Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Hva det angår språkforskjeller i det norske språk tror nok ikke bare det er disse ordene som blir allmenne aksepterte, vi kommer, slik vi alltid har gjort, til å se at flere av de ordene vi i dag kaller for språ- og talefeil blir godt brukte og ikke minst godkjente norske ord. At en slik utvikling kan virke håpløs i dag er for det første naturlig, og for det andre forstålig. Men jeg mener at en slik utvikling er en utvikling i riktig rettning, for et språk skal først og fremst legge til rette for enkel og grei kommunikasjon, siden en talefeil faktisk har opstått fordi man fant ut det ville være enklere å utale det på en slik måte kontra en riktig måte, vil det også bli lettere å kommunisere når man innlemmer dagens talefeil. For det er det språk er; en lett måte å kommunisere mellom individer på. Så med andre ord; jeg tror nok du må belage deg på å rømme landet om pluss-minus tyve år.

6221889[/snapback]

Det er ikke snakk om forenklinger eller omskrivinger, det er snakk om at noen sier eeeøøøøøhhhh før eller i annenhver setning. Dét er ikke forenklende, bare irriterende. Jensemann bør heller ta "dramatiske pauser" med munnen lukket, da virker det mye proffere.

6221972[/snapback]

 

... Og det gjelder ikke bare Stoltenberg, det gjelder den store majoriteten både på tinget og i gata, dette kan anses, om ikke som en språkfeil, men i hvert fall som en sterk svakhet i språket. hva det angår alle dagens språk-, talefeil eller andre svakheter i språket så jeg tror det er en nødvendig utvikling at det blir allment akseptert. For det er ikke fordi Stoltenberg, eller mannen i gata for den saks skyld, synes det er så uhorvelig morsomt å si ehh, øhhh og andre enkle "endinger", men fordi det er enklere å si slik. Som jeg påpekte istad; språk er kun, og da mener jeg kun, til fordi man ønsker en enkel og grei kommunikasjonsmetode mellom seg og det en har interesse av. Viss majoriteten av befolkningen faktisk mener det er enklere å si øhh, ehh, isteden for å bare holde det sammhengende, ser jeg ikke at dette nødvendigvis er en gal utvikling. Men det er ikke til å skjule under en stol at det å tenke høyt har blitt vanligere og vanligere fenomen, også på tinget (de hadde faktisk en episode om dette fenoment på typisk norsk her forleden dag).

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener det ikke er upassende å stille litt høyere krav til formidlingsevnen til en topp-politiker som Stoltenberg, enn til en tilfeldig person på Carl Johan... hvis det er standard med en eeeehhhh i hver setning om 20 år så rømmer jeg landet.  ;)

6220563[/snapback]

Gode formuleringsevner virker ikke å være et hinder for toppledere i andre land, jf USA. Stoltenbergs tenkepauser blir som konfusiansk resonnering i forhold.

Lenke til kommentar

Nok et eksempel på den elendige rettssystemet vi har i dag:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1337481.ece

 

En 21 år gammel kvinne er i Moss tingrett dømt til to og et halvt års ubetinget fengsel for å ha voldtatt en mann med flaske og torturert ham.

 

...

 

I dommen fra Moss tingrett slås det fast at den 21 år gamle kvinnen tok initiativet til voldtekten og framsto som lederen av torturen som fulgte. Med seg hadde hun en da 16 år gammel gutt og en 20 år gammel mann.

 

...

 

Offeret ble brent med sigarettglo, fikk dryppet smeltet stearin på ryggen, slått med en stekespade, sparket og slått over hele kroppen. I løpet av mishandlingen fikk han også trædd en søppelsekk over hodet.

 

To og et halv år.. For (gruppe?)voldtekt og meget grov mishandling?

Det jeg reagerer mest på er det utrolige tafattet straffeutmålingen aktoren ønsket, og hva dommen egentlig ble:

 

Aktor Per Egil Volledal ba om tre års fengsel for kvinnen, mens 21-åringen og 18-åringen skulle dømmes til to og et halvt år fengsel hvorav seks måneder måtte sones.

 

De tre er også dømt til å betale voldtektsofferet 100.000 kroner til sammen i erstatning.

 

En kompis av meg ble slått ned med en sten, og han fikk 40.000 i erstattning. Her er det 3 stykker som voldtar og mishandler på det groveste, og alt de får er 2-3 år og 100.000 (fordelt på 3 stk)?

 

Skremmende.

Lenke til kommentar
Som jeg påpekte istad; språk er kun, og da mener jeg kun, til fordi man ønsker en enkel og grei kommunikasjonsmetode mellom seg og det en har interesse av. Viss majoriteten av befolkningen faktisk mener det er enklere å si øhh, ehh, isteden for å bare holde det sammhengende, ser jeg ikke at dette nødvendigvis er en gal utvikling. Men det er ikke til å skjule under en stol at det å tenke høyt har blitt vanligere og vanligere fenomen, også på tinget (de hadde faktisk en episode om dette fenoment på typisk norsk her forleden dag).

6222084[/snapback]

Du overser en vesentlig forskjell mellom Jens og den øvrige befolkning. I en normal samtale kan tilhørerne telles på fingrene. Kommunikasjonen er toveis, så om noe er uklart kan det forklares på nytt, eller den som snakker kan få beskjed om å snakke tydligere. En slik luksus har ikke Jens når han opptrer på TV eller på Tinget. Kravet til muntlig språk må være strengere enn det som ellers er vanlig.
Lenke til kommentar
Viss majoriteten av befolkningen faktisk mener det er enklere å si øhh, ehh, isteden for å bare holde det sammhengende, ser jeg ikke at dette nødvendigvis er en gal utvikling. Men det er ikke til å skjule under en stol at det å tenke høyt har blitt vanligere og vanligere fenomen, også på tinget (de hadde faktisk en episode om dette fenoment på typisk norsk her forleden dag).

6222084[/snapback]

Istedet for å si eeeehhh kan man bare holde snavla et sekund eller to. Dette burde Jensegutten lært i AUF. Jeg antar AUF kjører både tale- og debattkurs. Hvis ikke er han sikkert velkommen til å bli med på et slikt kurs i FpU-regi, man er som kjent aldri for gammel til å lære. :whistle: Bare for å ha sagt det, så er det fullt mulig å lære seg av med den uvanen det er å bedrive massekommunikasjon med pauselyder.

 

Hva som er forholdene i USA er forsåvidt mindre relevant, det betyr bare at de har en enda større utfordring innen kommunikasjonsopplæring der..

 

Edit: Og det er ikke noe angrep på Statsministeren som person, det er bare et vennlig tips til en meget aktuell og enkel forbedring av måten han fremtrer på.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Viss majoriteten av befolkningen faktisk mener det er enklere å si øhh, ehh, isteden for å bare holde det sammhengende, ser jeg ikke at dette nødvendigvis er en gal utvikling. Men det er ikke til å skjule under en stol at det å tenke høyt har blitt vanligere og vanligere fenomen, også på tinget (de hadde faktisk en episode om dette fenoment på typisk norsk her forleden dag).

6222084[/snapback]

Istedet for å si eeeehhh kan man bare holde snavla et sekund eller to. Dette burde Jensegutten lært i AUF. Jeg antar AUF kjører både tale- og debattkurs. Hvis ikke er han sikkert velkommen til å bli med på et slikt kurs i FpU-regi, man er som kjent aldri for gammel til å lære. :whistle: Bare for å ha sagt det, så er det fullt mulig å lære seg av med den uvanen det er å bedrive massekommunikasjon med pauselyder.

 

Hva som er forholdene i USA er forsåvidt mindre relevant, det betyr bare at de har en enda større utfordring innen kommunikasjonsopplæring der..

 

Edit: Og det er ikke noe angrep på Statsministeren som person, det er bare et vennlig tips til en meget aktuell og enkel forbedring av måten han fremtrer på.

6222336[/snapback]

 

Om han kunne ha holdt kjeft i de få sekundene eller ei er for så vidt totalt irrelevant, da det absolutt ikke er nødvendig å snakke i det hele tatt, og det er i hvert fall ikke nødvendig å innlemme talefeil som gjør det enklere for en å bruke språket. Talefeilene kan selvsagt avlæres, ellers hadde det faktisk ikke ekistert en slik talefeil, naturlig nok, da det ikke vil vært noen som hadde hatt en mulighet til å lære noe annet, og det ville heller ikke vært noen som hadde hatt en mulighet til å si det var galt, da alle vi snakket slikt selv. En talefeil vil alltid kunne rettes på, men man skal heller sette spørsmålstegn ved om det faktisk er ønskelig å gjør det. Det er mye i dagens samfunn som kan rettes på, og det meste er faktisk mulig å rette på også, bare man tar seg tid, og det er her det essensielle i sammhengen ligger. For som jeg nevnte i stad, all mulig form for språklig kommunikasjon eksister kun på det premisset at det skal være enklest mulig på en eller annen måte, og derfor er det viktgi å innlemme slike talefeil til en viss grense. For man må faktisk, og det kan ikke diskuteres, bruke tid på å ikke lære seg slike naturlige "endinger" og korte stavelser som det.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Som jeg påpekte istad; språk er kun, og da mener jeg kun, til fordi man ønsker en enkel og grei kommunikasjonsmetode mellom seg og det en har interesse av. Viss majoriteten av befolkningen faktisk mener det er enklere å si øhh, ehh, isteden for å bare holde det sammhengende, ser jeg ikke at dette nødvendigvis er en gal utvikling. Men det er ikke til å skjule under en stol at det å tenke høyt har blitt vanligere og vanligere fenomen, også på tinget (de hadde faktisk en episode om dette fenoment på typisk norsk her forleden dag).

6222084[/snapback]

Du overser en vesentlig forskjell mellom Jens og den øvrige befolkning. I en normal samtale kan tilhørerne telles på fingrene. Kommunikasjonen er toveis, så om noe er uklart kan det forklares på nytt, eller den som snakker kan få beskjed om å snakke tydligere. En slik luksus har ikke Jens når han opptrer på TV eller på Tinget. Kravet til muntlig språk må være strengere enn det som ellers er vanlig.

6222215[/snapback]

 

 

Personlig har jeg ingen problemer med å oppfatte hva Stoltenberg sier, selv om jeg til tider skulle ønske jeg hadde det, og dette til tross for at han bruker en hel hærskare med ehh, øhh og et par hm. Og det essensielle med et språk er at det skal være anvendelig, ikke at det skal beskytte rundt ens interesser om kulturarv og nasjonaldyrkning. Men jeg ser ikke det store problemet med å si ehh eller øhh i setninger, selv om det skal sies at Stoltenberg er blant de verre her, men jeg tror hovedproblemet i språket til Stoltenberg ligger i den uklare uttalen han har. Men hva kan man vel regne med når man har en slik en far.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Interessant.

 

Selv opposisjonen og særlig partiene Høyre og Venstre, som pr. definisjon skal forsvare personlig frihet sitter på gjerdet og holder munn.  :thumbdown:

6221749[/snapback]

Interessant? Dette er gammelt nytt. Fascismen er på vei til å ta over i Høyre, og partiet argumenterte kraftig for at vi skulle knuse individets rettigheter og det frie marked, og gjøre det ulovlig å bryte kopisperrer. Den såkalte "MP3-loven" ble heldigvis drept og erstattet med en med mindre fascistisk snitt, men Høyre, Venstre og Krf vil for meg være fascistpartiene som ville ødelegge individet og det frie markedet i Norge.

 

Og så Venstre da. Fy faen.

Lenke til kommentar
Nok et eksempel på den elendige rettssystemet vi har i dag:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1337481.ece

 

En 21 år gammel kvinne er i Moss tingrett dømt til to og et halvt års ubetinget fengsel for å ha voldtatt en mann med flaske og torturert ham.

Hmm, dette er ikke saken da kvinnen ble voldtatt av "offeret", men ble ignorert og latterliggjort av politiet, slik at hun til slutt ble så desperat at hun måtte ta saken i egne hender?

Lenke til kommentar
Nok et eksempel på den elendige rettssystemet vi har i dag:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1337481.ece

 

En 21 år gammel kvinne er i Moss tingrett dømt til to og et halvt års ubetinget fengsel for å ha voldtatt en mann med flaske og torturert ham.

Hmm, dette er ikke saken da kvinnen ble voldtatt av "offeret", men ble ignorert og latterliggjort av politiet, slik at hun til slutt ble så desperat at hun måtte ta saken i egne hender?

6223828[/snapback]

 

Det er jeg faktisk ikke klar over, rart det ikke kommer frem i artikkelen.

Lenke til kommentar

Hagen i kjent spor?

 

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article796245.ece

http://www.nettavisen.no/innenriks/politik...ticle651660.ece

 

Kan ikke se at Hagen baserer sitt fremmedfiendtlige utsagn på noe konkret i denne saken, men bruker det (i kjent stil) som et element for å trekke Ramin-Osmundsens integritet i tvil. Bare for å trekke skillet mellom oss og dem skikkelig opp, "dem" må vi tydeligvis ha et ekstra øye på.

 

edit: DN siterte litt merkelig, la til samme sak (NTB i begge tilfeller) fra Nettavisen

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Hagen i kjent spor?

 

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article796245.ece

http://www.nettavisen.no/innenriks/politik...ticle651660.ece

 

Kan ikke se at Hagen baserer sitt fremmedfiendtlige utsagn på noe konkret i denne saken, men bruker det (i kjent stil) som et element for å trekke Ramin-Osmundsens integritet i tvil. Bare for å trekke skillet mellom oss og dem skikkelig opp, "dem" må vi tydeligvis ha et ekstra øye på.

 

edit: DN siterte litt merkelig, la til samme sak (NTB i begge tilfeller) fra Nettavisen

6226054[/snapback]

At Hagen gidder! Har betydelig sympati for Støre her.

Det er faktisk ikke slik at man må være norsk statsborger for å kunne ha en slik still Osmundsen hadde! Det strider ikke imot norsk grunnlov som Støre bekreftet.

At Hagen gjør noe slikt er jo ikke direkte overraskende men å komme med noe slikt er rett og slett på grensen til rasisme og igjen viser litt av den politikken Hagen fører/har ført

Lenke til kommentar
Nei, de gjør ikke det. Rase har ingen verdens ting med nasjonalitet å gjøre. Støre er bare desperat fordi han vet at han har driti på draget.

6227259[/snapback]

I Aftenpostens artikkel er kritikken litt skarpere. Der kommer rasedelen frem:

 

NORAD-sjefen.

Støre lurer på om Hagen også mener vi nå skal være i tvil om hvorvidt den nye danske NORAD-direktøren, Poul Engberg-Pedersen, vil bidra til å vanskjøtte norske bistandsmidler.

 

- Skal vi legge til grunn at alle som jobber i norske bedrifter, men ikke har norsk pass - handler mot bedriftenes interesser?

 

- Tror du Hagen hadde komme med tilsvarende utspill dersom Ramin-Osmundsen var hvit?

 

- Bare det at det er grunn til å tvile på svaret, etterlater en ubehagelig smak i munnen, sier Jonas Gahr Støre.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1338019.ece

Lenke til kommentar

Og nasjonal opprinnelse er for øvrig innbefattet av rasismebegrepet, jf. eksempelvis straffelovens § 135.a. Men at Ramin-Osmundsen var fransk av den feile typen må en nesten anta som et underliggende motiv.

 

Lurer på om Eva Joly møtte slike holdninger i Frankrike..

 

For øvrig:

http://www.aftenposten.no/meninger/leder_m...icle1337974.ece

 

Dette er et råttent utspill. Ikke bare tar Hagen feil når han påberoper seg at ansettelsen av henne er grunnlovsstridig. Verre er det at en av landets viktigste politikere bevisst legger opp til at vi skal mistro lojaliteten til utenlandske statsborgere som har valgt å bo og virke i Norge. Slik bidrar han til å spre den gift som resulterer i fremmedfiendtlighet.

 

Selvsagt vil Carl I. Hagen benekte dette. Samtidig vet landets mest erfarne politiker - og skaperen av en suksessfylt populistisk bevegelse - nøyaktig hva han gjør.

 

I hele sin politiske karrière har Carl I. Hagen med jevne mellomrom sparket til grupper som fra før har stått utsatt til. Denne gang var angrepsmålet en avgått UDI-direktør som samtidig er et symbol på en viktig, flott og nødvendig gruppe i det norske samfunnet.

 

Carl I. Hagen burde be Manuela Ramin Osmundsen om unnskyldning. Men han kommer ikke til å gjøre det. Så stor er han ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...