Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Like mye tull som dine påstander uten dokumentasjon da? Jeg skal se om jeg kan spore opp dokumentasjonen når jeg kommer hjem. Men jeg oppfordrer deg til å lete selv også, dette er ganske veldokumentert. (og ikke spesielt uventet om man tenker seg om)

Jeg trenger ikke å dokumenterer påstandene mine, fordi de bygger på elementar okonomisk teori. Det er du som sitter med bevisbyrden om at ingen vil bytte fra bil til kollektivtransport om man reduserer prisene.

 

 

Her er en analyse av kostnadene per kilometer ekstra kjøring fra 2009:

http://www.dinepenge...e-betale/558283

Det der er for dyrt. Det koster ikke 13500 kroner i forsikrning om du kjorer f.eks. 50K km. Og det koster heller ikke 55000 kroner for vedlikehold for 100KM. Og biler mister ikke 75000 kroner i ekstra verdi per 100K om du kjopte den for 100K kroner. Beregningen er gjort på en ny bil. Noe som er tull.

 

Vet du hva det verste er. De kom aldri til din sum pa 35 kroner.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3,5kr pr. kilometer er nok et veldig forsiktig estimat ja.

 

Her gir man en tabell med oversikt:

http://www.dagbladet...afikk/10978529/

Og her er en kostnadskalkulator:

http://www.abcnyhete...02/bilkostnader

Skal vi se, bilpris 361K kroner og bruker den i et ar. Ja, det er dyrt a ha bil om du kjoper ny bil hvert ar.

 

Hvordan blir beregningene om man kjoper en bil for 100K kroner, har den i 10 ar, ikke kjoeper en bil med elendig bensinbruk og ikke bruker masse penger pa vedlikehold.

 

Bare idioter vil bruke 130K kroner i aret pa bil for a kjore 30km.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

3,5kr pr. kilometer er nok et veldig forsiktig estimat ja.

 

Her gir man en tabell med oversikt:

http://www.dagbladet...afikk/10978529/

Og her er en kostnadskalkulator:

http://www.abcnyhete...02/bilkostnader

Skal vi se, bilpris 361K kroner og bruker den i et ar. Ja, det er dyrt a ha bil om du kjoper ny bil hvert ar.

 

Hvordan blir beregningene om man kjoper en bil for 100K kroner, har den i 10 ar, ikke kjoeper en bil med elendig bensinbruk og ikke bruker masse penger pa vedlikehold.

 

Bare idioter vil bruke 130K kroner i aret pa bil for a kjore 30km.

Kall dem gjerne idioter, men dette gir en svært god indikasjon på hva reelle bilkostnader er. Om man feks. dropper lån og avskriving helt, som blir nærmere ditt eksempel, så kommer man fortsatt opp i en vesentlig kostnad pr. km. (Vedlikehold er uansett en avgift man ikke slipper unna, med mindre man mekker mye selv, og gamle biler kan fort bli et pengesluk her)

Lenke til kommentar

Like mye tull som dine påstander uten dokumentasjon da? Jeg skal se om jeg kan spore opp dokumentasjonen når jeg kommer hjem. Men jeg oppfordrer deg til å lete selv også, dette er ganske veldokumentert. (og ikke spesielt uventet om man tenker seg om)

Jeg trenger ikke å dokumenterer påstandene mine, fordi de bygger på elementar okonomisk teori. Det er du som sitter med bevisbyrden om at ingen vil bytte fra bil til kollektivtransport om man reduserer prisene.

 

 

Her er en analyse av kostnadene per kilometer ekstra kjøring fra 2009:

http://www.dinepenge...e-betale/558283

Det der er for dyrt. Det koster ikke 13500 kroner i forsikrning om du kjorer f.eks. 50K km. Og det koster heller ikke 55000 kroner for vedlikehold for 100KM. Og biler mister ikke 75000 kroner i ekstra verdi per 100K om du kjopte den for 100K kroner. Beregningen er gjort på en ny bil. Noe som er tull.

 

Vet du hva det verste er. De kom aldri til din sum pa 35 kroner.

 

Vennligst hold deg for god for stråmenn, jeg ønsker en seriøs diskusjon. Man la oss tenke litt elementært her, hvorfor kjører så mange bil i byen? Rent kostnadsmessig er buss åpenbart billigere med månedskort i alt utenom ekstreme tilfeller. Jo pga at det føles mer praktisk og eventuelt tidsbruk, når dette er tilfellet, hvorfor vil folk som disponerer bil kjøre buss en gang i blant? Svaret er at de neppe vil det, om det ikke er noe veldig spesielt, og i veldig spesielle tilfeller er man sjeldent spesielt prissensitiv. For å få folk til å ikke kjøre bil må bussen være ett alternativ i det daglige, så folk trenger færre biler, eller kollektivtrafikk må raskere og billigere i det daglige, for slik "i det daglige"-kollektivtrafikk teller prisen på månedskort, i mye mindre grad prisen på enkeltbilletter. Månedsbillett er vesentlig billigere enn bil i de fleste tilfeller.

 

Det er åpenbart at regnestykket endrer seg ettersom hva slags forutsetninger man har. Eksemplene dine er for vesentlige lengre kjørelengde enn snittet, og eldre biler, dette endrer regnestykket, samtidig er gjerne bomkostandene høyere i byene. "Min sum" var åpenbart ett estimat, la oss si det er litt for høyt da, att realiteten feks er 3 kr per kilometer. Det endrer ikke så mye.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kall dem gjerne idioter, men dette gir en svært god indikasjon på hva reelle bilkostnader er. Om man feks. dropper lån og avskriving helt, som blir nærmere ditt eksempel, så kommer man fortsatt opp i en vesentlig kostnad pr. km. (Vedlikehold er uansett en avgift man ikke slipper unna, med mindre man mekker mye selv, og gamle biler kan fort bli et pengesluk her)

Min erfaring er at biler sjeldent går i stykker, og de gangene det skjer noe kan man fikse det selv. Ergo vedlikehold burde normalt ikke være et stort problem.

 

Jeg kjenner ingen som kjøper ny bil hvert år, og de fleste jeg kjenner beholder bilen sin over lengre tid. De eneste som kjøper ny bil blandt min familie er rikinger. Mye lurere å invistere i et fint hus. De øker i verdi.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Man la oss tenke litt elementært her, hvorfor kjører så mange bil i byen? Rent kostnadsmessig er buss åpenbart billigere med månedskort i alt utenom ekstreme tilfeller.

 

De fleste familier trenger en bil uansett. Om det er dyrere å kjøre bil så er forskjellen liten om man må ha bil (så lenge du ikke kjøper ny bil hvert 5 år). Om forskjellen var vesentlig ville antallet som brukte bil bli redusert, fordi de ekstra pengene kan komme godt med.

 

Det er selfølgelig praktisk, men tbanesystemet i Oslo er ganske praktisk det også, spesielt med tanke på parkering.

 

Det er åpenbart at regnestykket endrer seg ettersom hva slags forutsetninger man har. Eksemplene dine er for vesentlige lengre kjørelengde enn snittet, og eldre biler, dette endrer regnestykket, samtidig er gjerne bomkostandene høyere i byene. "Min sum" var åpenbart ett estimat, la oss si det er litt for høyt da, att realiteten feks er 3 kr per kilometer. Det endrer ikke så mye.
'

Kalkulasjonene dine i lenken din var 2.7 kr per km, og det synes jeg var for høyt. Jeg vil si 2 kr per km er mer naturlig om du prøver å spare penger. Da koster det 40 kroner frem og tilbake fra Nordstrand til Storo, mens det koster 60 kroner med t-banen. Selv med 3 kr per km som er ditt estimat så koster det like mye. Når forskjellen er så lten, så er det ingen økonomisk insentiv til å ikke kjøre.

Lenke til kommentar

Det eneste effektive som kan gjøres for kollektivtrafikken i Oslo er etter min mening å videre utbygge t-bane nettet. Det vil være tidsbesparende OG øke tilgjengeligheten. Men selvsagt er det liten eller ingen politisk interesse for dette, men man satser istedet på trikken som for lengst har gått ut på dato. :(

Trikk og t-bane utfyller hverandre veldig fint. Trikk er veldig attraktivt for korte reiser i byområder, mens t-bane er mest attraktiv som masseforflytter mellom forstedene og bykjernen. Trikk fyller også "tomrommet" i markedet når passasjermengdene blir så stor at buss ikke er bra nok lenger, men fortsatt såpass små at t-bane blir for dyrt i forhold til nytten. Moderne bybaner har delstrekninger som bygges med en slik standard at de senere kan bygges om til t-bane og kobles på t-banenettet når behovet tilsier det. (Dette har allerede skjedd med flere trikkestrekninger i Oslo vest.)

 

Og det er da ganske store planer på trappene for utbygging av t-banenettet? Blant andre ny sentrumstunnel og ny strekning til Fornebu er noe av det hotteste nå for tiden...

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Man la oss tenke litt elementært her, hvorfor kjører så mange bil i byen? Rent kostnadsmessig er buss åpenbart billigere med månedskort i alt utenom ekstreme tilfeller.

 

De fleste familier trenger en bil uansett. Om det er dyrere å kjøre bil så er forskjellen liten om man må ha bil (så lenge du ikke kjøper ny bil hvert 5 år). Om forskjellen var vesentlig ville antallet som brukte bil bli redusert, fordi de ekstra pengene kan komme godt med.

 

Det er selfølgelig praktisk, men tbanesystemet i Oslo er ganske praktisk det også, spesielt med tanke på parkering.

 

Det er åpenbart at regnestykket endrer seg ettersom hva slags forutsetninger man har. Eksemplene dine er for vesentlige lengre kjørelengde enn snittet, og eldre biler, dette endrer regnestykket, samtidig er gjerne bomkostandene høyere i byene. "Min sum" var åpenbart ett estimat, la oss si det er litt for høyt da, att realiteten feks er 3 kr per kilometer. Det endrer ikke så mye.
'

Kalkulasjonene dine i lenken din var 2.7 kr per km, og det synes jeg var for høyt. Jeg vil si 2 kr per km er mer naturlig om du prøver å spare penger. Da koster det 40 kroner frem og tilbake fra Nordstrand til Storo, mens det koster 60 kroner med t-banen. Selv med 3 kr per km som er ditt estimat så koster det like mye. Når forskjellen er så lten, så er det ingen økonomisk insentiv til å ikke kjøre.

 

Nei, de fleste familier synes bil er mer praktisk, til tross for at det i snitt begynner å koste oppimot 100 000 i året å eie. De trenger ikke bil (i byen), de synes det er mer praktisk. De fleste har TV også, selv om det koster penger, bare fordi noe kan være en vesentlig innsparing, så betyr ikke det at de fleste hadde gjort det.

 

2,7 i 2009 ja. Bare stigningen i bensinpris alene gjør regnestykket til 2,85 i dag. I sum er nok omtrent 3 kroner per i dag. "Om du prøver å spare penger"? Det er ikke sånn at folk er delt inn i de som prøver å spare og de som ikke gjør det, de fleste lar seg påvirke i større og mindre grad av pris. Og igjen sammenlikner du enkeltbilletter, hvorfor skal man benytte dette? Må man mellom Nordstrand og Storo i forbindelse med jobb feks, så har man gjerne ett transportmiddel man bruker mesteparten av tiden, man kjører ikke bil, og bare for variasjonens skyld velger man T-bane 3 ganger i måneden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, de fleste familier synes bil er mer praktisk, til tross for at det i snitt begynner å koste oppimot 100 000 i året å eie. De trenger ikke bil (i byen), de synes det er mer praktisk. De fleste har TV også, selv om det koster penger, bare fordi noe kan være en vesentlig innsparing, så betyr ikke det at de fleste hadde gjort det.

Bl er praktisk, men det er ikke nødvendig å bruke 100K i året for bilen. Da kaster du bort veldig mye penger som kan brukes på ting som er verdt mer.

 

TV derimot er ikke dyrt i det hele tatt, Siden jeg har nok penger brukte jeg 4000 kroner på en 40 tommers TV, og den kan jeg fint beholde i 10 år. Noen venner av meg med dårligere råd kjøpte en 30 tommers TV som fungerer fint for 250 kroner. Det gir langt mer verdi enn å bruke 100K kroner for en bil.

 

 

2,7 i 2009 ja. Bare stigningen i bensinpris alene gjør regnestykket til 2,85 i dag. I sum er nok omtrent 3 kroner per i dag. "Om du prøver å spare penger"? Det er ikke sånn at folk er delt inn i de som prøver å spare og de som ikke gjør det, de fleste lar seg påvirke i større og mindre grad av pris. Og igjen sammenlikner du enkeltbilletter, hvorfor skal man benytte dette? Må man mellom Nordstrand og Storo i forbindelse med jobb feks, så har man gjerne ett transportmiddel man bruker mesteparten av tiden, man kjører ikke bil, og bare for variasjonens skyld velger man T-bane 3 ganger i måneden.

Grunnen til at jeg sammenligner med enkeltbilletter er fordi mange familier har en bil. Ergo, hun har et valg mellom å ta enkeltbillett hjem, eller så kjører mannen etter jobb og henter henne. Er prisene veldig høye for kollektivtranport så tar man like så godt bilen hele tiden.

 

Høye kollektivtransportpriser fører til at folk bruker bilen hele tiden, og det er et problem.

Lenke til kommentar

Utslipp av klimagasser fører til global oppvarming som følge av infrarød emisjon fra klimagassene. Er det mulig at mennesket på tilsvarende måte har bedrevet "global fargelegging", dvs utslipp av gasser som absorberer og emitterer synlig lys?

Ja, det er f.eks. foreslått å slippe Svoveldioksid opp i Stratosfæren. Det vil lage en slags sky som vil motvirke global oppvarming.

 

Det er av forståelige grunner ikke særlig populært blandt miljøvernere.

Lenke til kommentar

Nei, de fleste familier synes bil er mer praktisk, til tross for at det i snitt begynner å koste oppimot 100 000 i året å eie. De trenger ikke bil (i byen), de synes det er mer praktisk. De fleste har TV også, selv om det koster penger, bare fordi noe kan være en vesentlig innsparing, så betyr ikke det at de fleste hadde gjort det.

Bl er praktisk, men det er ikke nødvendig å bruke 100K i året for bilen. Da kaster du bort veldig mye penger som kan brukes på ting som er verdt mer.

 

TV derimot er ikke dyrt i det hele tatt, Siden jeg har nok penger brukte jeg 4000 kroner på en 40 tommers TV, og den kan jeg fint beholde i 10 år. Noen venner av meg med dårligere råd kjøpte en 30 tommers TV som fungerer fint for 250 kroner. Det gir langt mer verdi enn å bruke 100K kroner for en bil.

 

 

2,7 i 2009 ja. Bare stigningen i bensinpris alene gjør regnestykket til 2,85 i dag. I sum er nok omtrent 3 kroner per i dag. "Om du prøver å spare penger"? Det er ikke sånn at folk er delt inn i de som prøver å spare og de som ikke gjør det, de fleste lar seg påvirke i større og mindre grad av pris. Og igjen sammenlikner du enkeltbilletter, hvorfor skal man benytte dette? Må man mellom Nordstrand og Storo i forbindelse med jobb feks, så har man gjerne ett transportmiddel man bruker mesteparten av tiden, man kjører ikke bil, og bare for variasjonens skyld velger man T-bane 3 ganger i måneden.

Grunnen til at jeg sammenligner med enkeltbilletter er fordi mange familier har en bil. Ergo, hun har et valg mellom å ta enkeltbillett hjem, eller så kjører mannen etter jobb og henter henne. Er prisene veldig høye for kollektivtranport så tar man like så godt bilen hele tiden.

 

Høye kollektivtransportpriser fører til at folk bruker bilen hele tiden, og det er et problem.

 

Det er ditt syn, gjennomsnittsfamielen bruker svært mye på bil. Gjennomsnittsfamilen reparerer ikke bilen sin selv.

 

Mener du det er ett realistisk mønster at en som disponerer bil bare tar banen ett par ganger i måneden feks for å komme på jobb, når vedkommende kunne brukt bil, eller synes du det er mer realistisk at man enten bruker bilen stort sett hver dag, eller banen stort sett hver dag? Hva synes du virker vanligst i din omgangskrets?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ditt syn, gjennomsnittsfamielen bruker svært mye på bil. Gjennomsnittsfamilen reparerer ikke bilen sin selv.

 

Mener du det er ett realistisk mønster at en som disponerer bil bare tar banen ett par ganger i måneden feks for å komme på jobb, når vedkommende kunne brukt bil, eller synes du det er mer realistisk at man enten bruker bilen stort sett hver dag, eller banen stort sett hver dag? Hva synes du virker vanligst i din omgangskrets?

 

AtW

Vanligst i min omangskrest er en delt bruk. Noen ganger bruker man bil, andre ganger bruker man kollektivtransport. En av årsakene til det er parkering. Det er ofte lettere å ta tbanen ned til sentrum enn å ta bilen.

Lenke til kommentar

Det er ditt syn, gjennomsnittsfamielen bruker svært mye på bil. Gjennomsnittsfamilen reparerer ikke bilen sin selv.

 

Mener du det er ett realistisk mønster at en som disponerer bil bare tar banen ett par ganger i måneden feks for å komme på jobb, når vedkommende kunne brukt bil, eller synes du det er mer realistisk at man enten bruker bilen stort sett hver dag, eller banen stort sett hver dag? Hva synes du virker vanligst i din omgangskrets?

 

AtW

Vanligst i min omangskrest er en delt bruk. Noen ganger bruker man bil, andre ganger bruker man kollektivtransport. En av årsakene til det er parkering. Det er ofte lettere å ta tbanen ned til sentrum enn å ta bilen.

 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt, som var om jobb. Og underbygger du ikke påstanden om at det ikke er pris som er hovedgrunnen til at de ikke tar bil når de tar banen?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trikk og t-bane utfyller hverandre veldig fint. Trikk er veldig attraktivt for korte reiser i byområder, mens t-bane er mest attraktiv som masseforflytter mellom forstedene og bykjernen. Trikk fyller også "tomrommet" i markedet når passasjermengdene blir så stor at buss ikke er bra nok lenger, men fortsatt såpass små at t-bane blir for dyrt i forhold til nytten. Moderne bybaner har delstrekninger som bygges med en slik standard at de senere kan bygges om til t-bane og kobles på t-banenettet når behovet tilsier det. (Dette har allerede skjedd med flere trikkestrekninger i Oslo vest.)

 

Og det er da ganske store planer på trappene for utbygging av t-banenettet? Blant andre ny sentrumstunnel og ny strekning til Fornebu er noe av det hotteste nå for tiden...

Når jeg snakker negativt om trikk så tenker jeg for det meste på all den raseringen av veiene som følger med trikken. Nærmest alle steder i Oslo hvor trikken går er veien fullstendig knust etter kort tid. Først fører det til et vanvittig lappeteppe av en vei inntil man blir tvunget til å totalrehabilitere hele veien. Dette er nødvendigvis nødt til å påføre unødvendig store utgifter. Busser knuser ikke veien på samme måte. Når det gjelder utbygging av t-bane så har jeg registrert at mange ønsker seg det og jobber for det, men når ingen er villige til å finansiere det så blir det bare med prat.
Lenke til kommentar

Hvorfor skal folk som kjører bil til vanlig ta en enkeltbilett en gang i blant? Kollektivtransport er for å få folk til å kjøre mindre bil, dvs månedskort, billister kjøper svært sjeldent enkeltbillett.

Fordi i Oslo lønner det seg ikke å kjøpe månedskort med mindre du reiser 22 reiser i måneden. Det er ikke aktuelt for alle å bruke kollektivtransport til jobb hver dag av ulike årsaker., noen henter kanskje barn i barnehagen tre ganger i uken, e.l. Når det da er billigere å ta bilen enn å ta kollektivtrafikk (kr 54) til og fra jobb de andre dagene, så gjør man det.
Lenke til kommentar

Jeg hadde mer kostnadene for staten i tankene når jeg spurte. Hva vil det koste AS Norge å gjøre all kollektivtransport gratis per år?

Vanskelig å finne harde fakta, men hvis vi antar en gjennomsnittborger (det inkluderer bilister, barn og studenter) bruker 200 kr på kollektivtransport i måneden, så får Oslo 1.4 milliarder kroner i året. Dette er en kostnad på ca 1.2% av statsbudsjettet om vi justerer for Oslos befolkning. (0.15% om vi ikke gjør det.)

 

Trolig vil det være noe dyrere fordi det vil øke bruken av kollektivtransport markant, og det vil redusere inntektene fra bilavgiftene. Å redusere kollektivtransportprisen til null er ikke spesielt billig.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal folk som kjører bil til vanlig ta en enkeltbilett en gang i blant? Kollektivtransport er for å få folk til å kjøre mindre bil, dvs månedskort, billister kjøper svært sjeldent enkeltbillett.

Fordi i Oslo lønner det seg ikke å kjøpe månedskort med mindre du reiser 22 reiser i måneden. Det er ikke aktuelt for alle å bruke kollektivtransport til jobb hver dag av ulike årsaker., noen henter kanskje barn i barnehagen tre ganger i uken, e.l. Når det da er billigere å ta bilen enn å ta kollektivtrafikk (kr 54) til og fra jobb de andre dagene, så gjør man det.

 

 

Er ikke dette ett argument for at månedkortet er for dyrt, heller enn enkeltbillettene?

 

AtW

Lenke til kommentar

Er ikke dette ett argument for at månedkortet er for dyrt, heller enn enkeltbillettene?

 

AtW

Jeg vet ikke hva han mener, men jeg mener det er hovedsakelig enkeltbilletene som bør bli billigere. Ikke bare fordi det vil føre til mindre biltrafikk (jeg er forsatt helt uenig i påstanden din om at det vil ha ingen effekt), men fordi det er altfor høye kostnader iforholdtil tjenesten som tilbys. Det bør være billig å komme seg rundt i Oslo.

 

Jeg føler at i Oslo så blir du tvunget mellom å bruke nok til et månedskort, eller bruke banen minimalt. Dette rammer de fattige i størst grad. For fattige så oppleves det som en flat skatt på 8000 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...