Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er godt samfunn? Er samfunn der folk er lykkelige?

AtW

Ja. Et godt samfunn er et samfunn der folk er lykkelige, hvor det er liten eller ingen korrupsjon.

Og hvor vi er frie fra unødvendig statlig overformynderi, og hvor det er lite fattigdom.

Fred og frihet er altså svært viktige komponenter.

Slik bekjemper du fattigdom:

Skaper frihandel fred?

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Et godt samfunn er et samfunn der folk er lykkelige, hvor det er liten eller ingen korrupsjon.

Og hvor vi er frie fra unødvendig statlig overformynderi, og hvor det er lite fattigdom.

Fred og frihet er altså svært viktige komponenter.

Hva mener du? Er fred og frihet bra fordi du tror det gjør folk lykkelige, eller eller det bra i seg selv? Om det siste, hva er viktigst, fred eller lykke?

AtW

Lenke til kommentar

Hva mener du? Er fred og frihet bra fordi du tror det gjør folk lykkelige, eller eller det bra i seg selv? Om det siste, hva er viktigst, fred eller lykke?

AtW

Fred og frihet er bra, fordi det genererer lykke.

Det viktigste er lykke, at så mange som mulig er lykkelige, er det viktigste.

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en kommentar om Bodø/bodøfolket fra ei som er med i en interesseorganisasjon for næringslivet i Bodø. Jeg beklager at jeg ikke beskrev linken tydeligere, men det er fordi jeg har vanskelig med å forstå hva som blir sagt her. NPM-retorikk er ofte like intetsigende det som står i den linken.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Tror jeg foretrekker den gyldne middelvei :)

Alt som skaper lykke er bra. Jeg ønsker en lykkemaksimering i samfunnet.

Derfor er liberalismen mitt standpunkt.

Danmark regnes nesten alltid som verdens "lykkeligste" land, Norge ofte også i toppen.

Så lenge olja varer. :)

Hvor er kildene på det du påstår, og hva tar de utgangspunkt i når de måler lykke?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rapport slår fast: Danskerne verdens lykkeligste folk

Hvorfor kåres Danmark gang efter gang til verdens lykkeligste land? (Legg merke til: "Og selvom mange måske gerne ville ændre på det danske skattetryk eller klima, så peger forskningen på, at lykken ikke påvirkes er hverken skattetryk eller klimaet.")

Alt som skaper lykke er bra. Jeg ønsker en lykkemaksimering i samfunnet.
Derfor er liberalismen mitt standpunkt.

Merkelig valg av idelologi i så fall. "Likhet med naboen" viser seg jo ofte å være viktig for lykkefølelsen.

Finnes så vidt jeg vet ingenting som viser at mer frihet = mer velstand og lykke. Sjekk Heritage Index. Norge er på 31. plass, men rikest i verden og nest lykkeligst. Danmark på 9. plass, men likevel verdens lykkeligste. Og nei, de har ikke massive oljeinntekter.

Synes du ikke selv det høres litt naivt ut, at bare vi privatiserer og liberaliserer alt, blir samfunnet perfekt og alle mye lykkeligere? Selv om kvasi-filosofer på internett og Youtube videoer forteller deg det, betyr det ikke nødvendigvis at det er sant. Tror du på støvsugerselgere og alle mulige mirakeldietter også?

"Hvis noe høres for godt ut til å være sant, er det som regel det" :)

Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, sammenkoblingen mellom "frihet" (i denne sammenhengen brukt om små statlige reguleringer), ihvertfall på det økonomiske plan, er i beste fall vag. Det virker som det kan være mer hemmende for lykke å være under åket av andre maktaktører enn staten, ihvertfall økonomisk.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Rapport slår fast: Danskerne verdens lykkeligste folk

Hvorfor kåres Danmark gang efter gang til verdens lykkeligste land? (Legg merke til: "Og selvom mange måske gerne ville ændre på det danske skattetryk eller klima, så peger forskningen på, at lykken ikke påvirkes er hverken skattetryk eller klimaet.")

Merkelig valg av idelologi i så fall. "Likhet med naboen" viser seg jo ofte å være viktig for lykkefølelsen.

Finnes så vidt jeg vet ingenting som viser at mer frihet = mer velstand og lykke. Sjekk Heritage Index. Norge er på 31. plass, men rikest i verden og nest lykkeligst. Danmark på 9. plass, men likevel verdens lykkeligste. Og nei, de har ikke massive oljeinntekter.

Synes du ikke selv det høres litt naivt ut, at bare vi privatiserer og liberaliserer alt, blir samfunnet perfekt og alle mye lykkeligere? Selv om kvasi-filosofer på internett og Youtube videoer forteller deg det, betyr det ikke nødvendigvis at det er sant. Tror du på støvsugerselgere og alle mulige mirakeldietter også?

"Hvis noe høres for godt ut til å være sant, er det som regel det" :)

Har sluttet å diskutere med tomme og ubegrunnede påstander..

Forøvrig er det fullt mulig å gå sammen i sosiale spleiselag og samarbeide i et liberalistisk samfunn, og ha en sterk grad av samhold. Det mørke bildet du og andre har skapt av liberalismen er ikke nødvendigvis et riktig bilde av dette samfunnet selv om dere måtte gå rundt å skape dette bildet, for selv å kunne styrke deres naive tro på velferdsstaten.

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, sammenkoblingen mellom "frihet" (i denne sammenhengen brukt om små statlige reguleringer), ihvertfall på det økonomiske plan, er i beste fall vag. Det virker som det kan være mer hemmende for lykke å være under åket av andre maktaktører enn staten, ihvertfall økonomisk.

AtW

Det er ingen maktaktører bortsett fra staten i et liberalistisk samfunn, så dette er ikke noe argument.
Lenke til kommentar

:hm: Tomme og ubegrunnede påstander?

Om liberalismen, ja...

Det du gjør er jo å lyve om liberalismen...

Så sier du at jeg ikke burde støtte den, fordi flertallet ikke støtter den, osv.

Ga deg nettopp to kilder, og begrunnet påstanden min med henvisning til Heritage Index.

Ja, og den raporten sa, at jo større velferdsstat du har, og jo mer tvang og overformynderi du har i samfunnet, desto friere og lykkeligere er mennesker i dette samfunnet.

Eller vent. Den sa ikke det. Og den har ikke sagt noe om liberalisme, eller sosialdemokratiet.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...