Camlon Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Er det noen andre her som er enig at den nye kulturministeren Hadia Tajik er hot? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 (endret) Er det noen andre her som er enig at den nye kulturministeren Hadia Tajik er hot? Hun har jo versert i media i såpass mange år nå at jeg faktisk ikke har tenkt på henne på den måten, men jo, hun bringer nok det utseendemessige gjennomsnittet opp på stortinget. Hvertfall i et heldig øyeblikk. Endret 27. september 2012 av Vice Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Over middels, men ikke min smak. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 (endret) Er det noen andre her som er enig at den nye kulturministeren Hadia Tajik er hot? Hun har jo versert i media i såpass mange år nå at jeg faktisk ikke har tenkt på henne på den måten, men jo, hun bringer nok det utseendemessige gjennomsnittet opp på stortinget. Hvertfall i et heldig øyeblikk. Har ikke vært i Norge på evigheter, så har ikke sett henne før nå. Men over til noe annet. Jeg lagde en graf for et annet emne som jeg synes dere bør se. Den avkler myten om lav kriminalitet i Sverige og at den svenske straffemodellen fungerer godt. Vi bør passe oss sånn at vi ikke følger i svenskenes fotspor. Kilder: http://www.ucrdatatool.gov/ http://www.bra.se/br...glish/home.html Endret 30. september 2012 av Camlon Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Myte og myte. Sverige har vel alltid vært kjent for å ha noe høyere kriminalitet enn nabolandene. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Eg skulle ynskje at den neste ordboka i nynorsk hadde obligatorisk bøying i dativ for hankjønn og inkjekjønn, og at nynorsk vart einaste gjeldande målform i Noreg Då hadde det ikkje lenger gjort så mykje at statsinntektene blir investert på Austlandet... Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Hva er egentlig trontaledebatten? Er det en "stor" debatt på stortinget om de forskjellige partienes synspunkter? Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Det er vel debatten om den årlige trontalen (opplest av kongen) i forb. med åpning av stortinget, er det ikke? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 - Ingen skal fortelle meg at en ung norsk jente som gifter seg med en fetter fra Punjab, gjør det av kjærlighet Frp-leder Siv Jensen æreskjeller Hadia Tajik (Ap) for å likestille arrangert ekteskap med vanlig giftermål. http://www.dagbladet.no/2012/10/13/nyheter/siv_jensen/politikk/innenriks/hadia_tajik/23855784/ Dette er jo interessant. For meg fremstår kanskje Jensens kommentar som spekulativ og erfaringsløs, og dessuten er ikke svaret hennes (slik det er formulert av pressen) ikke et treffsikkert svar. Men utover dette - hva er så galt med arrangerte ekteskap? Og hvorfor skal jeg tro på Jensen som insinuerer at det ikke er kjærlighet i arrangerte ekteskap? Jeg har aldri tenkt over denne problemstillingen her før. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Siv roter vel litt med forskjellen på arrangerte ekteskap og tvangsekteskap - forøvrig en feil mange begår Så kan man jo legge til at det er vel bare her i vesten at vi anser begrepet "romantikk" for å være noe av det viktigste elementet for kjærligheten og godt samliv Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Om jeg ikke husker feil, så mener jeg å ha sett data som tyder på at folk faktisk er mer fornøyd med ekteskapet i arrangerte ekteskap? Men det er nok forskjell på hvordan de er arrangert. AtW Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Det er vel forskjeller i innstillingen hvis man drømmer om å elske noen av hele sitt hjerte, kontra å planlegge å elske noen av hele sin hjerne Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Om jeg ikke husker feil, så mener jeg å ha sett data som tyder på at folk faktisk er mer fornøyd med ekteskapet i arrangerte ekteskap? Men det er nok forskjell på hvordan de er arrangert. AtW Dette kjenner jeg også til. At kjærligheten/lykken/gleden tyder på starte svært høyt, for deretter å avta i vestlige ekteskap, mens det i arrangerte ekteskap har en tendens til å stige betraktelig fra et relativt lavt nivå. Jeg kan ikke grave frem den statistikken akkurat nå. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Om jeg ikke husker feil, så mener jeg å ha sett data som tyder på at folk faktisk er mer fornøyd med ekteskapet i arrangerte ekteskap? Men det er nok forskjell på hvordan de er arrangert. AtW Synes fortsatt ikke det er helt ok. Om man skal avskaffe patriarkiet er det et nyttig steg å få slutt på at man selger barna sine. (Spissformulert) 1 Lenke til kommentar
Husam Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Men over til noe annet. Jeg lagde en graf for et annet emne som jeg synes dere bør se. Den avkler myten om lav kriminalitet i Sverige og at den svenske straffemodellen fungerer godt. Vi bør passe oss sånn at vi ikke følger i svenskenes fotspor. Nøyaktig hvilke tall på den svenske siden har du brukt når du har plottet inn den svenske grafen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Jeg synes Hadia Tajik har et godt poeng. De som velger å la seg arrangere i et ekteskap vil kanskje bli fornøyd med den ordningen. Å være singel kan jo være frustrerende og det er en grei løsning på det problemet. Foreldrene hjelper til med å finne noen som passer godt til sønnen/datteren sin. Både vår tradisjons ekteskap og arrangerte ekteskap kan bli lykkelige eller ulykkelige. Mulig det er større grad av ulykkelige ekteskap av den ene typen, men det gir uansett ikke Siv Jensen noe grunn til å stemple alle av den ene typen som konsekvent ulykkelige ekteskap. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Det er vel naturlig at man på ett eller annet tidspunkt når et skjæringspunkt. Når man tvinges inn i et ekteskap med sin fetter eller bror så er sikkert ikke lykken på topp når det skjer, men det kan gå oppover. Og samtidig når man inngår et ekte ekteskap så er gjerne lykken på topp når det skjer, men det kan gå nedover. Stockholm Syndrome anyone? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Men over til noe annet. Jeg lagde en graf for et annet emne som jeg synes dere bør se. Den avkler myten om lav kriminalitet i Sverige og at den svenske straffemodellen fungerer godt. Vi bør passe oss sånn at vi ikke følger i svenskenes fotspor. Nøyaktig hvilke tall på den svenske siden har du brukt når du har plottet inn den svenske grafen? http://www.bra.se/bra/bra-in-english/home/crime-and-statistics/crime-statistics/reported-offences.html Trykk på Reported offences, 1950-2011. og se på Crimes against life and health (Ch.3). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Det er vel naturlig at man på ett eller annet tidspunkt når et skjæringspunkt. Når man tvinges inn i et ekteskap med sin fetter eller bror så er sikkert ikke lykken på topp når det skjer, men det kan gå oppover. Hvem sier at arrangerte ekteskap alltid er tvang? (Bortsett fra Siv Jensen da.) Hvem sier at arrangerte ekteskap alltid skjer med brødre eller fettere? Søskenekteskap er vel forbudt i følge både koranen og norsk lov så det tviler jeg på skjer særlig ofte. Hvem sier at arrangerte ekteskap er falske ekteskap? De er akkurat like ekte som andre ekteskap. Både juridisk, kulturelt og seremonimessig. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Er så irriterende at det å være liberalist skal liksom være et synonym med å være imot en stat. Var en på skolen som skrev en negativ artikkel om liberalismen, og da jeg spurte han hva han la i det så er liberalister noen som er for å eliminere staten.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå