Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

såkalte "folkemøter", "debatter" osv som går nå på nrk og tv2 før valget er ren farse, forsøk på underholdning og minimalt med seriøs debatt. så på fransk tv når de hadde avstemning om eu's grunnlov. der kunne debatanter snakke uavbrutt i 10-15 minutter, snakk om annen medievirkelighet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
såkalte "folkemøter", "debatter" osv som går nå på nrk og tv2 før valget er ren farse, forsøk på underholdning og minimalt med seriøs debatt. så på fransk tv når de hadde avstemning om eu's grunnlov. der kunne debatanter snakke uavbrutt i 10-15 minutter, snakk om annen medievirkelighet

:w00t: Dette er noe man virkelig burde ettertrakte her i Norge også. Man får jo null innhold ut av de debattene som går nå om dagen.

Lenke til kommentar
såkalte "folkemøter", "debatter" osv som går nå på nrk og tv2 før valget er ren farse, forsøk på underholdning og minimalt med seriøs debatt.

I boken 'Trynefaktoren' beskriver Torgrim Eggen slike scener som 'parlamentarisk teater,' der alle er klar over at de ikke vil komme frem til noe mer enn de visste noe fra før av, der ingen egentlig var engasjert i diskusjonen og alle retoriske fraser var planlagt i detalj på forhånd -- egentlig en ganske treffende beskrivelse. Bøken er for øvrig å anbefale for alle som kunne tenke seg å lese en artig, lettlest bok som samtidig er en liten tankevekker rundt det politiske systemet i Norge.

Lenke til kommentar

Fra http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/24/441166.html

intervju av Hagen:

-  Innser du nå endelig at du har en så kontroversiell fortid at du ikke er spiselig for noen borgerlige partier?

-  Nei, jeg innser ikke det, for jeg mener å ha opptrådt ryddig i enhver sammenheng og i alle avtaler partiet har inngått. Men hvis de mener det, skal jeg ikke stå i veien for målet vårt om et bredt borgerlig samarbeid.

 

Dermed bruker Hagen de samme ordene om seg selv som han har brukt om statsministeren. Frp-formannen mener både han og Bondevik «står i veien» for et videre samarbeid.

 

F..n til evneveike journalister. :roll:

 

En ting er den ladede formen på spørsmålet (har du sluttet å slå din kone?), men se på konklusjonen. Hagen presiserer helt tydelig at han mener han ikke står i veien, men dersom andre mener det så skal han gå. Men journalisten skjønner tydeligvis ikke norsk, og konkluderer med at Hagen mener han står i veien. :nei:

Lenke til kommentar
Debatten hadde blitt bedre hvis sosialistene hadde prøvd å forsvare standpunktene sine litt mer (f.eks. hvordan de skal takle høyere rente som resultat av en sosialistisk regjering), istedenfor å hakke på dagens regjering, de samme tingene om og om og om igjen.

jeg prøver igjen:

 

QUOTE (howzer @ 21/08/2005 : 21:52)

Den svei virkelig for sosialistene smile2.gif

 

lurer på en ting, har du tilsvarende isme ord for høyresiden? bruker du ordet som jeg uthevet strategisk?

Lenke til kommentar
få et svar på dette spørsmålet fra deg: "angående ditt bruk av ordet sosialisme / sosialister, har du tilsvarende isme ord for høyresiden? bruker du ordene jeg nevner strategisk?"

Hva er egentlig motivasjonen for disse spørsmålene?

 

Antar det må være en motivasjon av interesse for oss andre, siden du ikke tar det i PM.

Lenke til kommentar
kategorisering og språk som modellmaktmiddel

Viktig å vise at dette er et tilstedeværende fenomen, men man ser fort at alle bruker dette i omtrent like stor utstrekning. Man har mange eksempler, og det er ikke nødvendigvis de beste jeg påpeker her.

"varmt" vs "rått/kaldt"

"sosialistisk" vs. "kapitalistisk"

"ressursfordeling" vs "tyveri" :p

Lenke til kommentar
Antar det må være en motivasjon av interesse for oss andre, siden du ikke tar det i PM.

kategorisering og språk som modellmaktmiddel

Er det en forutsetning at noe er en isme for at det skal kunne brukes som 'modellmaktmiddel'?

 

Mer konkret, hva er forskjellen på å snakke om venstresiden og sosialistene, når begrepene brukes så løselig som det gjøres her inne?

 

Edit: Verken google eller ordboka hadde hørt om ordet 'modellmaktmiddel'.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
"varmt" vs "rått/kaldt"

 

"ressursfordeling" vs "tyveri" :p

dette er leksikalske fakta! :dribble:

Det spørs på øyet som ser, og det er derfor det er viktig å gjøre folk oppmerksom på slike virkemidler. Du og jeg kan ha vidt forskjellige oppfatninger om hva som er riktig eller ikke her, men språkbruken kan påvirke den uoppmerksomme leser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...