Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Her blir det gratis å ta bussen

 

Fantastisk. Det burde ikke bli sett på som en utgiftspost, men som en investering, og det kan også være langt mer økonomisk lønnsomt enn finansieringsformen man bruker i Norge(og de fleste andre plasser).

Veldig skeptisk. Det er et svært dyrt tiltak, som medfører seg mange problemer. Jeg siterer Wikipedia:

  • A sharp increase in vandalism and hooliganism
  • Transit vehicles turning into de-facto homeless shelters
  • In large transit systems, significant revenue shortfalls
  • A significant increase in driver complaints and staff turnover, even though farebox-related arguments are all but eliminated
  • Slower service overall (not collecting fares has the effect of speeding boarding, but increased crowding tends to swamp out this effect)
  • Declines in schedule adherence
  • Increased security and vehicle-maintenance costs

Altså vil man antagelig måtte bruke mye mer penger på vakthold, materiell og sjåfører for å opprettholde en noenlunde trygg og attraktiv kollektivtransport. Når man så samtidig ikke har den stabile finansieringen som billettinntekter utgjør lenger er det selve premieoppskriften på et underfinansiert og nedslitt kollektivsystem (fordi face it, før eller siden vil kuttkåte politikere begynne å kaste lange blikk på kollektivsystemet).

 

Og mye av det samme som man vil oppnå med gratis kollektivtransport, kan antagelig oppnås med andre, langt billigere midler. Slik som et godt kollektivnett, bedre kapasitet og gode og enkle betalingsordninger. Husk kollektivtransport er allerede billigere enn privatbilen mange steder i landet. Og undersøkelser/erfaringer viser at prisene på kollektivtransporten egentlig ikke har så mye å si, kvaliteten på kollektivtilbudet er langt viktigere.

 

Å bygge ut et godt sykkelnett er også en god måte å redusere biltrafikken på uten å måtte bruke mye penger på å satse tilsvarende på kollektivnettet. Ikke misforstå meg, sykkel kan ikke erstatte kollektiv, men det er et knallgodt supplement som det burde vært satset mye mer på.

 

Men betalingsordninger burde klart vært enklere og mer intuitivt. Her er mitt forslag til en lettfattelig betalingsordning: Man har et kort som det trekkes fra penger på hver gang man reiser kollektiv. Man betaler vanlig kollektivtakst (for eksempel 20 kr) hver gang man reiser. Men den trekker aldri mer enn en fastsatt grense per døgn (for eksempel 50 kr). Så hvis man reiser 6 ganger på en dag vil man ikke betale mer enn 50 kr. Den første og andre reisen koster 20 kr hver, den tredje 10 kr, og resten er gratis. Man har lignende grenser for per uke og måned (feks 150 og 400 kr). Begrensningen skjer automatisk. Så uansett hvor mye eller lite man reiser vil man alltid ha den beste rabattordningen til enhver tid. Dette ville forenklet veldig over dagens ordning hvor man må sette seg inn i en jungel av ulike priser og rabatter.

 

Jeg mener også at barn/unge, studenter og seniorer burde hatt gratis kollektivtransport. Men voksne får nok fortsatt betale. :)

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her blir det gratis å ta bussen

 

Fantastisk. Det burde ikke bli sett på som en utgiftspost, men som en investering, og det kan også være langt mer økonomisk lønnsomt enn finansieringsformen man bruker i Norge(og de fleste andre plasser).

Veldig skeptisk. Det er et svært dyrt tiltak, som medfører seg mange problemer. Jeg siterer Wikipedia:

  • A sharp increase in vandalism and hooliganism
  • Transit vehicles turning into de-facto homeless shelters
  • In large transit systems, significant revenue shortfalls
  • A significant increase in driver complaints and staff turnover, even though farebox-related arguments are all but eliminated
  • Slower service overall (not collecting fares has the effect of speeding boarding, but increased crowding tends to swamp out this effect)
  • Declines in schedule adherence
  • Increased security and vehicle-maintenance costs

Altså vil man antagelig måtte bruke mye mer penger på vakthold, materiell og sjåfører for å opprettholde en noenlunde trygg og attraktiv kollektivtransport. Når man så samtidig ikke har den stabile finansieringen som billettinntekter utgjør lenger er det selve premieoppskriften på et underfinansiert og nedslitt kollektivsystem (fordi face it, før eller siden vil kuttkåte politikere begynne å kaste lange blikk på kollektivsystemet).

Vel og merke er det kritikk gjort etter undersøkelser i Nord-Amerika. Lokale forhold kan utgjøre store forskjeller.

 

Jeg vet ikke grunnene til de forskjellige negative konsekvensene, men økt hærverk kan like gjerne være et resultat av flere passasjerer.

 

Kjøretøy som blir bosteder for hjemløse forutsetter at man har hjemløse, og at det er et bedre tilholdssted enn andre plasser. Forskjellige lover som forbyr hjemløse å oppholde seg plasser de vil foretrekke, kan også være med på å påvirke. På mange former for kollektivtrafikk må også passasjerene forlate kjøretøyet ved endestasjon.

 

At det kan ta lang tid om mange personer skal komme ombord sier seg selv, men da har man også muligheter til å øke kapasiteten på ruten, og en god grunn til å øke kapasiteten. Det kan føre til flere avganger slik at man i mindre grad trenger å planlegge når man skal bruke kollektivtransport.

 

Men som sagt blir bare dette spekulasjoner. At folk ønsker at busser skal være rene, ingen hærverk, ingen gjenger eller annet som kan gjøre bruk ubehaglig er svært forståelig. Da kan det fort føre til færre passasjerer og motsatt virkning.

 

At det fort kan bli en område politikere kutter finansieringen til er sant, men det kan også gjelde andre områder som helse, infastruktur, utdanning, eller stort sett det meste som ikke berører politikerne selv. Jeg tror nok at mer folkelig kontroll kan være viktig, og i artikkelen jeg linket til var det nettop ved folkeavstemning vedtaket ble bestemt.

Og mye av det samme som man vil oppnå med gratis kollektivtransport, kan antagelig oppnås med andre, langt billigere midler. Slik som et godt kollektivnett, bedre kapasitet og gode og enkle betalingsordninger. Husk kollektivtransport er allerede billigere enn privatbilen mange steder i landet. Og undersøkelser/erfaringer viser at prisene på kollektivtransporten egentlig ikke har så mye å si, kvaliteten på kollektivtilbudet er langt viktigere.

Hvilke undersøkelser er dette? Jeg vet ikke om annet enn personlige erfaringer, men de tilsier at mange unngår å bruke kollektivtransport fordi det er dyrt, og særlig om det heller ikke finnes rabattordninger for den aldersgruppen personene er i. Dette er nok mer et problem utenom de største byene, og særlig da byer som ikke har et godt kollektivtilbud.

Lenke til kommentar

Antar av "kvalitet" betyr:

-Dekkning

-Nok avganger

-Muligheter for å finne ut av ruten fra stasjonene *

-Stasjonene er enkle å finne

 

*: Det jeg er for øyeblikket så er det en form for "bussrute", hvor det står avgangstider for den enkelte stasjonen. Derimot så er det ingen måter å finne ut hvor bussen skal hen, og hvor den kjører med mindre du er lokalkjent delux.

Lenke til kommentar

Her blir det gratis å ta bussen

 

Fantastisk. Det burde ikke bli sett på som en utgiftspost, men som en investering, og det kan også være langt mer økonomisk lønnsomt enn finansieringsformen man bruker i Norge(og de fleste andre plasser).

 

Jeg er ikke helt overbevist, er det virkelig kostnadene som gjør at folk kjører bil istedet for buss? Jeg tror det i liten grad er det viktigste.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tja, med mindre du reiser veldig mye, er det mer lønnsomt med enkeltbilett enn månedsbilett for voksne. Da er det som regel billigere å kjøre bil, enn å reise kollektivt tur-retur med enkeltbiletter til toalt ~50-60kr. Bilen har du uansett, så den eneste kostnaden du har er bensin, bompenger og minimal slitasje.

 

red: Når det er sagt tror jeg nok fleksibilitet er hovedgrunnen, med komfort og enkelhet på nummer 2.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Om man har et godt utbygd kollektivsystem kan single/par uten barn greitt klare seg uten bil, og familier klare seg med en istedenfor to biler. Dette gir selvsagt store innsparinger i året.

 

Trenger man bil bare en gang iblant har man noe som heter bilkollektiv i de største byene i Norge. Da kan man også bestemme hva slags type bil man låner fra gang til gang, og dermed alltid ha en bil som passer til behovet. De har alt fra store varebiler til små elbiler.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det er feil å gjøre kollektivtransport gratis, men det bør bli langt billigere. Jeg mener prisene burde være 5kr for barn og 10kr for voksne.

 

Det gir lite mening å ta buss istedenfor bil om det koster 60 kroner tur/retur om du finner et sted å kjøpe billett og 100 kr om du kjøper ombord.

Lenke til kommentar

Tja, med mindre du reiser veldig mye, er det mer lønnsomt med enkeltbilett enn månedsbilett for voksne. Da er det som regel billigere å kjøre bil, enn å reise kollektivt tur-retur med enkeltbiletter til toalt ~50-60kr. Bilen har du uansett, så den eneste kostnaden du har er bensin, bompenger og minimal slitasje.

 

red: Når det er sagt tror jeg nok fleksibilitet er hovedgrunnen, med komfort og enkelhet på nummer 2.

 

Hvorfor skal folk som kjører bil til vanlig ta en enkeltbilett en gang i blant? Kollektivtransport er for å få folk til å kjøre mindre bil, dvs månedskort, billister kjøper svært sjeldent enkeltbillett.

 

AtW

 

Det er feil å gjøre kollektivtransport gratis, men det bør bli langt billigere. Jeg mener prisene burde være 5kr for barn og 10kr for voksne.

 

Det gir lite mening å ta buss istedenfor bil om det koster 60 kroner tur/retur om du finner et sted å kjøpe billett og 100 kr om du kjøper ombord.

 

Som indikert over, prisen på enkeltbiletter har nesten ingen innvirkning på biltrafikk, da de som kjøper enkeltbillett er folk som uansett ikke hadde kjørt bil, mens de som erstatter bil med buss bruker måendskort. Veldig billig bussbilletter fører gjerne til at folk sykler og går mindre. Med månedskort er allerede i dag buss vesentlig billigere enn å ha en bil.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig kjører jeg kollektivt etter følgende kriterier:

1."Personlig overbevisning" (Samfunnsansvar)

2.Komfort (tilgjengelighet/tid)

3.Pris

Komfort har nå etterhvert begynt å gjøre seg mer gjeldende og kan etterhvert komme til å vippe "overbevisning" ned fra tronen slik at jeg går over til bil. Men dersom prisen for kollektivt skulle bli gratis eller vesentlig billigere, så vil "pris" nærme seg toppen og kollektivt være et veldig sterkt alternativ igjen. Tilgjengelighet av kollektivtilbudet har blitt litt bedre med årene, men tidsbruken har ikke endret seg og samtidig går prisen jevnt og trutt oppover, selv om den tilsynelatende gikk ned i Osloområdet for litt siden pga. soneendringer. Det eneste effektive som kan gjøres for kollektivtrafikken i Oslo er etter min mening å videre utbygge t-bane nettet. Det vil være tidsbesparende OG øke tilgjengeligheten. Men selvsagt er det liten eller ingen politisk interesse for dette, men man satser istedet på trikken som for lengst har gått ut på dato. :(

Lenke til kommentar

Som indikert over, prisen på enkeltbiletter har nesten ingen innvirkning på biltrafikk, da de som kjøper enkeltbillett er folk som uansett ikke hadde kjørt bil, mens de som erstatter bil med buss bruker måendskort. Veldig billig bussbilletter fører gjerne til at folk sykler og går mindre. Med månedskort er allerede i dag buss vesentlig billigere enn å ha en bil.

 

AtW

Det er absolutt ikke riktig. Folk som eier bil, eier ofte en bil. Om det er veldig dyrt å ta banen vil de heller be mannen komme å hente dem med bilen. Om det er billigere tar de bare banen/bussen hjem. Løsningen min er å gjore det billigere å ta banen, fordi det bør være billig å komme seg rundt i Oslo. Løsningen til mange venstrevridde er å gjøre det dyrere å kjøre bil.

 

Og som vist over, kostnadene for bilen må man betale uansett. Det eneste man betaler ekstra for en kjøretur er bensin og potensiell slitasje. For 60 kroner kan man få bensin for 60 km. Det er like mye som 6 turer fra Nordstrand til Grefsen.

Lenke til kommentar

Som indikert over, prisen på enkeltbiletter har nesten ingen innvirkning på biltrafikk, da de som kjøper enkeltbillett er folk som uansett ikke hadde kjørt bil, mens de som erstatter bil med buss bruker måendskort. Veldig billig bussbilletter fører gjerne til at folk sykler og går mindre. Med månedskort er allerede i dag buss vesentlig billigere enn å ha en bil.

 

AtW

Det er absolutt ikke riktig. Folk som eier bil, eier ofte en bil. Om det er veldig dyrt å ta banen vil de heller be mannen komme å hente dem med bilen. Om det er billigere tar de bare banen/bussen hjem. Løsningen min er å gjore det billigere å ta banen, fordi det bør være billig å komme seg rundt i Oslo. Løsningen til mange venstrevridde er å gjøre det dyrere å kjøre bil.

 

Og som vist over, kostnadene for bilen må man betale uansett. Det eneste man betaler ekstra for en kjøretur er bensin og potensiell slitasje. For 60 kroner kan man få bensin for 60 km. Det er like mye som 6 turer fra Nordstrand til Grefsen.

 

Leste du påstanden min? I scenarioet du skisserer vil folk ha busskort. Dette er underbygd av forskning, enkeltbilettpris har liten innvirkning på biltrafikk.

 

Man betaler bensin, slitasje økt forsikring og lavere bruktverdi. Det er neppe noe overestimat med 3.5 kr per kilometer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Leste du påstanden min? I scenarioet du skisserer vil folk ha busskort. Dette er underbygd av forskning, enkeltbilettpris har liten innvirkning på biltrafikk.

Hvorfor skal man skaffe seg busskort om man tar banen av og til? Denne personen tar bare banen om nøvendig. Hvis prisen reduseres så øker det insentivet til å ta banen hjem. Om man reduserer den nok vil personen kanskje kjøpe seg et månedskort. Månedskort vil også bli redusert i pris om man reduserer prisen for enkeltbilletter.

 

Du kan heller ikke bare si at det er underbygget av forskning. Jeg forventer lenke, og jeg forventer at de viser til førsok med store prisreduksjoner og nok kapasitet. Ellers er det bare tull.

 

 

Man betaler bensin, slitasje økt forsikring og lavere bruktverdi. Det er neppe noe overestimat med 3.5 kr per kilometer.

Så for hver 10 km du kjører må du betale 35 kroner? Den må du lenger ut på landet med. Så lenge du ikke kjøper nye biler og kvitter deg med dem når de er 5 år gamle, så er ikke det tilfellet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Like mye tull som dine påstander uten dokumentasjon da? Jeg skal se om jeg kan spore opp dokumentasjonen når jeg kommer hjem. Men jeg oppfordrer deg til å lete selv også, dette er ganske veldokumentert. (og ikke spesielt uventet om man tenker seg om)

 

 

Her er en analyse av kostnadene per kilometer ekstra kjøring fra 2009:

http://www.dinepenger.no/bruke/saa-mye-boer-passasjerene-betale/558283

 

Merk at dette endres basert på feks hvor mye man vanligvis kjører.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...