Sheasy Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Se veldi intellent ord Jeg mener nå fortsatt at Priim traff spikeren på hodet. Regner med at surrehuene i Frp har innsett at de selger en løgn for lenge siden og nå benytter speil og røyk som verktøy for å skjule det. Når velgerne deres innser dette, vil det nok være et godt tidspunkt å starte et nytt parti for indignerte idioter. For all del, humor på FRP sin bekostning er noe jeg alltid støtter, men er det noe grunn til å anta at andre velgere har mer innsikt verdt å snakke om? Med andre ord: det er godt mulig FRP-velgere har en tendens til å være enkle/idioter, men kan man ikke si det samme om resten av befolkningen? At Jensen & co selger en løgn er rimelig åpenbart, men igjen, gjør ikke resten av politikerne akkurat det samme? 7 måneder inn i en regjeringsperiode der de er det minste partiet i en mindretallsregjering, det er kanskje litt tidlig å konkludere? Jeg tror også de tar en SV, men det er (sannsynligvis) lenge igjen enda. 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Se veldi intellent ord Jeg mener nå fortsatt at Priim traff spikeren på hodet. Regner med at surrehuene i Frp har innsett at de selger en løgn for lenge siden og nå benytter speil og røyk som verktøy for å skjule det. Når velgerne deres innser dette, vil det nok være et godt tidspunkt å starte et nytt parti for indignerte idioter. For all del, humor på FRP sin bekostning er noe jeg alltid støtter, men er det noe grunn til å anta at andre velgere har mer innsikt verdt å snakke om? Med andre ord: det er godt mulig FRP-velgere har en tendens til å være enkle/idioter, men kan man ikke si det samme om resten av befolkningen? At Jensen & co selger en løgn er rimelig åpenbart, men igjen, gjør ikke resten av politikerne akkurat det samme? 7 måneder inn i en regjeringsperiode der de er det minste partiet i en mindretallsregjering, det er kanskje litt tidlig å konkludere? Jeg tror også de tar en SV, men det er (sannsynligvis) lenge igjen enda. Det har litt med hvilken velger-gruppe de sikter seg innpå. Det er som tidligere nevnt de som ikkje forstår seg på det økonomiske aspektet av poltikken som stemmer FrP. De har gjerne ett ønske om at vi skal leve litt som folk gjør i Dubai. 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Det har litt med hvilken velger-gruppe de sikter seg innpå. Det er som tidligere nevnt de som ikkje forstår seg på det økonomiske aspektet av poltikken som stemmer FrP. De har gjerne ett ønske om at vi skal leve litt som folk gjør i Dubai. Det er tidligere nevnt av deg, ja. Det er ingen tvil om at FRP sanker en god del stemmer ved å fokusere på lavere avgifter og mindre innvandrere. Samtidig sanker KRF stemmer med restriktiv ruspolitikk og en dårlig skjult skepsis til homofile og abort, MDG med å være grønne og SV ved å "utrydde fattigdom" og å "ta de rike". Jeg ser ingen grunn til å anta at gjennomsnittsvelgeren har peiling på økonomi, uavhengig av hvilket parti han/hun stemmer på. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Jeg antar at de velgeren som klarer å styre sin egen husholdning inkl. eget budsjett, har minst like god peiling på økonomi, som den jevne politiker - uavhengig av partitilhørighet Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Jeg antar at de velgeren som klarer å styre sin egen husholdning inkl. eget budsjett, har minst like god peiling på økonomi, som den jevne politiker - uavhengig av partitilhørighet Dette er jeg veldig enig i. Men det vil likevel ikke si at den gjevne velgeren har god peiling på økonomi. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Jeg antar at de velgeren som klarer å styre sin egen husholdning inkl. eget budsjett, har minst like god peiling på økonomi, som den jevne politiker - uavhengig av partitilhørighet Dette er jeg veldig enig i. Men det vil likevel ikke si at den gjevne velgeren har god peiling på økonomi. Enig, men hvem har nå egentlig det, og ikke minst, er sånne økonomi-spesialister noe man skal stole på, eller ber de fleste av dem for sin syke mor ..? Jeg mener, vi mennesker som enkeltindivider sitter med en forsvinnende liten flik av kunnskaper om helheten vi kaller "sivilisasjonen", og selv om vi fordyper oss en en spesiell detalj i heheten og blir spesialister på akkurat den biten, betyr ikke det annet enn at man vet alt om ingenting, og intet blir mer sikkert hva angår veien videre fremover. Vi har en lei tendens til å stole på så kalt kunnskapsrike mennesker, og glemmer at de er akkurat som oss andre, men bare litt mer interessert i ett lite emne Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Helt klart. Vi må kunne tenke selv, og fatte beslutninger og meninger på egne tanker. Samtidig synes jeg det er utrolig viktig at vi er ydmyke og klar over at vi egentlig kan og forstår veldig lite av det som skjer i verden rundt oss. Forøvrig et artig skråblikk på saken fra Dag Sørås: Tenker spesielt på mellom 1:15 og 1:46. Det er selvfølgelig humoristisk ment, men jeg synes det ligger noe interessant i det. Plutselig kan hvem som helst bli ekspert på hva som helst. Vi blir rett og slett manipulert av andre sine meninger og fører disse videre som bastante fakta. Nå kan det hende dette ikke var så veldig relevant til det som ble diskutert her akkurat nå. Isåfall får dere ha meg unnskyldt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Minner meg om en dokumentar om planleggingen og den mangel på relevant informasjon som "vesten" hadde før overfallet på Irak .. Det var skremmende å få fortalt av nøkkelpersoner innenfor etterretningen, si noe sånt som at de visste mindre om den faktiske situasjoen, enn den jevne Internett bruker kunne samle i løpet av noen timer på google. De visste omtrent ingenting, og likevel bare peisa de på .. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Det er heldigvis lett å lett å kjenne igjen de som ikke har greie på økonomi og budsjett. Det er papegøyene som ikke har egne meninger. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Ok, men de må for all del ikke bestemme utviklingen. Eller bli tillagt mer vekt enn de fortjener Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Jeg kan ikke skjønne at det er noe problem at økonomikunnskaper ikke er spesielt gode blant vanlige folk. De har vanligvis ikke makt eller sitter i noen posisjon hvor de kan gjøre noe galt. De som hevder å være eksperter derimot, det er de man virkelig skal passe seg for. De har alltid en løsning, men det betyr vanligvis at vanlige folk vil lide. Uansett finnes det ikke riktige svar i økonomi. Det er på tide å slutte å behandle det som noe det ikke er. Økonomi er ikke en vitenskap. Endret 20. mai 2014 av Irrasjonell Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Selvfølgelig finnes det riktige svar, bare ikke på alle spørsmål. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Ganske underholdende diskusjon mellom lederen i FPU og en agronom. http://www.vgtv.no/#!/video/82346/se-den-heftige-spontandebatten-mellom-agronomen-og-fpu-lederen 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Jeg har ett inntrykk av at de som stemmer FrP - Uten å dra alle over en kam ofte er det jeg omtaler som litt 'enkle mennesker' som gjerne ikke har allverdens innsikt i hverken økonomi, administrasjon, internasjonale avtaler og andre politiske prosesser.Jeg er ikke FrPer, men jeg sitter med det samme inntrykket om folk som stemmer SV og Rødt. Mennesker med svært lavt kunnskapsnivå og innsikt. Svært enkle mennesker. Jeg har blant annet spurt noen 'FrPere' i min omgangskrets om ting som handlingsregelen uten at det tilsynelatende virker som om dem har noe kjennskap til hva det er for noe. Ting som EØS sammarbeidet og andre internasjonale avtaler virker i grunn som noe dem egentlig ønsker å frastå fra uten å egentlig ta for seg konsekvensene. Handlingsregelen har vi fleste hørt om, men jeg tror de ferreste uavhengig av parti har stor innsikt i hva "den er for noe". Det er gjerne de som sitter med en million 'enkle' løsninger for å bedre en situasjon uten å egentlig ta for seg prosessen med å gjøre det og hva det går på bekostning av.Men dette er jo mest typisk sosialister og sosialdemokrater, ikke for FrPere. Dumme folk som tror de vet bedre hva folk trenger enn hva folk selv... De har så dårlige ideer at de må presses på befolkningen med statsmakt.. Derav er dem gjerne opptatt av innvandring, vei og skatter og avgifter.Og dette er ikke de andre partiene? SV, AP osv? Men dem ser ikke sammenhengen med at mindre inntekter gir lavere økonomisk handlingskraft. Når du nevner slikt for dem begynner dem å snakke om å kutte i bistander og investeringer utenfor riksgrensen, noe som selvfølgelig er lett å prate om uten å egentlig ta for seg hva det faktisk innebærer. De fleste oppegående FrPere som diskuterer politikk har like mye greie på dette som oppegående [sett inn partitilhørlighet]... Men så kommer det mer dumskap fra partiene på venstresiden enn fra høyresiden... Ingen tvil. Det er nok en grunn til at vi har sett såpass minimale forandringer som det FrP faktisk frontet før valget, det er fordi at det å forandre allverdens mye av det poltiske mønstert vi har i Norge er lite hensiktsmessig.Det er ikke så stor forskjell på FrP, Høyre, AP og SV om du måtte tro det... Det er ikke bare de som sier dumme ting. Det du sier her er ikke så veldig glupt det heller. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Se veldi intellent ord Jeg mener nå fortsatt at Priim traff spikeren på hodet. Regner med at surrehuene i Frp har innsett at de selger en løgn for lenge siden og nå benytter speil og røyk som verktøy for å skjule det. Når velgerne deres innser dette, vil det nok være et godt tidspunkt å starte et nytt parti for indignerte idioter. For all del, humor på FRP sin bekostning er noe jeg alltid støtter, men er det noe grunn til å anta at andre velgere har mer innsikt verdt å snakke om? Med andre ord: det er godt mulig FRP-velgere har en tendens til å være enkle/idioter, men kan man ikke si det samme om resten av befolkningen? At Jensen & co selger en løgn er rimelig åpenbart, men igjen, gjør ikke resten av politikerne akkurat det samme? 7 måneder inn i en regjeringsperiode der de er det minste partiet i en mindretallsregjering, det er kanskje litt tidlig å konkludere? Jeg tror også de tar en SV, men det er (sannsynligvis) lenge igjen enda. Det er du som treffer spikeren på hodet i denne sammenheng! For du sier ikke: "Våre politiske motstandere er idioter og surrehuer" hvorpå noen svarer: "Der traff du spikeren på hodet", samt bare kommer med ubegrunnede påstander... Du sier hvordan ting faktisk er, og det er innlysende. Det er bra vi har sånne som deg her også, ikke bare venstreorienterte propagandister som slikker hverandre opp etter ryggen og mener at alt det som blir sagt av negative ting om meningsmotstanderne deres er blinkskudd og spikerhodetreff... Endret 22. mai 2014 av turbonello 1 Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Eh, det er ikke en myte at FrP gjør det dårlig blant høyt utdannede. Forskerne har pekt på dette lenge. Faktisk klarte de knapt sperregrensen blant dem med mer enn fire års høyskole- eller universitetsutdanning. Disse stemmer gjerne på partier som Høyre, Venstre og SV. http://blogg.tv2.no/kjetilloset/2013/05/25/det-store-gubbepartiet/http://blogg.tv2.no/kjetilloset/2013/05/25/det-store-gubbepartiet/ http://www.forskning.no/artikler/2009/september/229194 Riktig at utdannelse ikke nødvendigvis sier noe om hvor smart du er, men naturlig å tro at det ihvertfall er en indikator på kunnskapsnivå. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Utdannelse sier i grunn ikke så veldig mye om ett menneske. Hvor mange år du bruker på skolen gjenspeiler i grunn ingenting av hva du klarer å utrette i arbeidslivet. Eller i livet øvrig. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Utdannelse sier i grunn ikke så veldig mye om ett menneske. Hvor mange år du bruker på skolen gjenspeiler i grunn ingenting av hva du klarer å utrette i arbeidslivet. Eller i livet øvrig. Ikke nødvendigvis nei, men det sier ofte noe om kunnskapsnivå. Selvsagt vil det ikke alltid være sånn, men gjennomsnittlig kunnskapsnivå er antagelig noe høyere blant dem med et par år på universitet enn hos de som ikke har fullført videregående. Ihvertfall på noen områder. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Utdannelse sier i grunn ikke så veldig mye om ett menneske. Hvor mange år du bruker på skolen gjenspeiler i grunn ingenting av hva du klarer å utrette i arbeidslivet. Eller i livet øvrig. Det er ganske godt korrelert, så det gjennspeiler en god del. AtW Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Utdannelse sier i grunn ikke så veldig mye om ett menneske. Hvor mange år du bruker på skolen gjenspeiler i grunn ingenting av hva du klarer å utrette i arbeidslivet. Eller i livet øvrig. Ikke nødvendigvis nei, men det sier ofte noe om kunnskapsnivå. Selvsagt vil det ikke alltid være sånn, men gjennomsnittlig kunnskapsnivå er antagelig noe høyere blant dem med et par år på universitet enn hos de som ikke har fullført videregående. Ihvertfall på noen områder. Det store spørsmålet er hvor lenge det er representabelt og hva man legger i kunnskap. Jeg har eksempelvis ingen formell utdanning men ser på meg selv om en forholdsvis samfunnsorientert mann :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå