Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hun var faktisk 13/14. 13 da det begynte, men såvidt fylt 14 før retten mente det første samleiet var bevist. Det vil si at hun gikk første året på ungdomskolen, og at det hele begynte da hun gikk i 7. klasse.

 

Det er noe essensielt som mangler i toppetasjen om man kaller det golddigging. Ikke bare empati, men rasjonell tankeevne i tillegg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hadde jenta vært eldre, kunne jeg til dels vært mer enig, eller forståelsesfull for uttalelsene som kommer her.

 

Men tatt i betraktning til jentas alder? Dere er rett og slett på bærtur. Hvor intelligente og voksne var dere når dere var 13-14 år? Snakk med enhver som er i kontakt med 13-14-åringer, og de aller fleste kan nok bekrefte at selv om de er nysgjerrige, er de langt ifra voksne og intelligente nok til å forstå hva som foregår.

 

Men for all del, hat på jenta. Det er fint dere informerer oss om hvem som fremdeles mener at kvinner er mindreverdige.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med 1 og 1/4 år? Jeg vet at mannen har fått ødelagt livet og karrieren sin (ikke at jeg syns synd på han) og de gjør et poeng ut av dommen, men har de ikke tenkt på at han kanskje, på linje med andre seksualforbrytere, utgjør en fare for samfunnet og dermed bør få lengre straff? Hvis det var overgrep, og ikke frivillig seksuell aktivitet, og spesielt hvis hun var under 16, syns jeg minst 5 år er grei straff.

Lenke til kommentar

"I Sør-Gudbrandsdal tingrett falt dommen 17. desember, og Rune Øygard ble funnet skyldig i seksuelle overgrep mot barn og dømt til fire års ubetinget fengsel for rundt 50 samleier med en jente fra hun var 13 til 15 år gammel."

 

Han anket så dommen, og og fikk så lavere straff..? Burde han ikke fått høyere, eller var det noen tiltale som falt ifra?

Lenke til kommentar

Løstøs, og golddigger? Hva faen, hun var jo 14/15, og mannen hadde makt både i alder og status.

 

Ser ingen argumentasjon her - bare de vante løse påstandene om at Øygards posisjon i lokalsamfunnet visstnok gjorde ham til Vågås Kim Jong-il.

 

Det høres alltid like idiotisk ut når jeg hører folk fordømme kvinners (jenters) sexliv basert på ingenting annet enn spekulasjon. Har dere ikke bedre ting å gjøre?

 

Menns (gutters) sexliv blir jevnlig fordømt på grunnlag av spekulasjon - ser sjelden du og dine meningsfeller lage noe stort oppstyr av den grunn.

 

 

Det er noe essensielt som mangler i toppetasjen om man kaller det golddigging. Ikke bare empati, men rasjonell tankeevne i tillegg.

 

Argumentum ad hominem, snakk om bumerangargumentasjon. :wee:

 

 

Men tatt i betraktning til jentas alder? Dere er rett og slett på bærtur. Hvor intelligente og voksne var dere når dere var 13-14 år? Snakk med enhver som er i kontakt med 13-14-åringer, og de aller fleste kan nok bekrefte at selv om de er nysgjerrige, er de langt ifra voksne og intelligente nok til å forstå hva som foregår.

 

Som dette er noe spesielt for 13-14-åringer - for mindre intelligente kan det være snakk om hele livet - og selv for de noe mer intelligente/intelligente ofte minst til 18-20-årsalderen - du setter et kunstig skille mellom folk tidlig i tenårene og eldre tenåringer/i mange tilfeller eldre mennesker - moral er fundamentet for dine meninger - biologien og virkeligheten rimer dårlig med ditt moralske synspunkt.

 

Men for all del, hat på jenta. Det er fint dere informerer oss om hvem som fremdeles mener at kvinner er mindreverdige.

 

Buhu - så slemme og fæle vi er da! :p

 

Jeg er ikke en egalitær biologi/virkelighetsfornekter, jeg gir meg pokker i vold om hva egalitære synes om mitt "menneskesyn".

 

 

Takk Slimda... Du og andre viser at det fortsatt er håp for den mannlige befolkningen...

 

Håp for at en ny generasjon av manginaer setter kvinner på en pidestall. :love:

Lenke til kommentar

Ser ingen argumentasjon her - bare de vante løse påstandene om at Øygards posisjon i lokalsamfunnet visstnok gjorde ham til Vågås Kim Jong-il.

Det sa jeg ikke. Det jeg påpeker er at du ikke har peiling på omstendighetene, og at det er jenta som er den svakeste part. Du er bare skråsikker og usympatisk.

 

Menns (gutters) sexliv blir jevnlig fordømt på grunnlag av spekulasjon - ser sjelden du og dine meningsfeller lage noe stort oppstyr av den grunn.

Flott at du legger ord i munnen min. Du er en ideolog, og den verste sorten. At menns sexliv angivelig jevnlig blir fordømt er forsåvidt ikke et argument for å fordømme kvinners sexliv. Jeg er generelt sett skeptisk til at folk skal være så jævlig pripne og på død og liv skal moralisere med så lite grunnlag som overhode mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som dette er noe spesielt for 13-14-åringer - for mindre intelligente kan det være snakk om hele livet - og selv for de noe mer intelligente/intelligente ofte minst til 18-20-årsalderen - du setter et kunstig skille mellom folk tidlig i tenårene og eldre tenåringer/i mange tilfeller eldre mennesker - moral er fundamentet for dine meninger - biologien og virkeligheten rimer dårlig med ditt moralske synspunkt.

Jeg bemerker meg at du ikke besvarte første spørsmål, om hvor intelligent og voksen du var i 13-14-års-alderen. Jeg vet med meg selv at som 13-14-åring, var jeg ikke særlig skarp i kniveggen når det kom til verdslige ting. Jeg var muligens råflink på dataspill, men lettlurt? Definitivt. Har også snakket med noen unger i forskjellige aldre fra 6 til 15, og det er utrolig hva de kan tro på, så lenge du har tilliten deres. Det kan nok de fleste som jobber med barn også bekrefte.

 

Når det kommer til skille mellom de tidlige og eldre tenårene, er det ikke så vanskelig å se forskjellen. Ta en titt på første klasse ungdomsskole, og siste klasse videregående.

 

Det har ingenting med "moral" å gjøre, men med hvordan et menneske vokser opp. En av grunnene til at menneskene er så sent voksne, er rett og slett fordi man trenger den tiden på å lære seg alle de usynlige reglene og oppførslene man har innad i en kultur.

Buhu - så slemme og fæle vi er da! :p

Dere besitter ingen relevant kunnskap for dette temaets evnet, men likevel så dømmer dere basert på deres egne tanker og troer. Jeg vet om en annen kar, i 60-årene, som også mener at jenta er selv skyld i dette. Men han mener også at kvinner mangler logikk-kort i hjernen, og derfor ikke passer seg med datajobber.

Det er en gammeldags og mannssjåvinistisk(??) tankegang som ikke har noen plass i dagens samfunn.

 

Dere dømmer og stempler jenta, fordi dere ikke er i stand til å sette dere inn i tankegangen til en 14-15-år gammel jente, og derfor antar at hun oppfører seg som en voksen kvinne.

Jeg er ikke en egalitær biologi/virkelighetsfornekter, jeg gir meg pokker i vold om hva egalitære synes om mitt "menneskesyn".

Jeg er heller ikke en som fornekter forskjeller mellom kjønn og person og legning, men det er rimelig trygt å slå fast at ungdom i ung alder som oftest ikke er helt oppegående.

Håp for at en ny generasjon av manginaer setter kvinner på en pidestall. :love:

Eneste pidestallen kvinner får hos meg, er den de klarer å gjøre seg fortjent. Det gjelder forsåvidt menn også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Argumentum ad hominem, snakk om bumerangargumentasjon. :wee:

Argumentasjonen var i avsnittet over, som du så fint ignorerte. Jeg står forøvrig ved de fleste karakteristikker av motbydelige mennesker som mener det er greit av mennesker på 50+ å skaffe seg et makt- eller tillitsforhold til barn på 13 og utnytte dette til sex. Og det var nettopp det som ble funnet bevist at hadde skjedd. Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Det sa jeg ikke.

 

Dette går ut på ett med ditt synspunkt - du hevder at Øygards sosiale status ga ham en avgjørende makt over jenten - jeg mener dette ikke stemmer.

 

Det jeg påpeker er at du ikke har peiling på omstendighetene, og at det er jenta som er den svakeste part.

 

Dette er kun påstander fra din side - du vet ikke stort mer enn meg om saken og dine påstander blir således ikke noe mer sannsynlige enn mine, Øygard er kun "sterkeste part" i henhold til sosial status - vi har to forskjellige syn på hvilken gjennomslagskraft denne hadde (se over).

 

Du er bare skråsikker og usympatisk.

 

Godt vi har noe til felles i så fall.

 

Du er en ideolog, og den verste sorten.

 

Skaff deg et speil, det ville gitt deg et bedre bilde av virkeligheten.

 

og på død og liv skal moralisere med så lite grunnlag som overhode mulig.

 

Går ut fra at dette er rettet mot meg også - igjen se over.

 

 

Jeg bemerker meg at du ikke besvarte første spørsmål, om hvor intelligent og voksen du var i 13-14-års-alderen.

 

Feil, jeg gjorde det: "og selv for de noe mer intelligente/intelligente ofte minst til 18-20-årsalderen" - denne gruppen inkluder meg sett fra mitt eget subjektive synspunkt.

 

Jeg vet med meg selv at som 13-14-åring, var jeg ikke særlig skarp i kniveggen når det kom til verdslige ting. Jeg var muligens råflink på dataspill, men lettlurt? Definitivt. Har også snakket med noen unger i forskjellige aldre fra 6 til 15, og det er utrolig hva de kan tro på, så lenge du har tilliten deres. Det kan nok de fleste som jobber med barn også bekrefte.

 

Igjen dette begrenser seg ikke til 13-15-åringer eller hvor du eller andre vil mene den subjektive grensen for "idioter som ikke kan lastes for noen ting" og "mennesker med en viss intelligens som kan lastes" går.

 

Når det kommer til skille mellom de tidlige og eldre tenårene, er det ikke så vanskelig å se forskjellen. Ta en titt på første klasse ungdomsskole, og siste klasse videregående.

 

Subjektiv påstand - det er ingen garanti for at en 13-åring er spesielt smartere enn 16-åring eller for den saks skyld som 18-åring.

 

Det har ingenting med "moral" å gjøre, men med hvordan et menneske vokser opp. En av grunnene til at menneskene er så sent voksne, er rett og slett fordi man trenger den tiden på å lære seg alle de usynlige reglene og oppførslene man har innad i en kultur.

 

Dette er jo nettopp moral - "samfunnsmoralen" sågar.

 

Dere besitter ingen relevant kunnskap for dette temaets evnet, men likevel så dømmer dere basert på deres egne tanker og troer.

 

Du burde også skaffe deg et speil.

 

Jeg vet om en annen kar, i 60-årene, som også mener at jenta er selv skyld i dette. Men han mener også at kvinner mangler logikk-kort i hjernen, og derfor ikke passer seg med datajobber.

 

Det er en gammeldags og mannssjåvinistisk(??) tankegang som ikke har noen plass i dagens samfunn.

 

En følelsladet og moralistisk argumentasjon, du har ikke noe sannsynlig eller objektivt å komme med, det at noe er "gammeldags" og "mannsjåvenistisk" og "ikke har plass i dagens samfunn" er noe du kommer fram til ved egen subjektiv moral - og beviser på ingen måte at noe er objektivt feil eller sågar sannsynligvis er feil.

 

Fakta er at menn og kvinners hjerne er vesensforskjellig som resten av kroppen - hva du har "lært" gjennom livet som sier noe annet strider ganske enkelt mot biologiske fakta.

 

Dere dømmer og stempler jenta, fordi dere ikke er i stand til å sette dere inn i tankegangen til en 14-15-år gammel jente, og derfor antar at hun oppfører seg som en voksen kvinne.

 

Så vidt jeg vet har du ikke vært en jente i den alderen og har heller ikke forsket på naturvitenskapelig objektiv basis på hjernen til kvinner i den alderen/eller lest og korrekt forstått objektiv vitenskap om temaet - du har ikke noe bedre grunnlag for å "sette deg inn i tankegangen" enn jeg har.

 

Jeg er heller ikke en som fornekter forskjeller mellom kjønn og person og legning

 

Ikke? - se over og forstå at jeg absolutt mener at du fornekter forskjeller mellom kjønn og personer.

 

men det er rimelig trygt å slå fast at ungdom i ung alder som oftest ikke er helt oppegående.

 

Det er rimelig trygt å slå fast at dette ikke begrenser seg til ungdom i den alderen vi diskuterer her - eller til ungdom for den saks skyld.

 

 

Argumentasjonen var i avsnittet over, som du så fint ignorerte.

 

Jeg har argumentert for mitt syn på dette punktet mange ganger før i andre tråder - og så slik ingen grunn til å ta den samme diskusjonen igjen.

 

Jeg står forøvrig ved de fleste karakteristikker av motbydelige mennesker som mener det er greit av mennesker på 50+ å skaffe seg et makt- eller tillitsforhold til barn på 13 og utnytte dette til sex.

 

Argumentum ad hominem igjen, ro deg ned. Ingen har forøvrig blitt "utnyttet" i denne saken slik jeg ser det.

 

 

Må vel egentlig bare le og riste på hodet av folk som indikerer at dette er bevisst "golddigger" virksomhet fra et jentebarn.

 

Jeg morer meg også - over naive folk som misliker kritisk tankegang. :wee:

 

 

... Ihvertfall ikke hvis det hadde skjedd i et muslimsk land. Der hadde ikke Øygard blitt tiltalt en gang, mens jenta hadde blitt steinet. Kanskje Dark Archon har funnet sitt kall? Han må bare bli gammel nok til å gro skjegg, og trene litt med en AK47...

 

Argumentum ad hominem for tredje gang - du gir deg ikke ser jeg. :wee:

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Du må regne med ad hominem-argumenter når du åpenbart troller. Du kan jo ikke være spesielt overrasket over det.

 

Men jeg får stille deg et spørsmål da:

Hvilket faktagrunnlag baserer du din påstand om at det ikke har funnet overgrep på?

Hva vet du om den langvarige groomingen fra Øygards side mens jenta var 13, som ikke vi vet, og som ikke kom frem i retten?

Hva gjør deg kvalifisert til å bedmme jentas motiver anneredes enn domstolen, og annerledes enn fagpersonene som var involvert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Du må regne med ad hominem-argumenter når du åpenbart troller. Du kan jo ikke være spesielt overrasket over det.

 

Jeg "troller" ikke - jeg er ganske enkelt totalt uenig med deg og dine likesinnede og det gjelder for mange andre i Norge og spesielt i Europa også (med tanke på at seksuell lavalder mange steder går under den lovpriste som eksisterer her i landet).

 

Men jeg får stille deg et spørsmål da:

 

Feil du stiller 3 spørsmål - kanskje du burde sette deg ned med noen gamle episoder av Sesam Stasjon? :yes:

 

Hvilket faktagrunnlag baserer du din påstand om at det ikke har funnet overgrep på?

 

Om jeg ikke tar feil har ingen anklaget Øygard for faktisk ha fysisk tvunget seg til sex med jenten - altså inget "overgrep" har funnet sted, nå mener jo du og andre tydeligvis at sex med jenter som er 13 eller 14 år (og 15 år) automatisk er "overgrep" - så deres tolkning av saken blir selvfølgelig noe annerledes.

 

Hva vet du om den langvarige groomingen fra Øygards side mens jenta var 13, som ikke vi vet, og som ikke kom frem i retten?

 

Jeg vet ikke noe mer enn dere eller retten på dette punktet - men siden jeg ikke automatisk tar påstanden om at 13-åringer er åndssvake for god fisk blir min tolkning selvfølgelig ulik deres (og gjør at jeg avviser begrepet "grooming" siden ingen/intet voldtekt/overgrep har skjedd IMO).

 

Hva gjør deg kvalifisert til å bedmme jentas motiver anneredes enn domstolen, og annerledes enn fagpersonene som var involvert?

 

Jeg mener at det meste av psykologi objektivt sett ikke er en vitenskap - "fagpersonene" har dermed ikke noe objektivt grunnlag for sine antakelser og er dermed ikke kvalifisert til verken å objektivt bevise noe eller sannsynliggjøre noe - jentens motiver stadfestes ved samfunnsmoralen som tilsier at 13-åringer er åndsvake og at Øygard skal korsfestes.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...