Politrikks Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 (endret) Tenker på drift av regjeringen, stortinget og lønn til alle som blir betalt for å være politiker, samt reising, møtevirksomhet, og alle som jobber som papirflyttere og rådgivere for de "folkevalgte". Tenker ikke på hva regjeringen velger å bruke penger på, som politi, skoler osv. "Staten" er kanskje ikke riktig ord, men håper dere skjønner hva jeg mener Mvh Zegna Det er tall fra USA som sier at ca. 70 % av alle skattepenger blir borte i systemet. Altså brukt på lønninger eller annet enn det pengene er tiltenkt. Om du betaler 100 kr i skatt kommer da 30 kr frem til helsetjenester/politi/etc. på andre siden. Man burde også ta hensyn til generell sløsing og bruk på varer og tjenester som det ikke er et behov for. Murray Rothbard foreslo å trekke ifra alle skatter og avgifter fra BNP to ganger. én gang for pengene som blir tatt fra produktiv sektor, og én gang for varer og tjenester kjøpt(kastet bort) med disse pengene. Sløsing som dette: http://reason.com/blog/2012/06/12/your-stimulus-dollars-at-work-uncle-sam Endret 18. august 2012 av Austrian Economist Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 produksjon med fallende enhetskostnader Søkeord: Stordriftsfordeler. Norge er antagelig verdens vanskeligste land å bygge veier i. Fjell, fjorder og utallige øyer som krever fastlandsforbindelse. Dårlig unnskyldning. Rocky Mountains, Alpene, Japan, osv. Masse fine veier. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 – Grove våpen-feil i kommisjonsrapporten Våpenkyndige meiner det er grove faktafeil i 22. juli-kommisjonen sitt grunnlag for å forby halvautomatiske våpen i Noreg. – Dersom resten av kommisjonsrapporten er like slett venstrehandsarbeid, er det skremmande, meiner presidenten i Våpenrådet. Det var en tid hvor folk hadde både automatvåpen og skudd liggende hjemme, men nå er man på vei mot et forbud mot våpen. Norge har en meget god våpenkultur. De strenge våpenreglene er også noe som ødelegger Heimeværnet(folkeforsvaret) og skaper en profesjonell hær. Folk vil bli skadet av våpen så lenge det eksisterer, men det gjelder også en rekke andre ting. Man kan ikke slutte å leve av den grunn. Det mest interessante er jo hvor desperate de er etter å forby, og hvordan de ikke har peiling på hva de snakker om. Det er skremmende hvordan de mobber venstrehendte. Typisk våpenfolk. Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Dårlig unnskyldning. Rocky Mountains, Alpene, Japan, osv. Masse fine veier.Ingen av disse stedene har samme geografi som Norge. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Dårlig unnskyldning. Rocky Mountains, Alpene, Japan, osv. Masse fine veier.Ingen av disse stedene har samme geografi som Norge. Nei, noen har verre, noen har bedre, noen har bare annerledes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 (endret) produksjon med fallende enhetskostnader Søkeord: Stordriftsfordeler. Du viser med all tydelighet at du ikke har greie på økonomi. Jeg var lærer på videregående i sosialøkonomi med 4.1 i gjennomsnitt i den beste klassen og en 6. Rektor gratulerte meg med 6 eren som er høyst sjelden i sosialøkonomi. Ferdig med selvskrytet. Ditt svar står til stryk på videregående nivå. Det riktige svaret som du lærer om i en elementær lærebok i mikroøkonomi - gjerne i et kapittel med overskrift - prisdannelsen er: I tilfellet med fallende enhetskostnader vil grensekostnadskurven aldri skjære enhetskostnadskurven (gjennomsnittskostnadskurven) og vi får ikke bestemt en pris. Det er det mest opplagte argument for offentlig drift. Typisk eksempel er jernbanedrift. Et annet eksempel er helsevesen for folket og ikke for de med en tykk lommebok. Stordriftsfordel er noe helt annet. Er det forresten ikke en fordel om man kan gå med bedriften i baklomma eller ha dens infrastruktur på en Server, Pc, Bærbar, Smarttelefon eller et nettbrett? Endret 19. august 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
PeterB Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Du viser med all tydelighet at du ikke har greie på økonomi. Jeg var lærer på videregående i sosialøkonomi med 4.1 i gjennomsnitt i den beste klassen og en 6. Rektor gratulerte meg med 6 eren som er høyst sjelden i sosialøkonomi. Ferdig med selvskrytet. en Server, Pc, Bærbar, Smarttelefon eller et nettbrett? Giid, altså! Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Dårlig unnskyldning. Rocky Mountains, Alpene, Japan, osv. Masse fine veier.Ingen av disse stedene har samme geografi som Norge. Nei, noen har verre, noen har bedre, noen har bare annerledes. Forskjellen mellom Norge og Japan er at det er større behov for bedre veier i et land med 120 millioner innbyggere enn et med fem. Østerrike og Sveits er små land der man ikke trenger å bygge like lange strekk, og Tyskland, Italia og Frankrike er store land med mange innbyggere og mye flatmark ellers. Samme gjelder USA. Helt enig i at vi trenger bedre veier, men det er ikke realistisk å sammenligne oss med Tyskland. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Hvordan er 5 millioners behov for veier mindre? Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Land med få innbyggere har et mindre behov. Når 80 millioner mennesker i Tyskland skal frem og tilbake på jobb og varer fraktes rundt om kring sier det seg selv at man trenger enorme motorveisystemer for å unngå kø og få flyt i trafikken. Prøv å plasser hele Tysklands befolkning i Norge, og se hvordan det påvirker trafikkflyten. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Det gjelder bare kapasitet, og har i utgangspunktet lite med veistandard å gjøre. Behov for veistandard vil det være så lenge det skal skje transport av folk og gods. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Land med få innbyggere har et mindre behov. Når 80 millioner mennesker i Tyskland skal frem og tilbake på jobb og varer fraktes rundt om kring sier det seg selv at man trenger enorme motorveisystemer for å unngå kø og få flyt i trafikken. Prøv å plasser hele Tysklands befolkning i Norge, og se hvordan det påvirker trafikkflyten. Ren teori: Hvordan ville veiutbygginge sett ut i Tyskland om de hadde hatt en kystlinje som er lengre enn reste av Europa tilsammen, avskåret av tusenvis av øyer og lange fjorder. Hva hadde den veiutbyggingen kostet. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Det gjelder bare kapasitet, og har i utgangspunktet lite med veistandard å gjøre. Behov for veistandard vil det være så lenge det skal skje transport av folk og gods. Hva er det du vil frem til? Poenget er at det er et større behov for gode veier i et land med 80 millioner innbyggere som ligger i hjertet av Europa og blir krysset titalls millioner mennesker hvert år, enn det er i et minimalt utkantland. Det er ikke bare størrelsen på veiene som teller, også kvaliteten. Man trenger temmelig god standard når de slites så mye på, og det er også derfor man konstant finner veiarbeid på autobahn. Tyskerne lapper ikke, de river opp veien og legger den på nytt. Et annet problem med veibygging i Norge er forresten frosten, veiene sprekker etter en hard vinter. Land med få innbyggere har et mindre behov. Når 80 millioner mennesker i Tyskland skal frem og tilbake på jobb og varer fraktes rundt om kring sier det seg selv at man trenger enorme motorveisystemer for å unngå kø og få flyt i trafikken. Prøv å plasser hele Tysklands befolkning i Norge, og se hvordan det påvirker trafikkflyten. Ren teori: Hvordan ville veiutbygginge sett ut i Tyskland om de hadde hatt en kystlinje som er lengre enn reste av Europa tilsammen, avskåret av tusenvis av øyer og lange fjorder. Hva hadde den veiutbyggingen kostet. Det hadde kostet enormt mye penger, men tyskerne hadde nok fortsatt hatt bedre veier enn oss. Rett og slett fordi de er flere mennesker og har mere penger å bruke. Endret 19. august 2012 av LucarioX Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Hva er det du vil frem til? Se under. Poenget er at det er et større behov for gode veier i et land med 80 millioner innbyggere som ligger i hjertet av Europa og blir krysset titalls millioner mennesker hvert år, enn det er i et minimalt utkantland. Det er ikke bare størrelsen på veiene som teller, også kvaliteten. Man trenger temmelig god standard når de slites så mye på, og det er også derfor man konstant finner veiarbeid på autobahn. Tyskerne lapper ikke, de river opp veien og legger den på nytt. Her er du inne på noe. Kvalitet trenger ikke bety enorm kapasitet (selv om kvalitet gir høyere kapasitet). Du er også inne på problem #1 i Norge: vedlikehold. Hadde veiene vært bygget noe bedre (stort sett er det ganske bra) og litt mer aggresivt vedlikehold. Et annet problem med veibygging i Norge er forresten frosten, veiene sprekker etter en hard vinter. Joda, men dette problemet har Sveits og Østerrike og, og de fikser. Dessuten slurves det ofte med hvor dypt det graves (som hadde løst mye). Dessuten er ikke frosten noe nytt i Norge, så akkurat det burde man være klar over. 1 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Apropos veistandard. Jeg tar og reposter et gammelt innlegg jeg skrev i 2009 da dette temaet stadig er aktuelt: Jeg får prøve å si det med bilder som jeg har sagt med ord så langt. Selvfølgelig er vi misunnelige på resten av Europa, hvor veiene gjerne ser slik ut (åpne spoiler): En slik veistandard er selvsagt urealistisk de fleste steder i landet. Men problemet er ikke at veiene ikke ser ut som over. Problemet er at de viktigste veiene, som knytter landet sammen, gjerne ser slik ut: Ja, disse bildene er faktisk fra E6, som er veien som liksom skal være landets "ryggrad" og binde store deler av landet sammen. Er det da for mye forlangt å kreve at de viktigste veiene som binder landet sammen burde vært noe slik som dette: ? Endret 19. august 2012 av A-Jay 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Og forventet kostnad ved gjennomføring av siste forslag, er ? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 I Norge er det mye fast fjell, som egentlig ikke er så dyrt å bygge i. Det dyreste er å bygge i løs grunn, hvor man da må inn med full utstøpning. (Noe som ikke trengs de fleste steder i Norge). Og det kommer stadig nye ting på området: http://www.tu.no/bygg/2011/11/24/vil-industrialisere-tunnelproduksjonen Hvert år sløses det store penger på klattbygging, stadige reparasjoner av dårlige veier, og bruer/tunneler til småsteder med tvilsom samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Hadde vi heller brukt disse pengene til store, langsiktige prosjekter langs de viktigste stamveiene som knytter landet sammen hadde vi ihvertfall vært et stykke på vei. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Det hadde kostet enormt mye penger, men tyskerne hadde nok fortsatt hatt bedre veier enn oss. Rett og slett fordi de er flere mennesker og har mere penger å bruke. Selvsagt. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Hva er det du vil frem til? Se under. Poenget er at det er et større behov for gode veier i et land med 80 millioner innbyggere som ligger i hjertet av Europa og blir krysset titalls millioner mennesker hvert år, enn det er i et minimalt utkantland. Det er ikke bare størrelsen på veiene som teller, også kvaliteten. Man trenger temmelig god standard når de slites så mye på, og det er også derfor man konstant finner veiarbeid på autobahn. Tyskerne lapper ikke, de river opp veien og legger den på nytt. Her er du inne på noe. Kvalitet trenger ikke bety enorm kapasitet (selv om kvalitet gir høyere kapasitet). Du er også inne på problem #1 i Norge: vedlikehold. Hadde veiene vært bygget noe bedre (stort sett er det ganske bra) og litt mer aggresivt vedlikehold. Et annet problem med veibygging i Norge er forresten frosten, veiene sprekker etter en hard vinter. Joda, men dette problemet har Sveits og Østerrike og, og de fikser. Dessuten slurves det ofte med hvor dypt det graves (som hadde løst mye). Dessuten er ikke frosten noe nytt i Norge, så akkurat det burde man være klar over. Vedlikehold er også dyrt. Sveits og Østerrike er geografisk sett små land, men har mange innbyggere. Det gjør det hele mye enklere. Hvert år sløses det store penger på klattbygging, stadige reparasjoner av dårlige veier, og bruer/tunneler til småsteder med tvilsom samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Hadde vi heller brukt disse pengene til store, langsiktige prosjekter langs de viktigste stamveiene som knytter landet sammen hadde vi ihvertfall vært et stykke på vei. Når Senterpartiet får samferdselsministeren blir det gjerne slik virker det som. Vi kunne nok fått mer motorvei rundt og mellom de store byene om vi prioriterte annerledes. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Hadde vi heller brukt disse pengene til store, langsiktige prosjekter langs de viktigste stamveiene som knytter landet sammen hadde vi ihvertfall vært et stykke på vei. Antar at du da ser for deg at forhøyet standard stopper med Trondheim, og videre nordover får de klare seg med dagens standard. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå