Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

NA24: MOTSATT AV MARKEDSTEORI: Flere drosjer på norske veier gir dyrere turer for kundene.

 

Her har noen misforstått. De tar utgangspunkt i at lønninger og tilgang på sjåfører og taxiselskaper er den samme uansett inntjening.

 

I realiteten finnes det også et dynamisk marked mellom taxiselskaper, taxieiere og sjåfører. Øker antall taxier så går beleggsgraden ned. Så lang greit. Men hvis beleggsgraden går ned og dette skal tas igjen i form av økt pris per tur så gir det fære turer (markedet mellom taxi og kunder). Færre kunder gir ennå lavere inntjening og de reelle timelønningene stuper. Ingen gidder å jobbe for luselønn og da minker tilgangen på sjåfører. Marginene til taxiselskapene og taxieierne vil minke i den hardere konkurransen. Færre taxier og sjåfører gir igjen høyere beleggsgrad og reell timelønn. Sånn fortsetter alle disse markedene å dynamisk justere seg inn i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn fortsetter alle disse markedene å dynamisk justere seg inn i forhold til hverandre.

Ja, i en perfekt verden gjør det det, og relativt smidig også. Men mennesker i grupper er sjelden smidige, og fortsetter mot stupet til fjellsiden raser ut, før de tenker på å skifte retning. Så lenge det er for enkelt og for lite kostnadskrevende å få inn nye sjåfører og løyver, vil det nok alltid være noen som ønsker å forsøke seg.
Lenke til kommentar

Litt galskap fra USA:

 

Kentucky Shooting: Boy, 5, Shoots And Kills 2-Year-Old Sister, Police Say

 

BURKESVILLE, Ky. — Authorities in southern Kentucky say a 2-year-old girl has been accidentally shot and killed by her 5-year-old brother, who was playing with a .22-caliber rifle he received as a gift.

 

Kentucky State Police said the toddler was shot just after 1 p.m. CDT Tuesday in Cumberland County and was taken to a nearby hospital, where she was later pronounced dead.

 

Cumberland County Coroner Gary White told the Lexington Herald-Leader that the children's mother was at home at the time.

 

White told the newspaper that the boy received the rifle made for youths last year and is used to shooting it. He said the gun was kept in a corner and the family didn't realize a shell was left inside it.

 

White said the shooting will be ruled accidental.

An autopsy is scheduled for Wednesday.

http://www.huffingto..._n_3189828.html

 

 

Gunfire and moments of fear as a rural Oregon school tests its readiness

 

HALFWAY -- Two masked men wearing hoodies and wielding handguns burst into the Pine Eagle Charter School in this tiny rural community on Friday. Students were at home for an in-service day, so the gunmen headed into a meeting room full of teachers and opened fire.

 

Someone figured out in a few seconds that the bullets were not drawing blood because they were blanks and the exercise was a drill, designed to test Pine Eagle's preparation for an assault by "active shooters" who were, in reality, members of the school staff. But those few seconds left everybody plenty scared.

 

...

http://www.oregonliv...of_fear_as.html

Lenke til kommentar

Merkelig fokus på skyte-episoder i USA om dagen. Det virker som dette er drevet av anti-våpen bevegelsen. Nå har jeg en viss sympati for disse, men faktum er at andelen mennesker som dør i verden, som ikke blir skutt i USA er tilnærmet 99,9999%. Nå kan man riktignok mene at «Jo, men et skutt menneske er ett for mye». Greit nok, fortsatt hører vi merkelig lite om folk som blir drept i andre land. Man kan forstå at amerikanske aviser skriver mer om amerikanske drap en drap i andre land. Hvorfor norske aviser gjør det får inntil videre være en gåte.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Merkelig fokus på skyte-episoder i USA om dagen. Det virker som dette er drevet av anti-våpen bevegelsen. Nå har jeg en viss sympati for disse, men faktum er at andelen mennesker som dør i verden, som ikke blir skutt i USA er tilnærmet 99,9999%. Nå kan man riktignok mene at «Jo, men et skutt menneske er ett for mye». Greit nok, fortsatt hører vi merkelig lite om folk som blir drept i andre land. Man kan forstå at amerikanske aviser skriver mer om amerikanske drap en drap i andre land. Hvorfor norske aviser gjør det får inntil videre være en gåte.

 

Ingen gåte mener jeg, europeere kan unngå selvkritikk lettere når fokus blir på problemene i USA. Det blir enda lettere når amerikansk media og politikk er så bred, høy og altfor mye usaklig. Det finnes ikke en norsk Rush Limbaugh, Glenn Beck, Jon Stewart, Michael Moore, Bill OReilly, Jerry Springer osv... som elsker å vise mange forskjellige negative sider i tabloid-vennlig måter. Desverrre promoterer de negative stereotyper om dummer, feite, gun-loving, usiviliserte amerikaner.

 

Det er en grunn at ordet amerikanisering eksisterer mens europization ikke eksistere på engelsk. Det er også en grunn at amerikanisering er nesten et banneord. Det har lite å gjøre med saklig og nyansert kritikk fordi usaklig og unyansert kritikk er velakseptert når det gjelder USA. Det blir morsomt å se hvis Kina blir like mektig som USA hvis stereotyping og usaklig kritikk tåles like mye som det gjøres med USA.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Det blir morsomt å se hvis Kina blir like mektig som USA hvis stereotyping og usaklig kritikk tåles like mye som det gjøres med USA.

 

Kina er på mange måter allerede mer mektige enn USA, vi har bare ikke skjønt det enda. Du glemmer forøvrig den viktigste forskjellen mellom USA og Kina. Vi har ikke det samme forholdet til Kina og Kinesisk kultur som vi har til USA. Her bombarderes vi hver dag med amerikansk kultur i alle former for media. Det er ikke rart at europeere bryr seg mer om forskjellene mellom europeere og amerikanere enn forskjellene mellom europeere og kinesere. Det er lite trolig at vi vil få det samme forholdet til Kina og Kinesere på en god stund da kulturforskjellene fortsatt er for store.

Lenke til kommentar

 

 

Kina er på mange måter allerede mer mektige enn USA, vi har bare ikke skjønt det enda. Du glemmer forøvrig den viktigste forskjellen mellom USA og Kina. Vi har ikke det samme forholdet til Kina og Kinesisk kultur som vi har til USA. Her bombarderes vi hver dag med amerikansk kultur i alle former for media. Det er ikke rart at europeere bryr seg mer om forskjellene mellom europeere og amerikanere enn forskjellene mellom europeere og kinesere. Det er lite trolig at vi vil få det samme forholdet til Kina og Kinesere på en god stund da kulturforskjellene fortsatt er for store.

 

Det blir aldri det samme forhold er jeg enig men det er toleransen for stereotyping og trakasering som jeg lurer paa. Eliten ville aldr taale det I Norge idag det som taales naar det gjelder USA. Respekt for kinesisk kultur er mye stoerre enn amerikansk kultur selv om mye er galt som skjer I kina

Lenke til kommentar

Jeg leste en artikkel om at Medietilsynet muligens skal lansere nye aldersgrenser på film. Kom da til å tenke på noe. Blir f.eks. TV2 Nyhetskanalen sensurert om morgenen? Eller er det akkurat de samme nyhetene som vises på kvelden, som også blir vist på morgenen i beste sendetid for barnas tegneserier? Det må jo i så fall være mye mer skremmende enn en del voldelige filmer.

 

Edit: Jeg synes i hvertfall nyhetene er skummelt :ph34r:

Endret av Olum
Lenke til kommentar

*snipp*

 

Jeg er selvsagt enig i at DLD er en uting, men å kalle det en av de viktigste sakene på tinget er vel å dra frykten for snusing i privatlivets fred for langt...

 

Noen av prinsippene for DLD kan jeg jo også forstå...

 

Edit: Jeg synes i hvertfall nyhetene er skummelt :ph34r:

 

Det kan så være, men det er uansett nyheter og ikke film....

 

Det var vel ikke et forslag om å endre aldersgrenser på nyheter heller :p

Lenke til kommentar

 

Det kan så være, men det er uansett nyheter og ikke film....

 

Det var vel ikke et forslag om å endre aldersgrenser på nyheter heller :p

 

Vet godt at det ikke handlet om aldersgrenser på nyhetene, men kom til å tenke på det da jeg leste artikkelen. Det er jo akkurat det at det er ekte bilder som gjør at barn blir skremt. Jeg mener ikke at vi skal skjerme barn mot verdens realiteter, men det er mye grafiske bilder på nyhetene som kan bli i overkant voldsomme for barn, særlig nå som nyhetene ruller døgnet rundt.

 

Jeg tror faktisk de fleste barn helt ned til 7-8 årsalderen fint klarer å skjønne at voldshandlinger i film er fiksjon. Synes også at de skal informeres om hva som skjer av krig og faenskap i verden. Likevel trenger de ikke få de drøyeste bildene smurt opp i ansiktet når de svitsjer kanal midt i pausen på Cartoon Network.

Lenke til kommentar

Jeg er selvsagt enig i at DLD er en uting, men å kalle det en av de viktigste sakene på tinget er vel å dra frykten for snusing i privatlivets fred for langt...

Det er jo ikke det som står skrevet. Det står jo skrevet at det er det viktigste liberale grepet vi kan gjøre.

Du har også det viktigste sosiale grepet. Det viktigste økonomiske grepet. Det vikgiste grepet vi kan gjøre for miljøet, og så videre. Men dette er altså det viktigste liberale grepet. Det er for eksempel viktigere nå i første omgang enn å for eksempel gjøre proff-boksing lovlig for eksempel....

 

 

Noen av prinsippene for DLD kan jeg jo også forstå...

Ja, jeg kan også forstå det, men jeg kan ikke tillate det. Jeg er sterkt i mot det. Og stemmer følgelig på et parti som prioriterer slike ting som personvern meget sterkt... Staten er først og fremst til for å sikre oss borgere slike rettigheter, og burde ikke selv begynne å frata oss dem. Staten er til for oss, og ikke motsatt.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Det viktigste LIBERALE grepet er å fjerne DLD!!

 

Eneste det virkelig sier er at dere setter lista lavt. DLD er er uting, men det er større fisk der ut. Arrestordre på forbrytelser mot menneskeheten og gjennomførelse av disse er mye større som fisk. Kloke hoder klarer sikkert å peke ut flere.

Lenke til kommentar

Eneste det virkelig sier er at dere setter lista lavt.

Nei... Det vil jeg ikke si. Man må begynne ved roten, ellers blir det bare verre og verre. Dette er som en kreftsvulst som har begynt å vokse... En plass må vi sette ned foten. Dette er også en av de enklere sakene å løse sånn rent praktisk. Det er ikke veldig mye resurser som kreves... Hovedpoenget er å vise at dersom du stemmer Venstre, så stemmer du på et parti hvor alle er enige om at DLD er en uting, og på et parti som vil stemme i FOR å fjerne DLD. Men ikke bare DLD, men styrke personvernet generelt. Det er veldig mange saker som dreier seg om personvern, ytringsfrihet, religionsfrihet og liknende, som andre partier er dårlige på.

 

For å være litt "aktivist" igjen ;):p

 

zQWjs3L.jpg

 

 

Dette er jo stor nok grunn for mange til å stemme Piratpartiet for eksempel. Med dette viser Venstre at de er et svært godt alternativ til dette Piratpartiet.

 

Men for all del, Venstre har mange andre viktige saker også, som blir prioritert!

 

DLD er er uting, men det er større fisk der ut.

Klart det er det. Men skal vi da la slike ting passere? Dette er jo ikke vanskelig å vedta i praksis. Det eneste man trenger er litt engasjement og støtte i saken. :)

 

Arrestordre på forbrytelser mot menneskeheten og gjennomførelse av disse er mye større som fisk. Kloke hoder klarer sikkert å peke ut flere.

Ja. Hva tenker du på nå da? :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...