Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Svenske forskere i 2012: Farligere å kjøre buss enn bil

Det norske yrkestrafikkforbundet 2002: Buss er fire ganger tryggere enn bil

Tallene fra 2002 er ikke justert for passasjerkm og tar utgangspunkt i at busser gir lavere biltetthet som igjen gir lavere ulykkestall med bil.

 

Det kom også fram etter den stygge bussulykken i Nederland i fjor(?) at busser ikke er konstruert for å tåle velt og at inventar løsner lett i kollisjoner og blir livsfarlige.

 

Jeg tror ikke det bare er halvsant, men nå kommer det selvsagt an på hvordan man regner (ref. yrkestrafikkforbundets metode)

 

Den svenske forskningen tar med ulykker i forbindelse med påstigning osv, i tillegg til ulykker når man kommer seg til å fra busstoppet (altså feks gå hjemmenifra og til busstopp), husker jeg ikke feil er raten lavere kun om man tar bort det siste punktet, og den er ihvertfall det når man kun snakker om selve turen, jeg har nemlig sett på rapporten før, men kunne desverre ikke finne den igjen nå.

 

Jeg sier ikke at buss ikke har forbedringspotensial, men jeg mener det er en halvsannhet at det er farligere enn bil, fordi det ikke er farligere å reise med bussen i seg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bøy dere for min google-foo. :p

Forøvirg:

 

När man läser olika studier som behandlar säkerh

eten vid bussresor finner man mycket stora

skillnader i resultaten. Risktalen

kan skilja sig åt så mycket som en faktor 100. Många studier

utgår från polisrapporterade olyckor andra från

sjukhusregistreringar. I de polisrapporterade

olyckorna kopplas inte gångförflytt

ningarna till/från hållplats ih

op med färdmedlet buss. Vidare

innehåller de inte heller singelolyckor. Som kommer att framgå nedan utgör dessa en stor del av

alla bussrelaterade olyckor.

Enligt en studie av Vaa (1993) är risken vid gång

förflyttningen till/från hå

llplats ca 100 gånger

större än risken när man befinner sig i bussen. Antale

t singelolyckor vid gångfö

rflyttningarna är ca

9 gånger fler än kollisionsolyckorna.

 

Fun fact: I Lund lager de skikkelig, skikkelig crappy pdf-filer.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Far-kritikk-for-a-ha-oppnevnt-blendahvitt-utvalg-7254513.html

 

Nei, man kan ikke ha utvalg uten kvinner. Eller innvandrere. Eller samer. Eller homofile. Eller transkjønnede. Eller religiøse. Og hva med de med rus eller psykiske problemer?

 

Skal stifte foreningen mot diskriminering av kurdisk-samiske heroinavhengige gresk-ortodokskristne transer med labile psykoser. Så skal jeg insistere på at en slik (den ene, om jeg finner en) skal sitte i samtlige offentlige utvalg i Norge. Nei til diskriminering!

 

La oss for Guds skyld ikke velge folk for kompetansen deres og deretter satse på at de er oppegående nok til å også vurdere problemene ulike grupper har i mlte med ulike deler av det offentlige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi har hørt mye om disse spionskandalene i det siste, men har Norge en spiontjeneste som spionerer utenfor våre grenser? Eller er vi bare et lite, naivt og dumsnilt land?

 

Aner ikke, men det ser ut som det har lønt seg å være liten, naiv og dumsnill, i hvert fall frem til nu

Lenke til kommentar

Det har jeg da ikke sagt, det der er bare en klassisk stråmann.

 

Hva du sier er ikke poenget, poenget er at problemene ligger i at majoriteten av de norske avisene har en politisk linje som går igjen i samtlige journalister, enten det er NRK, DB, VG eller Aftenposten. De er alle avhengig av statsstøtte for å tjene penger og støtte hverandres yrke, spesielt NRK. Da er det å holde borte tanker som krasjer med mainstream, norsk, sosialdemokratisk ideologi en prioritet hos de fleste etere. Å skrive at en journalist bør være minst like lønnsom som alle andre arbeidere vil f.eks. være en måte å bli sensurert på. Å diskutere NRK lisensen hos nettsidene til NRK er f.eks. naturlig nok sjelden. De små gruppene som ytrer ekstreme meninger er som oftest troll som ønsker å kvele debatten og få kommentarfeltet stengt.

 

Bør jeg føle meg mer utrygg på bussen nå under ramadan, hvor endel av sjåførene er slitne og mindre opplagte?

 

Jeg ville holdt meg langt unna busser eller kollektivtrafikk generelt, jeg har opplevd svært mye galskap de årene jeg tok buss før jeg fikk lappen. Trøtte bussjåfører som knapt bryr seg om trafikkreglene og som tror de har forkjørsrett foran alle andre er en skremmende opplevelse. Samt det å i det hele tatt ha mer frihet som bilist, man kan kjøre hvor man vil når man vil, og det er ingen problem med at bussen ikke kommer eller at den er upresis.

 

Jeg mistet nesten forrige jobb fordi bussene var så upresise. Sjefen brydde seg ikke om unnskyldninger om busser som ikke kom eller var for sen, så jeg måtte ta bussen som gikk en time før bare for å være sikker på at jeg kom meg på jobb da sjansen for at to busser ikke kom var mindre. Det å møte opp en time før alle andre og ikke få betalt for det er surt. Vinteren 2008 kom faktisk hverken 0600 eller 0700 bussene, og neste buss gikk ikke før kl. 0900. Jeg kom frem på jobb tre timer for sent og fikk selvfølgelig høre det. Kundeservice hos busselskapet var selvfølgelig ikke imøtekommende. Jeg bestemte meg da for å ta sertifikatet og har aldri tatt en buss igjen, takk og pris.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nok et argument for sammenslåing av småkommuner.

 

I 1930 hadde vi 747 kommuner i landet. I løpet av 50- og 60-tallet ble det arbeidet aktivt med sammenslåinger og i 1967 hadde man redusert tallet med 293 kommuner. De 46 årene etter det har antall kommuner sunket med 26. Jeg mener behovet for sammenslåinger er større nå enn det har vært på flere tiår. Småkommuner sliter med å opprettholde kompetanse på mange viktige fagområder og har begrensede muligheter for å leie kompetanse fra andre. Norge bør få i gang en ny kommunesammenslåingskommisjon og få litt mer gjennomslagskraft der behovet og gevinstene er størst, selv når det er en del motstandere hos kommunenes innbyggere.

 

Tidligere fikk Norge gjennomført ting. Nå preges politikken av konfliktskyhet og frykt for at media skal vinkle saken i disfavør av politikerne. (Netagivt fokus, krisemaksimering og eksemplets makt er klassiske forsideselgere)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nok et argument for sammenslåing av småkommuner.

 

I 1930 hadde vi 747 kommuner i landet. I løpet av 50- og 60-tallet ble det arbeidet aktivt med sammenslåinger og i 1967 hadde man redusert tallet med 293 kommuner. De 46 årene etter det har antall kommuner sunket med 26. Jeg mener behovet for sammenslåinger er større nå enn det har vært på flere tiår. Småkommuner sliter med å opprettholde kompetanse på mange viktige fagområder og har begrensede muligheter for å leie kompetanse fra andre. Norge bør få i gang en ny kommunesammenslåingskommisjon og få litt mer gjennomslagskraft der behovet og gevinstene er størst, selv når det er en del motstandere hos kommunenes innbyggere.

 

Tidligere fikk Norge gjennomført ting. Nå preges politikken av konfliktskyhet og frykt for at media skal vinkle saken i disfavør av politikerne. (Netagivt fokus, krisemaksimering og eksemplets makt er klassiske forsideselgere)

 

Enig, jeg kommer i kraft av mitt virke jevnlig i kontakt med kommuner, og merker at småkommuner dessverre kommer til kort, faglig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er særlig demokratisk at NRK fryser ut Piratpartiet og flere knøttepartier fra både resultatlista og andre halvdel av testen. Jeg skulle gjerne vist litt mer om hva de står for på flere felter.

Piratpartiet er et parti langt under sperregrensen uten et komplett partiprogram. Demokratene er ganske rasistiske og de må stille rasistiske spørsmål for å identifiserte de velgerne. DLF er et parti som ikke klarer å få 1000 stemmer en gang.

 

De tok med rødt og miljøpartiet de grønne. Begge to er under sperregrensen. Ergo jeg synes det er lite å klage over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Piratpartiet er et parti langt under sperregrensen uten et komplett partiprogram. Demokratene er ganske rasistiske og de må stille rasistiske spørsmål for å identifiserte de velgerne. DLF er et parti som ikke klarer å få 1000 stemmer en gang.

 

De tok med rødt og miljøpartiet de grønne. Begge to er under sperregrensen. Ergo jeg synes det er lite å klage over.

 

Har piratpartiet stilt til stortingsvalg tidligere?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...