til virkelighetens verden for å skape et fiktivt poeng.

 

Valg av militære mål vil aldri gå på autopilot og aldri åpnes for det i noe sivilisert lands lovverk, ei heller med unntak. Det er så vidt jeg kjenner saken heller ikke gjort her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...