Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har han bomma vesentlig. Liberalister henter først og fremst inspirasjonen sin fra Locke, og Locke er en sterk tilhenger av statens rolle i samfunnet for å bevare grunnleggende rettigheter.

 

Det er vel flere andre som også er svært viktige, men jeg tror ikke det er noen som ikke er tilhenger av en stat. Det som forener de forskjellige retningene av liberalismen er vel fokuset på individet og individets rettigheter, sikkret av staten.

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar

Er så irriterende at det å være liberalist skal liksom være et synonym med å være imot en stat. Var en på skolen som skrev en negativ artikkel om liberalismen, og da jeg spurte han hva han la i det så er liberalister noen som er for å eliminere staten..

 

En klassisk liberalist er i sin ytterste konsekvens det. Den eneste grunnen til at klassiske liberalister ønsker å beholde staten er fordi de ser på den som et nødvendig onde.

Endret av Austrian Economist
Lenke til kommentar

Var en radikal muslim (gikk inn på profilen hennes, og der sto det at politisk ståsted er "Islamsk Shariah" og at hun jobber hos "Uniting Muslims world wide") som skrev: "Allah har besvart du3a'en til de undertrykkede.", på facebook mens hun linket til at minst 50 stk har dødd i USA som følge av orkanen og at det er flammehav der. Videre så jeg på profilen hennes mange andre... radikale og konservative poster.. som denne:post-258540-0-47412000-1351628132_thumb.jpeg

 

Skal jeg kommentere det? Blir utrolig provosert hun sier jo tross alt at det er bra at amerikanere dør. Men er redd for å bli drapstruet eller trakkasert. Burde jeg si fra til henne?

 

Edit: Kommenterte på den greia hennes, kom på at hennes holdninger går imot alle mine prinsipper og kom dette sitatet (sier ikke at jeg er en "good man"): ""All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing." (Edmund Burke)"

Endret av ThaHoward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser liksom ikke grunnen til å kommentere plakaten. Det er ikke spesielt annerledes fra at troen på vitenskapen stadig fikk seg noen knekk under opplysningstiden hver gang naturen dro i gang en naturkatastrofe.

 

Jo det er forsåvidt sant, men blir en annen sak når man utbryter glede over at uskyldige mennesker dør og legger fremt til at de er noen onde mennesker som fortjener å dø.

Lenke til kommentar

Det er jo det samme som at amerikanske pastorer skylder på homofile. Det er trangsynt og arkaisk idioti.

 

Det kan vi enes om. Det er synd at disse tullingene i praksis får lov å representere sin religion. Dette skyldes ene og alene at folk liker å få oppfylt sine fordommer om islam - islamske tullinger selger aviser. Effekten skaper mer forakt og fordommer og er dermed selvforsterkende. Det er umulig å diskutere islam, eller andre religioner på dette forumet, uten å støte på resultatet av denne effekten - uvitenhet, hat og fordommer. Media former folks meninger og folks meninger former media, velkommen til «informasjonssamfunnet».

Lenke til kommentar

Det magiske innsparingstallet

 

Hver gang en omstilling skal selges inn, kommer de magiske innsparingstallene frem. 800 millioner kroner årlig, 19 milliarder å tjene, effektivisere 10-30% eller 20-40%. Hvor kommer disse magiske innsparingstallene fra, og er det hold i tallene?

 

Ansatte og pasienter ignoreres av ledelsen og noen må til og med dø som en direkte følge av "effektiviseringen", men ledelsen og ekspertene i næringslivet vet selvsagt best. Helse Sør-Øst brukte 1,3 mrd på innleid konsulenttjenester mellom 2008 og 2010. OUS hadde ved starten av 2012 et underskudd på 2,4 mrd. Vel brukte penger.

Lenke til kommentar

Heving av tollen for fisk til EU, noe som gjør det vanskeligere å få solgt fisken i Europa. Kvotetak kan være et annet tiltak. Det er de mest nærliggende tiltakene, men det finnes selvsagt mange andre måter å reagere på. Både tiltak som rammer fiskeindustrien og tiltak som rammer andre. F.eks kan Jarlsberg, svinekjøtt og annet få ekstraordinær toll for å motvirke norske eksportsubsidier. Hensikten og argumentet vil selvsagt være å beskytte det europeiske markedet mot dumping fra Norge.

Lenke til kommentar

OK, har du noen kilder på dette? Jeg har forsøkt å undersøke dette litt, og det virker som om det er litt uenighet om EU i det hele tatt har noe særlig rom for å endre kvoter og tollsats, som følge av EFTA- og EØS-avtalene. Dersom EU har mulighet til å bare innføre en høyere toll på import av fisk fra Norge er jo saken grei, men hvis det ikke er slik lurer jeg på hva det er EU-landene nå vurderer å reagere med etter de litt vage "truslene" i det siste. Alle disse handelsavtalene som Norge og EU skal følge når de forholder seg til hverandre virker vanvittig komplisert å sette seg inn i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...