Slimda Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Det tror jeg ville være en ganske dårlig ide.Poenget er at fengselet skal: 1. Besyktte ofrene (fra lovbryterne) 2. Beskytte lovbryterne (fra samfunnet/seg selv) 3. Rehabilitering/straff. Å gi de en full jobb med full betaling på lik linje med resten av landet, er som å belønne lovbrudd og kriminalitet. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Poenget er at fengselet skal: 1. Besyktte ofrene (fra lovbryterne) 2. Beskytte lovbryterne (fra samfunnet/seg selv) 3. Rehabilitering/straff. Å gi de en full jobb med full betaling på lik linje med resten av landet, er som å belønne lovbrudd og kriminalitet. Nei, det er jeg ikke enig i. Å gi dem en jobb med en vanlig lønn på linje med bransjen er å belønne arbeidsinnsats. De sitter fortsatt i fengsel, de er fortsatt fanger, men å gi tilværelsen mening og bankboka en påfylling mens man sitter inne, slik at man kanskje ikke har det akutte behovet for å stjele med en gang man kommer ut, det kan nok være av en viss betydning for punkt 3. Det er forøvrig helt utenkelig å innføre en slik ordning uten en likeverdig lønn. Det har vel så mye med lønnsnivået i resten av samfunnet å gjøre som noe annet. Det kan ikke være veldig mye billigere å bruke straffedømte, da vil det undergrave arbeidsmarkedet utenfor murene. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Vil ikke det da åpne for at kriminalitet beint fram lønner seg? Har du sonet i et par år har du et par hundre tusen på bok når du kommer ut altså. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Litt av problemet med slike tanker, er at jo bedre vilkår vi har for at fanger skal klare seg etter fengselsoppholdet, jo mer attraktivt er det for alle utlendinger å begå lovbrudd i nettopp Norge. Og det er jo ikke akkurat så gunstig for samfunnet... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Vil ikke det da åpne for at kriminalitet beint fram lønner seg? Har du sonet i et par år har du et par hundre tusen på bok når du kommer ut altså. Jeg ville tro det er bedre å sette en husleie på ksotanden for fengslet eller noe sånt som ble trukket fra? Dog er jo ikke lønnsomhet alene nok til å få folk til å gjøre ting, er lønnsomt å jobbe i finnmark også AtW Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Hm. Ikke en ueffen tanke at innsatte selv betaler for fengselet. Det vil naturligvis ikke være nok alene, men det kan jo kutte i fengselskostnadene fra det offentlige kanskje? I tillegg gir det innsatte rutinene som folk flest er i, jobbe, få betalt, mesteparten av pengene forsvinner i utgifter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 (endret) En egenandel for kost og losji høres rimelig ut, for de med betalingsevne til det. Jeg synes lønn bør kunne forhandles akkurat som på utsiden av murene. Tilbud og etterspørsel. Det bør ikke bli så lukrativt for selskaper å ha en avdeling innenfor muren at det blir et vesentlig konkurransefortrinn samtidig som bare et fåtall selskaper får slippe til. Endret 17. november 2013 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 (endret) Jeg synes Aftenposten har blitt mer og mer motbydelig i det siste, kommet med en rekke søppelartikkler om innvandring. Men når Aftenposten begynner å forsvare gjøken Eshan Fakasar så går de for langt. http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/En-virkelighetsfjern-norsk-kulturelite-7374960.html I svensk stil gir de oss natutligvis ikke lov til å kommentere artikkelen. Aftenposten skal etterhvert bli en betalingtjeneste så jeg kan like så godt slutte å lese den avisen. Endret 18. november 2013 av Camlon Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Jeg synes Aftenposten har blitt mer og mer motbydelig i det siste, kommet med en rekke søppelartikkler om innvandring. Men når Aftenposten begynner å forsvare gjøken Eshan Fakasar så går de for langt. http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/En-virkelighetsfjern-norsk-kulturelite-7374960.html I svensk stil gir de oss natutligvis ikke lov til å kommentere artikkelen. Aftenposten skal etterhvert bli en betalingtjeneste så jeg kan like så godt slutte å lese den avisen. Post gjerne mer "søppel", noe av det mest lesverdige jeg har lest på lenge. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Post gjerne mer "søppel", noe av det mest lesverdige jeg har lest på lenge. Ja, du synes sikkert det. Er dette virkelig hva dere mener om Norge. At Norge er et feigt, egoistisk og rasistisk land? Drømmer dere om at Norge skal bli et poltisk korrekt helvete som Sverige? Jaja., jeg er ihvertfall glad for at de fleste nordmenn ikke tenker slik. 3 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Ja, du synes sikkert det. Er dette virkelig hva dere mener om Norge. At Norge er et feigt, egoistisk og rasistisk land? Norge er en betegnelse for et geografisk område, og har således ingen personlighet. Når Norge ikke har noen personlighet, kan ikke Norge være feigt, egoistisk eller rasistisk. Drømmer dere om at Norge skal bli et poltisk korrekt helvete som Sverige?Verken Norge eller Sverige er politisk korrekte, kun mennesker kan ha politiske meninger, og ikke geografiske områder. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Ja, du synes sikkert det. Er dette virkelig hva dere mener om Norge. At Norge er et feigt, egoistisk og rasistisk land? Drømmer dere om at Norge skal bli et poltisk korrekt helvete som Sverige? Jaja., jeg er ihvertfall glad for at de fleste nordmenn ikke tenker slik. Snakk om personlig tolkning. Fargerikt Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Snakk om personlig tolkning. Fargerikt Det var nøyaktig det Eshan Fakasar mente om Norge og artikkelen du synes var veldig god støtter han. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Det var nøyaktig det Eshan Fakasar mente om Norge og artikkelen du synes var veldig god støtter han.Hvorfor gidder du å henge deg opp i sånt? Endret 19. november 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Det var nøyaktig det Eshan Fakasar mente om Norge og artikkelen du synes var veldig god støtter han. Eh, nei. Siv Jensen og frepperne≠Norge Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Eh, nei. Siv Jensen og frepperne≠NorgeOg Siv Jensen og frepperne i Norge er ca. bare 15% av befolkningen... Å kalle 15 prosent av befolkningen for Norge, syntes jeg blir litt i overkant drøyt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Eh, nei. Siv Jensen og frepperne≠Norge Han kritiserte ikke bare Siv Jensen. Han kritiserte hele Norge. Han mener Norge er et rasistisk og egoistisk land. Han mener Norge bør bli som Sverige. Allt verkar gå ut på att bevara den norska kulturen, vad den nu är värd. Norrmännen har inte direkt gjort sig kända som några hårdjobbande, smarta eller innovativa världserövrare. Var är norrmännens bidrag till världen? Är det den bortskämda ungdomen som inte vill jobba? "Den handlar om att mycket vill ha mer. Och att vi inte vill dela med andra." Synes du forsatt artikkelen som støttet Ehsan Fadakar var fantastisk? Leste du en gang innlegget hans? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Og Siv Jensen og frepperne i Norge er ca. bare 15% av befolkningen... Å kalle 15 prosent av befolkningen for Norge, syntes jeg blir litt i overkant drøyt. Nå er ikke de som stemmer FRP de eneste som ønsker begrensinger i innvandringen. Det er mange velgere i SP, AP og Høyre som ønsker å begrense innvandringen. Ikke glem at folk som Fadakar mener at alle som ønsker å begrense innvandringen eller bevare sin kultur er rasistiske. Deres holdning er "Du er enten med oss, eller så er du en rasist". Endret 19. november 2013 av Camlon 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Nå er ikke de som stemmer FRP de eneste som ønsker begrensinger i innvandringen. Det er mange velgere i SP, AP og Høyre som ønsker å begrense innvandringen.Ikke majoriteten av dem, for hadde det vært for eksempel over 50% innad i Høyre, og Arbeiderpartiet, så ville de ha ført en mye strengere politikk. Hvor mange det er, innad i disse partiene blir jo bare spekulasjon. Men jeg tipper det er en liten andel, ikke en masse mennesker, men en liten andel av de som er med i Høyre og AP. Ikke glem at folk som Fadakar mener at alle som ønsker å begrense innvandringen eller bevare sin kultur er rasistiske.Ikke alle som ønsker å begrense innvandringen er rasistiske, men alle de som vil begrense innvandringen for å bevare sin kultur, er som regel alltid rasistiske. Det er vel på grunn av at de er sosialistiske/sosialdemokrater, at de ønsker å begrense innvandringen også da de frykter velferdsstatlig kollaps. Jeg selv er for fri innvandring kombinert med rasjonalgaudistisk klassisk liberalisme Deres holdning er "Du er enten med oss, eller så er du en rasist".De kan ha sine holdninger. Og de er feil. Og det er selvsagt feil at vi bare har venstrevridd presse her i landet. (Det finnes f.eks. Ingen liberalistiske aviser. ) 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Ikke majoriteten av dem, for hadde det vært for eksempel over 50% innad i Høyre, og Arbeiderpartiet, så ville de ha ført en mye strengere politikk. Hvor mange det er, innad i disse partiene blir jo bare spekulasjon. Men jeg tipper det er en liten andel, ikke en masse mennesker, men en liten andel av de som er med i Høyre og AP. Da kjenner du ikke gjennomsnittnordmannen. Halvparten av Norge ønsker strengere lover, og bare en liten andel ønsker liberaliseringer. Blandt høyre sine velgere er det flertall for begrensing og det er derfor Høyre har alltid gått inn for begrensinger. Ikke alle som ønsker å begrense innvandringen er rasistiske, men alle de som vil begrense innvandringen for å bevare sin kultur, er som regel alltid rasistiske. Det er vel på grunn av at de er sosialistiske/sosialdemokrater, at de ønsker å begrense innvandringen også da de frykter velferdsstatlig kollaps. Jeg selv er for fri innvandring kombinert med rasjonalgaudistisk klassisk liberalisme Du kan absolutt mene at norsk kultur er bevaringsverdig uten å være en rasist. Og det er helt feil at man må være en sosialt/sosialdemokrat for å frykte velferdkollaps. Kollapser velferden på grunn av innvandring så kollapser ikke skattene. Jeg er høyrevridd, og er for begrensinger i velferden og lavere skatter. Men, skal skattene forbli høye så foretrekker jeg at vi forsetter å ha god velferd. Jeg ønsker meg ikke Hellas hvor man har høye skatter, men elendig offentlige tjenester. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå